Talous

VR:n Mikael Aro alkaa houkutella uusia investointeja Suomeen - ”Suomi on hyvä maa”

Raideliikenneyhtiötä liki seitsemän vuotta johtanut Mikael Aro lupaa uudessa työssään pääomasijoittaja Tritonilla markkinoida Suomea hyvänä sijoituskohteena.

Valtion raideliikenneyhtiön VR:n jättävän toimitusjohtajan Mikael Aron mielestä Suomen talouden ongelmat johtuvat osittain väärästä asenteesta.

”Suomessa ongelmana on pessimismi. Suomi on hyvä maa, mutta emme näe niitä vahvuuksia, joita meillä on.”

Aron mielestä suomalaisten pitäisi ensiksi päästä toistensa kanssa yhteisymmärrykseen, jotta Suomeen saadaan lisää uusia investointeja ja ripeämpää talouskasvua. Hän pitää kansainvälistymistä tulevaisuudessa menestymisen elinehtona.

Pääomasijoitusyhtiö Triton kertoi perjantaina palkanneensa Aron neuvonantajakseen. Hän aloittaa uudessa tehtävässään joulukuussa. Tehtävä on päätoiminen.

Suomessa Tritonin suurin sijoitus on nykyisin terveyspalveluja myyvässä Mehiläisessä, jonka hallituksen puheenjohtaja Aro on ollut kesäkuusta lähtien.

Huhtikuussa Triton myi Suomen Lähikaupan Keskolle.

”Aivan varmasti tulen puhumaan Tritonin sijoittajille Suomesta hyvänä investointikohteena. Meillä on erittäin hyvä koulutusjärjestelmä ja osaavaa työvoimaa, yhteiskunta toimii hyvin ja oikeuslaitos on luotettava. Pääomasijoittajan näkökulmasta nämä ovat erittäin tärkeitä asioita.”

Uudet investoinnit ovat Suomen taloudelle ajan mittaan erittäin tärkeitä. Talouskasvu tuskin voi perustua pitkään vain yksityisen kulutuksen lisääntymisen varaan. Aron tehtävänä Tritonissa on toki paljon muutakin kuin vain investointien houkuttelu Suomeen.

”Toisen maailmansodan jälkeen raunioituneesta ja köyhästä maasta rakennettiin kahdessa sukupolvessa menestystarina. Vaikka kuluva vuosikymmenen on ollut vaikea, Suomen uusi menestyksen aika tulee vielä.”

VR:stä Aro kertoo lähtevänsä tyytyväisenä.

”Pidän kunnia-asiana, että pääsin johtamaan kansallista ikonia. Rautatieliikenteen merkitys ihmisten arkielämässä ja Suomen taloudelle on todella suuri.”

Aron tehtävänä oli tehostaa VR:n toimintaa, jotta se pärjää kilpailun avauduttua. Työpaikkoja karsittiin, aikatauluja kiristettiin, lipunmyyntiä digitalisoitiin, kalustoa uusittiin ja lippujen hinnoittelu uudistettiin.

”Olin 43-vuotias aloittaessani VR:ssä, enkä koskaan kuvitellut olevani yhtiössä työurani loppuun. Lupasin valtiolle olevani yhtiössä vähintään viisi vuotta. Yli seitsemäksi vuodeksi tehtävä venyi. Se, mitä tulin VR:ään tekemään, on nyt tehty.”

Rahtiliikenne on jo avattu kilpailulle ja seuraavaksi on henkilöliikenteen vuoro. Aron mielestä kilpailu on vain hyväksi.

Rahdin määrä kasvoi kuluvan vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana kahdeksan prosenttia 20,4 miljoonaan tonniin. Rahdissa VR:n suurin asiakas on metsäteollisuus.

”Hinnoittelu-uudistuksen vaikutus matkustajamäärän lisääntymiseen on sujunut yli odotusten. Linja-autojen aiheuttaman kilpailun kiristyminen on tehnyt VR:lle itse asiassa ihan hyvää.”

Tammi–kesäkuussa matkojen määrä kaukoliikenteessä kasvoi 0,7 prosenttia ja lähiliikenteessä 5 prosenttia. Matkustajaliikenteen liiketappio oli kuitenkin 1,2 miljoonaa euroa.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle on poliittisesti kuuma asia. Osa politiikoista pelkää, että kilpailun avaaminen vie junayhteydet hiljaisilta rataosuuksilta, palveluiden taso heikkenee ja liput kallistuvat.

Aron mukaan kokemukset ulkomailta osoittavat, että kilpailun tuomat edut ovat sitä suuremmat, mitä tehottomampi raideliikenteestä vastannut valtionyhtiö on ollut.

Jos kerran VR on Aron aikana ”trimmattu” tehokkaaksi, ovatko hänen mielestään kilpailun tuomat edut henkilöliikenteessä pienet?

Aro ei halua vastata kysymykseen, vaan jättää sen poliitikoiden arvioitavaksi. Tai oikeastaan vastaa kysymyksellä.

”Mikä on se ongelma, joka kilpailun vapauttamisella halutaan ratkaista?”

Hänen mielestään on selvää, että ulkomaiset yhtiöt ovat kiinnostuneita henkilöliikenteestä.

”Kiinnostavin osa rautateiden henkilöliikenteessä on pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan lähiliikenne. On aivan selvää, että se houkuttelee ulkomaisia yh­tiöitä niin Euroopassa kuin kauem­panakin.”

Kuinka suurta kiinnostus lopulta on, riippuu siitä, miten henkilöliikenteen vapauttaminen toteutetaan. VR:llä on nykyisin yksinoikeus kaukoliikenteessä vuoteen 2024 saakka ja lähiliikenteessä vuoden 2017 loppuun.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Mikael Aro

 Syntynyt vuonna 1965. Suorittanut eMBA-tutkinnon.

 Työskenteli ennen VR:ää panimoyhtiö Carlsbergin Pohjois-Euroopan liiketoiminnan johtajana.

 Asuu puolisonsa ja kolmen tyttärensä kanssa Tuusulassa.

 Harrastaa pyöräilyä, sulkapalloa ja laskettelua.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Riisitauti ei ole historian mörkö, vaan se vaanii sinua ja lastasi – d-vitamiinin laiminlyönti altistaa kohtalokkaille sairauksille, mutta ylärajatkin täytyy tuntea

      Tilaajille
    3. 3

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    4. 4

      Nobel-palkittu Ican-järjestö: Miljoonia tappava ydintuho on yhden kiukunpuuskan päässä

    5. 5

      Turvallisuus­kysymyksissä kuuluu Venäjältä kummia: ”Tilanne Itämerellä on lauennut ja eniten tilanteeseen on vaikuttanut Suomen ja Ruotsin kanta”, julistaa valtion radiokanava

    6. 6

      Alpakkatapahtuman järjestäjien pieni vale oli iso isku luottamukselle – On ankeaa, kun joutuu epäilemään motiiveja pörröisten eläinten paijaamisen taustalla

    7. 7

      Lionel Messin nolasi vastustajat kahdella askeleella ja teki eurooppalaista jalkapallohistoriaa

    8. 8

      Brexit-äänestäjille luvatut säästöt muuttuivat jo suuriksi kuluiksi, koska reaalitalous kärsii

      Tilaajille
    9. 9

      Kaija Saariahon miljoonalahjoitus takaa Musiikkitalolle urut

    10. 10

      New York Times: Trump herää puoli kuudelta katsomaan televisiota ja katsoo sitä neljästä kahdeksaan tuntia päivässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Alpakkatapahtuman järjestäjien pieni vale oli iso isku luottamukselle – On ankeaa, kun joutuu epäilemään motiiveja pörröisten eläinten paijaamisen taustalla

    3. 3

      New York Times: Trump herää puoli kuudelta katsomaan televisiota ja katsoo sitä neljästä kahdeksaan tuntia päivässä

    4. 4

      Näin sotesta tuli sekundaa, ja isot yritykset voittavat – professori Heikki Hiilamo kirjoittaa puheenvuorossaan, että Suomeen on tulossa nykyistä huonompi terveydenhoito

      Tilaajille
    5. 5

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    6. 6

      Olga Romanoffista kaavailtiin prinssi Charlesin puolisoa – Tsaarin jälkeläinen ja suomalaista sukua oleva ruhtinatar esittelee nyt kotinsa ja sanoo: ”Kukaan ei välitä titteleistä pätkääkään!”

      Tilaajille
    7. 7

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    8. 8

      ”Osakas laittoi kätensä hameeni alle” – Juristialan naiset kertovat kourimisesta, vähättelystä sekä syrjinnästä, ja vaativat häirinnälle loppua

    9. 9

      Washingtonissa ei nykyään keskustella kuin yhdestä asiasta, kuinka kauan tämä voi jatkua? – Presidentti Trumpille on kuitenkin vaikeaa antaa potkut

    10. 10

      Maailmalla leviää ”sydäntäsärkevä” video nälkään sulalla maalla nääntyvästä jääkarhusta – National Geographicin kuvaaja kertoo itkeneensä kuvatessaan eläimen kärsimystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    4. 4

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    5. 5

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Suomalaismies otti kuvaa Schwarzenegger-seinämaalauksesta, kun tämä ilmestyikin paikalle – Kuva julkaistiin Redditissä, aiheutti raivoa ja lopulta Arska itse ilmestyi nettiin kertomaan, mistä on kyse

    11. Näytä lisää