Tiedätkö, kuinka arvokas olet? HS laski, kuinka paljon on yhden asiakkaan arvo Facebookille ja muille nettijäteille - Talous | HS.fi

Tiedätkö, kuinka arvokas olet? HS laski, kuinka paljon on yhden asiakkaan arvo Facebookille ja muille nettijäteille

HS laski tietoja keräävien suuryhtiöiden asiakkaille hintalaput. Kansalaiset tuottavat jo valtaosan internetin tiedoista, videoista ja kuvista, mutta enemmistön datasta omistavat yritykset. Miksi käyttäjämääristä tuli menestyksen mittari?

Maija Hirvonen on hyvin tietoinen siitä, mitä tietoja yhtiöt keräävät hänestä. ”Tietojen antaminen kuuluu kokonaispakettiin, jos haluaa käyttää esimerkiksi Facebookia. Tästä syystä en pane vaikkapa kuvia lapsistani mihinkään sosiaaliseen mediaan”, sanoo torstaina raitiolinjalla 9 Helsingissä matkustanut Hirvonen.

7.10.2016 2:00 | Päivitetty 7.10.2016 7:11

Googlen hakukone, Facebookin, Twitterin ja Linkedinin kaltaiset sosiaalisen median alustat, Uberin kyydinvälittäminen ja Amazonin verkkokauppa ovat esimerkkejä palveluista, jotka houkuttelevat käyttäjät kertomaan itsestään mahdollisimman paljon. Yhä useammalle yritykselle jokainen uusi asiakas on myös tuote.

Artikkeliin liittyviä aiheita