Talous

Kilpailu- ja kuluttajavirasto päätti: S-ryhmän bonusjärjestelmä saa jatkua

Virasto tutki bonusjärjestelmän vaikutusta ostoskäyttäytymiseen nettikyselyllä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on päättänyt, ettei S-ryhmän bonusjärjestelmä estä toimivaa kilpailua. Niinpä se ei jatka vuonna 2014 käynnistämäänsä selvitystä asiasta.

Osuustoiminnallisten yritysten kanta-asiakasjärjestelmät ovat olleet viime vuosina kilpailijoiden ja viranomaisten hampaissa. KKV on tutkimassa myös OP-ryhmän bonuskäytäntöjen vaikutusta vakuutusalan kilpailuun.

Kilpailija If kanteli OP:n käytännöistä viime joulukuussa.

Sekä S-ryhmä että OP-ryhmä ovat omilla aloillaan markkinajohtajia, ja niiden markkina­osuudet ovat kasvaneet tasaisesti viime vuosina. Yhtenä tekijänä menestyksen takana ovat onnistuneet kanta-asiakasjärjestelmät, joilla asiakasomistajia hyvitetään.

S-ryhmä maksaa kuukauden ostossumman perusteella määräytyvän bonuksen asiakkaan S-pankissa olevalle tilille. Hyvitysprosentti nousee kuukausiostosten kokonaissumman mukaan.

Enimmillään hyvitystä voi saada viisi prosenttia ostojen loppusummasta. Siihen pääsemiseen tarvitaan alueosuuskaupasta riippuen 900–1 500 euron kuukausiosto.

OP-ryhmän bonukset voi käyttää pankin palvelumaksuihin tai vakuutusmaksuihin.

KKV tutki kanta-asiakasjärjestelmien vaikutusta ostoskäyttäytymiseen vuonna 2014 tehdyllä nettikyselyllä. Siihen vastasi yhteensä 1 009 iältään 18–74-vuotiasta kuluttajaa.

Otoksessa oli 226 ihmistä, jotka keskittivät ostoksensa K-kauppoihin ja 454 S-kauppoihin ostoksensa keskittävää. 279 ihmistä ei suosinut K:ta eikä S:ää ja valitsi ostopaikan halvimman hinnan perusteella.

Tutkimuksessa K-kaupan asiakkaat arvostivat eniten Plussa-kortilla saatavia tarjouksia mutta eivät rahallisia bonuksia.

S-ryhmän asiakkaat taas seuraavat bonuskertymäänsä tiiviisti. He arvostivat rahallista palkkiota ja jopa lisäsivät ostojaan päästäkseen seuraavalle bonusportaalle.

Kesko on panostanut Plussa-järjestelmässään nimenomaan tarjouksiin. S-ryhmä puolestaan keskittyy rahalliseen palkitsemiseen.

Selvityksen lopputulos on, että bonusjärjestelmä vaikuttaa huomattavastikin ihmisten ostoskäyttäytymiseen. KKV kuitenkin tulkitsee, että kanta-asiakkuuden vaikutus kuluttajien ostopaikan valintaan on vain vähäinen.

”Se on vähäinen suhteessa siihen, missä määrin muut kaupparyhmät pystyvät kilpailemaan S-ryhmää vastaan. Kynnys siihen, että kyseessä katsottaisiin olevan kielletty määräävän markkina-aseman väärinkäyttö, on melko korkea”, johtaja Kirsi Leivo KKV:stä sanoo.

Hänen mukaansa punnintaan vaikutti ennen kaikkea bonusjärjestelmän sitovuus eli alennus­prosenttien suuruus ja ajanjakso, jolta ostokset lasketaan.

”Tilanne olisi toinen, jos järjestelmä muuttuisi vielä sitouttavammaksi eli alennusprosentti olisi korkeampi tai ajanjakso pidempi”, Leivo sanoo.

Nyt bonukset kertyvät yhden kuukauden ostoista, ja sen jälkeen kuluttaja voi valita ostopaikkansa vapaasti uudelleen. Myös ryhmän markkinaosuus vaikuttaa harkintaan.

KKV aloitti selvityksen S-ryhmän bonusjärjestelmästä päivittäistavarakauppaa koskevan uuden kilpailusäännöksen tultua voimaan vuonna 2014.

Säännöksessä määriteltiin, että päivittäistavarakaupassa 30 prosentin markkinaosuus riittää siihen, että kaupparyhmä on määräävässä markkina-asemassa.

Kauppa on Suomessa erittäin keskittynyttä. S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa oli viime vuonna 46 prosenttia ja K-ryhmän 33 prosenttia.

K-ryhmän osuus kasvoi entisestään, kun Kesko osti Suomen Lähikaupan eli Valintatalot ja Siwat viime talvena.

Ennen lakimuutosta jotkut kilpailuoikeuden asiantuntijat arvelivat, että se johtaa kanta-asiakasjärjestelmien rajoittamiseen ainakin ruokakauppojen ulkopuolella. S-etukortilla voi kerryttää bonuksia useiden eri tuoteryhmien ostoksista.

Myös kuluttaja-asiamies on tekemässä selvitystä S-bonusten markkinoinnista.

Kuluttaja-asiamies on pyytänyt SOK:lta selvitystä siitä, miksi markkinointimateriaalissa käytetään ostokertymästä kuukausittaista ja bonuskertymästä vuosittaista viiteajanjaksoa.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Suomen suurin kaupparyhmä

 S-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna 46 prosenttia.

 Ryhmä myi päivittäistavaroita 7,6 miljardilla eurolla.

 Ruokakauppojen lisäksi ryhmää kuuluu ravintoloita, hotelleja, ja huoltoasemaketju ABC.

 S-etukortteja on yli kahdella miljoonalla asiakkaalla eli valtaosalla Suomen kotitalouksista.

 Asiakkaat ovat S-ryhmään kuuluvan osuuskaupan omistajia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • S-ryhmä

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    3. 3

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    4. 4

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    5. 5

      Tutkija kumoaa sotamyytin Summan pettämisestä: Rintama murtui, mutta miehet eivät pettäneet – he murskautuivat panssari­vaunujen tela­ketjuihin

    6. 6

      Huono huumoriräppi on Suomen kovinta hittimusiikkia, vaikka yli 30-vuotiaat eivät tajua siitä mitään – Lajin ykkösnimen Slim Millin mukaan nykyräppi on tylsää

    7. 7

      Potilas ohjattiin päivystyksestä sydänfilmiin Vantaalla, parkkisakko mätkähti – Viranomainen tiukkana: Sakon saa anteeksi ”jos joutuu tyyliin suoraan leikkaussaliin”

    8. 8

      Bitcoiniin sijoittavat jo lukiolaisetkin – väiteltyäni syksyn fanaatikkojen kanssa ymmärsin, että huuma on sukua Trump-ilmiölle

    9. 9

      ”He soittavat perheellesi hakatessaan sinua” – EU-maat ovat osallisia siirtolaisten kidutukseen ja hyväksikäyttöön Libyassa, Amnesty syyttää

    10. 10

      Ruotsin radio: Ruotsiin pyrkiville kaupataan systemaattisesti tekaistuja turvapaikka­kertomuksia – Suomen maahan­muutto­virastolla ei tietoa vastaavasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    2. 2

      Ahdistelijoista puhuneet naiset ovat saaneet vaientamiskirjeitä – Rikosoikeuden professori: ”Tuollaiset kirjeethän ovat puolittain uhkauksiakin”

    3. 3

      Kiinalainen ”mopotäkki” voisi olla hitti Suomessakin, vinkkaa Pekingissä päivittäin mopoileva Minna Mustonen – kypärää hän ei käytä ”turvallisuussyistä”

    4. 4

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    5. 5

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    6. 6

      Tästä on kyse Harry Potter -kohussa, jossa J.K. Rowling on puolustanut Johnny Deppiä ja saanut Deppin ex-puolison Amber Heardin sekä satojen fanien vihat niskaansa

    7. 7

      Alaikäinen poika joutui ryöstön uhriksi keskellä päivää Helsingin rautatieasemalla – ryöstäjä sai ensin pelkkiä kolikoita

    8. 8

      Riisitauti ei ole historian mörkö, vaan se vaanii sinua ja lastasi – d-vitamiinin laiminlyönti altistaa kohtalokkaille sairauksille, mutta ylärajatkin täytyy tuntea

      Tilaajille
    9. 9

      Helsingin poliisi puolustaa itsenäisyyspäivän kiinniottoja: Poliisia kuvannut pyöräilijä kieltäytyi järjestelmällisesti kertomasta henkilöllisyyttään

    10. 10

      Putkipommi räjähti Manhattanilla: Yksi otettiin kiinni, kaksi muuta loukkaantui – pormestarin mukaan kyseessä oli terrori-iskun yritys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    Uusimmat