Uuden kilpailulain kartellikielto tuo pulmia meijereille Osuusmeijerien oma markkinointi ajautumassa Valion syliin - Talous | HS.fi

Uuden kilpailulain kartellikielto tuo pulmia meijereille Osuusmeijerien oma markkinointi ajautumassa Valion syliin

8.5.1991 3:00

Valmisteilla oleva kilpailulaki on ajamassa osuusmeijerien oman markkinoinnin täydellisesti Valion syliin. Syynä on se, että uusi kilpailulaki kieltää ns. horisontaaliset kartellit eli markkinoiden aluejaon.

Alueelliset osuusmeijerit ovat tähän mennessä itse markkinoineet ns. purkkitavaran eli maidot, piimät, viilit ja jugurtit omalla alueellaan. Poikkeuksena on pohjoisen suuri meijeriyritys Normilk, jonka markkinoinnin Valio hoitaa kokonaan. Valio on hoitanut myös Kehä III:n eteläpuolisen alueen markkinoinnin kokonaan.