Talous

Reunault-mellakat kertovat Euroopan autotehtaiden kriisistä Itä-Euroopan kysynnän voimakas kasvu ei ratkaise valtavaa ylituotanto-ongelmaa

Tilaajille

JYRI RAIVIO "Hiiopp..." Kymmenet kädet nostivat ja työnsivät, keltainen autonkori nousi heilauttamalla poliisin pystyttämien piikkilankaesteiden yli ja kiepsahti Ranskan Belgian-suurlähetystön eteen jalkakäytävälle. Spontaaneja suosionosoituksia.

Näyttävä mielenosoitus kelpasi tv-uutismateriaaliksi kaikkialla Euroopassa. Ranskan suurlähetystön edessä retkottanut autonkori oli vuoden auto Euroopassa, Renault Megane.

Auton kippasivat suurlähettilään kiusaksi Renaultin Vilvoorden tehtaan työläiset. Heidän työnantajansa synnytti vastalauseiden aallon muuallakin kuin työntekijöiden keskuudessa ilmoittamalla viime viikolla, että Brysselin lentokentän tuntumassa sijaitseva Renaultin kokoonpanotehdas suljetaan heinäkuussa.

Noin 3100 tehtaan työntekijää ja tuhatkunta alihankkijoiden palveluksessa olevaa ihmistä menettää työpaikkansa.

Vilvoorden tehtaan sulkeminen ja tylyn äkkiväärä tapa, jolla Renault sen hoiti, on tuomittu jyrkästi kaikkialla Euroopassa. Renaultin teknokraattisen pääjohtajan Louis Schweitzerin kuva on koristanut kaikkia tiedotusvälineitä eikä suinkaan sellaisessa yhteydessä ja sellaisessa valossa, jota Renault itse olisi halunnut.

Schweitzerin virkaveljille muissa suurissa eurooppalaisissa autoyhtiöissä tämä kaikki on ollut oivaa opetusta. Asiantuntijat ovat nimittäin laajasti sitä mieltä, että Vilvoorden kaltaisia sulkemistapauksia on edessä lähivuosina vielä monia. Nyt pääjohtajien ainakin pitäisi tietää, millä tavalla niitä ei pitäisi hoitaa.

Härskejä tukiaisia ja hintasotaa Euroopassa tai oikeammin 17:ssa Länsi-Euroopan maassa myytiin viime vuonna kaikkiaan 12818700 henkilöautoa. Se oli noin 6,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin mutta jäi vielä viiden prosentin päähän kaikkien aikojen huippuvuoden 1992 lukemasta. Monien alan tarkkailijoiden mielestä ennätyksen ylittäminen ei hevin onnistu. Viimeisten kahden vuoden kasvun takana on nimittäin kaksi tekijää, joista kumpikaan tuskin on kovin pysyvää laatua. Ensimmäinen niistä on autonostajille tarjotut valtiontukiaiset, toinen kiihkeä hintakilpailu. Tukiaiset otettiin käyttöön ensimmäisenä Ranskassa. Kun automarkkinat putosivat kuin tiiliskivi vuonna 1993, Ranskan valtio kiiruhti hätiin ja lupasi käteistä rahaa jokaiselle, joka vaihtaa yli kymmenen vuotta vanhan rakkineensa uuteen. Tämä temppu nosti Euroopan toiseksi suurimman henkilöautomarkkinan ripeään nousuun, joka jatkui vielä viime vuonna. Ostajille tarjotut porkkanat lopetettiin kuitenkin vuodenvaihteessa ja tammi- ja helmikuussa autojen myynti Ranskassa romahti. Samantyyppinen järjestelmä on juuri otettu käyttöön Italiassa, joka Saksan, Ranskan ja Englannin jälkeen on neljäs suuri autojen markkina-alue Euroopassa. Ensimmäisten merkkien perusteella arvellaan, että tulossa on samanlainen kysyntäpiikki kuin Ranskassakin. Se tosin hyödyttää lähinnä Fiatia, jonka osuus kotimaassaan on poikkeuksellisen suuri eli noin puolet markkinoista. Euroopan automarkkinoiden ratkaiseva maa on kuitenkin Saksa, jossa autoja myydään kaksin verroin Italiaan verrattuna. Saksassa rekisteröinnit laskivat tammikuussa 4,2 prosenttia edelliseen tammikuuhun verrattuna. Asiantuntijoiden mukaan takkuamisen takana on jättityöttömyyden synnyttämä epävarmuus ja vertailuajankohdan eli viime vuoden hintapolitiikka. Valmistajat vauhdittivat myyntiään tarjoamalla alennuksia ja panostamalla markkinointiin mittasuhteissa, jotka eivät pitkään päälle ole järkeviä. ØYlikapasiteettia 20-40 prosenttia Autoja myytiin ja myydään alennuksilla ja erikoistarjouksilla lähinnä sen vuoksi, että niiden valmistuskapasiteetti ylittää roimasti kysynnän. Julkisuudessa liikkuneet arviot henkilöautotuotannon ylikapasiteetista vaihtelevat kahdesta jopa 5,7 miljoonaan autoon vuodessa. Jälkimmäisen arvion takana on Ford, joka viime vuonna teki Euroopassa yli 1,5 miljardin markan tappion. Renaultin odotetaan julkistavan parin viikona päästä noin 4,5 miljardin markan tappioluvut. Kuudesta suuresta hyvin pärjäsivät viime vuonna vain kaksi suurinta, Volkswagen ja General Motors. Peugeot ja Fiat pääsivät kuta kuinkin omilleen. Kireässä hintakilpailussa pärjäävät vain ne, jotka pystyvät rakentamaan ajopelinsä halvalla. Juuri tästä syystä Renaultkin ilmoitti sulkevansa Vilvoorden tehtaan, johon se ironista kylläkin on viimeisten neljän vuoden aikana tehnyt lähes 1,3 miljardin markan investoinnit. Ranskalaisen autotyöläisen käteen jäävä palkka on suunnilleen sama kuin belgialaisenkin, mutta Belgiassa suuret henkilösivukulut tekevät jokaisesta valmistuneesta autosta Renaultin mukaan noin 900 markkaa ranskalaista kalliimman. Se ei kuullosta kovin suurelta summalta ennen kuin sen kertoo vuosittain valmistuvien autojen määrällä eli 143000:lla. Ylikapasiteetin purkaminen on eurooppalaisen henkilöautoteollisuuden suuri projekti lähivuosina. Aikaa on vuosituhannen vaihteeseen, jolloin EU:n painostuksesta neuvotellut vapaaehtoiset japanilaisautojen tuonnin rajoitukset päättyvät. Siihen mennessä Japanin autoteollisuus on vaikeuksiensa jälkeen taas parhaassa iskussaan. Muuttuva kauppapoliittinen ilmapiiri tekee rajoitusten jatkamisen erittäin vaikeaksi. ØItä-Eurooppa on avainalue Perinteisten kotimarkkinoiden takkuillessa eurooppalaiset autotehtaat ovat kääntäneet katseensa Itä-Eurooppaan. Siellä patoutuneen kysynnän tyydyttäminen on yksi, suosittu tapa tasoittaa tarjonnan ja kysynnän välistä kuilua länsitillä markkinoilla. Kysyntä entisissä sosialistimaissa kasvaa hyvää vauhtia. Puolassa myytiin viime vuonna 366000 autoa eli nelinkertainen määrä Suomeen verrattuna. Kasvuprosentti oli 39. Suunnilleen samaan kasvuun päästiin Tshekinmaalla, jossa myytiin 154000 autoa. Monien valmistajien mielestä itäisen Euroopan kysyntäbuumiin ei pääse kunnolla mukaan, ellei autoja rakennetakin itäisessä Euroopassa. Siihen houkuttavat myös tuotantokustannukset. Palkkataso - joka tosin nousee nopeasti - on yhä vain noin 15 prosenttia länsieurooppalaisesta. Niin eurooppalaiset kuin aasialaisetkin autonvalmistajat ovat tungeksineet Itä-Eurooppaan. Volkswagen on investoinut rajusti ja niin teknisesti kuin taloudellisestikin erinomaisin tuloksin perinteiseen tshekkimerkkiin "Skodillaciin" eli Skodaan. Sen tuotanto nousee lähivuosina 400000 autoon vuodessa. Slovakiassa tehdään VW Golfin erikoismalleja, Unkarissa Audin moottoreita ja General Motorsin useita eri automalleja. Puolassa kootaan Fiateja, Fordeja ja Opeleita. GM, venäläinen Avtovaz ja Valmet kaavailevat pienimuotoista tuotantoa Viipuriin. Tämä kaikki on hyvää ja kaunista, mutta Itä-Euroopan yhteenlaskettu autojen myynti jäi silti viime vuonna noin 950000 kappaleeseen. Se on vain vähän enemmän kuin Espanjassa ja se on vaivaiset seitsemän prosenttia Länsi-Euroopan kokonaismarkkinoista. Kovatkaan kasvuluvut idässä eivät siis pelasta Länsi-Euroopan valmistajia ylituotannon kiroilta. Niiltä pelastavat vain Vilvoorden tehtaan sulkemisen kaltaiset ikävät toimenpiteet. Monien tarkkailijoiden mielestä riittäviä sopeutustoimia ei edes pystytä tekemään nykyisellä yritysrakenteella. Kaikkiaan yhdeksästä eurooppalaisesta itsenäisestä autonvalmistajasta joidenkin on lyötävä hynttyyt yhteen.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin jo lähtemään pois ja palaamaan huomenna asiaan

    7. 7

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    8. 8

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    9. 9

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    10. 10

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    5. 5

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    9. 9

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    10. 10

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää