USA:ssa kolesteroli on ongelma 100 miljoonalle Sopimus avaa Benecolille laajat markkinat Pohjois-Amerikassa. Pelkästään Yhdysvalloissa noin sadan miljoonan asukkaan kolesterolitaso on kohonnut. Suomessa Benecol-markkinat ovat noin 90 miljoonaa markkaa. Uuden markkina-alueen väestö on Suomeen verrattuna 70-kertainen. Raision pääjohtajan Matti Salmisen mukaan terveyteen liittyvät tuotteet ovat Pohjois-Amerikassa voimakkaasti kehittyvä alue. McNeil on Raisiolle tervetullut yhteistyökumppani, koska sillä on valmiit jakelukanavat. Myös terveystuotteiden markkinointikokemus, suhteet viranomaisiin sekä alan sääntelyn tunteminen puoltavat McNeilia. "Kävimme neuvotteluja usean tahon kanssa. McNeilin kanssa neuvottelimme viime syksystä lähtien", kertoo Raision hallintojohtaja Hannu Suominen . Neuvotteluja pitkitti se, että terveystuotteet ovat Yhdysvalloissa tarkan silmälläpidon alla. "Markkinajohtajalla ei ole varaa virheisiin ja oikeudenkäynteihin. Todennäköisesti McNeil tutkitutti Benecolin monilla asiantuntijoilla, vaikka meille ei kokeista kerrottukaan", sanoo Suominen. Tulevaisuudessa Benecolin pitää vielä saavuttaa Yhdysvaltojen terveysviranomaisten hyväksyntä. Raision ja McNeilin lisenssisopimus tulee lopullisesti voimaan yhdysvaltalaisten kilpailuviranomaisten annettua hyväksyvän lausuntonsa. Päätös saadaan 30 päivän kuluessa. Raaka-aine tulee toistaiseksi Suomesta Ensimmäiset Benecol-tuotteet tulevat Yhdysvaltain markkinoille ensi keväänä. Vaikuttava ainesosa McNeilin valmistamiin tuotteisiin tuodaan Suomesta. Raisio suunnittelee myös stanoliesteriä valmistavan tehtaan rakentamista Yhdysvaltoihin. Tehtaan esisuunnittelu on jo aloitettu. Lopullinen päätös rakennustöistä tehdään syksyllä. Jos päätös on myönteinen, ryhdytään tehtaan pystyttämiseen heti. Raision johto arvelee ensimmäisten aine-erien valmistuvan jo vajaan vuoden kuluttua rakennuspäätöksen tekemisestä. Stanoliesterin saanti on ollut Raisiolle ongelma siitä lähtein, kun Benecol esiteltiin markkinoille vuoden 1995 marraskuussa. Tor Bergman ei usko raaka-aineongelmien kuitenkaan koituvan tuoreen sopimuksen tuhoksi. "Meillä on pitkäaikaiset sopimukset ranskalaisen DRT:n ja UPM-Kymmenen kanssa raaka-aineen toimittamisesta", Bergman sanoo. Ruotsin markkinoille jo tänä syksynä Benecolia ei ole tarkoitus markkinoida ainoastaan margariinina. McNeilin kontolle kuuluu uusien Benecol-tuotteiden kehittäminen. "Margariini ei kelpaa kaikille alueille Yhdysvalloissa. Jonnekin olisi hyvä kehittää vaikkapa joku juoma", sanoo Suominen. Stanoliesteriä voidaan laittaa periaatteessa kaikkiin rasvaa sisältäviin tuotteisiin. Mahdollisen tuoteperheen nimenä säilyy kuitenkin Benecol. Sopimus McNeilin kanssa vapauttaa Raision voimavaroja muille markkina-alueille. Ruotsin-valloituksen on määrä alkaa tänä syksynä. Myöhemmin kohteina ovat muut korkean elintason ja kohonneen kolesterolin maat, eli ainakin Saksa, Ranska, Iso-Britannia, Benelux-maat sekä Japani. Sitä, onko Johnson & Johnson yhteistyökumppani näilläkin alueilla, Raision yritysjohto ei suostu kommentoimaan. Mieluinen yhteistyökumppani Johnson & Johnson olisi varmaan Pohjois-Amerikan ulkopuolellakin. Sen liikevaihto oli viime vuonna 110 miljardia markkaa ja sillä oli 170 yhtiöitä 50 eri maassa. Raision liikevaihto ylsi viime vuonna noin neljään miljardiin. TBL: x