Talous    |   Verkkokaupan kasvukivut

Verkkomainonnalla kuluttajat karsinoidaan yhä tarkemmin Suomalaisyritykset heräämässä varovasti internet-mainontaan

Tilaajille

JARMO RAIVIO Mainonta internetissä muistuttaa tällä hetkellä hieman sillisalaattia: sikermä ainesosia muodostaa sangen värikkään kokonaisuuden, jonka erinomaisuus tai konsanaan tarpeellisuus jakaa mielipiteet jyrkästi kahteen leiriin.

Vaikka mainosallergikkoja kuinka jurppisi, ovat hiljalleen verkkosivuilla yleistyneet mainospalkit lähivuosina yhä tavallisempi näky. Esimerkiksi verkkolehdille mainostilan myyminen on käytännössä ainoa tapa saada rahaa, koska käyttäjät suhtautuvat toistaiseksi vastahakoisesti maksullisiin palveluihin.

Tuoreella alalla ei vielä ole luotettavia tilastoja, mutta asiantuntijoiden näppituntuman mukaan verkkomainonnan nopea kasvu alkoi Suomessa viime keväänä.

Ensimmäisenä liikkeellä olivat tietokonealan yritykset, mutta myös esimerkiksi pankit ja autokauppiaat tulivat nopeasti mukaan. Toistaiseksi mainostajat lähinnä kokeilevat kepillä jäätä ja käyttävät verkossa kampanjointiin pieniä summia radio-, lehti- tai suoramainontabudjeteistaan.

Tällä hetkellä mainonta verkon www-sivuilla muistuttaa etäisesti lehtimainontaa, koska se perustuu sivuilla oleviin mainospalkkeihin. Toisaalta se on kaukana perinteisestä mainonnasta, koska se on interaktiivista ja kohdennettavaa.

Interaktiivisuus ja erityisesti kohdennettavuus pulpahtelevat taajaan esiin toimitusjohtaja Robert Ekin puheessa hänen esitellessään Netbooking-mediatoimiston toimintaa. Viime joulukuussa toimintansa aloittanut yhtiö välittää mainoksia internetin www-sivuille.

Nähdessään interaktiivisen eli vuorovaikutteisen mainoksen esimerkiksi verkkolehden sivulla voi verkossa vaeltelija mainoslaatikkoa klikkaamalla siirtyä tuotteen kotisivuille, josta hän löytää lisätietoja.

Verkkovisionäärien ihannetapauksessa kuluttaja voisi samalta istumalta ostaa tuotteen ja maksaa sen verkon kautta. Tällä hetkellä ainakin Suomessa ostaminen jää yleensä haaveeksi, koska harva yritys on vielä pystyttänyt täysin toimivaa verkkokauppaa.

Kohdennettavuus taas merkitsee sitä, että internetin avulla kuluttajat saadaan karsinoitua entistä pienempiin ryhmiin. Näiden ryhmien kuluttajanvaistoja on tarkoitus herätellä entistä tarkemmin räätälöidyillä mainoksilla.

Tällä hetkellä kohdentaminen tapahtuu lähinnä palvelun sisällön perusteella, eli autosivuilla mainostetaan sytytystulppia ja tietokonesivuilla puolestaan hiirimattoja. Tarkempi räätälöinti esimerkiksi jonkin verkkopalvelun rekisteröitymislomakkeella kerättyjen ikä-, ammatti- tai harrastustietojen mukaan on Ekin mukaan "herättänyt Suomessakin kiinnostusta".

Näiden yhä seikkaperäisempien tietojen avulla voidaan käyttäjälle näyttää "täsmämainos", jonka arvellaan vokottelevan juuri hänet ostopäätökseen.

Kiinnostuksen sijasta ajatus siitä, että mainosmiehellä on kattavat tiedot verkon käyttäjistä herättää monissa vahvaa vastenmielisyyttä. Muunakin kuin herkullisena kohderyhmänä itseään pitävät verkkopioneerit haaveilivat aluksi mainoksettomasta internetistä. Käyttäjäkunnan laajentuessa mainontaan myönteisemmin suhtautuvaan kansanosaan on vastarintakin hiipumassa.

Netbookingin Ek myöntää, että mainonnan kohdentamisessa voidaan mennä liiallisuuksiin. Hänen mukaansa ainakin suomalaisessa täsmämainonnassa aiotaan pitää yksityisyyden suoja kirkkaana mielessä.

Verkkomainonnan nopeaa kasvua lietsovat internetin hurjaa vauhtia kasvavat käyttäjämäärät. Toistaiseksi riittää uusia käyttäjiä, jotka jaksavat katsella mainoksia ja klikkailla tiensä yritysten mainossivuille. Uutuudenviehätys kuitenkin loppuu aikanaan.

"Kyllä tämä media kestää jatkossakin", vakuuttaa Ek ponnekkaasti. Hän uskoo, ettei verkkomainonta jää mediakentän lyhytikäiseksi päiväperhoksi, vaikka käyttäjämäärien kasvu lähivuosina taittuukin. Kohdentamalla mainontaa ihmisten kiinnostuksen mukaan estetään Ekin mielestä se, että verkossa liikkujat kyllästyvät lopullisesti nähtyään parikymmentä mainossivua.

Mikäli asiantuntijoita on uskominen, ovat mainospalkit ja täsmämainonta kuitenkin vain esimakua internetin vaikutuksesta mainontaan ja markkinointiin. Iskusana alalla on mainonnan lisääntyvä tasa-arvo.

Tasa-arvoa tuo verkkomainonnan erikoinen yhdistelmä edullisuutta ja kattavuutta. Esimerkiksi suomalainen puuseppä voi esitellä koristeellisia pajupillejään www-sivuilla huomattavasti huokeammalla ja näyttävämmin kuin edullisimmassakaan lehdessä.

Näin mainonnasta tulee kannattavaa myös niille, jotka eivät tuotteidensa pienen kysynnän takia aiemmin ole mainostamaan ryhtyneet. Samalla internetin kautta puusepän tuote tulee moninkertaisen asiakaskunnan ulottuville, varsinkin jos valtion rajoista riippumaton verkon kautta ostaminen ja maksaminen pääsevät kunnolla vauhtiin.

LAURI VOUTILAINEN

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Espoon ja Vantaan bussilinjoja saatetaan joutua katkaisemaan lumen takia – Espoossa yhä lähes 5 000 taloutta ilman sähköä

    7. 7

      Keihäslegenda Seppo Räty palkittiin veikeällä summalla – liittyy hirmukiskaisuun

    8. 8

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    9. 9

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    10. 10

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    3. 3

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    4. 4

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    10. 10

      Potilas ohjattiin päivystyksestä sydänfilmiin Vantaalla, parkkisakko mätkähti – Viranomainen tiukkana: Sakon saa anteeksi ”jos joutuu tyyliin suoraan leikkaussaliin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää