Suuruuden ekonomiaa Vielä vuosi pari sitten uusmediayhtiöt olivat puuhastelua muutaman innostuneen propellihatun ympärillä. Ne tuottivat yrityksille romppuja ja www-sivuja. Nyt suurimmat ovat jo parinkymmenen hengen liikeyrityksiä. Interaktiiviseen Satamaan on koottu neljä erilaista uusmediayhtiötä. Interweb Design on tasokkaasta graafisesta suunnittelusta tunnettu www-palvelujen tuottajayhtiö, Talentumin uusmediayksikkö tekee duuni.net-yhteisömediaa. Se on talouden, markkinoinnin ja tietotekniikan ammattilaisten uutispalvelu ja kohtaamispaikka verkossa. Tietoteknistä osaamista tulee Piipää-yhtiöstä, joka on toteuttanut internetiin muun muassa Ihmemaa-hakupalvelun. Samoihin tiloihin muuttaa myös To the Point, Suomen arvostetuin multimediatuottaja, Sataman sisaryhtiö. Talentum omistaa To the Pointista 30 prosenttia, mutta omistusta on tarkoitus lisätä yli 51 prosenttiin. Talentumin satsauksen ideana on, että suuruuden ekonomia pätee tälläkin toimialalla. Tekninen ja kaupallinen muutos vaatii koulutusta ja erilaisen osaamisen sekoittamista. Suuret projektit vaativat tarpeeksi porukkaa. Sisaryritys mukaan luettuna Satamassa on bittien ahtaajia kohta 80. Liikevaihdolla mitaten Satama on yhä pienyritys, mutta palveluyritykseksi jo melkein keskikokoinen. Liikevaihto liikkuu vuodenvaihteessa Rotkon mukaan 20-30 miljoonassa. 2002 mennessä on tarkoitus nousta yli sadan miljoonan rajapyykin. "100-120-140. . . Jossain siellä se liikkuu", Rotko sanoo ja heiluttelee paksua nivaskaa. Se paljastuu liiketoimintasuunnitelmaksi, business planiksi . Viiden vuoden perusteellinen liiketoimintasuunnitelma on siinä mielessä pelkkää paperia, että ala muuttuu nopeammin kuin ehtii lausua uusi tekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia -mantran, jonka jokainen kunnanjohtajakin on jo opetellut. Talentumin toimitusjohtaja ja Sataman hallituksen puheenjohtaja Harri Roschier muistuttaa: "Internet-vuosi on kolme kuukautta. Kahdeksan internet-vuoden päästä voi tilanne olla täysin toinen. Suhtautukaa puheisiimme samalla vakavuudella." Uusmediakin vaatii pääomaa Vakavuudella Talentum kuitenkin kilpaan lähtee. Talouden ja tekniikan erikoislehdistään tunnettu kustannustalo katseli vierestä, kun Aamulehti-yhtymä ja MTV yhdistyvät Alma Mediaksi, Sanoma-leiri sai tv-kanavan ja radiokanavia jaettiin. Talentum ei lähtenyt suurten mediatalojen kimppaan, vaikka kysyntää oli. Roschierin mukaan uusmediassa kustannustalot ovat jääneet jälkeen. "Meillä on aina ollut halu olla strateginen markkinajohtaja omalla tontillamme", Roschier perustelee. Vanha totuus on, että media-ala vaatii pääomia. Sataman ensimmäiset vuodet menevät miinukselle. Roschier ei lataa tiskiin tarkkoja lukuja, miljoonista kuitenkin puhutaan. Uusmediayritykset eivät tee tulosta uutisilla tai viihteellisen sisällön myynnillä. Verkko on täynnä ilmaisia palveluita, eikä monikaan ole valmis maksamaan tilausmaksuja kuin pornosta. Vaikka verkkomainonta on lisääntynyt, mainosmarkoilla pyörivät vain harvat palvelut. Rotkon mukaan raha lipuu Satamaan pienistä puroista. Satama ei ole perinteisessä mielessä mediayritys, pikemminkin palveluyritys. Suuri osa liiketoiminnasta on konsultointia ja koulutusta, josta laskutetaan tunneissa. Satamassa ei tahdota enää näperrellä pelkkien yrityskuvaesitteiden verkkoversioiden kanssa. Yritys tarjoaa viestinnällisiä kokonaisratkaisuja . Tuotantojohtaja Mika Hämäläinen näkee kasvua niin kutsutuissa extraneteissä . Ne ovat yrityksen sisäisiä, mutta rajatuille sidosryhmille avoimia verkkoja, joihin pääsee käsiksi internetin kautta. Satama tahtoo kasvaa, koska se tavoittelee asiakkaikseen Nokian kaltaisia suuryrityksiä, jotka seurustelevat mieluiten "vertaistensa" kanssa. Tarjouskilpailuissa Satama voi saada vastaansa esimerkiksi miljardiliikevaihtoa takovan Tieto-konsernin, mainostoimiston tai nälkäiset konsultit. Koska alalla on rankka pula työvoimasta, kilpailemaan joudutaan myös nuorista, osaavista työntekijöistä, nörteistä. "Nuoret, huipputekijät eivät välttämättä tahdo mennä isoihin ja osaaviin, mutta tylsiin tietotekniikkayrityksiin", Rotko heittää. "Palkka ei ole nuorille se tärkein tekijä, vaan elämäntapa." Poistuessani Varsovasta olen kompastua käytävällä kauko-ohjattavaan autoon. MILKA ALANEN