Talous

Tuotevalvontakeskus kielsi Karjala-oluen tv-mainoksen

Olut, autoilu ja kolarointi eivät sovi yhteen edes parodiassa

Tilaajille

Tuotevalvontakeskus on kieltänyt tv-mainoksen, jossa Karjala-olutta markkinoidaan liian läheisessä yhteydessä autoiluun.

Mainoksessa remuisa miesjoukko kaahaa autolla ympyrää soramontussa, ja ajaa lopulta päin montun reunalle kaatunutta mäntyä. Kolarin päälle korkataan oluet ja sovitaan, että kohelluksesta ei sitten kerrota kenellekään.

Mainos ehti pyöriä tv-ruudussa vain reilun viikon elokuun alussa. "Tulkitsimme mainoksen olevan useammankin lainkohdan vastainen", kertoo osastopäällikkö Pentti Karhu tuotevalvontakeskuksesta, joka valvoo alkoholimainontaa.

Lain mukaan alkoholia ei saa mainoksessa liittää autolla ajamiseen, eikä antaa sellaista kuvaa että alkoholilla olisi rauhoittava vaikutus. Mainos ei myöskään saa olla hyvän tavan vastainen.

"Kielsimme mainoksen nopeasti johtuen siitä, että tätä pidettiin tavanomaista selkeämpänä tapauksena. Lainvastaisuudesta ei ollut mitään epäselvyyttä", Pentti Karhu sanoo.

Juomayhtiö Hartwallille kaljarallimainoksen esityskielto tuli markkinointijohtaja Esa Rautalingon mukaan osittain yllätyksenä.

Mainoksen takana

on mainostoimisto SEK & Grey, jonka kanssa on Rautalingon mukaan oltu tarkkana, että räväkkä kampanja ei lipsahtaisi laittoman puolelle.

"Autolla ajon yhteydessä ei edes vilahda olutpulloa. Lopussa todetaan että huonostihan siinä käy kun ruvetaan koheltamaan", Rautalinko kuvailee.

"Meidän mielestämme he (viranomaiset) ymmärsivät koko jutun täysin väärin. Mainoksen sävy on parodia. Tarkoitus ei ole kannustaa holtittomaan liikennekäyttäytymiseen, vaan päinvastoin toivoimme että kun asia esitetään parodiana, ihmisillä tapahtuu jonkinlainen herätys." Tuotevalvontakeskuksen mukaan lakia ei kuitenkaan voi tulkita niin yksiselitteisesti, että kiellettyä olisi vain alkoholinkäytön ja autoilun näyttäminen samassa kuvassa.

"Tässä tapauksessa erityisen raskauttavaa on koko vaikutelma. Tällainen känniläisten hölmöily autolla ajettaessa, joka päättyy onnettomuuteen", Pentti Karhu kuvailee.

"Lisäksi alkoholi nautitaan onnettomuuden jälkeen tilanteessa, jossa normaalisti katsottaisiin että kuka on loukkaantunut." Se, että kaikki tämä tehdään huumorin varjolla, ei sovi selitykseksi. "Meidän tehtävämme ei ole arvioida, milloin mainos on parodia. Totuushan on kuitenkin, että niin räikeää parodiaa ei voi tehdä, etteikö osa katsojista katsoisi sitä aivan tosissaan", Karhu sanoo.

Aikaisemmin kesällä nähty Karjala-mainos, jossa polttariseurue sulkee naiseksi puetun sulhasen taksin takakonttiin, jäänee niukin naukin laillisen puolelle.

Myös sen sisältöä on useiden valitusten perusteella puitu tuotevalvontakeskuksessa, mutta toimiin ei ilmeisesti ryhdytä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    9. 9

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää