Merkkien arvostelijasta tuli itsestään tuotemerkki - Talous | HS.fi
Talous

Merkkien arvostelijasta tuli itsestään tuotemerkki

No Logo -kirjan tekijä ei halua esiintyä guruna

Tilaajille
Julkaistu: 24.10.2001 3:00

Jonot yltävät lähes ulos asti, kun ihmiset odottavat kanadalaisen Naomi Kleinin nimikirjoitusta hänen kirjoittamaansa No Logo -kirjaan Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa.

Globalisaatiota ja brändejä eli tuotemerkkejä kriittisesti käsittelevä No Logo on yksi tämän hetken myydyimpiä bestsellereitä maailmassa. Se ilmestyi suomeksi kaksi viikkoa sitten. Jo neljätuhatta kappaletta on mennyt täälläkin kaupaksi. Kleinin höykytys suomalaisessa mediassa alkoi aamupäivällä, kun kameroiden salamoiden välskyessä Klein yritti selventää toimittajille, ettei ole synnyttämässä uutta vaihtoehtoliikettä. "Kyseessä ei ole mikään No Logo -liike enkä minä ole tämän liikkeen guru. Kirjani antaa lähinnä työkaluja, joiden avulla yritysten toimintaa voi tarkastella monipuolisemmin", Klein sanoo. Kleinin Suomen-vierailu kestää vain päivän. Ruotsissa hän sentään ehti olla viikon. Hän on nykyään niin suosittu, että suuryhtiöt pyytävät häntä tilaisuuksiinsa luennoitsijaksi ja konsultiksi. Klein on kuitenkin kieltäytynyt, sillä hän ei halua tuotteistaa itseään enempää kuin jo on. Hän ei ole erityisen ihastunut siitä, että No Logosta itsestään on tullut brändi. "Olen miettinyt, kuinka paljon tässä on median luomaa. Webbi-sivujen lisäksi No Logoa ei ole tarkoitus laajentaa eteenpäin kuten brändejä yleensä", hän sanoo. Kleinin kirjassa kovaa kyytiä saavat suuryritykset kuten Wal-Mart, Starbucks, Ikea, Microsoft ja Disney. Kuluttajat ovat siinä torakoita, joita brändivaltiaat himokkaasti metsästävät. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään logoja vastaan - ainoastaan tapaa, jota monet suuryritykset ovat käyttäneet levittäytyessään ympäri maailmaa piittaamatta ihmisoikeuksista ja työoloista. Kleinin mukaan ongelma on siinä, että yritykset käyttävät yhä vähemmän rahaa tuotantoon. Rahat suunnataan mielikuvamainontaan, jolla tuetaan brändiä. Älykkö. Kansalaisaktivistien ideologinen äiti. Nykynuorison Pääoman kirjoittaja. Näillä sanoin Kleinia on kutsuttu. Häntä kuitenkin ärsyttää tapa, jolla No Logoa sanottu Pääomaan viitaten Das Kapitaliksi. "Kirjani ei kuvaa koko talouden tilaa, vaan keskittyy hyvin rajattuun aihealueeseen. En yritä ratkaista maailmantalouden ongelmia", hän sanoo. On vaikea sanoa, nauttiiko Klein saamastaan julkisuudesta, mutta ainakin hän on tietoinen viehätysvoimastaan, jolla voi lisätä kirjan myyntiä. Pukeutumisensa puolesta hän on paremmin bisnesnainen kuin aktivisti. Tyylikäs, musta paitapusero ja pitkät, paksupohjaiset saappaat ovat kaikki tänä syksynä in. Kiinnostavan hänestä tekee sekin, että Kleinin käsitykset brändeistä kypsyivät vasta yliopistoiässä. Pienenä hän kertoo ihailleensa brändejä. Kun tiukkaakin tiukemmat farkut olivat muotia, teini-ikäinen Klein kellisti itsensä sängylle vetääkseen vetoketjun kiinni rautaisella vaateripustimella. Klein on kiistatta tämän hetken tunnetuin nuorison suosima globalisaatiokriitikko. Mutta onko hänellä annettavaa myös vanhemmalle polvelle? "Ajattelen monesta asiasta kuin Klein. Kamala on se tapa, jolla suuryritykset nielevät ympäristönsä pienet firmat", sanoo logoja työkseen piirtävä Olli Vaino Akateemisessa kirjakaupassa. Hän tuli Helsinkiin Orimattilasta asti 16-vuotiaan Anni -tyttärensä kanssa. Illalla Vanhan ylioppilastalon juhlasalissa puolet kuulijoista ei mahdu istumaan, kun Klein esiintyy aktivistijärjestö Ya Bastan vieraana.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous

Luetuimmat

Uusimmat