Kuluttajavalituslautakunta oudoksuu luottokorttien postittamista asiakkaille - Talous | HS.fi
Talous

Kuluttajavalituslautakunta oudoksuu luottokorttien postittamista asiakkaille

Tilaajille
Julkaistu: 20.11.2001 2:00

Kuluttajavalituslautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan pankki- ja luottokorttien postittaminen on turvatonta.

"Ihan kauheaa, että niitä lähetetään postissa. Sehän on pahempaa kuin setelien lähettäminen", Ståhlberg sanoo. Korttien postittaminen on viime aikoina yleistynyt. Pankki säästää rahaa postittamalla asiakkaalleen uuden kortin. Sille on kalliimpaa, jos asiakas hakee kortin konttorista. Kortteja on Suomessa postitettu jo tuhansia. Helsingin Sanomat kysyi pankeilta syyskuussa, onko postittamisessa ollut ongelmia. Vastaus oli, että ei. Kuluttajavalituslautakuntaan on tullut kaksi valitusta postitetun kortin katoamisesta. Pääsääntö Ståhlbergin mukaan on, että vastuu on lähettäjällä eli pankilla. "Jos käyttää riskialtista järjestelmää, niin saa korvata myös väärinkäytöksissä. Tapausten perusteella kyllä sanoisin, että korttia ei voi postittaa", Ståhlberg sanoo. Hän pohtii, että asiakkaalle ehkä loppujen lopuksi onkin edullisempaa, että pankki postittaa kortin. "Kun pankki mukisematta maksaa vahingot, niin onhan se asiakkaalle helpompaa." Osa pankeista lähettää kortit kirjaamattomina, osa kirjattuina, jolloin ne täytyy hakea postikonttorista. Kuluttajavalituslautakunta on valtakunnallinen elin, johon voi valittaa mistä tahansa hyödykkeestä. Lautakunta tekee päätöksen, joka on suositus, ei määräys. Pankit esimerkiksi noudattavat kyllä kuuliaisesti lautakunnan suosituksia.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous

Luetuimmat

Uusimmat