Analyytikko: Nokia olisi voinut kertoa vioista aiemmin - Talous | HS.fi

Analyytikko: Nokia olisi voinut kertoa vioista aiemmin

"Virheellisiä näyttöjä 40-100 prosenttia"

Tilaajille
12.4.2002 3:00

Dresdner Kleinwort Wasserstein -investointipankin analyytikko Per Lindberg pitää kohutun Nokia-selvityksensä Nokialta saamaa kritiikkiä kohtuuttomana.

Lindberg kertoi Nokia-katsauksessaan, että suurin osa Nokian puhelimista on viallisia ja että korjaukset voivat aiheuttaa 150 miljoonan euron kuluerän yhtiölle. Nokian mukaan mainittu tiettyjen puhelinmallien näytöissä havaittu vika korjattiin helmikuussa, vialliset laitteet korjataan ja taloudelliset tappiot jäävät alihankkijan niskoille. Yhtiön kannanoton mukaan erityisesti Lindbergin väite siitä, että uusista puhelimista 70 prosenttia olisi viallisia, on "naurettavan rajamailla". Lindberg pysyy edelleen moniin eri lähteisiin viitaten kannassaan. Lindbergin lähteiden mukaan näyttöongelmat koskevat Nokian malleja 3310, 3330, 6210 ja 8210. "Uskon, että virheellisten näyttöjen määrä näissä vaihtelee 40 prosentista sataan. Ja näytöt ovat vain yksi monista ongelmista." "Ja jos tällainen tilanne jatkuu, sillä on vakavia taloudellisia seurauksia." Lindbergistä on olennaista huomata, että ensimmäisen kerran kuuteen vuoteen Nokia kertoo lehdistötiedotteessaan, että sillä on laatuongelmia. "En ole aiemmin nähnyt mahtavalta Nokialta vastaavaa lehdistötiedotetta asiakkaille." "Ylipäänsä en käsitä, miksi Nokia ei kertonut asiasta osakemarkkinoille aiemmin? Miksi minua tarvittiin välittäjänä", hän kysyy. Lindbergiä harmittaa syntynyt mielikuva siitä, että hän olisi itse keksinyt väitteitä Nokian vioista. "Lähteeni on Handelsblatt-lehti, ja välitän tietoa asiakkailleni. Henkilöt ovat kuvilla ja nimillä varustetuissa jutuissa kertoneet Nokian vioista. Teen vain työtäni. Lisäksi olen keskustellut ilmiöstä useiden jälleenmyyjien kanssa", Lindberg puolustautuu. Lindberg sanoo itse kuulleensa valituksia Nokian uusien mallien vioista Itä-Euroopasta, Saksasta, Skandinaviasta ja viimeksi Italiasta. "Jos Nokia on havainnut virheet tammikuussa, miksi kuulemme jälleenmyyjien valittavan asiasta vielä kolme kuukautta myöhemmin", Lindberg tivaa. Hän muistuttaa, että kännykkäkaupassa varastojen kiertoajat ovat erittäin nopeita. Lindbergin mielestä todistustaakka puhelimien virheettömyydestä on nyt Nokialla. Hän sanoo itse ihmettelevänsä kohussa ennen kaikkea sitä, että muut analyytikot ja media eivät tee vastaavia kysymyksiä. Lindbergiä ei hetkauta edes Nokian ilmoitus siitä, että näyttöjen valmistaja korvaa viallisista näytöistä aiheutuneet vahingot: "Haluaisin kuulla tiedon näyttöjen valmistajalta itseltään."

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous