Fuusioiden aika on ohi - Talous | HS.fi

Fuusioiden aika on ohi

Tilaajille
7.5.2002 3:00

"Lentoyhtiöiden yhdistymisen aika on päättynyt", sanoo saksalaisen Lufthansan pääjohtaja Jürgen Weber , 60.

Hänen mukaansa viiden vuoden päästä Euroopassa pitäisi olla vain muutama lentoyhtiö jäljellä, jos ilmailussa toimisivat samat lainalaisuudet kuin muilla toimialoilla. "Tämä on erilainen elinkeinohaara. Autoteollisuudessa viisi suurinta yhtiötä hallitsee 55 prosenttia maailman markkinoista ja virvoitusjuomapuolella vastaava luku on peräti 80 prosenttia. Mutta ilmailussa viidellä suurimmalla on vain 20-25 prosentin osuus." Lufthansa on maailman kolmanneksi suurin lentoyhtiö. Weberin mielestä lentoyhtiöt pysyvät Euroopassa pieninä, koska ne mielletään osaksi kansallista identiteettiä. Usein myös niiden kannattamatonta toimintaa tuetaan kansallisesti. Weber sanoo yllättäen Lufthansan "pitävän" uusista markkinoille tunkeutuneista halpalentoyhtiöistä. "Ne ottavat 4-5 prosenttia markkinoista, mutta ne kehittävät uutta liiketoimintaa ja syövät matkustajia ennen kaikkea junilta ja lautoilta", Weber perustelee. "Näin alamme saa uusia asiakkaita." Piskuinen Ryanair ja Euroopan mahtavin lentoyhtiö Lufthansa ovat nykyisillä markkina-arvoilla mitattuna samanarvoisia yhtiöitä. Yleisen käsityksen mukaan pörssihinnat kuvastavat aina parhaiten yhtiön todellista arvoa. Mutta ovatko sijoittajat Weberin mielestä väärässä? "He olivat oikeassa internet-yhtiöidenkin kanssa", Weber naurahtaa. "Tapasin pari vuotta sitten Davosin huippukokouksessa erään it-alan toimitusjohtajan. Minulle kerrottiin, että hänen yhtiönsä on kaksi kertaa Lufthansaa arvokkaampi. Kohtelin häntä hyvin kunnioittavasti. Nyt niitä osakkeita saa pennillä." Kun Ryanairin osakekurssi perustuu yhtiön kasvuodotuksiin, Lufthansalla yksin sen omistamien 300 lentokoneen arvo ylittää selvästi sen pörssiarvon, Weber vertailee. Nyt Lufthansan pahimpia kilpailijoita ovat Weberin mukaan turisteja lennättävät charter-lentoyhtiöt, jotka ovat laajentaneet toimintaansa reittilentoihin. Ne haukkaavat jo puolet liikenteestä Saksassa. Saksassa närää herättää muun muassa se, että suuri charter-yhtiö LTU sai vastikään pääomistajaltaan Sparkasse Düsseldorfilta 120 miljoonan euron tuen. Asiaa monimutkaistaa vielä se, että Sparkasse Düsseldorf on puoliksi julkisen vallan omistuksessa.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous