Ministeri Mönkäre kannattaa telakoiden valtiontakuita - Talous | HS.fi
Talous

Ministeri Mönkäre kannattaa telakoiden valtiontakuita

Työryhmä haluaa telakoille suuret lisätakuut rahoitukseen

Tilaajille
Julkaistu: 19.7.2002 3:00

Suomalaisten telakoiden valtiontakuita pitää lisätä merkittävästi, esittää kauppa- ja teollisuusministeriön (ktm) meriteollisuustoimikunta mietinnössään. Mietintö luovutettiin torstaina ministeri Sinikka Mönkäreelle (sd).

Mönkäre piti työryhmän esittämiä lisätakuita realistisina, ja toimiin olisi ryhdyttävä hänen mukaansa heti. Mönkäre ja Suomen valtio ovat vastustaneet tiukasti tukia kaikissa muodoissa. "Telakoiden tilanne Valtion takuut kohdistuisivat laivojen rakennusvaiheen rahoitukseen. Työryhmän mukaan rahoituksen järjestäminen on suomalaisten telakoiden suuri ongelma, joka heikentää niiden kilpailukykyä huomattavasti. Työryhmä ei esitä tarvittavien takuiden summaa. Takuiden määrän harkitsisi valtion erityisrahoituslaitos Finnvera tapauskohtaisesti. Kysymys voi olla useammasta sadasta miljoonasta eurosta. Esitetyt telakkatakuut olisivat Finnveralle ongelmallisia, sillä tällaiset summat ylittävät Finnveran nykyiset riskinottoperiaatteet. Yhden laivan rakentaminen voi maksaa 400-600 miljoonaa euroa. 80 prosenttia kustannuksista joudutaan hoitamaan luototuksella. Tällä haavaa Finnveralla on telakkatakuita noin 200 miljoonan euron edestä. Suomalaiset telakat tarvitsevat kiperästi uusia tilauksia, joita ne eivät ole saaneet kahteen vuoteen. Mikäli uusia tilauksia ei tänäkään vuonna onnistuta saamaan, jopa kaksituhatta työntekijää saatetaan lomauttaa ensi syksynä. Työryhmän puheenjohtajan Risto Paaermaan mukaan telakoiden tilanne on pahempi kuin kertaakaan neljännesvuosisataan. Hän pelkää, että laivanrakennus siirtyy maihin, joissa rahoitus järjestyy helposti. Suomalaistelakoiden vaikeudet johtuvat muun muassa laivanrakennuksen voimakkaasta siirtymisestä Aasiaan ja syyskuun terrori-iskuja seuranneesta markkinoiden heikkenemisestä. Oma ongelmansa on markkinahäirikkö Etelä-Korea, joka antaa telakoilleen valtion tukea. Polkuhinnoillaan Etelä-Korea on onnistunut valtaamaan markkinoita nopeasti. Laivatilaukset vähenivät maailmassa 21 prosenttia vuonna 2001. Tämän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana tilausten määrä on supistunut 36 prosenttia. Työryhmä esittää Jos suomalaistelakoilta tilataan tankkereita, valtio kannattaa Mönkäreen mukaan myös suoraa tuotantotukea. Masa-Yardsin toimitusjohtajan Jorma Eloranta arvioi, että telakkateollisuuden notkahdus kestää pari vuotta.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous