Talous

Suklaamainokset muistetaan jo lapsuudesta

Fazerin Sininen oli viime vuoden suurin suklaiden mainostaja

Tilaajille

Suomen tunnetuimmasta suklaamerkistä ei ole epäselvyyttä, kun asiaa kyselee marketin karkkihyllyllä: "Fazerin sininen", vastaa melkein jokainen karamellin ostaja Helsingin keskustan marketissa.

Karamellihyllyllä käy keskiviikkona iltapäivällä kova kuhina.

Irtokarkit tekevät kauppansa, mutta Fazerin mainokset osataan ulkoa paremmin kuin Seitsemän veljestä osasivat ABC-kirjan.

"Sanokaa Fazer, kun haluatte hyvää", hihkaisevat Pepe Sotikoff ja Mirka Loman Fazerin mainoslauseen, joka on syntynyt jo ennen Sotikoffia ja Lomania.

He ovat vastikään päättäneet, että yhteinen mielimerkki on Fazerin violetti suklaa. "Se sulaa suussa, mutta pähkinät ja rusinat rouskuvat hyvin hampaissa", Loman sanoo. Mukaan ostetaan kuitenkin irtokarkkeja.

"Suomen kuuluisin!" sanoo Ilona Mäkinen ja muistelee lämpimästi syksyn kampanjaa, jossa suklaalevyjen käärepapereihin on kirjoitettu muun muassa iskelmätähtien Katri-Helenan ja Jarkko Niemisen mielirunoja.

Hänen Brasiliasta tullut poikaystävänsä Alexandre Concalves on ollut Suomessa vasta puolitoista kuukautta eikä katsele suomalaista televisiota. Hän näyttääkin olevan poikkeus, mielisuklaata on Fazerin Geisha-patukka. "Erilaista kuin brasilialainen suklaa, vähemmän makeaa", hän miettii. Mäkinen ja Concalveskaan eivät kuitenkaan tällä kertaa osta suklaata.

"Aina vain Fazer", huudahtaa nimettömänä pysyttelevä rouva itse keksimänsä mainoslauseen. Hänen ostoskorinsa on puolillaan lakritsipatukoita.

Marketin karkkihyllyllä näyttää vahvasti siltä, että Cloetta Fazerin brändinrakennus on onnistunut.

Fazerin Sininen olikin vuoden 2003 eniten mainostettu suklaa. Mainostamiseen käytettyä summaa Fazer ei halua kertoa.

Aiemmin samana päivänä Cloetta Fazerin Ab:n brändeistä vastaava johtaja Thomas Pimenoff on ottanut vastaan TNS Gallupin tunnustuspalkinnon, kakkulapion.

Palkinnon perusteena on se, että Fazerin sinistä on mainostettu paitsi eniten, myös pitkäjänteisesti vuosien ajan.

"Fazer pitää brandia esimerkillisesti yllä", perusteluissa todetaan.

Pimenoff on kuitenkin huolissaan siitä, että yritykset siirtyvät yhä enemmän lyhyen aikavälin talouteen.

"Kvartaalitalous ja brändin rakentaminen sopivat huonosti yhteen", Pimenoff toteaa.

"Jos yrityksellä menee huonosti, markkinoinnista on helppo säästää. Tulos näkyy heti. Pitkän ajan vaikutuksia sen sijaan ei nähdä eikä ehkä edes ymmärretä." Hän muistutti Ikean pääomistajan Ingvar Kampradin sanoneen, että Ikea ei mene pörssiin, koska pörssiyhtiö ei voi rakentaa yritystä pitkäjännitteisesti.

Pimenoffin ei ilmeisesti itse tarvitse olla huolissaan mainosbudjetistaan , sillä Cloetta Fazerissa ymmärretään brandien päälle. Hän lainaakin konsernijohtaja Karsten Slottea: "Ainoa, millä yritys pärjää, ovat brandit. Ne ovat meidän henkivakuutuksemme."

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    9. 9

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää