Talous

Teräsyhtiö Rautaruukissa on käynnissä uusi roolipeli

Sakari Tammisen Ruukki ei ole konepajayhtiö eikä rautakauppa - mutta vähän niihin päin

Tilaajille

Kun konepajamies tulee teräsyhtiöön ja ostaa ensi töikseen konepajan, reaktio on selvä: "Nyt viedään vanhaa Rautaruukkia konepajayhtiöksi kuin pässiä narusta." Sakari Tamminen, 50, on ollut vuoden verran Ruukki-markkinointinimeen siirtyvän Rautaruukin johdossa.

Kuukausi sitten taloon ostettiin Kone-konsernilta kurikkalainen Velsan konepaja, joka tekee Rautaruukin teräksestä työkoneiden ajohyttejä.

Eli Ruukki haukkasi omaan leiriin hyvän asiakkaansa.

Liikevaihdoltaan 47 miljoonan euron suuruisen Velsan hinta oli ilmeisesti noin 30 miljoonaa euroa. Kauppa ei ollut suuren suuri, mutta periaatteessa merkittävä liikahdus teräsyhtiölle.

"Olen täysin tietoinen siitä, että ei pidä mennä pienin askelin jatkojalostukseen ja poimia asiakkaitaan pois markkinoilta." "On loikattava kerralla pitemmälle, erikoisalansa osaavaan yritykseen. Siitä tulee itsellekin uutta osaamista ja teräsyhtiön kaipaama kontakti suoraan loppuasiakkaaseen", Tamminen sanoo.

Tamminen on tunnistanut trendin, jonka mukaan koneiden ja laitteiden valmistajat liikkuvat alavirtaan eli yhä lähemmäksi asiakasta.

Brändin rakentamiseen ja jälkimarkkinoihin keskittyvä yritys alkaa etääntyä itse tuotannosta, ja se on usein halukas ostamaan valmiita komponentteja tai kokonaisia järjestelmätoimituksia. Ruukki haluaa valituilla aloilla sellaisen toimittajan roolin.

"Teräksentekijä pääsee silloin lähemmäksi koneen suunnittelua ja tuo siihen materiaaliosaamista. Velsallekin on jo nyt tullut yhteydenottoja entistä laajemmalta asiakaskunnalta." Lähestymistapa on sukua teräsyhtiöiden liikehdinnälle autoteollisuuden ympärillä.

Saksalainen Thyssen riippuu osakkaana Uudenkaupungin autotehtaassa, joka on Tammiselle tuttu hänen Metson varatoimitusjohtajan ajoiltaan. Saksalaisyhtiö ei kuitenkaan ole ottanut viimeistä askelta koko yrityksen ostoon.

Itävaltalainen teräsyhtiö Voest Alpine taas joutui äskettäin vihamielisen valtausyrityksen kohteeksi, mutta kanadalainen autojen komponenttivalmistaja ei onnistunut pyrkimyksessään.

Ruukki on liian kaukana eurooppalaisen autoteollisuuden teräsvirroista. Sen sijaan konepajateollisuuttakin suurempia mahdollisuuksia Tamminen näkee rakennusteollisuudessa.

"Pyrkimättä rautakaupaksi meillä on edellytyksiä ja halua toimittaa teräksen lisäksi melkein kaikki rakennuksen tarvitsemat palikat. Verkottumisen avulla aiomme tarjota rakentamisen projektikokonaisuuksia", hän sanoo.

"Rakentamisratkaisujen myyminen ei vaadi hirveän raskaita investointeja, mutta niiden tarjoaja on markkinoilla miellettävä paikalliseksi toimijaksi. Ruukin organisaatiota on syytä laajentaa esimerkiksi kasvaville itäisen EU:n rakennusmarkkinoille." Tamminen on oppinut, että kannattavan kasvun olemassaolon tunnistaa markkinoilla olevista hyvin kannattavista pelureista.

Esimerkiksi rakentamisessa liikkuu irlantilaisen Kingspan-yhtiön kaltaisia tekijöitä. Ne ostavat materiaaleja eri valmistajilta ja myyvät ratkaisuja loppuasiakkaille.

Teräsrakentamisessa Ruukkia kiinnostavat lähinnä toimistot, huoltoasemat, kaupat tai McDonald'sin tyyppiset ketjut.

Valtion 40-prosenttisesti omistaman Rautaruukin nimissä Tamminen varoo ottamasta kantaa mittavaan puurakentamisen edistämiseen, johon osoitettu myös julkista rahaa.

"Puu on hyvä pinnassa ja pientaloissa. Teräs on pistämätön runkorakenteissa ja infrastruktuurissa", hän määrittelee.

Tamminen siirtyi Metsosta Rautaruukkiin onnellisten tähtien alla. Heti kättelyssä metallien hinnat lähtivät sitkeään nousuun, ja heikko dollarikin tuo lisätulosta yhtiölle.

Tämän vuoden yhdeksän kuukauden liikevaihto oli reippaassa kasvussa ja liikevoiton taso hyvä, runsaat 12 prosenttia liikevaihdosta. Yhtiö on pudottanut nettovelkaantumista kuvaava gearing-luvun nopeaan tahtiin siedettävälle tasolle, 73 prosenttiin.

"Teräksen hintoja pitää ylhäällä ehkä pari vuotta se, että Kiina ei ole vielä omavarainen tuotannossaan. Ruukki ei vie mitään suoraan Kiinaan, mutta sen välillinen vaikutus on hyvin selvä", Tamminen sanoo.

"Me olemme äkkiä saaneet mahdollisuuden taseen korjaamiseen ja puskureiden rakentamiseen uusien suhdanneheittojen varalle. Etsikkoaika on käytettävä hyväksi." "Kenellekään ei ole hyväksi markkinoiden raju heilahtelu. Nyt Kiina itse asiassa täyttää yhden kokonaisen suhdannekuopan. Normaalin syklin vallitessa kuoppa voisi olla nyt syvimmillään." Suuren yhtiön suunnan muuttaminen johtaa Tammisen mukaan hetkellisesti siihen, että kaikki langat kootaan yksiin käsiin.

"Päätökset on tehtävä yhdessä kohdassa. Jos näkemys ei vahvasti henkilöidy, se puuroutuu. Läpivienti käynnistyy voimakkaasta uskosta ja oikeista toteuttajista. Sitten mennään." Yhteisen Ruukki-markkinointinimen käyttöönotto Rautaruukki-yhtiön kaikille brändeille on herättänyt hämmennystä siksi, että pörssissä on toinenkin Ruukki, kehitysyhtiö Ruukki Group.

"Me olemme rekisteröineet nimen, joka on oleellinen osa koko yrityksen historiaa. Sillä nimellä eletään eteenpäin. En usko, että se aiheuttaa mitään sekaannuksia tai korvausvelvoitteita", Tamminen sanoo.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    5. 5

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    6. 6

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    7. 7

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    8. 8

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    9. 9

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    10. 10

      "Häirintää on todella runsain mitoin", sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja – Nyt kymmenen eri alojen vaikuttajaa kertoo, miten he aikovat puuttua seksuaaliseen häirintään

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää