Talous

Nollasta miljooniin ennätysajassa – näin Facebookin imu nosti suomalaisyrityksen maailman huipulle

Kristo Ovaskan johtama Smartly.io-startup kasvoi parissa vuodessa huippukannattavaksi Facebook-mainosten palveluohjelmistotaloksi.

Miltä tuntuu, kun oma yritys kasvaa alle kolmessa vuodessa nollasta sadan työntekijän ja 17 miljoonan euron liikevaihdon yritykseksi ja yhdeksi Facebook-mainosvälityksen markkinajohtajaksi?

Kannattaa kysyä Smartly.ion perustajilta Kristo Ovaskalta, 33 ja Tuomo Riekiltä, 28.

He perustivat automatisoitua Facebook-mainontaa tarjoavan ohjelmistoyhtiö Smartly.ion juhannuksena 2013, kun edellinen yritys ei näyttänyt lähtevän lentoon.

”Rahat olivat loppu, ja teimme jotain mobiilikonsulttihommia, että saimme pari tonnia vuokriin”, toimitusjohtaja Ovaska muistelee.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Riekki ja Ovaska kertovat käyneensä tuohon aikaan säännöllisesti lounaalla Petteri Koposen ja Moaffak Ahmedin kanssa kertomassa liikeideoistaan.

Yleensä nämä sijoittajaystävät olivat hyväntahtoisesti tyrmänneet uudet ideat, mutta Smartly.ioon he uskoivat – varsinkin muutaman potentiaalisen asiakkaan tapaamisen jälkeen.

Koponen ja Ahmed sijoittivat yhtiöön runsaat 100 000 euroa ja Tekesiltä saatiin saman verran syksyn aikana.

Asiakashankinta lähti kunnolla käyntiin vasta vuonna 2014, kun Smartly.ion asiakkaita tajuttiin hakea myös Suomen ulkopuolelta.

Aluksi 90 prosenttia asiakashankintaan käytetystä työstä tehtiin Suomessa, ja 10 prosenttia ulkomailla, mutta asiakkaista 90 prosenttia saatiin ulkomailta, Ovaska kertoo.

Syynä oli, että Smartly.ion ohjelmisto ja palvelut sopivat erilaisten suurten yritysten kuten eBayn, Priceline.comin, Zalandon ja Skyscannerin tarpeisiin.

Nykyään Suomesta tulee yritykselle kaksi prosenttia liikevaihdosta.

Smartly.ion liikeideana on myydä isoille mainostajille verkkopohjaisia työkaluja Facebook-mainosten automaatioon ja analysointiin.

Se tarkoittaa käytännössä mainostajan tietojen automatisoimista ja kohdentamista oikeille asiakkaille siten, että mainostaja saa mainoksista haluamansa raportit ja voi ostaa mainostilaa edullisesti.

Ovaskan mukaan yhtiön menestyksen salaisuus on osittain siinä, että tuotekehitys avataan lähes kokonaan suurasiakkaiden käyttöön eli mainoskampanjat räätälöidään ohjelmoijien ja tuotekehittäjien kanssa tarkasti asiakkaiden toiveiden mukaisiksi.

”Facebookin mainonnan kehitys on niin nopeaa, että kilpailijat putoavat kärryiltä, ja asiakkailla ei ole työkaluja saada mainoksia toimimaan.”

Siksi monet miljoonia euroja kuussa Facebook-mainontaan käyttävistä yrityksistä ovat päättäneet ulkoistaa mainosten hallinnan kokonaan Smartly.ionille, Ovaska kertoo.

Yhtiötä perustettaessa Ovaskalla ja Riekillä ei ollut laittaa siihen yhtään omaa rahaa – minimaalista alkupääomaa lukuun ottamatta.

Silti he omistavat yhtiöstä edelleen puolet. Lisäksi muu henkilöstö omistaa yhtiöstä neljänneksen.

Se on harvinaista. Usein yritysten perustajien omistusosuus laimenee merkittävästi, kun yhtiöön täytyy sen kasvuvaiheessa pumpata riskipääomaa.

Alkuvaiheen sijoituksen jälkeen esimerkiksi Petteri Koposen edustama Lifetime Ventures sijoitti yhtiöön vielä 700 000 euroa.

”Todella helposti pidimme puolemme”, Ovaska kehuu sijoittajia.

Teknologiajohtaja Riekki nyökkäilee hymyillen vieressä. Myös Tekes saa sparrauksestaan ja rahoituksestaan molemmilta runsaat kehut.

Sittemmin Smartly ei ole riskipääomaa tarvinnut – yritys on ollut voitollinen vuodesta 2015.

Maanantaiaamuna, kun Ruoholahden pääkonttorissa on menossa aamukokous, katse kiinnittyy ensiksi kenkäröykkiöihin ovensuussa. Täällä tehdään töitä sukkasillaan.

Joukko työntekijöitä on kerääntynyt sohville ja tuoleille syömään aamiaista.

Tuotekehitysjohtaja Otto Hilska käy englanniksi läpi omaa vertaispalautettaan. Esitys välitetään myös Smartly.ion Singaporen, Berliinin, New Yorkin ja San Franciscon konttoreihin.

Facebook analysoi miljoonien ihmisten ominaisuuksia sen mukaan mistä he ovat toisten käyttäjien kanssa keskustelleet ja missä he ovat liikkuneet.

Pyrkimyksenä on tunnistaa käyttäjän mieltymyksiä eli vaikka halua ostaa vaikka tietynmalliset lenkkitossut.

”Jos kävelet kaupan ohi ja katsot ikkunaa, Facebook ei tiedä mitä tuotteita näyteikkunassa on, mutta todennäköisesti tietää, että kuljit kaupan ohi”, Hilska selittää.

Ovaska ja Riekki kertovat, että heillä oli selvä näkemys Facebookin ja mobiilimainonnan markkinoiden kasvusta. Silti kasvuvauhti yllätti. Facebookin mainostulot ovat kasvaneet viime vuosina noin 60 prosentin vuosivauhtia.

”Facebookin kasvun nopeus tulee meille jatkuvasti yllätyksenä. Ei meillä ollut siitä alussa kuin aavistus”, Riekki sanoo.

Kristo Ovaskan mukaan Smartly.ion ohjelmistojen kautta menee noin 3,3 prosenttia kaikesta Facebookin mainonnasta: vuodessa yli 800 miljoonan euron verran.

Asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat yhtiön omien sivujen mukaan ainakin teleoperaattori Telia, verkkokauppa Bootz ja lemmikkitarvikeliike Barkbox.

Markkinatietojen mukaan perinteinen markkinajohtaja Nanigans välittää mainoksia runsaan 600 miljoonan euron arvosta.

Smartly.io on siis kasvanut sen ohi.

Ovaskan mukaan heillä on varteenotettavia kilpailijoita noin 20. Heikoimmat on jo ostettu pois.

”Tällä alalla tuotekehityksen nopeus ratkaisee.”

Facebookin uskotuksi kumppaniksi pääsee hakkeriasenteella

Kristo Ovaska oli yksi näkyvimpiä ihmisiä Suomen kasvuyritysten esiinnousun alkaessa – yhdessä muun muassa kasvuyritystapahtuma Slushista tunnetun Miki Kuusen kanssa.

Aalto-yliopistossa opiskellut Ovaska oli perustamassa ja vetämässä Aalto Enterpreneurship Societyä ja Startup Saunaa.

Hän jäi yritysjohtajien mieleen pelottomana ja reippaana ihmisenä, joka oli kyvykäs johtamaan organisaatioita.

Juuri näistä kyvyistä Smartly.ion toinen perustaja Tuomo Riekki kertoo vakuuttuneensa tulevassa yhtiökumppanissaan.

Riekki taas on monella tapaa nörttiyrittäjän prototyyppi. Hän on pikkupojasta asti koodia kirjoittanut tekniikan harrastaja, joka ei koskaan edes mennyt yliopistoon.

Smartly.io pääsi aikoinaan Facebookin kumppaniksi sillä, että Riekki koodasi ensimmäisen Facebookille tarkoitetun mainossovelluksen ilman, että hänellä oli virallista pääsyä Facebookin rajapintoihin.

”Ne pitävät juuri sellaisesta hakkeriasenteesta”, Riekki kertoo.

Viimeksi kun Smartly.ion väki meni vierailulle Facebookin pääkonttoriin osoitteeseen 1 Hacker Way, Menlo Park, Facebookin tuotekehitystiimit ottivat heidät vastaan ja kysyivät: ”Mitä te haluatte meidän tekevän?”

”Täytyy myöntää, että se tuntui hyvältä”, Riekki sanoo.

Myös Smartly.ion tuotekehitysjohtaja Otto Hilska, 31, kertoo koodanneensa pikkupojasta asti.

Ensimmäisen yrityksen hän perusti 18-vuotiaana.

Pari vuotta sitten hän myi tiimiviestiohjelmisto Flowdockin Piilaakson sijoittajille ja ryhtyi yhdeksi enkelisijoittajaksi Smartly.ioon.

Nyt hän on ollut 1,5 vuotta yhtiössä ja on myös yksi sen johtajista.

Flowdockin myynnin jälkeen pari vuotta Kaliforniassa työskennellyt Hilska kehuu vuolaasti suomalaisia insinöörejä.

”Suomessa on parempaa insinööriosaamista kuin missään muualla. Tämä on hyvä alue palkata työntekijöitä. Skarppeja, lojaaleja ja nöyrääkin porukkaa.”

Nöyryydestä voi olla Hilskan mielestä jopa haittaa, koska tavoitteita ei sen takia aina aseteta tarpeeksi korkealle.

Smartly.iossa se ei ole ollut ongelma.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Fakta

Kannattava kasvuyhtiö


 Ohjelmistoyhtiö Smartly.io on poikkeuksellisen nopeasti kasvava SaaS- eli Software as a Service -yhtiö. Sen liikevaihto on kasvanut viimeisten 12 kuukauden aikana keskimäärin 13 prosenttia verrattuna aina edelliseen kuukauteen. Liikevoittoprosentti on yli 30.

 Yhtiö tarjoaa ohjelmistoja, joita asiakkaat käyttävät kampanjoiden rakentamisen optimointiin ja raportointiin ja toimintojensa automatisointiin.

 Smartly.io on todennäköisesti markkinajohtaja Facebookin SaaS-mainosohjelmistoissa. Tarkkoja tietoja uusien tulokkaiden myynnin kehityksestä ei ole.

 Smartlyn menestys selittyy osin sillä, että murros markkinassa on ollut niin nopeaa kolmen vuoden aikana, että startup-yhtiökin on voinut vallata kehittyviä markkinoita.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Facebook
  • Ohjelmisto
  • Startupit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Lontoon keskustassa tyhjennetään metroasemaa, paikalla aseistettuja poliiseja – HS seuraa

    2. 2

      Taikinan syöminen on vaarallista, varoitetaan Yhdysvalloissa – Evira: Sairastuminen teoriassa mahdollista Suomessakin

    3. 3

      Maailman kovin kiroilumaa on Suomi – Äänestä voimallisin suomalainen kirosana

    4. 4

      James Damore kirjoitti työpaikallaan Googlella manifestin, jonka myötä häntä alettiin vihata ympäri maailmaa – nyt hän kertoo, miksi feminismi on niin kauheaa

    5. 5

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    6. 6

      Juha Sipilä: Suomessa ei ole puhuttu liian vähän seksuaalisesta häirinnästä – ”En ole tällaista kuullut kenenkään suusta”

    7. 7

      Kolmekymppiset ystävykset avasivat Helsinkiin boutique-hostellin, joka työllistää kehitysvammaisia ja maksaa heille kunnollista palkkaa: ”Paras idea ikinä!”

    8. 8

      Nuorisojoukko vandalisoi Lauttasaaren kauppakeskusta, huoltomies pani kuvat Facebookiin – Poliisi: ”Etsintäkuulutukset” eivät lähtökohtaisesti ole rikollisia

    9. 9

      ”Porno voi olla naisellekin hyvä tapa toteuttaa seksuaalisuutta” – Yle kysyi naisilta, millaista pornoa he haluavat nähdä ja teki vastauksien perusteella radio-ohjelman

    10. 10

      Yli 230 ihmistä on kuollut hyökkäyksessä moskeijaan – isku on yksi vakavimmista Egyptissä vuosiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

    2. 2

      Nuorisojoukko vandalisoi Lauttasaaren kauppakeskusta, huoltomies pani kuvat Facebookiin – Poliisi: ”Etsintäkuulutukset” eivät lähtökohtaisesti ole rikollisia

    3. 3

      Pieni lipsahdus 1,2 miljardin länsimetrossa: kuljettajille jäi rakentamatta vessat asemille – ”Meillä testataan kuljettajien rakon kestävyyttä”

    4. 4

      Poikani kävi yhdeksän vuotta kouluhelvettiä

    5. 5

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

    7. 7

      Taikinan syöminen on vaarallista, varoitetaan Yhdysvalloissa – Evira: Sairastuminen teoriassa mahdollista Suomessakin

    8. 8

      Kumpi on terveellisempi valinta, pesto vai majoneesi? Kokeile HS:n visassa, valitsetko samoin kuin ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

    9. 9

      James Damore kirjoitti työpaikallaan Googlella manifestin, jonka myötä häntä alettiin vihata ympäri maailmaa – nyt hän kertoo, miksi feminismi on niin kauheaa

    10. 10

      ”Laitetaan pornografinen kuva itsestä Instagramiin ja saadaan tuntemattomilta miehiltä kehuja” – Psykiatrin mukaan tuhansien nuorten identiteetti on niin hauras, että elämä romahtaa, kun tykkäykset hiipuvat

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    5. 5

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    9. 9

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    10. 10

      Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

    11. Näytä lisää