Talous

Bernerin selvitys kaatui, mutta liikenteen ongelmat jatkuvat – mitä niille aiotaan tehdä?

Päästöjä pitää vähentää, henkilöautoja on liikaa, mutta liikkumisen tarve kasvaa. Miten liikennetottumukset muuttuvat?

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner keskeytti maanantaina kohutun liikenneverkkoselvityksensä, joka olisi mullistanut maan liikenteen. Ongelmat eivät kuitenkaan kadonneet, ja lähivuosina liikenteeseen on odotettavissa suuria muutoksia.

Syitä on monia.

Valtion ns. kestävyysvaje pakottaa säästämään kaikessa, liikenteessäkin.

Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen päästöt on saatava puoleen vuoteen 2030 mennessä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Digitalisaatio puolestaan auttaa siinä, että liikenteen ja autoilun voisi ajatella pitkälti uusiksi.

Henkilöautot seisovat usein käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Jos autot olisivat koko ajan käytössä, ja kyytejä voisi omistamisen sijaan ostaa vaivattomasti palveluina, tarvittavien kulkuneuvojen määrä vähenisi huomattavasti.

Myös Suomen asutus muuttuu. Kaupungit kasvavat ja liikkumisen tarve niiden välillä kasvaa, ja se vaatii monenlaista rakentamista.

Eduskunnan käsiteltävänä olevassa uudessa liikennekaaressa lähdetään siitä, että eri toimijoiden on avattava toimintojensa rajapinnat.

Näin erilaisia ihmisten ja tavaroiden liikuttamispalveluja voitaisiin paremmin luoda ja kehittää. Maailmalla puhutaan jo innokkaasti robottiautojen ja erilaisten kuljetussukkuloiden ja sähköautojen aikakaudesta.

Sähköautojen yleistyessä ja autokannan huvetessa myös liikenneverkon rahoituksen nykyinen veropohja voi romahtaa, kun polttoaine- ja autoveroina saatavat tuotot laskevat.

Nykyisin valtio kerää vuosittain liikenteestä noin 7,7 miljardia euroa erilaisina veroina.

Kun perusväylänpitoon kuluu noin 1,3 miljardia vuodessa, liikenteen verotus on osa valtion verokertymää, liikenne- ja viestintäministeriön yksikönjohtaja Risto Murto selvittää.

Liikenteestä kerättyjä verotuloja ei kuitenkaan voida korvamerkitä liikenteelle, koska se raha olisi pois esimerkiksi sosiaali- tai koulutusmenoista.

Polttoaineveron korotus olisi periaatteessa helppo keino, mutta se taas johtaa kilpailukyvyn heikkenemiseen kuljetuksissa.

Kun nuorten asenteet ovat muuttumassa, ja erilaiset Kutsuplus- ja Uber-kuljetukset kasvattavat suosiotaan, liikenne muuttuu yhä enemmän palveluiksi.

”Ensin tulevat palvelut, jotka tarjoavat oikeasti vaihtoehtoja henkilöauton korvaajaksi, sitten automatisaatio”, Murto kertoo.

Murron mukaan autotehtaat tähtäävät siihen, että 20 vuoden päästä autoja autoja ei tarvitse enää itse ajaa, ja että ne ovat yhteiskäytössä.

”Autovalmistajille automaatio on ihannetila. Autot ovat siinä tilanteessa sataprosenttisessa käytössä, ja ne kuluvat ja uusiutuvat vuoden välein.”

Kun ihmisten liikkumisen tarve ei muutu, vanhasta autokannasta täytyy päästä eroon jo päästösyistä.

”Meillä on 13 vuotta aikaa puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt. Autokantamme pitäisi saada vaihtumaan ainakin kertaalleen siinä ajassa”, Murto sanoo.

Autoveron poisto auttaisi autokannan muutoksessa.

”Vanhasta ja suuripäästöisestä autokannasta on päästävä eroon”, Murto sanoo suoraan.

Sähkö- ja kaasuautot sekä edistyneet biopolttoaineet hoitavat osan päästötavoitteista. Loppu hoidetaan digitaalisilla palveluilla.

Tavoitteena on tilanne, jossa vanhan omistusauton sijaan voi ostaa palvelupaketin, jolla voi matkustaa halutessaan sähköautolla tai muulla vähäpäästöisellä ja turvallisella ajoneuvolla.

Liikenne- ja viestintäministeriön linjauksen mukaan Suomen liikenneverkossa on rahoituksen puutteesta johtuen 2,5 miljardin euron korjausvelka, joka jatkaa kasvuaan 100 miljoonan euron vuosivauhdilla.

Korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahamäärää, joka olisi jo vuosien mittaan tarvittu, jotta kohde olisi käytön kannalta tarkoituksenmukaisessa kunnossa. Toisin sanoen summalla saisi korjattua kaikki valtion tiet, radat ja vesiväylät nykytarpeiden mukaiseen hyvään kuntoon.

Yksi ratkaisu korjausvelan hoitamiselle olisi se, että valtio lisäisi panostusta liikenneverkon kunnostamiseen nykyisestä joka vuosi yli sadalla miljoonalla eurolla vuosittain. Näin korjausvelka sulaisi pikku hiljaa pois.

Liikennevirasto on esittänyt, että korjausvelka puolitettaisiin kymmenen vuoden aikana lisäämällä 100–300 miljoonan tasokorotus vuosittaiseen perusväylänpitoon.

Julkisessa keskustelussa on puhuttu harvemmin siitä, ettei korjausvelan hoito välttämättä tarvitse mitään pitkäaikaista sitoumusta. Jokainen hallitus voi vuorollaan päättää, mikä on voimavarojen kohdentamisen kannalta järkevin panostus liikenteeseen.

Toinen vähemmän julkisuudessa oleva vaihtoehto on se, että korjausvelan annetaan olla nykytasolla. Toisin sanoen hyväksytään se, että liikenneverkko osin huononee.

Esimerkkinä tällaisesta toiminnasta ovat monet suurkaupunkien metroverkot, joilla kolistellaan monta kymmentä vuotta yli aiotun käyttöiän tunnustaen, että kalusto vetelee viimeisiään.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) keskeytti maanantai-iltana ministeriön esittelemän liikenneverkkoselvityksensä ja lopetti omalta osaltaan selvityksestä käytävän keskustelun.

Berner väläytti tiistaina sitä, että selvitys annettaisiin parlamentaarisen työryhmän jatkojalostukseen, jossa kaikki eduskuntapuolueet voisivat yhdessä etsiä liikennepolitiikkaan poliittisesti kestävän ratkaisun.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps) ehdotti hänkin tiistaina selvityksen teon siirto parlamentaarisen työryhmän haltuun. Jalosen mielestä työryhmän toimeksiantoon pitäisi kuulua myös liikenteen verotuksen pohdinta.

Viime vaalikaudella istunut parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä lähti siitä, että liikenneväyliä kunnostettaisiin lähinnä budjettivaroilla.

Ministeriön selvitys perustui asiakasmaksuihin.

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi Demokraatin haastattelussa Sdp:n suhtautuvan positiivisesti parlamentaariseen valmisteluun. Lähtökohtana ei voi olla Bernerin paperi, Rinne linjasi.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Fakta

Liikenneverkon ratkaisut


 Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti ministeri Anne Bernerin johdolla mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista.

 Hallitus päätti käynnistää selvitystyön liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016.

 Selvityksen perusteella ministeriö ehdotti, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön vuoden 2018 alusta. Rata- ja vesiväyläverkon osalta jatkettaisiin selvitystä tavoitteena niiden siirtäminen yhtiölle vuonna 2019.

 Ministeri Anne Berner veti liikenneverkkoyhtiöselvityksen pois maanantai-iltana. Asian siirtämistä parlamentaariseen työryhmään pohditaan.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    2. 2

      Arabimiehet eivät tasa-arvosta välitä, sanoi tutkimus ja riemastutti maahanmuuton vastustajat – mutta yksi arabimaa on poikkeus ja osoittaa, kuinka monimutkaista kaikki on

    3. 3

      Amsterdam saa himoitun Euroopan lääkeviraston – Helsinki putosi heti skandaalimaisella viiden pisteen tuloksella, Frankfurt vahvoilla pankkivirastokisassa

    4. 4

      Sinisten oli tarkoitus heittää halla-aholaiset ulos perussuomalaisista – tekstiviestit kertovat kaaoksesta hajoavassa puolueessa

    5. 5

      Joonas Konstig kyllästyi yksivuotiaan kiukuttelua muistuttavaan käytökseensä, ja päätti ryhtyä opiskelemaan herrasmieheksi – lopputuloksena kirja joka jokaisen miehen kannattaisi lukea

    6. 6

      Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

    7. 7

      Lauri Markkanen vastasi temppuheitto­haasteeseen mykistävällä videolla – löikö haastajan viimeinen suoritus kuitenkin jauhot suuhun?

    8. 8

      Korson kupla puhkeamassa – sensaationa syntynyttä FC Legirus Interiä uhkaa äkkikuolema: ”Päätimme, että hullunleikki saa loppua”

    9. 9

      Antti Rinne tylyttää Vartiaista tämän työllistymispuheista: ”Uskomatonta roskaa”

    10. 10

      Charles Manson edusti hippiajan pimeää puolta – Murhakultin johtaja houkutteli huuruisilla puheillaan nuoria naisia järjettömään väkivaltaan mutta vältti lopulta kuolemantuomion

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

    2. 2

      Vantaan lastensuojelun työntekijät: Oikeasti täällä on kaaos, vaikka muuta väitetään – ”Tässä puhutaan nyt kuusivuotiaista yrittämässä lyödä puukolla ikäistään”

    3. 3

      New Yorkissa siskoni sopeutui hyvin joukkoon – Suomessa moni katsoo häntä kuin hänessä olisi jotain vikaa, ja se tuntuu pahalta

    4. 4

      Arabimiehet eivät tasa-arvosta välitä, sanoi tutkimus ja riemastutti maahanmuuton vastustajat – mutta yksi arabimaa on poikkeus ja osoittaa, kuinka monimutkaista kaikki on

    5. 5

      Hyväosaiset omistavat yhteiskunnan, joka myötäilee heidän etuaan – siihen on yksi syy ylitse muiden

      Tilaajille
    6. 6

      Maapallon pyöriminen hidastuu, tutkijat ennustavat ensi vuodeksi rajuja maanjäristyksiä – Helsingin yliopiston apulaisprofessori: ”Edelleenkään emme voi ennustaa, missä järisee”

    7. 7

      Donald Trump hermostui Kiinasta pelastetun koripalloilijan isän kommenteista – ”Olisi pitänyt jättää heidät vankilaan”

    8. 8

      Tältä näyttää syrjäytyminen Suomen kartalla: Kruunupyyssä voidaan parhaiten, synkin tilanne on Äänekoskella – HS:n laskuri ja kartat kertovat, miten kotikuntasi nuorilla menee

      Tilaajille
    9. 9

      Joonas Konstig kyllästyi yksivuotiaan kiukuttelua muistuttavaan käytökseensä, ja päätti ryhtyä opiskelemaan herrasmieheksi – lopputuloksena kirja joka jokaisen miehen kannattaisi lukea

    10. 10

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    7. 7

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    8. 8

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Parisuhde tuhon partaalla – asiantuntija ja HS:n lukijat kertovat, millaiset syyt ajavat parit harkitsemaan eroa ja mikä lopulta sai pysymään yhdessä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää