Talous

Sadat miljoonat kuluttajat käyttävät Huhtamäen pakkauksia – ”Olemme tavallaan 20–30 vuotta kilpailijoita edellä”

Maailman tunnetuimpia elintarvikkeita, kuten McDonald’sin hampurilaisia ja Starbucksin kahvia, pakataan suomalaisen Huhtamäen pakkauksiin.

Sadat miljoonat kuluttajat eri puolilla maailmaa käyttävät suomalaisen Huhtamäen tuotteita.

McDonald’sin hampurilaisia, Starbucksin kahvia, eri valmistajien jäätelöä, kananmunia, lemmikkien ruokaa ja satoja muita elintarvikkeita pakataan Huhtamäen pakkauksiin.

Yhtiön liikeidean voi pelkistää yhteen virkkeeseen: kun elintaso maailmassa paranee, kuluttajilla on varaa vaatia elintarvikkeilta puhtautta ja turvallisuutta. Ratkaisu kuluttajien vaatimuksiin ovat pakkaukset.

”Elintason paraneminen ja kaupungistuminen ovat merkittäviä tekijöitä siinä, miksi elintarvikepakkausten kysyntä kasvaa. Ennen ihmiset asuivat lähempänä paikkoja, joissa elintarvikkeita valmistettiin. Nykyisin kuljetusmatkat ovat kasvaneet ja kotitaloudet ostavat kerralla pienempiä määriä elintarvikkeita”, sanoo Huhtamäen toimitusjohtaja Jukka Moisio.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Huhtamäki on suomalaisessa teollisuudessa poikkeuksellinen yritys. Se on menestynyt silloinkin kun maailmantalous on soinut mollissa ja monet suomalaiset teollisuusyhtiöt ovat olleet vaikeuksissa.

”Ihmiset syövät ja juovat taantumasta huolimatta. Meidän myynti ei missään vaiheessa vähentynyt dramaattisesti, mutta raaka-aineiden halpenemisesta oli hyötyä”, Moisio kertoo.


Moisio aloitti Huhtamäen toimitusjohtajana huhtikuun alussa 2008 liki pahimpaan mahdolliseen aikaan. Vajaa puoli vuotta myöhemmin rahoitusmarkkinoiden kriisi kärjistyi investointipankki Lehman Brothersin vararikkoon. Seuraavana vuonna maailmantalous vajosi taantumaan.

Moision toimitusjohtajakaudella yhtiön osakkeen arvo on kohonnut silti liki 500 prosenttia: runsaasta kuudesta eurosta noin 33 euroon. Kolmena viime vuona yhtiö on tehnyt tulosennätyksiä.

”Kun tulin taloon, ostettuja yrityksiä myytiin. Sen jälkeen aloimme miettiä niitä tuotteita, joissa meillä on parhaat mahdollisuudet menestyä. Hiljalleen 3–5 vuoden kuluessa tuli selväksi, että elintarvikepakkaukset on meille paras toimiala.”

Huhtamäen valmistamien elintarvikepakkausten määrät ovat erittäin suuria: 18 miljardia juomakuppia vuodessa. Viikoittain pakataan miljardi kananmunaa Huhtamäen pakkauksiin.

Leipurin poika Heikki Huhtamäki perusti yhtiön vuonna 1920. Aluksi Huhtamäki oli monialayhtiö, joka valmisti makeisia, elintarvikkeita, lääkkeitä ja alkoholijuomia. Pakkausten valmistamisen yhtiö aloitti 1960-luvulla. Liiketoimintaa kasvatettiin lukuisilla yrityskaupoilla, joista osa onnistui ja osa ei.

Vuorineuvos Heikki Huhtamäki kuoli vuonna 1970 ja testamenttasi osakkeitaan Suomen kulttuurirahastolle. Se on edelleen yhtiön suurin osakkeenomistaja 11 prosentin omistus­osuudella.

Toimitusjohtaja Moisio palkattiin Huhtamäkeen tekemään muutosta. Yhtiö oli vuosia huonossa kunnossa: liiketoiminta oli pirstaloitunut monille toimialoille eivätkä ne tukeneet toisiaan.

Kannattamattomat liiketoiminnat kuten kovat muovipakkaukset myytiin, investoinnit jäädytettiin ja yhtiö keskittyi niihin tuotteisiin, joissa uskoi olevansa paras. Keskeistä oli menestyksen turvaaminen eri puolilla maailmaa, koska yhtiön tärkeimpiä asiakkaita ovat kansainväliset suuryhtiöt.

”Täytyy onnitella niitä, jotka olivat aikoinaan päättämässä Kiinaan, Intiaan ja Venäjälle menemisestä 1990-luvulla. Ne ovat kaikki sellaisia päätöksiä, joista me nykyisin hyödymme. Monet kilpailijamme vasta harkitsevat näille markkina-alueille menemistä. Olemme tavallaan 20–30 vuotta kilpailijoita edellä”, Moisio sanoo.

Vuonna 2010 Huhtamäen liiketoiminta oli tervehtynyt siinä määrin, että oli taas uusien investointien aika.

”Uudelleenjärjestelyiden jälkeen aloimme sitten investoida kuppeihin, kananmunapakkauksiin ja Pohjois-Amerikkaan. Vuonna 2011 aloimme tehdä kymmenen vuoden tauon jälkeen yrityskauppoja, joiden ideana oli täydentää meidän tuotantoa ja markkina-alueita. Emme siis ole pelkästään investoineet koneisiin ja laitteisiin.”

Vuosina 2011–2016 Huhtamäki osti 13 yritystä, ja vuosina 2009–2014 se myi kahdeksan yritystä.

Katteet elintarvikepakkauksissa ovat pieniä. Siksi niitä pitää myydä suuria määriä, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa. Jos pakkauksen hinta lopputuotteesta on viisi prosenttia, se on Moision mukaan liikaa.

”Yleensä pakkauksen hinta on noin 2–3 prosenttia kuluttajalle myytävän tuotteen hinnasta.”

 

”Jos tuontiraaka-aineille määrätään Yhdysvalloissa tulleja, se ei olisi meille merkittävä ongelma.”

Kaksi euroa maksavan hampurilaisen pakkaus saa siis maksaa 0,04–0,06 euroa. Se edellyttää tehokasta valmistusprosessia ja jakelua, joka on asiakasta lähellä. Ne ovat Moision mukaan Huhtamäen keskeisiä vahvuuksia. Isot kansainväliset asiakkaat takaavat sen, että Huhtamäen pakkausten kysyntä on suurta.

”Yleensä pakkaus, joka viedään valtion rajan yli, on kannattamaton. Meidän täytyy tehdä tuotteet itse eikä ostaa niitä alihankkijoilta, koska muuten emme välttämättä pysty täyttämään kaikkia asiakkaiden vaatimuksia. Riskit olisivat liian suuret.”

Jos pakkaukset eivät ole oi­keaan aikaan oikeassa paikassa, se vähentää elintarvikkeen myyntiä välittömästi.

Kilpailijat ovat pääasiassa pieniä yhtiöitä, joilla on vahva asema tietyllä markkina-alueella.

”Pohjois-Amerikan ulkopuolella olemme selvästi elintarvikepakkausten suuryritys. Peitämme markkinat Pohjois-Irlannista Australiaan. Yhdysvalloissakin kilpailijat ovat pääasiassa perheyhtiöitä tai pääomasijoittajien omistamia yhtiöitä.”

Markkina-alueista tärkein on Yhdysvallat, jossa valmista ruokaa ostetaan paljon mukaan ja syödään missä sattuu. Toisin sanoen pakkauksen merkitys on suuri.

Viime syyskuussa yhtiö ilmoitti investoivansa 90 miljoonaa euroa uuden tehtaan ja jakelukeskuksen perustamiseen Yhdysvaltoihin. Tehdas ja jakelu työllistävät noin 300 ihmistä.

Toimitusjohtaja Moisio ei hätkähdä presidentti Donald Trumpin politiikkaa, jonka keskipisteessä on ajatus yhdysvaltalaisten yritysten suosimisesta.

”Ainakin toistaiseksi näyttää siltä, että kaikki sujuu hyvin. Jos tuontiraaka-aineille määrätään Yhdysvalloissa tulleja, se ei olisi meille merkittävä ongelma. Voimme hyödyntää myös paikallisia raaka-aineita.”

Menestys menneisyydessä ei ole koskaan tae tulevaisuudesta. Siksi Huhtamäen täytyy koko ajan kehittää pakkauk­siaan. Tulevaisuudessa elintarvikepakkauksiinkin lisätään ”älykkyyttä”. Pakkauksiin voidaan lisätä puhelimella luettavia koodeja, joiden kautta saa lisätietoja elintarvikkeesta tai vaikkapa reseptin.

Kuluttajat puolestaan vaativat kierrätettäviä pakkauksia. Huhtamäki käyttää kananmunakoteloissaan kierrätyspaperin lisäksi myös heinäkuitua.

”Hyvä pakkaus on turvallinen eikä siinä ole hävikkiä. Kuluttaja tuntee sen käytön mukavaksi ja tietää, mitä sillä tehdään käytön jälkeen.”

Fakta: Ennätyksellinen vuosi 2016

– Liikevaihto: 2,9 miljardia euroa, mikä oli viisi prosenttia enemmän kuin 2015.

– Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä: 268 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi 13 prosenttia edellisestä vuodesta.

– Työntekijöitä: 17 000 ja 74 tuotantolaitosta eri puolilla maailmaa.

– Suurimmat markkina-alueet: Yhdysvallat, Saksa, Intia, Britannia ja Kiina.

– Kasvuinvestoinnit: 320 miljoonaa euroa.

– Suurimmat asiakkaat: Costco, Mars, McDonald's, Nestle ja Unilever.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kuka?

Jukka Moisio


 Koulutus: Kauppatieteen maisteri, MBA

 Työkokemus: Ennen Huhtamäkeä useissa johtotehtävissä Ahlstromissa. Viimeksi toimitusjohtaja.

 Perhe:Vaimo ja kolme lasta edellisestä avioliitosta

 Harrastukset: Juokseminen, lukeminen ja matkailu.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Teollisuus
  • Pakkaukset
  • Vienti

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Kymmenen kuukauden ikäinen lapsi kuoli kolarissa Uudessakaarlepyyssä – Autossa ei ollut turvaistuinta

    3. 3

      Lääkäriksi opiskelu on monille stressiä ja kovaa kilpailua, mutta paineista ei silti puhuta avoimesti – ”Moni vaatii itseltään paljon”

    4. 4

      Riisitauti ei ole historian mörkö, vaan se vaanii sinua ja lastasi – d-vitamiinin laiminlyönti altistaa kohtalokkaille sairauksille, mutta ylärajatkin täytyy tuntea

      Tilaajille
    5. 5

      Mies yritti tappaa naisen kylpytakilla kuristamalla Järvenpäässä – kolme vuotta ehdotonta vankeutta

    6. 6

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    7. 7

      Emojit, aikamme vitsaus! Tässä 20 suomennosta ennen kuin viestimme ovat pelkkää kuvakirjoitusta

    8. 8

      Turvallisuus­kysymyksissä kuuluu Venäjältä kummia: ”Tilanne Itämerellä on lauennut ja eniten tilanteeseen on vaikuttanut Suomen ja Ruotsin kanta”, julistaa valtion radiokanava

    9. 9

      Nainen ajoi avioparin yhteisillä autoilla yli 40 vuotta, eron jälkeen mies sai kaikki bonukset liikennevakuutuksesta – ”Hän on perheessämme hoitanut paperiasiat”

    10. 10

      Nobel-palkittu Ican-järjestö: Miljoonia tappava ydintuho on yhden kiukunpuuskan päässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Alpakkatapahtuman järjestäjien pieni vale oli iso isku luottamukselle – On ankeaa, kun joutuu epäilemään motiiveja pörröisten eläinten paijaamisen taustalla

    3. 3

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    4. 4

      New York Times: Trump herää puoli kuudelta katsomaan televisiota ja katsoo sitä neljästä kahdeksaan tuntia päivässä

    5. 5

      Näin sotesta tuli sekundaa, ja isot yritykset voittavat – professori Heikki Hiilamo kirjoittaa puheenvuorossaan, että Suomeen on tulossa nykyistä huonompi terveydenhoito

      Tilaajille
    6. 6

      ”Osakas laittoi kätensä hameeni alle” – Juristialan naiset kertovat kourimisesta, vähättelystä sekä syrjinnästä, ja vaativat häirinnälle loppua

    7. 7

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    8. 8

      Olga Romanoffista kaavailtiin prinssi Charlesin puolisoa – Tsaarin jälkeläinen ja suomalaista sukua oleva ruhtinatar esittelee nyt kotinsa ja sanoo: ”Kukaan ei välitä titteleistä pätkääkään!”

      Tilaajille
    9. 9

      Maailmalla leviää ”sydäntäsärkevä” video nälkään sulalla maalla nääntyvästä jääkarhusta – National Geographicin kuvaaja kertoo itkeneensä kuvatessaan eläimen kärsimystä

    10. 10

      Riisitauti ei ole historian mörkö, vaan se vaanii sinua ja lastasi – d-vitamiinin laiminlyönti altistaa kohtalokkaille sairauksille, mutta ylärajatkin täytyy tuntea

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    4. 4

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    5. 5

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Suomalaismies otti kuvaa Schwarzenegger-seinämaalauksesta, kun tämä ilmestyikin paikalle – Kuva julkaistiin Redditissä, aiheutti raivoa ja lopulta Arska itse ilmestyi nettiin kertomaan, mistä on kyse

    11. Näytä lisää