Talous

Kone testaa lohjalaisessa kaivoksessa maailman korkeimpien rakennusten hissejä – video näyttää millaista maan uumenissa on

Kaivoksessa koekäytetään erittäin korkeiden rakennusten hissejä liki sadan kilometrin tuntinopeuksilla.

Toimistorakennus Tytyrin kalkkikaivoksen kainalossa Lohjalla kätkee alleen salaisuuden: 1,6 kilometriä hissikuiluja, joista syvin ulottuu 350 metrin syvyyteen.

Hissikuiluilla ei ole mitään tekemistä kaivoksen kanssa, sillä hissi- ja liukuporrasvalmistaja Kone koekäyttää ja kehittää niissä korkeiden rakennusten hissejä. Rakennus ei myöskään ole toimisto vaan testauslaboratorio.

Yleensä hissejä koekäytetään torneissa, mutta Lohjalla Kone on tehnyt päinvastaisen ratkaisun rakentamalla kuilut maan sisään – ja vieläpä toiminnassa olevaan kaivokseen.

Korvissa napsahtaa ja valaistus hississä muuttuu hiljalleen sinertäväksi. Kyyti runsaan sadan metrin syvyyteen on tasaista ja hiljaista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Näyttöruutu kertoo hissikorin nopeuden ja sen, kuinka syvällä mennään. Nappulat hississä ovat käänteisessä järjestyksessä, koska kerrosten asemesta niihin on merkitty syvyys. Nopeus kiihtyy parhaimmillaan 6 metriin sekunnissa eli noin 22 kilometriin tunnissa.

”Tämä on nyt se maailman hienoin hissi”, sanoo Koneen testauslaboratorioista vastaava johtaja Antti Hoppania.

Varsinaisessa koekäytössä olevissa hisseissä näkyvät työn jäljet. Niissä myös nopeudet ovat huomattavasti suuremmat.

Koneen testauslaboratorio Nordkalkin kaivokseen perustettiin jo 20 vuotta. Uusin kolmas laajennusvaihe valmistui maaliskuun lopussa. Hissikuiluja on nykyään 11.

”Meillä kävi aikoinaan hyvä tuuri, kun löysimme kaivoksesta kohdan, joka ei risteydy tunneleiden kanssa”, Hoppania sanoo.

Kone keskittyy Lohjalla etenkin korkeiden ja erittäin korkeiden rakennusten hissien kehittämiseen ja koekäyttämiseen.

”Hissi on kuin pystysuoraan kulkevan juna. Hississä on johteet, jotka vastaava junan raiteita. Suurissa nopeuksissa ja korkeuksissa pienikin epätäsmällisyys johteissa tekee kyydistä hyvin epämukavaa. Täällä testaan myös erilaisia keinoja asentaa ja huoltaa hissejä uudella tavalla.”

Lohjalla testattua tekniikkaa on esimerkiksi rakenteilla olevassa maailman korkeimmassa rakennuksessa Jeddah Towerissa Saudi-Arabiassa. Kone on myynyt yli kilometrin korkeuteen kurkottavaan, kaikkien aikojen korkeimpaan pilvenpiirtäjään 57 hissiä.

Hissin perimmäinen tarkoitus on vastustaa gravitaatiota eli painovoimaa.

Alaspäin mennessä pitää estää nopeuden liiallinen kiihtyminen ja ylöspäin tultaessa kuljettaa ihmisiä ja tavaroita painovoiman vastaisesti.

Tytyrin kaivoksessa hissejä koekäytetään äärimmäisessä olosuhteissa. Hissikorin nopeus voidaan kiihdyttää liki 100 kilometriin tunnissa.

”Se, mikä on teknisesti mahdollista, ei välttämättä ole ihmisen fysiologian kannalta järkevää”, Hoppania sanoo.

”Meille kaikista tärkeintä on käyttökokemus: hissillä matkustamisen pitää olla turvallista ja miellyttävää. Suurissa nopeuksissa ja korkeissa rakennuksissa fysiikan lait alkavat vaikuttaa eri tavalla.”

Kaupalliseen käyttöön Kone valmistaa hissejä, joiden nopeus voi olla liki 70 kilometriä tunnissa. Suurimmissa nopeuksissa Tytyrissä testataan pääasiassa turvalaitteita.

Jos hissin kaikki turvalaitteet menisivät epäkuntoon ja köydet katkeaisivat, viimeisenä lukkona on täysin itsenäisesti toimiva turvatarrain.

”Se on mekaanisesti toimiva kiila, joka pysäyttää hissin. Kyse ei kuitenkaan ole äkkipysähdys, koska se olisi matkustajille vaarallinen.”

Fysiikan lait vaikuttavat hisseihin myös monilla muilla tavoin. Korkeissa rakennuksissa hissien katoilla on ”spoilereita” eli ilmanohjaimia. Niillä ilmavirta ohjataan hissikorin taakse, jotta ovet eivät kerrosten kohdella rämisisi.

Satoja metrejä korkeissa rakennuksissa huomioon on otettava myös massa.

Peukalonpaksuiset teräsköydet ovat ongelma, koska ne painavat hyvin paljon. Käytännössä se tarkoittaa, että yhdellä hissillä ei välttämättä pääse koko matkaa ylimpiin kerroksiin. Noin 500 metrin korkeudessa pitää vaihtaa hissiä.

Koneen ratkaisu suurten massojen ongelmaan on yhtiön patentoima hiilikuituköysi, joka painaa kahdeksasosan teräsköyden massasta.

”Korkeiden rakennuksen runko joudutaan mitoittamaan massoille, joita se joutuu kannattelemaan. Kun meidän ratkaisumme on hiilikuituköysien takia kevyt, se helpottaa rakennuksen suunnittelua. Toiminnallisesti hiilikuituköysi vastaa täysin teräsköyttä.”

Hoppania kaivaa esiin avaimen, jolla testaushissin saa liikkeelle. Päämääränä on kaivoksen syvin kohta 350 metrin syvyydessä.

Kun ovet avautuvat alle puoli minuuttia myöhemmin, vastaan puskee entistä viileämpää ilmaa. Teräsoven takaa avautuu näkymä pilkkopimeään kaivoksen ajoväylille.

Suurin yllätys on kuitenkin kalliossa, johon porattu pyöreitä reikiä.

”No joo. Meidän markkinointi halusi tänne tällaisen viinikaapin. Jos jollakin vierailijalla sattuu olemaan syntymäpäivä, hän saa lahjaksi viinipullon.”

Koneen mukaan maailman syvimmän hissikuilun lisäksi Tytyrissä on luultavasti Suomen syvimmillä sijaitseva viinikaappi.

HS ajoi hissillä maan uumeniin. HS.fi/HSTV
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Hissit
  • Hyvinkää
Luetuimmat - Talous

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    3. 3

      Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

    4. 4

      Paljastava pukeutuminen on häirintää

    5. 5

      Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

    6. 6

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

    9. 9

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    10. 10

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. ”Meillä on tämä Josse” – Länsimetro tuli viimein, ja hurmos virisi heti aamutuimaan
    3. Klaus Karkia on Mensan jäsen, joka pääsi ylioppilaaksi vasta kuudennella yrittämällä – Syy on keskittymishäiriö, ja näin se vaikuttaa ihmiseen Tilaajille
    4. Verottaja jahtasi suurprojektissa suomalaisyritysten menetettyjä veroeuroja – Jäikö isosta siirtohinnoittelu­ratsiasta käteen muuta kuin liuta kalliita oikeusjuttuja?
    5. ”En koe, että painiminen kuuluu opettajan todelliseen työnkuvaan” – Luokat pullistelevat erityislapsia Helsingin seudulla, eikä yksin jäävien opettajien aika riitä kaikille
    6. Nyt loppui riitely kotitöistä – Jakakaa hommat HS:n kotityökoneella
    7. 4 tuntia sitten
    8. Prince vaati ”Mustan albuminsa” vinyylilevyjä tuhottavaksi 30 vuotta sitten, nyt vanhoista kirjekuorista löytyi viisi albumia – yksi maailman harvinaisimmista levyistä maksaa 15 000 dollaria
    9. Särkeekö niveliä sateella? Kipu tuskin johtuu säästä, sanovat Harvardin tutkijat
    10. Suomen kansain­välisen puolustuksen haarniska valmistui, mutta takuu puuttuu
    11. Tuomittu sotarikollinen opettaa tulevia sotilaita Serbiassa, toinen sai sankarin jäähyväiset Kroatiassa – 1990-luvun sotien hirmupäälliköt ovat Balkanilla yhä ihailtuja
    12. Kuka johti itsenäisyyssenaattia? – Tämä ja muita kysymyksiä tänään Uutisgurussa
    13. Näytä lisää