Talous

Sataman tilastot sen vahvistavat – viennin veto on alkanut toden teolla

Helsingistä saattaa tänä vuonna tulla myös Euroopan suurin matkustajaliikennesatama, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki vihjaa.

Helsingin satamien vienti on kasvanut vuoden ensimmäisellä neljänneksellä peräti 13,4 prosenttia vuodentakaisesta.

”Joulukuun puolivälissä vienti lähti kauheaan laukkaan” Helsingin Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoo.

Hänen mukaansa muutokset viennissä ovat kuukausitasolla yleensä hyvin pieniä.

”Mutta nyt kulmakerroin on todella kova.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mäen mukaan muillakin Suomen satamilla kuten esimerkiksi Raumalla, Kemissä ja Kokkolassa menee nyt tosi hyvin.

Oikeastaan vain Kymenlaaksossa kasvuluvut ovat jääneet vaatimattomiksi, koska liikenne perustuu paljolti Venäjän transitio- eli kauttakulkuliikenteeseen.

Helsingin satamien kautta kulkee noin puolet Suomen merikuljetuksista sen arvolla mitattuna.

Raaka-aineita kuljetetaan paljon muista satamista, mutta arvokkaampi tavara kulkee Helsingin kautta, Mäki kertoo.

Siksi Helsingin sataman vientitiedot ovat tärkeä mittari Suomen talouden kannalta.

Toimitusjohtaja Mäen mukaan viennin veto kertoo selvästi talouden noususta.

Tällä vauhdilla Helsingin satamat pääsisivät vuoden lopulla uuteen tavaraviennin ennätyslukemaan, ohi vuoden 2007 liikennemääristä.

Mäen mukaan ainakin sahatavaran vienti on vilkastunut.

Tarkkaa tietoa eri toimialojen vientituotteiden kasvusta on vaikea saada, koska merkittävä osa viennistä Schengen alueen vienti on EU:n sisämarkkinavientiä, jota ei tarvitse tullata.

”Vaikuttaa, että Suomella menee nyt hyvin.”

Mäki kertoo, että Helsingin satamissa nähtiin ensimmäisten joukossa tuonnin kasvu 2015, jolloin Suomessa kulutus ja investoinnit kääntyivät kasvuun.

Hyviä uutisia kuuluu myös matkailupuolella.

Tallinnan-liikenteen vuodesta 2008 asti jatkunut kasvu jatkuu yhä.

Viime vuonna Tallinnan-liikenne kasvoi neljä prosenttia, ja tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä kasvua tuli noin kolme prosenttia, vaikka pääsiäisliikenne ei ehtinyt tilastoihin.

Mäen mukaan Tallinnan-matkailun jatkuva kasvu selittyy ensinäkin Tallinnan ja Helsingin ”kaksoiskaupunkikehityksellä”.

”Työpaikat ja sukulaiset sijaitsevat eri puolilla rantaa.”

”Toinen tärkeä syy on suomalaisten turistien kasvu. Tallinna on mielenkiintoinen, ja varustamot tarjoavat hyviä yhteyksiä ja palveluita.”

Kesäaikaan Helsingistä lähtee päivittäin 24 laivavuoroa Tallinnaan.

Yhtenä tuoreena syynä Tallinnan-liikenteen kasvuun on Länsisatamaan helmikuun lopussa avattu uusi matkustajaterminaali, johon Helsingin Satama investoi 95 miljoonaa euroa.

Terminaalissa on panostettu erityisesti sen toiminnallisuuteen.

Raitiovaunulla pääsee oven eteen, ja matkustajien kävelymatka on lyhentynyt noin kymmenesosaan niin, että entisen 600 metrin sijaan matka laivaan on nyt noin 60 metriä, Mäki kertoo.

Myös varustamojen uudet isot ja nopeat laivat lisäävät matkailuintoa.

Viime vuonna Tallinnan liikenteessä kulki 8,7 miljoonaa matkustajaa.

Kun Tukholman-matkailijat ja muut laivamatkustajat lasketaan yhteen, päästiin Helsingissä viime vuonna yhteensä jo 11,6 miljoonaan matkustajaan.

Euroopan suurin laivamatkustajakaupunki oli viime vuonna Englannin etelärannan Dover, josta lähti viime vuonna 12 miljoonaa matkustajaa.

”Toivon, että pääsen ensi tammikuussa kertomaan, että Helsinki on Euroopan suurin matkustajasatama”, Mäki myhäilee.

Helsingissä matkustajaliikenne kasvaa, kun taas Dover saattaa kärsiä Britannian EU-eroaikeista.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Fakta

Helsingin satamien vienti kasvoi alkuvuonna


 Helsingin Sataman tammi–maaliskuun kokonaistavaraliikenne oli 3,3 miljoonaa tonnia. Se kasvoi 11 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta.

 Tästä yksiköidyn tavaraliikenteen eli suuryksiköissä, kuten rekoissa, konteissa ja trailereissa kuljetettu tavaramäärä ulkomaan liikenteessä oli 2,9 miljoonaa tonnia, jossa kasvua oli 11 prosenttia.

 Kokonaistavaraliikenne sisältää yksiköidyn tavaraliikenteen lisäksi kivihiiltä ja rannikkoliikennettä.

 Tuontia oli 1,3 miljoonaa tonnia, joka kasvoi 8,4 prosenttia.

 Vientiä oli 1,5 miljoonaa tonnia, ja kasvuprosenti oli 13,4.

 Yksiköidystä tavaraliikenteestä kolmannes kulkee konteissa ja kaksi kolmannesta rekoissa ja trailereissa.

 Tavaraliikenteestä noin neljännes kulkee keskustan satamanosien eli Länsiterminaalin, Katajanokan terminaalin ja Eteläsataman kautta.

 Pääosa tavaroista kulkee Vuosaaren sataman kautta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Helsinki
  • Vienti
  • Tallinna
  • Laivamatkustajat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    2. 2

      Kittilän käsissä on satojen miljoonien eurojen bisnes, joka syöksi lappilaiskunnan kriisiin – ”Miten poromiehen ammatissa toimiva valtuutettu voisi tuntea lakipykäliä?”

      Tilaajille
    3. 3

      HS-gallup: Kokoomuksen suosio kasvaa, keskustan alamäki jyrkkenee – myös vihreiden ennätyssuosio hiipuu

    4. 4

      Valeruokamyrkytykset vaivaavat Espanjaa: Poliisi tunnistanut jopa 800 huijauksesta epäiltyä brittituristia

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Suomessa myytävä jugurtti ja limsa eivät ole yhtä hedelmäisiä kuin Italiassa ja ikoninen tee on aromikkaampaa Britanniassa – Suomalaisten maku on tällainen, perustelevat yritykset

    7. 7

      Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

      Tilaajille
    8. 8

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    9. 9

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    10. 10

      Miksi pieneen palkkaan tyytyvät työntekijät kannattelevat kuolevia firmoja? Ay-johtaja Ann Selin nostaisi palkkoja, vaikka yritykset kaatuisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    3. 3

      Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tekijätiimi ottaa kantaa #metoo-keskusteluun ja puolustaa Paula Vesalaa

    4. 4

      Onko se hyvä, jos syysloman jälkeen ash? Testaa, ymmärrätkö, mitä lapsesi sinulle sanovat (ja mitä he sinusta ihan oikeasti ajattelevat)

    5. 5

      Suomen 100-vuotis­juhlan suurin päätös: Edus­kunta antaa 50 miljoonaa euroa tuntemattomalle pikku­säätiölle, jolla ei ole yhtään vakituista työntekijää

    6. 6

      Patjasta löytyi jopa 20 miljoonaa: Pyramidihuijauksen rahanpesusta epäilty tunnusti viimein torstaina

    7. 7

      Suomalaistutkija ratkaisi ongelman, jota fyysikot ovat pähkäilleet 200 vuotta: Miksi vesipisara ei heti valu kaltevalla pinnalla?

    8. 8

      Nyt puhuu Ensitreffit alttarilla -asiantuntija, joka myöntää mokanneensa eikä usko sen oikean löytämiseen: Miksi täydellisten parien muodostaminen on niin vaikeaa?

    9. 9

      Emme tarvitse Melania Trumpin apua, vastaa slovenialaiskirjailija Sofi Oksaselle

    10. 10

      20 vuotta sitten aamuyöllä tanskalainen vankikarkuri Steen Christensen saapui hotelli Palaceen ja nosti aseen kohti yöportieeri Mikko Tähtisen kasvoja – 30 minuuttia myöhemmin kaksi poliisia makasi teloitettuna kadulla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    4. 4

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    9. 9

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    10. 10

      ”Ideologisesti työtön” Ossi Nyman kuuli tukiensa katkaisemisesta Hesarista ja sai haastattelustaan palautevyöryn – ”Ei voi sanoa ääneen, että on tyytyväinen työttömänä”

    11. Näytä lisää