Talous

Sähköautoiluun kannustetaan nyt rakentamalla vauhdilla latauspisteitä – katso täältä lähin latausasema ja kuinka nopeasti se auton lataa

Suomeen rakennetaan nyt sähköautojen latausasemia, mutta verotus olisi tehokkaampi rohkaisukeino auton hankintaan.

Kuinka kauas uskaltaisit ajaa, jos nyt hyppäisit rattiin?

Entä jos allasi olisikin sähköauto?

Suomeen rakennetaan parhaillaan sähköautoilijoille kattavaa tankkausasemien eli latauspisteiden verkostoa. Latauspisteitä ovat hankkineet pihoilleen huoltoasemaketjujen lisäksi monet hotellit ja pankitkin.

Latausverkostoa varten työ- ja elinkeinoministeriö myönsi alkuvuodesta viiden miljoonan euron tuen sähköautojen lataus­verkoston rakentamiseen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tavoitteena on rakentaa vähintään 800 julkista latauspistettä. Niistä 200 olisi niin sanottuja pikalatauspisteitä, joissa akun saisi täyteen alle puolessa tunnissa.

Nyt Suomessa on noin 300 julkista paikkaa, joissa voi ladata sähköautonsa. Iso osa paikoista keskittyy isoille paikkakunnille, ja latausverkosto harvenee varsinkin Suomen itärajaa kohti ajettaessa.

Sähköautojen yleistymisen hidasteina pidetään akun keston heikkoutta ja toisaalta latauspisteiden vähyyttä. Alalla puhutaan range anxietystä eli kantama-ahdistuksesta – mökkireissulle asti ei uskalla lähteä.

”Julkisia latauspisteitä tarvitaan, jotta ihmiset uskaltavat lähteä pidemmällekin”, sanoo latauspisteitä toimittavan Plugitin toimitusjohtaja Tommi Saarela.

”Mutta täytyy samaan hengenvetoon täytyy todeta, että 85 prosenttia lataamisesta tapahtuu kotona ja siellä, missä auto seisoo, kuten työpaikalla.”

Katso tästä lähin latauspiste:

Lähivuosina julkaistaville sähköautomalleille lupaillaan jopa 500 kilometrin yhtäjaksoista matkaa.

HS:n haastattelemat alan asiantuntijat pitävät pisteiden rakentamiseen kannustamista hyvänä, mutta he toivoisivat autojen hankintaan kannustimia.

Latausverkoston merkitys on erityisesti korvien välissä, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston uusiutuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen. Suomessa ajettavista automatkoista neljä viidesosaa on alle 20 kilometrin matkoja.

Tutkimusten mukaan 95 prosenttia Suomessa tehtävistä matkoista voitaisiin tehdä sähkö­autolla, jos autolla olisi 300 kilometrin toimintasäde ja sen lisäksi kotona oma latauspiste. Luku kasvaisi 99 prosenttiin, jos vaikkapa jokaisella ABC:llä olisi pikalatausasema.

Kokonaan sähkökäyttöisiä autoja on Suomessa nykyisin noin 1 000 ja hybridiautoja noin 3 000.

Määrät ovat kaksinkertaistuneet joka vuosi, mutta silti ladattavia autoja on vain murto-osa autokannasta. Uusia autoja rekisteröidään Suomessa vuosittain yli 100 000.

Ruotsissa täyssähköautoja on noin 10 000 ja Norjassa yli 135 000. Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut vuoden 2030 tavoitteeksi, että Suomessa on 250 000 sähkökäyttöistä autoa.

Norjassa sähköautoilu on yleistynyt, kun päästöttömät autot on vapautettu maan kor­keasta 25 prosentin ajoneuvoverosta. Norja on käytännössä ainoa maa, jossa massat ovat jo orastavasti siirtyneet sähköautojen pariin: viime vuonna noin joka kuudes maassa rekisteröity uusi auto oli täysin sähkökäyttöinen.

Yhteensä hybridien ja täys­sähköautojen osuus uusista rekisteröinneistä oli lähes 30 prosenttia.

Sähköautoista perittävä autovero on nykyään 3,8 prosenttia, minkä lisäksi tulee vuotuinen ajoneuvovero. Työ- ja elinkeinoministeriö on ilmoittanut selvittävänsä autojen hankintaan kohdistuvan verotuksen kevennystä.

Esimerkiksi Hollannissa työsuhdeautojen verotus on muutettu päästöpohjaiseksi. Sillä on ollut iso vaikutus sähköautojen hankintaan.

”Koska uusien autojen hankinta Suomessakin tapahtuu yritysautoiksi, tämä vaikuttaisi uusien autojen kantaan”, sanoo Fortumin kehitysjohtaja Rami Syväri.

Alalla on pidetty maagisena rajana alle 40 000 euroa maksavaa ja noin 400 kilometrin kantamalla toimivaa autoa. Suomessa useimpien mallien hinta on pysynyt rajan alla. Kantamaan ei vielä yl­letä.

Vuoden parin aikana Volkswagenin ja Opelin kaltaiset ­autonvalmistajat ovat tuomassa markkinoille täyssähköautojen perhekokoisia malleja.

Euroopan komissio edellyttää uusien autojen hiilidioksidipäästöjen olevan vuodesta 2021 lähtien 95 grammaa kilometriltä. Tämä vaikuttaa autonvalmistajien päätöksentekoon, ja sähköauton saanee polttomoottori­auton hintaan joskus ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla, Syväri arvioi.

Samalla kotona lataamisen energiatehokkuus kehittyy. Komissio on jo antanut asiasta direktiiviehdotuksen.

Tällöin sähköautolla ajaminen maksaisi polttoaineen käyttöön verrattuna vain viidesosan, sanoo liiketoimintajohtaja Elias Pöyry alueellisten energiayhtiöiden yhdessä omistamasta Liikennevirrasta.

”Ja jos lataa vain julkisilla paikoilla, on hintaetu silti puolet.”
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Sähköautot
  • Tieliikenne
  • Hiilidioksidipäästöt

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön lopettamista uusnatsien kanssa toimineen Juha Kärkkäisen tavarataloissa

    2. 2

      Suomalainen Maria käynnisti twiitillään ketjureaktion – Twitter täyttyi tv-sarjojen pilatuista nimistä, näin mahtavia ne ovat

    3. 3

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

    5. 5

      Kuolleen sotilaan leski vahvistaa ABC:lle: Trump soitti, oli tökerö ja sai lesken itkemään entistä enemmän

    6. 6

      Helsingin halutuimpiin kouluihin ilmoitetaan jopa vastasyntyneitä – syntymätöntä lasta ei oteta koulujonoon, vaikka vanhemmat kyllä yrittävät

    7. 7

      Punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun – esiopetuksen resurssit Helsingissä on jaettu epätasaisesti

    8. 8

      Tukholman eliitin alakoulussa luokkahuoneilla on kuninkaallisten nimet ja oppilailla MacBookit – Ulos jääneiden vanhemmat juoksevat rehtoria kiinni kaupungilla ja itkevät

      Tilaajille
    9. 9

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    10. 10

      Länsimetron kuitit haluttiin perata läpi erityistilintarkastuksessa, virkamiehet tilasivat yleisen selvityksen – Maria Guzenina: ”Mistä tässä on nyt kysymys?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaisten työpukeutuminen on nyt enemmän hukassa kuin 80-luvulla, väittävät asiantuntijat – ”On harhaa luulla, etteivät muut kiinnitä ulkonäköösi huomiota”

    3. 3

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    4. 4

      Punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun – esiopetuksen resurssit Helsingissä on jaettu epätasaisesti

    5. 5

      Tukholman eliitin alakoulussa luokkahuoneilla on kuninkaallisten nimet ja oppilailla MacBookit – Ulos jääneiden vanhemmat juoksevat rehtoria kiinni kaupungilla ja itkevät

      Tilaajille
    6. 6

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    7. 7

      Lunta tai räntää luvassa ensi viikolla lähes koko maahan – ”Renkaiden vaihto vasta keski­viikkona menee jo myöhäiseksi”

    8. 8

      Länsimetron kuitit haluttiin perata läpi erityistilintarkastuksessa, virkamiehet tilasivat yleisen selvityksen – Maria Guzenina: ”Mistä tässä on nyt kysymys?”

    9. 9

      Masennus ei ole yksi vaan 12 eri sairautta – kaikki ne vaativat myös erilaiset hoidot, sanovat suomalaistutkijat

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja nukkui kolme viikkoa unimittareiden kanssa, tämä kaikki tapahtui: alkoholi tuhosi levon, lyhyetkin unet virkistivät – ja motivaatio mennä aikaisemmin nukkumaan löytyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää