Kun sometähti esittelee uutta laukkuaan, nuori haluaa herkästi samanlaisen – Lapsia pitäisi opettaa tulkitsemaan mainontaa, tutkija sanoo

Sosiaalisen median tuote-esittelyt vaativat lapsilta ja nuorilta mainosten­lukutaitoa siinä missä perinteiset tv- ja lehtimainoksetkin. Erityisesti pienet lapset tarvitsevat aikuisten apua oppiakseen tunnistamaan ja tulkitsemaan mainoksia.

Ilmajokelaiset Veera (vas.) ja Venla Bohjanen (oik.) kertovat kokeilleensa tubettajien suosittelemia tuotteita. Päivi Bohjanen luottaa lastensa taitoon tulkita Youtube-videoiden sisältöjä.

1.8.2017 2:00 | Päivitetty 1.8.2017 6:43

Laki säätelee lapsille ja nuorille suunnattua markkinointia, sillä heidän kykynsä ymmärtää mainonnan keinoja on vasta kehittymässä. Etenkin blogien ja video­blogien kaupallisten viestien tulkitseminen voi olla vielä teini-ikäisillekin vaikeaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita