Kun sometähti esittelee uutta laukkuaan, nuori haluaa herkästi samanlaisen – Lapsia pitäisi opettaa tulkitsemaan mainontaa, tutkija sanoo
Sosiaalisen median tuote-esittelyt vaativat lapsilta ja nuorilta mainostenlukutaitoa siinä missä perinteiset tv- ja lehtimainoksetkin. Erityisesti pienet lapset tarvitsevat aikuisten apua oppiakseen tunnistamaan ja tulkitsemaan mainoksia.
Ilmajokelaiset Veera (vas.) ja Venla Bohjanen (oik.) kertovat kokeilleensa tubettajien suosittelemia tuotteita. Päivi Bohjanen luottaa lastensa taitoon tulkita Youtube-videoiden sisältöjä. Kuva: Jukka Gröndahl / HS
Anu Vallinkoski, Antti Järvenpää HS
1.8.2017 2:00 | Päivitetty 1.8.2017 6:43
Laki säätelee lapsille ja nuorille suunnattua markkinointia, sillä heidän kykynsä ymmärtää mainonnan keinoja on vasta kehittymässä. Etenkin blogien ja videoblogien kaupallisten viestien tulkitseminen voi olla vielä teini-ikäisillekin vaikeaa.