Talous

Lentämisen tulevaisuus voi olla sähkössä, ja kohta siivilleen nousee Suomen ensimmäinen sähkömoottorikone – ”Nyt ajatellaan, että pahat ihmiset lentävät, sähköistyminen muuttaa sen”

Jos kaksipaikkainen kone läpäisee katsastuksen, saattaa se nousta siivilleen jo tällä viikolla.

Tässäkö on lentomatkustamisen tulevaisuus?

Malmin lentokentällä seisoo slovenialaisen lentokonevalmistaja Pipistrelin Alpha Electro -lentokone, joka toimii sähköllä. Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone pystyy lentämään tunnin ajan. Sähköä se kuluttaa saman verran kuin pieni sähköauto.

Jos kaksipaikkainen kone läpäisee torstaisen katsastuksen, se saattaa nousta siivilleen jo tällä viikolla.

Konetta esittelee Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Janne Vasama.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hän näkee sähkölentokoneissa ilmailun tulevaisuuden. Etenkin, koska ne tuottavat paljon vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottorilliset lentokoneet.

”Nykyään ajatellaan, että vain pahat ihmiset lentävät. Ilmailun sähköistyminen muuttaa sen”, Vasama sanoo.


HS kertoi maaliskuussa, miten Ruotsissa moni välttelee lentämistä ilmastoahdistuksen vuoksi.

Sähköautoista on puhuttu jo pitkään ja niiden tarpeellisuutta on perusteltu sillä, että ne ovat polttomoottorillisia autoja huomattavasti vähäpäästöisempiä. Siihen, kuinka ympäristöystävällisiä ne lopulta ovat vaikuttaa se, miten niiden käyttämä sähkö on tuotettu.

Nyt sama puhe on saanut tuulta purjeisiinsa myös ilmailun maailmassa. EU:n tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä, ja vähäpäästöisemmät lentokoneet tukisivat tavoitetta. Aihe on alalla kuuma. Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikan mukaan sähkölentokoneilla on suuri rooli ilmailun tulevaisuudessa.

Hänen mukaansa etuja on vähäpäästöisyyden lisäksi muitakin. Latikka mainitsee sähkömoottorien tehokkuuden ja hiljaisuuden. Nykyään lentämisen suurimmat kulut tulevat polttoainekuluista ja huolloista, jotka molemmat ovat sähkölentokoneissa pienemmät verrattuna polttomoottorisiin lentokoneisiin.

”Lentämisen hinta vielä tipahtaa”, Latikka sanoo.

Moottorien hiljaisuus mahdollistaa toiminnan lähempänä asutusta. Latikka väläyttää esimerkiksi poikittaista lentoliikennettä Suomeen. Aikataulua hän ei halua arvioida.


Latikan mukaan useat lentokonevalmistajat ovat viime aikoina kertoneet kehittävänsä sähkölentokoneita.

Isotkin toimijat ovat lähteneet mukaan sähkölentokoneiden kehittelyyn.

Uutistoimisto Bloomberg kertoi toukokuussa, että yhdysvaltalainen lentokoneita valmistava Boeing tukee sähkölentokoneita kehittävää Zunum-startupia. Zunum suunnittelee tuovansa hybridimoottorilla toimivan matkustajalentokoneensa markkinoille jo vuonna 2022.

Lentokonevalmistaja Airbus on ryhtynyt yhteistyöhön moottorivalmistaja Rolls-Roycen ja teknologiayhtiö Siemensin kanssa tarkoituksenaan kehittää hybridimoottorilla toimivaa matkustajalentokonetta. Financial Times kertoi viime vuonna, että yhtiöt suunnittelevat testilentoja vuodelle 2020.

Norjalaiset ovat jo kokeilleet Alpha Electro -lentokonettaan, uutisoi uutistoimisto Reuters tällä viikolla. Norja ehti näin ennen Suomea saada Pohjoismaiden ensimmäisen sähkömoottorilentokoneen.

Norjassa kokeilijoiden joukossa on ollut myös maan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen, jonka mukaan pieni sähkölentokone on ensimmäinen esimerkki siitä, että ilmailu on kulkemassa vihreämpään suuntaan.

Norjan hallituksen tavoite on, että Norjan sisäiset lennot olisivat sähköisiä vuoteen 2040 mennessä.

Solvik-Olsenin mukaan akkujen hintojen lasku ja Boiengin ja Airbusin mukanaolo tekevät tavoitteen saavuttamisesta uskottavamman. Reutersin mukaan Norjassa arvioidaan, että matkustajalentoja tehdään jo vuonna 2025 sähkölentokoneilla.


Norja on liikenteen sähköistymisen edelläkävijä.

Norjalaiset ostavat muun muassa asukaslukuun nähden eniten maailmassa sähköautoja. Norjassa sähkölentokoneen hankki Avinor, jonka Norjan valtio omistaa.

Suomen ensimmäisen sähkömoottorilentokoneen hankki Helsingin sähkölentokoneyhdistys pääasiassa yksityisellä rahalla. Yhdistyksessä on noin 60 jäsentä ja osa on osallistunut hankintaan lainarahalla.

Yhteistyökumppaneina yhdistyksellä on lentokenttiä omistava valtionyhtiö Finavia, energiayhtiö Fortum ja lentokoulutusyritys Aeropole.

Vasaman mukaan yhteistyökumppanit rahoittivat yhteensä ostosta noin 20 prosentilla. Sähkölentokone maksoi noin 150 000 euroa.


Sähkölentokoneissa on vielä kehittämistä.

Akkuteho riittää toistaiseksi noin tunnin yhtäjaksoiseen lentoon. Myöskään infraa ei vielä ole. Vasaman mukaan sähkölentokoneyhdistys toivoisi, että lähikentille tulisi latauspisteitä.

”Se on kuin autoissakin. Jos ei ole latausinfraa, on aika vaikea operoida”, Vasama sanoo.

Yhdistyksen tarkoituksena on tutkia, mihin kone pystyy ja miten sen teknologiaa voi kehittää. Yhdistys aikoo kehittää myös sähkölentokoneen lentotoimintamenetelmiä eli eräänlaisia pelisääntöjä turvalliseen sähköiseen lentämiseen. Se on Vasaman mukaan kaiken a ja o.

Kuten Norjan liikenneministeri Reutersille totesi:

”Ihmiset eivät lennä, jos he eivät luota.”

Oikaisu 23. kesäkuuta kello 12.40: Jutussa puhuttiin alun perin autovalmistaja Rolls-Roycesta, vaikka tosiasiassa kyse on moottorivalmistaja Rolls-Roycesta.

Mikä?

Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone


 Alpha Electro.

 Sloveniassa valmistettu.

 Kaksipaikkainen.

 Kuluttaa tehdastietojen mukaan sähköä saman verran kuin pieni sähköauto.

 Lentoaikaa noin tunnin verran.

 Noin 370 kilon painoinen akkuineen päivineen.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ilmailu
  • Talous
  • Lentokoneet
  • Finavia
  • Karla Kempas

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Voi vain ihmetellä, millä perusteella kaupungin vuokra-asuntoja jaetaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 33: Jonne Heinonen kuvasi krapulaa

    3. 3

      Maksan seksistä, koska vaimo ei ole "sillä tuulella" edes kuukausittain

      Tilaajille
    4. 4

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    5. 5

      Egyptin vanhan valta­kunnan romahduttanut kuivuus tallentui kiveen intialaisessa luolassa – siitä alkoi meghalaya-aika, jota nyt elämme

    6. 6

      Kaura­juomien menekki kasvaa, ja maito­yritykset lähtivät kisaan mukaan – suomalaiset suosivat silti ruotsalaista

    7. 7

      Tuloerot saavat tarttumaan pulloon, väittävät tutkijat – aiheuttaako taloudellinen epätasa-arvo todella mielenterveyden ongelmia?

    8. 8

      ”Perusterveet aikuiset soittavat, kun ovat vihaisia luonnolle” – Helle­aalto lisää turhia hätä­puheluja

    9. 9

      Kirjan voi valita kannen perusteella ja 49 muuta vinkkiä kesäkirjan valintaan – Riikka Utriainen keksi hetken mielijohteesta lukuhaasteen, joka on villinnyt jo tuhannet suomalaiset

    10. 10

      Kaupunki­bulevardeilla on runsaasti vastustajia – ”Varmasti ei löydy vaihtoehtoa, johon kaikki olisivat tyytyväisiä”, sanoo apulais­pormestari Sinnemäki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 33: Jonne Heinonen kuvasi krapulaa

    2. 2

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    3. 3

      Kansainväliset toimittajat tulivat Suomeen väärällä hetkellä – ei täällä tällaista ole

    4. 4

      Onko maaseudulla ollenkaan tulevaisuutta? HS:n Heikki Aittokoski lähti selvittämään asiaa Ylä-Savoon, joka on pienois­malli siitä, mitä Suomessa nyt tapahtuu

      Tilaajille
    5. 5

      ”Perusterveet aikuiset soittavat, kun ovat vihaisia luonnolle” – Helle­aalto lisää turhia hätä­puheluja

    6. 6

      Suomalaistutkimus avaa uuden näkö­kulman syövän hoitoon – ”Kukaan muu ei ollut uskaltanut ajatella, että syöpä­lääkkeiden tehottomuuden taustalla voisi olla yhteinen tekijä”

    7. 7

      Helsingin keskustan 1800-luvun puutalot saatetaan purkaa tai siirtää muualle – Kampin ja Hietalahden alueella on käynnissä hurja kiinteistöruletti

    8. 8

      Saksan GP:n tulokset pysyvät alkuperäisessä muodossaan – Lewis Hamilton voitti, Valtteri Bottas oli toinen: ”En päässyt ohi, ja sitten käskettiin minimoimaan riskit”

    9. 9

      Alanis Morissetten keskisormi miehille heiluu korkeammalla kuin koskaan – Porissa esiintyi hyväntuulinen tähti, joka kulki lavalla kuin nurmea leikkaava puistotyöntekijä

    10. 10

      Egyptin vanhan valta­kunnan romahduttanut kuivuus tallentui kiveen intialaisessa luolassa – siitä alkoi meghalaya-aika, jota nyt elämme

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Republikaani­senaattori John McCain: Helsingin huippu­kokous oli hirvittävä virhe – lue HS:n seuranta Trumpin ja Putinin tapaamisen käänteistä

    2. 2

      This is Finland: After Trump and Putin leave, the president heads across the street for a drink

    3. 3

      Tällainen on Suomi: Kun Trump ja Putin olivat poistuneet, presidentti Niinistö lähti terassille kuin kuka tahansa

    4. 4

      Kuvia Suomesta, osa 33: Jonne Heinonen kuvasi krapulaa

    5. 5

      Trump tuhosi Helsingin huippukokouksen yhdellä iskulla – amerikkalaiset tyrmistyivät Trumpin ”antautumisesta” Venäjän presidentille

    6. 6

      Jäämies Ötzi kuoli täysin vatsoin, mutta nykyihmistä hänen viimeinen ateriansa voi hirvittää

    7. 7

      Helsingissä vierailleen amerikkalaisen valokuvamallin puoliso edusti punaisessa solmiossa

    8. 8

      ”Ostin kaksi kuumemittaria ja söin elohopeat niistä” – tutkija selvittää laittoman abortin teettäneiden naisten kohtaloita

      Tilaajille
    9. 9

      ”Konttorirotta” käveli Ancelikh Kaspisen ja Anni Nykäsen kojulle ja pyysi heidät Finlandia-talolle tarjoamaan mansikoita – Nyt kuvat ”sokeeraavan” makeista mansikoista leviävät maailmalla

    10. 10

      Heidi Juvonen on ollut pian vuoden ostamatta mitään turhaa, vaikka hänellä on kolme alaikäistä lasta ja kaksi kissaa – Näin se onnistui

      Tilaajille
    11. Näytä lisää