Talous

Tamperelainen parturiketju on paisunut Euroopan suurimmaksi, nyt liikkeitä avataan Tanskaan ja Norjaan – Amerikan-valloituksessa on törmätty kulttuurieroihin kuten tippikulttuuriin

Tamperelaisen M Roomin suunnitelmissa on sata liikettä Tanskaan ja Norjaan.

Tamperelainen M Room on kasvanut kymmenessä vuodessa Euroopan suurimmaksi parturiketjuksi, joka toimii jo kuudessa maassa. Vuosi sitten ketju kertoi laajenevansa Yhdysvaltoihin. Kuluvan vuoden aikana on lanseerattu myös miesten ihonhoitosarja.

Tämän kesän uutinen on, että M Room pyrkii laajenemaan Tanskaan ja Norjaan, jonne aiotaan avata sata liikettä. Siksi tanskalainen pr- ja markkinointiammattilainen Ole Fredslund on käymässä Helsingissä. Hän on tehnyt M Roomin kanssa franchise-sopimuksen ja ryhtyy pyörittämään Tanskan-toimintoja.

”Minulla on suomalainen avopuoliso. Viime syksynä tapasin M Roomin miehet ja vaikutuin siitä, kuinka vakavasti he ottavat brändinsä. Tämä liikeidea on uniikki.”

Fredslund viittaa esimerkiksi ketjun asiakkailleen myymiin vuosijäsenyyksiin sekä niiden mukanaan tuomiin etuihin ja palveluihin. Samanlaista ketjua ei ole Tanskassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”M Roomilla on 62 parturiliikettä Suomessa. Tanskassa voisimme päästä samaan. Suunnitelmamme on, että ensimmäisenä vuonna avaamme kolme liikettä, seuraavana taas kolme ja sen jälkeisenä vuonna neljä.”

Fredslundin mielestä kasvusuunnitelma on jopa vaatimaton.

”Meidän pitää ryömiä ennen kuin voimme kävellä ja kävellä ennen kuin voimme juosta. Iso kysymys on tietysti se, pitävätkö tanskalaiset konseptistamme.”

Vaikka konsepti miellyttäisikin, onnistuuko M Room Tanskassa ja Norjassa paremmin kuin muualla Euroopassa?

Laajenemisyrityksistä huolimatta M Roomin franchising-liiketoimintaa pyörittävän emoyhtiön liikevaihdon kasvu tasaantui viime vuonna.

Vika on siinä, että on valittu vääriä liiketiloja, tehty virheitä hinnoittelussa ja törmätty kulttuurieroihin, kuten partureiden tippikulttuuriin, sanoo M Roomin uusi toimitusjohtaja Markku Kosonen.

”Suomessa olemme tottuneet jakamaan asiakkaita, emme omimaan heitä. Asiakkaathan ovat M Roomin asiakkaita.”

Tippimaissa parturit haluavat mustasukkaisesti pitää omat asiakkaansa, etteivät menetä lisäansioitaan. Kun ongelma huomattiin, se ratkaistiin jakamalla tipit partureiden kesken.

 

”Amerikan johtaminen Suomesta on sula mahdottomuus jo aikaeron takia.”

Oppimista on ollut myös johtamisessa. Suomalaisessa parturikulttuurissa annetaan tekijöille vastuuta ja vapautta.

”Sen sijaan esimerkiksi saksalaiset ovat sanoneet suoraan, että he haluavat tiukempaa johtamista, käskyjä ja komentoja”, Kosonen kertoo.

”On Herr ja Frau, ja kun johtaja sanoo jotain, sitten toimitaan.”

Viime kesän iso uutinen oli M Roomin Amerikan-valloitus, mutta toistaiseksi liikkeitä on pystyssä vain kaksi.

”Amerikan johtaminen Suomesta on sula mahdottomuus jo aikaeronkin takia. Neuvottelut jatkuvat kuitenkin edelleen, ja Amerikan unelma elää.”

Virheiden jälkeen yrityksen johdossa on tehty muutoksia. Uusi toimitusjohtaja löytyi ketjun sisältä: Markku Kosonen on pyörittänyt M Roomin pääkaupunkiseudun liikkeitä, joiden liikevaihto on lähes kaksinkertainen emoyhtiöön verrattuna.

Nyt erilaisten omistusmallien jälkeen tehdään master franchise -sopimuksia, joissa paikallinen yrittäjä vastaa kokonaan liiketoiminnasta.

”Tämä on sama malli kuin kaikilla isoilla, kuten McDonald’silla.”

Suomeksi se tarkoittaa, että tanskalainen Ole Fredslund palkkaa parturit ja vuokraa liiketilat, tekee markkinointia ja hankkii asiakkaita. Käyttöönsä hän saa M Roomin kehittämän brändin, tuotteet ja järjestelmät.

”Esimerkiksi meidän tietojärjestelmämme kertoo, kuinka asiakas haluaa hiuksensa leikattavan ja mikä väriseos laitetaan päähän. Jäsenemme voivat leikkauttaa hiuksensa missä tahansa M Roomin liikkeessä. Jos on vaikka Porissa käymässä, yhtä hyvin voi hypätä parturiin siellä.”

Parturia kaipaava voi tulevaisuudessa avata M Roomin puhelinsovelluksen ja valita liikkeen, joka on lähimpänä tai jossa on lyhin jonotusaika.

Jos M Room onnistuisi levittäytymään maailmalle, se tekisi historiaa. Kampaamo- ja parturialalla kasvu ja ketjuuntuminen tuntuvat nimittäin tuottavan harvinaisen paljon vaikeuksia.

Kampaamopuolella on muutamia isoja yrityksiä, kuten Vidal Sassoon ja Tony & Guy, jotka pyrkivät tarjoamaan samantasoista palvelua liikkeissään kaikkialla maailmassa. Parturiketjuista suurin on M Roomin tietojen mukaan amerikkalainen Sportclips.

”Niillä on 1 300 liikettä Yhdysvalloissa, ja ne toimivat franchising-periaatteella. Sportclips on keskittynyt puhtaasti hiusten leikkaamiseen, eikä siellä tarjota edes partapalveluita. Heillä on sporttibaari ja paljon telkkareita, joista katsotaan urheiluohjelmaa pitkin päivää.”

Suomalainen ketju aikoo viedä palvelunsa pidemmälle.

”Tarjoamme parranajot sekä kasvo- ja päähieronnat. Testissä on manikyyri.”

 

Osa miehistä käy trimmauttamassa hiuksensa jopa useita kertoja viikossa.

Palveluille alkaa olla kysyntääkin, sillä kymmenessä vuodessa monen miehen suhde karvoihinsa on muuttunut. Miesten kosmetiikan myynti on kasvanut, on nähty globaali partatrendi, ja hiuksiin kiinnitetään enemmän huomiota kuin aiemmin.

Kun M Room aloitti vuonna 2008, se tarjosi jäsenilleen rajattomat hiustenleikkaukset kiinteään hintaan.

”Kannustimme miehiä käymään mahdollisimman usein parturissa.”

Vuosikymmen myöhemmin osa miehistä käy trimmauttamassa hiuksensa jopa useita kertoja viikossa.

”Siksi asetimme viime vuoden lopussa kohtuukäyttörajat. Nyt jäsenyyteen kuuluu hiustenleikkaus noin kahden tai kolmen viikon välein jäsentason mukaan.”

Muutos on huomattu myös Tanskassa.

”Hipsterien partatrendin jälkeen Tanskassa puhutaan viikingeistä, ja siihen kuuluvat pitkät tukat ja parrat. Trendi näkyi jopa Euroviisuissa”, Ole Fredslund sanoo nauraen.

Hänestä Tanskassa on erityisen tärkeää onnistua hinnoittelussa.

”Nyt markkinat jakautuvat kahtia. High fashion -partureissa ja miestentukkaa leikkaavissa kampaamoissa hiustenleikkaus maksaa 80–100 euroa. Toisessa päässä ovat parturit, joissa tukkaa ei edes pestä vaan se leikataan 10–15 minuutissa. Niissä hinta on 13–15 euroa.”

Fredslund aikoo hinnoitella M Roomin liikkeet siihen väliin ja viedä asiakkaita kalliimmista liikkeistä.

”Meidän pitää voida sanoa, että saatte laadukkaan hiustenleikkuun ja groomingin, mutta puoleen hintaan.”

Lisäksi Fredslund aikoo houkutella asiakkaita parturiin muillakin keinoilla.

”Järjestämme viininmaistajaisia, viski-iltoja, jalkapalloiltoja ja laadukkaiden autojen testaamista.”

Fakta

Toimintaa kuudessa maassa


 M Room on Toni Kylätaskun ja Petri Sipiläisen vuonna 2008 perustama parturiketju.

 Toimii Suomen lisäksi Latviassa, Saksassa, Ruotsissa, Virossa ja Yhdysvalloissa.

 Suomessa 62 liikettä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Yritykset
  • Hiustenhoito

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    2. 2

      Taksikuski tuijotti vaihdekeppiä, ajoi madellen ja vaati maksua käteisellä Helsingin keskustassa – Teippihuijaus paljastui, kun Inari Suomela valitti sekavasta kyydistä taksiyhtiöön

    3. 3

      Friteerattuun kanaan erikoistunut pikaruokaketju Kentucky Fried Chicken tulee Suomeen

    4. 4

      Love Island Suomi lätsähti täydelliseksi pannukakuksi teknisten ongelmien takia – Sub-kanavan suuren tosi-tv-satsauksen tilalla näytettiin Simpsoneita

    5. 5

      Prinsessa lupasi ostaa Anna-Julia Kontiolle hevosen – enää hänen pitäisi tietää, millaisen hevosen haluaisi

    6. 6

      Trump jakoi YK-puheessa maailman Yhdysvaltojen ystäviin ja hyväksikäyttäjiin – video näyttää, kuinka kuulijat nauroivat presidentin väitteelle hänen hallituksensa saavutuksista

    7. 7

      Bill Cosby sai vähintään kolme vuotta vankeutta – tuomari nimesi hänet vaaralliseksi seksuaali­rikolliseksi

    8. 8

      Olen tavannut lapsia, jotka sylkevät, käyvät päälle ja rikkovat huonekaluja – Miten he saavat tarvittavaa hoitoa tässä sijaishuollon resurssipulassa?

    9. 9

      Halvaantunut yhdysvaltalainen mies kävelee selkärankaan asennetun elektrodin ansiosta – se vahvistaa aivojen viestit lihaksille

    10. 10

      Isä jää varjoon, kun lapsi valitsee äidin – Suosikki­asetelmalle on luonnolliset syynsä, ja näin se puretaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    2. 2

      Taksikuski tuijotti vaihdekeppiä, ajoi madellen ja vaati maksua käteisellä Helsingin keskustassa – Teippihuijaus paljastui, kun Inari Suomela valitti sekavasta kyydistä taksiyhtiöön

    3. 3

      Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

    4. 4

      OP aloittaa kuuttatuhatta työntekijää koskevat yt-neuvottelut – Tarkoitus ei ole päästä säästöihin irtisanomisilla, vakuuttaa pääjohtaja Ritakallio

    5. 5

      Friteerattuun kanaan erikoistunut pikaruokaketju Kentucky Fried Chicken tulee Suomeen

    6. 6

      Työttömät kantavat metsässä puita ilman palkkaa, mutta onko siitä ihmelääkkeeksi Suomen ongelmiin? ”Hyödyllisiä töitä, joita kukaan ei muuten tekisi”

      Tilaajille
    7. 7

      Isä jää varjoon, kun lapsi valitsee äidin – Suosikki­asetelmalle on luonnolliset syynsä, ja näin se puretaan

      Tilaajille
    8. 8

      Kyllä, Lily Allen tilasi naisprostituoidun ja harrasti seksiä Liam Gallagherin kanssa – mutta hänen muistelmissaan on kyse paljon isommista asioista

    9. 9

      Häräntappoaseen kirjoitti 17-vuotias tyttö – sellaista ei tänä päivänä nähtäisi, eikä nähdä

    10. 10

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    8. 8

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää