Talous

Nesteen pörssikurssi on seitsen­kertaistunut Matti Lievosen aikana – Öljy-yhtiöstä on tullut myös ilmaston­muutoksen torjuja

Matti Lievonen on muuttanut Nesteen yhä enemmän uusiutuvien polttoaineiden yhtiöksi. Uusina raaka-aineina on öljyn asemesta jätteitä ja tähteitä.

Alku oli vaikea. Sijoittajat epäilivät, lehdistö naljaili ja kansalaisjärjestöt painostivat. Jopa osa yhtiön työntekijöistä ihmetteli, mitä oli tapahtumassa.

Matti Lievonen aloitti joulukuussa 2008 öljynjalostusyhtiö Neste Oilin toimitusjohtajana. Yhtiön hallitus oli kaksi vuotta aikaisemmin päättänyt keskittyä uusiutuviin polttoaineisiin. Lievosen tehtävänä oli toimeenpanna kunniahimoiset suunnitelmat ja kehittää pohjoismaisesta yhtiöstä täysin kansainvälinen.

Suunnitelmia ei lainkaan helpottanut se, että syyskuussa 2008 rahoitusmarkkinoiden kriisi kärjistyi investointipankki Lehman Brothersin vararikkoon. Seurauksena oli raaka-aineiden hintojen romahdus.

”Kun minua oltiin palkkaamassa, öljyn hinta oli 140 dollaria barrelilta ja yhtiön osakkeen arvo noin 30 euroa. Aloittaessani joulukuun alussa 2008 öljyn hinta oli 40 dollaria barrelilta ja yhtiön osakkeen arvo 10 euroa”, Lievonen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuonna 2015 nimestä poistettiin Oil eli öljy, koska uusiutuvien polttoaineiden painoarvo oli kasvanut merkittäväksi. Nimessään yhtiö siis palasi menneisyyteen, mutta tähtäin on pitkällä tulevaisuudessa.

Sittemmin epäilyt ovat vähentyneet. Viime vuonna Nesteen 1,1 miljardin euron liikevoitosta lähes 600 miljoonaa euroa tuli uusiutuvista polttoaineista.

Uusiutuvat polttoaineet ja suunnitelma yhtiön liiketoiminnan muuttamisesta täysin kansainväliseksi houkuttelivat Lievosen Nesteeseen metsäyhtiö UPM:n hieno- ja erikoispapereiden johtajan tehtävästä. Uusi tehtävä oli näytön paikka.

”Jälkeenpäin voin sanoa, että ajatus uusiutuvista polttoaineista tuntui monien mielestä hullulta. Harva edes markkinoilla tiesi, mitä uusiutuva diesel on. Se oli aikamoinen seikkailu tuulimyllyjä vastaan.”

 

Palmuöljy on se raaka-aine, joka raivostutti ympäristöjärjestöt.

Ensiksi väitettiin, että Neste ei pysty kasvattamaan uusiutuvien polttoaineiden tuotantoa riittävästi. Sen jälkeen arveltiin, että tuotteilla ei olisi riittävästi kysyntää. Epäilyt laantuivat, kun yhtiö onnistui tuotannollaan ja myynnillään kumoamaan keskeiset väitteet.

Uusiutuva diesel tarkoittaa, että se on valmistettu kokonaan jäterasvoista, tähteistä ja kasviöljyistä. Jos tarkastellaan kaikkia Nesteen uusiutuvia polttoaineita, niissä on jäterasvoja ja tähteitä 85 prosenttia. Sertifioidun palmuöljyn osuus on 15 prosenttia.

Juuri palmuöljy on se raaka-aine, joka raivostutti ympäristöjärjestöt. Palmuöljyteollisuudessa on tuotantomenetelmiä, jotka edellyttävät sademetsän raivaamista. Se taas lisää hiilidioksidipäästöjä.

Lievonen esittelee toisenlaisen laskelman yhtiön liiketoiminnan vaikutuksista.

”Uusiutuvilla polttoaineillamme vähennettiin hiilidioksidipäästöjä viime vuonna kahdeksan miljoonaa tonnia. Sama vähennys saataisiin aikaan poistamalla kolme miljoonaa autoa liikenteestä.”

Yhdeksän vuotta sitten Nesteen yhtiökokousta häiritsivät palmuöljyn takia orangeiksi pukeutuneet mielenosoittajat, mutta sen jälkeen painostus on vähentynyt. Kenties yhtiön saavutukset puhuvat puolestaan. Kanadalainen tutkimusyhtiö Corporate Knights arvioi tänä vuonna Nesteen maailman toiseksi vastuullisimmaksi yhtiöksi.

”Painetta tuli kansalaisjärjestöiltä, ja se oli oikeastaan hyvä asia. Se osaltaan pakotti meidät uudistumaan nopeammin. En usko, että kansalaisjärjestöt voisivat koskaan myöntää kehittymistämme liiketoiminnan vastuullisuudessa, koska niiden mielestä polttoaineet eivät ole koskaan hyvä asia.”

Heti perään Lievonen kuitenkin sanoo, että keskusteluyhteys kansalaisjärjestöjen kanssa on nykyisin hyvä.

Lievosen kymmenen vuoden toimitusjohtajakaudella yhtiön osakkeen arvo on kasvanut karkeasti 10 eurosta 70 euroon. Se on saavutus, josta moni voisi olla kateellinen.

Arvonnoususta ovat hyötyneet myös suomalaiset veronmaksajat, koska valtio on saanut yhtiön osakkeiden myynnistä suuret tulot. Nykyisin valtio omistaa Nesteestä 45 prosenttia.

Uusiutuvia polttoaineita Neste valmistaa Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa. Rotterdam ja Singapore ovat tarkasti mietittyjä sijainteja, koska ne ovat meriliikenteen solmukohtia.

Menestys ei tietenkään ole yksin Lievosen ansiota, vaan monilla muilla ihmisillä ja asioilla on ollut suuri merkitys. Yksi niistä on ollut tuotannon, hankinnan ja jakelun määrätietoinen kehittäminen.

 

”Suomalaisilla yhtiöillä pitäisi olla osaamista, jolla voidaan erottautua kilpailijoista.”

Kilpailijoilla on uusiutuvissa polttoaineissa yleensä yksi raaka-aine ja yksi markkina-alue. Nesteellä on 13 raaka-ainetta, joista valmistettuja uusiutuvia polttoaineita yhtiö myy kaikkialle maailmaan.

Harva ehkä tietää, mikä on Nesteen menestyksen perimmäinen kulmakivi. Se on petrokemiallinen teknologia, jota yhtiössä on kehitetty vuosikymmenten aikana. Ilman sitä Neste ei olisi onnistunut rakentamaan uusiutuvien polttoaineiden liiketoimintaa maailmanlaajuiseksi menestykseksi.

”Monien suomalaisten yhtiöiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, että niillä olisi jotakin sellaista osaamista, jolla voidaan erottautua kilpailijoista. Muuten ei pärjää kansainvälisillä markkinoilla.”

Kalifornia on Yhdysvaltojen runsasväkisin osavaltio. Siellä polttoaineiden päästörajoitukset ovat maan tiukimpia. Monilla suomalaisilla yhtiöillä on ollut vuosien varrella suuria vaikeuksia Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta Neste on poikkeus.

San Francisco on yksi 17:stä Kalifornian kaupungista, joissa julkiset ajoneuvot kulkevat Nesteen uusiutuvalla polttoaineella – siis sillä, jossa ei ole edes palmuöljyä.

Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin kotimaisia yhtiöitä suosivan kauppapolitiikan takia herää kysymys, kuinka pitkään pieni suomalainen Neste saa lähes yksin häärätä uusiutuvien polttoaineiden markkinoilla.

”Suuret öljy-yhtiöt keskittyvät yhä edelleen hyvin paljon öljynporaukseen. Lisäksi ne ovat laajentaneet kaasuntuotantoon ja sähkönjakeluun. Suurten kilpailijoiden näkökulmasta meidän kolmen miljardin euron uusiutuvien polttoaineiden liiketoimintamme on aika pientä.”


Entä tulevaisuus? Neste on investoinut Suomeen 11 vuoden kuluessa kolme miljardia euroa. Suuri osa investoinneista on tehty Porvooseen, jota Lievonen kehuu Euroopan parhaaksi jalostamoksi.

Porvoossa kehitetään myös yhtiön seuraavaa mahdollista läpimurtotuotetta: biomuovia.

”Meillä on uusiutuva molekyyli, jolla voi valmistaa muovituotteita, jotka ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia kuin fossiilisesta öljystä valmistetussa muovissa. Raaka-aineena ei vain ole fossiilinen öljy vaan samat jätteet ja tähteet kuin uusiutuvissa polttoaineissa.”

Neste arvioi, että biomuovin valmistuksessa hiilidioksidipäästöt ovat 90 prosenttia pienemmät kuin fossiilisesta öljystä valmistetussa muovissa. Maailmanlaajuinen kumppani biomuovin hyödyntämisessä on huonekaluja valmistava Ikea. Biomuovien markkinat kasvavat noin 40 prosenttia vuodessa.

Suuria mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen Lievonen näkee myös uusiutuvassa lentopetrolissa. Ongelmana on kuitenkin hinta: nykyisin lentopetroli maksaa noin 700 dollaria tonnilta, mutta uusiutuvan polttoaineen hinta on 3–4-kertainen.

Kun otetaan huomioon, että polttoaine on lentoyhtiöiden suurin yksittäinen kustannuserä, siirtyminen uusiutuvaan lentopetroliin tarkoittaisi lentolippujen kallistumista.

”Suuri kysymys on, millaisia kannustimia matkustajille tarjottaisiin, jotta he olisivat valmiita maksamaan enemmän lentolipusta. Tärkeää on myös se, että kuluttajat tietävät, kuinka paljon hiilijalanjälki pienenee, jos valitsee uusiutuvalla polttoaineella lennettävän lennon.”


Lievonen luopuu toimitusjohtajan tehtävästä lokakuun lopussa ja lähtee yhtiöstä vuodenvaihteessa. Seuraajalleen hän jättää liki velattoman Nesteen. Uusi toimitusjohtaja on Peter Vanacker, joka siirtyy Nesteeseen saksalaisen kemikaaliyhtiön CABB:n toimitusjohtajan tehtävästä.

Lievonen on nykyisin energiayhtiö Fortumin hallituksen puheenjohtaja, teräsyhtiö SSAB:n hallituksen varapuheenjohtaja ja belgialaisen kemian alan yhtiön Solvayn hallituksen jäsen.

Jokin uusi tehtävä on jo näköpiirissä. ”Omasta mielestäni olen vielä nuori mies, ja eräs muu tehtävä on vielä tulossa, mutta siitä en voi vielä kertoa.”

Neste ennakoi erittäin vahvaa vuotta

Öljynjalostusyhtiö Nesteen kannattavuus parani huhti–kesäkuussa sijoittajien ennakko-odotusten mukaisesti, ilmenee perjantaina julkaistusta osavuosikatsauksesta.

Kannattavuutta paransivat etenkin uusiutuvat polttoaineet, jotka ovat yhtiön tärkein kasvu­ala.

Pientä epävarmuutta sijoittajien keskuudessa aiheutti ilmeisesti uusiutuvien polttoaineiden lisäkate, joka oli pienempi kuin alkuvuonna.

Lisäkate tulee normaalin markkinoilta saatavan katteen päälle, ja siihen vaikuttavat etenkin käytetyt raaka-aineet.

Nesteen liikevaihto oli 3,75 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 277 miljoonaa ­euroa. Liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 14 prosenttia ja liikevoitto 17 prosenttia.

Uusiutuvien tuotteiden liikevoitto oli 177 miljoonaa euroa, kun se oli vuosi sitten 101 miljoonaa euroa. Niiden myyntikate oli 508 dollaria tonnilta. Se on 88 prosenttia suurempi kuin huhti–kesäkuussa 2017.

”Uusiutuvien tuotteiden tulos nousi jälleen edellisvuodesta onnistuneen myynnin kohdistamisen ja raaka-aineiden optimoinnin ansiosta, vaikka neljänneksellä toteutettiin suunniteltuja huoltoseisokkeja”, sanoo toimitusjohtaja Matti Lievonen osavuosikatsauksessa.

Perinteisten öljytuotteiden tulosta rasittivat Yhdysvaltojen dollarin heikompi vaihtokurssi sekä myyntimäärien väheneminen huoltoseisokkien takia. Heikommalla dollarin kurssilla oli yhteensä 33 miljoonan euron kielteinen vaikutus yhtiön vertailukelpoiseen liikevoittoon.

Neste piti arvionsa liiketoiminnan kehittymisestä tänä vuonna ennallaan, minkä perusteella kannattavuus kehittyy suotuisasti myös loppuvuonna.

”Kaiken kaikkiaan odotamme vuoden 2018 olevan erittäin vahva Nesteelle”, toimitusjohtaja Lievonen toteaa osavuosikatsauksessa.

Kuka?

Matti Lievonen


 Syntynyt vuonna 1958 Raahessa.

 Valmistunut sähköinsinööriksi vuonna 1985 ja suorittanut eMBA-tutkinnon Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 2009.

 Vuorineuvos ja tekniikan kunniatohtori.

 Ennen Nestettä useissa johtotehtävissä metsäyhtiö UPM:ssä.

 Perhe: vaimo ja neljä lasta.

 Harrastaa purjehdusta, moottoripyöräilyä, elokuvia, kirjallisuutta ja urheilua.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Energia
  • Uusiutuva energia
  • Ilmastonmuutos
  • Neste
  • Talous
  • Petri Sajari

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    2. 2

      Neljä kokoomuksen naista kieltäytyi tukemasta Soinia – kokivat ”painostusta” ja ”vähättelyä”

    3. 3

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat – HS seuraa hetki hetkeltä

    4. 4

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    5. 5

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    6. 6

      Mikä on epäterveellisin herkku?

    7. 7

      Puolustusvoimien entinen komentaja antaa ronskissa muistelmakirjassaan ohjeen päättäjille: Suomen ei pidä liittyä Natoon

    8. 8

      Keskusta ja kokoomus antoivat tukensa Timo Soinille – merkittävin asia äänestyksessä oli politiikan uskottavuus

    9. 9

      Kapinalippu nousi asunnottomien asuntolan lipputankoon Hietaniemenkadulla – Tuntematon pilailija onnistui täydellisesti: lippu on jumissa eikä sitä saada alas

    10. 10

      Mies kylvi pelkoa naapureissa vuosien ajan ja soitteli yötä myötä haitaria Haagassa – Oikeus: Miehen sai häätää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    3. 3

      Eduskunta äänesti Soinin luottamuksen puolesta äänin 100–60, kokoomuksen rivit rakoilivat – HS seuraa hetki hetkeltä

    4. 4

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    5. 5

      Jaakko Pitkäjärvi osti puolen miljoonan euron McLaren 720:n – sitten ”brutaali vehje” lipesi

    6. 6

      Alusvaateketju julkaisi ”seksikkään Handmaid’s Tale -asun” – internet raivostui, yhtiö poisti asun ja todellisuutemme otti taas askeleen lähemmäs satiiria

    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      ”Vaatekaappi pursuaa tavaraa, mutta mitään järkevää päällepantavaa ei löydy” – Kapselipukeutuminen ratkaisee ongelman, näin se toimii

      Tilaajille
    9. 9

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    10. 10

      Aftonbladet: Oppilas vangittiin Ruotsissa epäiltynä opettajan raiskauksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää