Talous

Suomalaiset sopimus­juristit olivat ovelampia kuin amerikkalainen jätti­yhtiö, ja se pelasti Uuden­kaupungin auto­tehtaan – Tällainen on Valmet Automotiven ihmeellinen tarina

Uudenkaupungin autotehtaan tarina alkoi, kun hevoskärryt rullasivat vielä kaduilla. Näin siitä tuli Mercedes-Benzien valmistaja.

Uudenkaupungin autotehdas on monella tavalla ihmeellinen menestystarina.

Ensinnäkin hyvin harva työvoimavaltainen tuotannonala on selvinnyt siitä, että Suomi on mullistunut matalan koulutus- ja palkkatason maasta kalliin työvoiman ja korkean osaamisen maaksi.

Ja harva poliittisella päätöksellä perustettu teollisuusyritys on kukoistanut. Eikä sekään ole ollut tavallista, että suomalaiset sopimusjuristit onnistuvat hassuttamaan amerikkalaista jättiyhtiötä.

Tarina alkoi 50 vuotta sitten kovin erilaisessa Suomessa kuin nyt.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helsingin Sanomat kirjoitti 24. elokuuta 1968, että valtionyhtiö Valmet ja ruotsalainen autoyhtiö Saab ovat allekirjoittaneet sopimuksen puoliksi omistetun autotehtaan Saab-Valmetin rakentamisesta Uuteenkaupunkiin. Rakentaminen alkaisi heti. Valmistuvien Saabien hinta olisi noin 20 000 markkaa.


Tehtaan saaminen Suomeen oli valtiollinen hanke ja merkkitapaus. Autoteollisuus edusti huipputekniikkaa, jota köyhä, vasta kaupungistuva ja teollistuva Suomi himoitsi.

Hevonen ja rattaat oli 1960-luvulla vielä yleinen näky Suomen teillä. Vuosikymmenen alussa Suomessa oli 250 000 hevosta ja 183 000 henkilöautoa. Kymmenen vuotta myöhemmin hevosten määrä oli romahtanut alle puoleen, kun taas autojen määrä oli lähes nelinkertaistunut.

Autokauppa lähti vuosikymmenen puolivälissä räjähdysmäiseen kasvuun, kun elintaso nousi ja Suomi liittyy Euroopan vapaakauppa-alue Eftan ulkojäseneksi, mikä vapautti autojen tuonnin.

Autojen ja muiden kulutustavaroiden tuonti alkoi rasittaa Suomen kauppatasetta. Autoteollisuudesta oli tullut toisaalta kehittyneen teollisuusmaan symboli. Sellaiseksi Suomikin halusi tulla.

Valtion johto päätti, että Suomeen piti saada oma autotehdas. Sen avulla suomalaisille saataisiin töitä, vienti lisääntyisi, luotaisiin alihankintateollisuutta ja saataisiin maahan korkean teknologian osaamista.

Asialle pantiin valtion konepajayhtiö Valmet, joka sai 1966 tehtäväksi selvittää autoteollisuuden luomisen mahdollisuuksia. Yhtiötä johti Olavi J. Mattila, presidentti Urho Kekkosen luottomies ja maalaisliittolainen poliitikko, joka toimi ennen ja jälkeen Valmet-uraansa monen hallituksen ministerinä.

Pian selvitysryhmälle valkeni, ettei oman automerkin suunnittelusta ja markkinoinnista kannattaisi haaveilla. Se olisi ollut liian kallista, eikä osaamistakaan ollut. Valmet lähti etsimään yhteistyökumppania kansainvälisistä autojäteistä.

Valmetin ehdot olivat tiukat. Yhteistyökumppanin pitäisi ottaa 50 prosentin omistus yhtiöstä ja rahoituksesta, mikä sitoisi sen myös yrityksen riskeihin. Parhaat tarjoukset saatiin Volvolta, Saabilta, Renaultilta ja brittiläiseltä BMC:ltä.

Saab nousi ykköseksi. Yhtiö eteni neuvotteluissa nopeasti, oli valmis ottamaan vastuun rahoituksesta ja antoi suomalaisen tehtaan tuotteille vientitakuun. Pääoman löytäminen suuriin investointeihin ei ollut Suomessa tuolloin helppoa.

Taustalla vaikutti Saabin pääomistaja Marcus Wallenberg (nykyisin suvun omistuksia johtavan Marcus Wallenbergin isoisä), jolla oli läheiset suhteet Suomeen, erityisesti Kekkoseen ja Mattilaan.

Nopeasti kasvava Saab kärsi Ruotsissa Trollhättanin tehtailla kapasiteetti- ja työvoimapulasta. Suomessa palkkataso oli myös huomattavasti matalampi eli yhtiön olisi kannattavampaa saada suomalaiset tekemään työt Suomessa kuin tulemaan siirtolaisina Ruotsiin. Suomalaisten siirtolaisten vähenemistä pidettiin myös sosiaalisista syistä toivottavana.

Tehtaan sijoituspaikasta käytiin Suomessa kova kisa, jonka voitti Uusikaupunki. Sieltä oli lyhyt matka Ruotsiin ja se oli määritelty taloudelliseksi kehitysalueeksi, jonne valtio saattoi suunnata tukiaisia.

Tavoitteena oli saada Suomeen paitsi tehdas myös mahdollisimman paljon autonvalmistuksen alihankintaa ja rakennustöitä. Rakennusvaiheessa mukana olleet kertovat tehtaan 20-vuotishistoriikissa, ettei ruotsalaisilla ollut kovin kaksista käsitystä Suomesta ja suomalaisten ammattitaidosta.

Lopulta suuri osa rakennustöistä tehtiin silti suomalaisin voimin ja materiaalein.

Ruotsalaisten tarkoituksena oli rakentaa tehdas, joka rakentaisi vain Saabeja ja toimisi ehkä kymmenkunta vuotta. Suomalaiset halusivat rakentaa mahdollisimman modernin ja aikaa kestävän tuotantolaitoksen. Siihen haettiin oppia muiden autonvalmistajien tehtailta ja ruotsalaiset väännettiin lopulta suunnitelmien taakse.

Tehtaan ensimmäinen auto, Saab 96 pantiin kokoon marraskuussa 1969 ja luovutettiin presidentti Kekkoselle rekisterinumerolla EKA-96. Sitä kierrätettiin näytillä ympäri maakuntia. Myöhemmin sitä käytti Sylvi Kekkonen, jolla toisin kuin miehellään oli ajokortti.



Saab 96 ja 99-mallien sarjatuotanto Ruotsista tuotujen korien päälle alkoi saman tien ja seuraavana vuonna valmistui myös oma korihitsaamo.

Saabista tuli Suomessa suosittu auto ja poliisikin ajeli pitkään kotimaassa valmistetuilla ajopeleillä.

Saab-Valmetin toimitusjohtajaksi nimitettiin 1971 Juhani Linnoinen, joka oli ollut mukana jo tehtaan selvitystyössä. Hän oli toimitusjohtajana seuraavat 25 vuotta.

Tehdasta alettiin jo pian laajentaa, koska Saabien menekki oli kova. 1970-luvun puoliväliin mennessä vuosituotanto oli kasvanut noin 25 000 autoon. Työntekijöitä haettiin ympäri Suomea kiertueilla samaan tapaan kuin viime keväänä.

Tehtaalle tulijoiden joukossa oli paljon naisia. Linnoisen muistelmien mukaan autotehdas oli ensimmäinen tehdas, jossa naisille ja miehille maksettiin samasta työstä sama palkka.


1980-luvun taitteessa Uudessakaupungissa tehtiin Chryslerille Talboteja, mutta muuten tuotanto oli eri mallisia Saabeja 1990-luvun alkuun asti. Automallien nimissä oli tyyliä. Saab 99 GL Combi Coupé tai Saab 900 Finlandia Turbo olivat komea litania auton perässä.

1970 ja 80-luvuilla myös suuri osa autojen osista tuotettiin kotimaisilla alihankkijoilla. Esimerkiksi Talbotin arvosta noin kolmasosa oli kotimaista tuotantoa.

Silloisista alihankkijoista suurin osa on sittemmin mennyt konkurssiin tai vaihtanut alaa. Tehtaalla nykyään koottavien Mersujen käytännössä kaikki osat laivataan Keski-Euroopasta.

1980-luvun lopulla Saab ajautui vaikeuksiin. Automallisto ei pärjännyt kovassa kilpailussa. Yhtiö teki monena vuonna peräkkäin tappiota.

Wallenbergit myivät lopulta 1989 Saabin amerikkalaiselle General Motorsille (GM). Se oli koitua Suomen-tehtaan lopuksi.

GM pisti Saabin kovalle kulukuurille, joka iski myös Uuteenkaupunkiin. Suomen kustannustaso oli elintason nousun myötä kohonnut rajusti suhteessa Ruotsiin. Kun tehtaan alkuaikoina palkat olivat Ruotsissa noin 50 prosenttia Suomea korkeammat, 1990-luvun alkuun mennessä eroa ei juuri ollut.

Perusautojen tekeminen kannattavasti Suomessa alkoi olla vaikeaa, kun päälle piti lisätä vielä kuljetusmatkat.

GM siirsi kovakattoisten Saabien tuotannon kokonaan Ruotsiin. Tilalle tuli kuitenkin GM:n omistaman Opelin Calibroja. Uuteenkaupunkiin jäi myös Saabin avomallien valmistus.

GM lopetti Uudestakaupungista myös oman tuotekehityksen ja ostotoiminnan kokonaan. Oma tuotekehitys, joka oli synnyttänyt muun muassa Saabin avomallin, oli ollut tehtaalle tärkeä kilpailuvaltti.

Sitten Linnoisen tietoon tuli, että avomallienkin tuotanto aiottiin siirtää Ruotsiin. Tehtaan kohtalo näytti synkältä.

Linnoinen alkoi junailla tehtaan ostoa kokonaan Valmetin omistukseen. Valmet suostui, vaikka oli keskellä lamaa itsekin pahoissa vaikeuksissa.

Autotehtaan johto oli uumoillut ongelmia jo GM:n ostaessa Saabin ja ujutti siksi GM:n kanssa tehtyyn sopimukseen pykälän, jonka mukaa Valmetilla oli oikeus lunastaa tehdas itselleen ilmoitusmenettelyllä ja vuoden 1968 kirjanpitoarvolla, mikä oli käypää arvoa selvästi matalampi.

Maaliskuussa 1992 Valmet lähetti Saabille faksin, jossa se ilmoitti lunastavansa Saabin osuuden Saab-Valmetista 200 miljoonan markan eli nykyrahassa noin 48 miljoonan euron kirjanpitoarvolla.

GM:n Ruotsissa toimiva johto raivostui. Jatkoneuvotteluissa Valmet lupasi maksaa 90 miljoonan markan lisähinnan, jos GM ostaa seuraavina vuosina vielä sovitun määrän avo-Saabeja ja Calibroja tehtaan tarjoamaan hintaan.

Autotehdasyhtiön nimi muuttui Valmet Automotiveksi. Johto alkoi kiivaasti etsiä uutta valmistettavaa.

1990-luvun puolivälissä tehtaalla valmistettiin jopa Venäjällä suunniteltuja Lada Samaroita. Neuvotteluja käytiin muun muassa Land Roverin kanssa.

Linnoinen sai vuonna 1995 houkuteltua Porschen uuden pääjohtajan Wendelin Wiedekindin käymään tehtaalle. Pitkän väännön ja valmistelujen jälkeen autotehdas sai vuonna 1997 Porschelta sopimuksen Boxster-mallin valmistamisesta. Sitä seurasi Cayman-malli.

Yhteensä Porscheja tehtiin Uudessakaupungissa 15 vuoden aikana yli 220 000. Tehdas vastasi parhaimmillaan kolmasosasta koko Porschen tuotannosta.

Ilman Porscheja tehdasta tuskin enää olisi. Silloinen toimitusjohtaja Ilpo Korhonen arvioi HS:lle vuonna 2015, että Porscheilla luotu maine vaativien laatuautojen valmistajana toi tehtaalle Mercedes-Benzin.


Välissä elettiin kuitenkin vielä yksi vakava kriisi. Vuonna 2009 käynnistynyt maailmanlaajuinen taantuma ajoi koko autoteollisuuden ahdinkoon. Autojen sopimusvalmistajista moni meni konkurssiin ja myös Uudenkaupungin tehtaalle koitti ankara aika.

Porschejen valmistus loppui ja tehdas sinnitteli tekemällä muun muassa golf-autoja ja hybridi-urheiluauto Fisker Karmaa. Se päättyi lyhyeen, kun Fisker meni konkurssiin.

Vuonna 2013 alkoi uusi nousu, kun tehdas sai Mercedes-Benziltä sopimuksen A-sarjan autojen valmistamisesta. Sitä seurasi sopimus GLC-katumaasturista ja vielä uuden A-sarjan tekemisestä.


Tehdas teki viime vuonna uuden tuotantoennätyksen eli 90 000 autoa.

Samalla tehtaan omistajiksi vuonna 2010 tulleet valtion Tesi ja Kokkilan perheen sijoitusyhtiö Pontos ovat etsineet uusia avauksia ja uria. Valmet Automotive omistaa myös avoautojen kattoja tekevän yksikön ja osti viime vuonna Saksasta suunnitteluyksikön. Autotehtaan vähemmistöomistajaksi on otettu kiinalainen akkuvalmistaja.

Tehtaan kannattavuus on kuitenkin jatkuva haaste ja tulevaisuus kiinni yleensä verraten lyhyistä valmistussopimuksista. Valmet Automotive pyrkii laajentumaan pelkästä sopimusvalmistuksesta autojen suunnittelutoimintaan ja erityisesti sähköautojen voimalinjojen- ja akkujärjestelmien kehittämiseen.

Uuden saksalaisen toimitusjohtajan Olaf Bongwaldin asemapaikka on Saksa. Aika näyttää, onko hänellä samanlaista paloa kuin edeltäjillään taistella suomalaisen autotehtaan puolesta.

Kirjoituksen lähteinä on käytetty muun muassa teoksia Juhani Linnoinen: Katto pois! 40 vuotta suomalaisessa ajoneuvoteollisuudessa, Matti A. Pohjola: Oy Saab-Valmet Ab 1968-1988 sekä HS:n aiempia artikkeleita. Oikaisu 21.8. klo 13.51: Mustavalkoinen valokuva esittää Saab 900 -mallin kokoonpanoa ei Saab 99 -mallia niin kuin kuvatekstissä aiemmin luki.

Fakta

50-vuotias autotehdas


 Uudenkaupungin autotehdasta alettiin rakentaa 50 vuotta sitten. Saabin ja Valmetin puoliksi omistaman yhtiön nimeksi tuli Saab-Valmet.

 Vuonna 1989–90 yhdysvaltalainen General Motors osti Saabin ja tuli myös tehtaan omistajaksi.

 Vuonna 1992 Valmet lunasti GM:n puolikkaan itselleen. Yhtiön nimeksi tuli Valmet Automotive.

 Vuonna 2010 Valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi ja Kokkilan perheen sijoitusyhtiö Pontos tulivat yhtiön omistajiksi. Nykyään ne omistavat kumpikin 38,5 prosenttia Valmet Automotiven osakkeista ja kolmas osakas on kiinalainen sähköautojen akkuvalmistaja CATL 23 prosentin osuudella.

 Valmet Automotiven toimitusjohtaja on saksalainen Olaf Bongwald.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autoteollisuus
  • Uudenkaupungin autotehdas
  • Autot

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Krp on ottanut kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, yrityksen tilat Paraisilla eristettiin – tämä operaatiosta ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään nyt

    2. 2

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    3. 3

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    4. 4

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    5. 5

      Arjen Kamphuis lähti Norjaan melomaan ja katosi – hollantilaisen tietoturva-asiantuntijan kohtalo hämmentää poliiseja ja läheisiä

    6. 6

      Liikemies ammuttiin autosta, joka ajoi 200 kilometriä tunnissa – Pietarin erikoisen surman erikoisin piirre on tappajien auton suomalainen rekisterikilpi

      Tilaajille
    7. 7

      Kokoomus hyökkäsi pääministeri Sipilää vastaan, Sipilä suuttui ja ryhtyi vasta­hyökkäykseen – Soini-äänestyksestä syttyneen riidan syy ilmeisesti väärin­ymmärrys

    8. 8

      Henkilöauto putosi Kehä III:n rampista kevyen liikenteen väylälle Vantaalla – kuljettaja arveli erehtyneensä jarru- ja kaasupolkimista

    9. 9

      Itämerelle jopa 8-metrisiä aaltoja puhaltanut Mauri-myrsky hellittää illalla – Kova tuuli on irrottanut lukuisia veneitä Espoossa ja Helsingissä

    10. 10

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Krp on ottanut kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, yrityksen tilat Paraisilla eristettiin – tämä operaatiosta ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään nyt

    2. 2

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    3. 3

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    4. 4

      Tarkkuuskiväärin kanssa pullistellut Putin mokaili aseenkäytössä – Lepsuilu kertoo presidentin viimeisen kauden syndroomasta

    5. 5

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    6. 6

      Antti Kaikkonen ja Satu Taiveaho eroavat – ”Emme luovuttaneet helpolla”, Kaikkonen sanoo

    7. 7

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    8. 8

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    9. 9

      Jasper Pääkkösestä tuli Spike Leen elokuvan psykopaattirasisti, koska ohjaaja ihastui häneen kesken koekuvausten – lauantaina Lee menee Pääkkösen saunaan ja suunnittelee yhteistyön jatkumista

      Tilaajille
    10. 10

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    6. 6

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    7. 7

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    8. 8

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää