Talous

Juhani Linnoinen tajusi, että avo-Porsche voisi olla avain menestykseen – Näin eläkkeen kynnyksellä ollut johtaja pelasti Uudenkaupungin autotehtaan vielä kerran

Visio huippulaadun ja tuotekehityksen tärkeydestä on kantanut pitkälle. Sen ansiosta Uudenkaupungin autotehdas kehitti avo-Saabin. Se taas johti Porsche-sopimukseen, jonka ansiosta tehdas valmistaa nyt Mersuja.

Uudenkaupungin autotehtaan eli Valmet Automotiven toimitusjohtaja Juhani Linnoinen oli jo valmistautunut jäämään hyvin ansaitulle eläkkeelle. Vuosi oli 1993 ja takana 22 vuotta tiukkoja sopimusneuvotteluja ja vääntöjä autoyhtiöiden ja omistajien kanssa.

Mutta sitten autotehdasta kohtasi taas niin vakava kriisi, että Linnoinen päätti jäädä ja yrittää pelastaa tehtaan vielä kerran.

Vuonna 1968 perustetun autotehtaan kohtalo oli ollut vaakalaudalla monta kertaa aiemminkin. Vain vuotta aikaisemmin Linnoinen oli junaillut Valmetin kanssa koko autotehdasyhtiön omistuksen Valmetille.

Tehtaan toinen omistaja ruotsalainen Saab oli vuonna 1989 myyty amerikkalaiselle General Motorsille. GM oli ryhtynyt heti hankalaksi, minkä takia Valmet lunasti sen osuuden itselleen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lue lisää: Suomalaiset sopimusjuristit olivat ovelampia kuin amerikkalainen jättiyhtiö, ja se pelasti Uudenkaupungin autotehtaan – Tällainen on Valmet Automotiven ihmeellinen tarina

Valmet Automotivella oli kuitenkin yhä sopimus GM:n kanssa Opel Calibran ja Saabin avomallien valmistuksesta.

 

”Meillä tulikin rahaa sisään ovista ja ikkunoista.”

”Pääneuvottelukumppanina siellä oli Rick Wagoner [joka nousi myöhemmin GM:n pääjohtajaksi]. Niin kovaa kaveria en ole ikinä nähnyt. Hän ei neuvotellut, vaan sanoi että hinta on tämä, ota tai jätä. Ja se hinta oli alunperinkin sikamaisen alhainen”, Linnoinen kertoo.

Linnoinen sai sentään sovittua Calibrojen hinnan Saksan markoissa.

”Aavistin, että Suomen markalla olisi edessään devalvaatio. Kun valmistus sitten alkoi, niin pian markka devalvoitiin ja vielä kellutettiin. Meillä tulikin rahaa sisään ovista ja ikkunoista”, 85-vuotias Linnoinen kertoo kotonaan Helsingin Töölössä.

Mutta nyt, Linnoisen eläköitymisen kynnyksellä, amerikkalaiset olivat ryhtyneet täysin mahdottomiksi. GM oli sitä mieltä, että hintaa pitää alentaa vielä vain kolmasosaan alkuperäisestä sopimuksesta.

GM oli myös rakentanut Opelille vastayhdistyneessä Saksassa, entisen Itä-Saksan puolelle valtion tuella uuden kokoonpanotehtaan. GM siirsi suuren osan Calibrojen valmistuksesta sinne vastoin voimassa olevaa sopimusta.

Hintaneuvottelujen kuumentuessa Opel lopetti osien toimittamisen Uudenkaupungin tehtaalle ja Linnoinen joutui lomauttamaan yli 1 000 henkeä.

”Totesin, että en minä voi nyt lopettaa ja lupasin, että hankin tehtaalle vielä uuden automerkin. Neljä vuotta siinä meni, mutta se kannatti”, Linnoinen sanoo.

Onkia viriteltiin joka ilmansuunnalle. Tehtaan johto ramppasi autoalan messuilla ja konferensseissa.

Linnoinen kävi vodka-painotteisia neuvotteluja venäläisten kanssa ja saikin Ladan Samara-malleja valmistettavaksi Suomeen.

”Neuvottelimme japanilaisten kanssa ja brittien kanssa. Sitten näin hyvän tilaisuuden. Porschelta tuli ulos suosittu Boxster-malli. Heillä oli valmistuskapasiteettia liian vähän ja meillä taas oli hyvä avoauto-osaaminen”, Linnoinen kertoo.

Hän oli käynyt Sveitsissä Davosin talousfoorumissa vuodesta 1976 lähtien. Samassa yhteydessä järjestetään myös maailman autojättien johtajien kokous, johon Linnoinen oli kutsuttu. Hän nappasi Porschen tuoretta pääjohtajaa Wendelin Wiedekingiä hihasta ja esitteli tälle Opelin Saksan-tehtaan ja Uudenkaupungin tehtaan laatu- ja takuukorjaustilastoja.

Linnoinen penkoo kotonaan Helsingin Töölössä vanhassa työsalkussa säilyttämäänsä arkistoa. Sieltä löytyy kopio takuukorjaustilastosta. Uudessakaupungissa tehdyissä autoissa oli kaikilla osa-alueilla paljon vähemmän takuukorjauksia.


”Käytimme täsmälleen samoja osia. Tilasto siis osoitti, että me teemme selvästi parempaa laatua kuin Saksassa. Wiedekind halusi tulla Uuteenkaupunkiin sitä katsomaan.”

Valmet Automotive sai Porschelta vuonna 1997 sopimuksen Boxsterien valmistuksesta ja sitten vielä Cayman-mallista. Sopimus oli jättipotti, koska Porsche kasvoi samaan aikaan vauhdikkaasti. Yhteensä Uudessakaupungissa tehtiin yli 220 000 Porschea seuraavien 14 vuoden aikana.

”Jäin eläkkeelle päivää ennen kuin sopimus allekirjoitettiin seuraajani toimesta”, Linnoinen sanoo.


Porschen nimi on kantanut pitkälle. Ilman hyvin mennyttä Porsche-sopimusta tehtaalla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada toisen ikonisen saksalaisen automerkin eli Mersun valmistussopimusta.

Tarvittavan osaamisen pohja oli luotu jo paljon aiemmin. Sen taustalla oli Linnoisen visio siitä, että tehtaan menestymisen edellytys olisi oma huippulaatu.

”Saabin mielestä me emme tarvinneet omaa tuotekehitystä. Autot suunniteltaisiin Ruotsissa ja me vain tekisimme ne. Saimme kuitenkin Kekkosen tilaamaan uuden pidennetyn Saabin meiltä. Sillä varjolla saatoimme perustaa 1970-luvun alussa oman tuotekehitysyksikön”, hän kertoo.

Linnoisessa on itsessäänkin keksijän vikaa. Hän patentoi vuonna 1972 säädettävän ristiseläntuen, jonka hän kehitti lääkärivanhempiensa verenpainemittarin mansetista. Siihen pumpattiin tuolloin vielä käsin kumipallolla ilmaa.

Linnoinen laittoi mansetin istuimen selkänojan sisään, jolloin ristiselälle saattoi pumpata sopivasti tukea. Keksintö, joka on nykyään vakiovaruste monissa autoissa, ei kiinnostanut Saabia.

Uudenkaupungin tehtaan tuotekehitys kehitteli monenlaisia Saab-muunnelmia ja muita keksintöjä, joista harva päätyi tuotantoon. 1990-luvun alussa yksikön olemassaolo osoittautui silti kullanarvoiseksi.

Saabin Yhdysvaltain-johtaja oli vinkannut Linnoiselle, että avo-Saabeille voisi olla kysyntää.

”Samaan aikaan sellaista kehitettiin myös Ruotsissa, mutta ruotsalaiset teettivät mallikappaleen jollain nyrkkipajalla, eikä se sellaisenaan sopinut sarjatuotantoon. Meillä sen sijaan kehitettiin malli, joka oli suoraan siirrettävissä tuotantoon”, Linnoinen sanoo.

Uudenkaupungin tehdas sai avo-Saabin tehtäväkseen. Eri avomalleja tehtiin tehtaalla yhteensä noin 200 000 auton verran.


Avoauton vuoksi tehdas sai GM:n myös suostumaan kalliimpaan pintakäsittelyinvestointiin tehtaan maalaamossa 1990-luvun alussa.

”Sen ansiosta pystyimme tekemään tavallista parempaa maalausjälkeä, joka kelpasi Porschelle ja Mersulle”, hän sanoo.

Linnoisen mukaan harva uskoi tehtaan ylipäätään menestyvän edes sen alkuvuosina. Lähtökohta oli kerta kaikkisen väärä, koska tehdas perustettiin valtionjohdon aloitteesta. Linnoinen näyttää myös kirjoitusta, jossa eräs tekniikan professori vuonna 1962 varoittaa, ettei Suomessa ole autoalan vaatimaa osaamista.

”Suomessa oli aika vahva alemmuuskompleksi, kun me olimme tehneet siihen mennessä tavaraa lähinnä Venäjän markkinoille. Täällä uskottiin, että emme edes voi päästä Ruotsin laatutasoon ainakaan Saabin kaltaisissa laatuautoissa. Kun olimme sitten ensimmäiset toistasataa työntekijää koolla työmaakokouksessa, sanoin, että eiköhän me tehdä yhtä hyviä autoja kuin Ruotsissa. Yhdestä suusta porukka vakuutti että tehdään parempia.”

 

”Ei toimitusjohtaja pysty niitä autoja valmistamaan.”

Se myös toteutui. Linnoinen haluaa korostaa, että tehtaan menestys on syntynyt kaikkien tuhansien työntekijöiden ja asiantuntijoiden yhteistyössä. Heillä on ollut halu näyttää, että tehdas pystyy tekemään kilpailukykyistä huipputavaraa.

”Auton tekeminen on joukkuelaji. Kun yksi auto menee läpi Uudenkaupungin prosessissa, vähintään tuhat ihmistä on sitä hipelöinyt tai koskenut. Laatuauton synnyttäminen edellyttää kaikkien osaamista ja laatutietoisuutta. Ei toimitusjohtaja pysty niitä autoja valmistamaan”, Linnoinen sanoo.

Toimitusjohtaja luo edellytykset sille, että on mitä valmistaa.

Poiminta

Marcus Wallenberg teki autotehtaan varjolla bisneksiä


 Linnoisen mukaan Ruotsin mahtavimman teollisuussuvan silloinen nokkamies Marcus Wallenberg lensi usein yksityiskoneellaan Saab-Valmetin hallitusten kokouksiin, vaikka hän ei ollut hallituksen jäsen.

 Wallenberg ei ollut paikalla pelkästään autotehtaan takia, vaan kokous oli hänelle mahdollisuus tavata yhtiön hallituksen puheenjohtaja Olavi J. Mattila, joka oli presidentti Kekkosen luottomies. Wallenberg saattoi Mattilan kautta edistää esimerkiksi puolustusvälinekauppoja tai muita suvun teollisuuden intressejä.

 Wallenbergin yksityiskoneen tunnus oli SE-DEL. Sedel on suomeksi seteli.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – muusikko kiistää syytteet

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    5. 5

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    6. 6

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    7. 7

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    8. 8

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    9. 9

      Myrsky iskee viikonloppuna, mutta sitä ennen Suomeen tulee hyvin lämmintä ilmaa – Meteorologi: ”Sää voi tuntua hyvinkin erikoiselta”

    10. 10

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    4. 4

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    5. 5

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    6. 6

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    7. 7

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    8. 8

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    9. 9

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    10. 10

      Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    5. 5

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    6. 6

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    7. 7

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    9. 9

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää