Talous

Selvitys: Ilmoitetut lentoajat ovat pidentyneet, jotta syntyisi vaikutelma aikataulussa pysyvistä lennoista

Brittiyhtiön selvityksen mukaan lentoyhtiöt ovat pidentäneet lentoaikojaan, jotta matkustajille syntyisi mielikuva täsmällisyydestä. Finnairin mukaan yhtiön lentoajat ovat pysyneet entisellään, ja suurin vaikuttava tekijä lentoaikoihin tulee tuulista ja niiden ennustamisesta.

Lentoyhtiöt ovat pidentäneet matkustajille ilmoitettuja lentoaikojaan viimeisen kymmenen vuoden aikana, jotta koneet pysyisivät paremmin aikataulussaan, Which? Travel -yhtiön selvityksessä väitetään.

Selvityksen mukaan aikataulujen väljyyttä on lisätty, jotta matkustajille syntyisi vaikutelma täsmällisesti aikataulussa pysyvistä lennoista.

Selvityksen mukaan ilmoitettujen lentoaikojen pidentämisen myötä täsmällisyys paranee, ja samalla on vähemmän todennäköistä, että lentoyhtiöt joutuvat maksamaan myöhästymisten takia korvauksia matkustajille. EU-asetuksen mukaan korvaus myöhästymisestä on 250–600 euroa.

Which tutki selvityksessään British Airwaysin, Easyjetin, Ryanairin ja Virgin Atlanticin ilmoittamia lentoaikoja. British Airwaysilla 87 prosenttia lennoista oli hitaampia verrattuna kymmenen vuoden takaiseen. Easyjetin lukema oli 62 prosenttia, Ryanairin 82 prosenttia ja Virgin Atlanticin 75 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

 

”Matkustajat joutuvat istuskelemaan lähtöportilla tai koneessa.”

Esimerkiksi British Airwaysin lennot Lontoon Heathrow’n kentältä Bangkokiin, New Yorkiin ja Singaporeen ovat pidentyneet selvityksen mukaan 20 minuutilla.

”Lentoyhtiöt sanovat, että lisäämällä 10–30 minuuttia lentoaikoihin niiden täsmällisyys paranee. Ongelmat täsmällisyydessä viime vuosina ovat näyttäneet, ettei tästä ole ollut juurikaan apua”, Whichin Rory Boland sanoi brittilehti The Guardianille.

”Sen sijaan pidempien lentoaikojen myötä matkustajat joutuvat istuskelemaan lähtöportilla tai koneessa kauemmin, jotta lentoyhtiö voi taputtaa itseään olalle ja sanoa olleensa ajoissa”, hän jatkaa.

Esimerkiksi viime vuonna Hong Kong Airlines -lentoyhtiötä onniteltiin, kun sen lennoista 94,8 prosenttia pysyi aikataulussa. Selvisi kuitenkin, että aikataulussa pysyminen johtui ilmoitettujen lentoaikojen pidentämisestä.

”Havaitsimme, että aikataulussa pysyminen tuotti ongelmia, joten annoimme itsellemme lisää aikaa”, yhtiön hallituksen varapuheenjohtaja Tang King-shing sanoi.

Ilmoitettujen lentoaikojen pidentäminen ei silti ole tuonut myöhästymisiin helpotusta. Vuonna 2009 esimerkiksi British Airwaysin lennoista 81 prosenttia oli ajallaan, kun vuonna 2017 lukema oli 78 prosenttia.

Kaikkien selvityksessä mukana olleiden lentoyhtiöiden myöhästymiset ovat lisääntyneet. Ykkössijan selvityksessä otti Easyjet, jonka myöhästymiset lisääntyivät vuosia 2009 ja 2017 vertaillessa kymmenen prosenttia. Vuonna 2017 ajoissa oli 67 prosenttia lennoista.

Selvityksessä ei eritellä myöhästymisten pituutta. Alalla vakiintunut käytäntö on, että lennon katsotaan olevan ajallaan, jos se saapuu 15 minuutin kuluessa ilmoitetusta saapumisajasta.

Which haastatteli Cranfieldin yliopiston lentoliikenteeseen erikoistunutta professoria Keith Masonia. Hän sanoi, että lentoyhtiöille on tavanomaista, että ne säätävät lentoaikatauluja antaakseen itselleen joustovaraa.

”Lentoyhtiöiden ongelmana on, että jos yksikin myöhästyminen tulee, se vaikuttaa koko loppupäivän lentoaikoihin”, Mason sanoi.

British Airways perusteli Whichille myöhästymisiä ilmatilan ruuhkautumisella – lentojen määrät ovat kymmenessä vuodessa merkittävästi lisääntyneet. Yhtiön mukaan nykyiseen lentomäärään verrattuna aiemmat lentoaikataulut ovat liian optimistisia nykyiseen tilanteeseen.

Vuonna 2007 maailmassa lennettiin hieman yli 26 miljoonaa lentoa, kun vuonna 2017 lukema oli vajaat 37 miljoonaa. Käyrä on ollut 2010-luvulla tasaisen nouseva.

Matka-aikojen pidentyminen näkyy myös Finnairin lennoilla. Esimerkiksi Finnairin Delhin-lennon ilmoitettu kesto vuonna 2006 oli 6 tuntia ja 30 minuuttia, kun vuonna tänä vuonna lentoajaksi arvioidaan Finnairin matkustamolehdessä Blue Wingissä 6 tuntia ja 50 minuuttia. Finnairin verkkosivujen lentoaikataulujen perusteella lentoaika on 6 tuntia ja 40 minuuttia.

Finnairin operatiivisesta johtokeskuksesta vastaavan johtajan Perttu Jolman mukaan vuonna 2006 Delhiin lennettiin MD11-konetyypillä. Nykyisin reitillä käytössä oleva Airbus A330 on hänen mukaansa hivenen hitaampi kuin aiempi konetyyppi.

Jolma sanoo, että aikataulujen pitävyyteen eniten vaikuttava tekijä on tuuli. Sen jälkeen tulevat konetyyppi sekä reittien ja kenttien ruuhkaisuus. Jolman mukaan Finnairin muutokset lentoaikatauluihin viimeisen kymmenen vuoden aikana ovat olleet melko vähäisiä.

”Tarkastelemme toteutuneita aikatauluja kaksi kertaa vuodessa ja analysoimme sen perusteella, onko aikojen muuttaminen tarpeellista. Pyrimme tehokkaaseen ja realistiseen aikataulurakenteeseen”, Jolma sanoo.

Whichin selvityksessä esitettyä myöhästymisvaraa ei Finnairin lentoihin Jolman mukaan lasketa automaattisesti. Tuuliennusteet ovat keskeisin syy aikataulujen muutoksiin.

Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist kertoo esimerkin tuulen vaikutuksesta kollegansa lentomatkalta New Yorkista Helsinkiin.

”Hänen lentonsa lähti New Yorkista tunnin aikataulusta myöhässä ja saapui Helsinkiin hieman aikataulua edellä”, Tallqvist sanoo.

Jolma sanoo, että polttoainetta ja vauhtia sääntelemällä vaikutus lentoaikaan voi kaukolennolla olla 15 minuutin luokkaa, Euroopassa vain muutaman minuutin.

Whichin selvityksessä lentoyhtiöt sanoivat myös, että lentokoneet lentävät aiempaa pienemmillä nopeuksilla, jotta polttoaineen kulutus vähenisi ja lentolippujen hinnat voidaan pitää pienempinä.

Finnairin Tallqvistin mukaan lippujen hinnat määräytyvät kysynnän mukaan, eikä esimerkiksi polttoaineen säästöllä ole vaikutusta hintoihin eikä lentoaikoja pidennetä polttoaineen säästösyistä.

Heinäkuussa 2018 Finnairin lennoista 77,4 prosenttia pysyi aikataulussaan. Vuoden 2008 heinäkuussa vastaava luku oli 82,5 prosenttia, mutta toisaalta taas vuoden 2007 heinäkuussa lukema oli 76,6 prosenttia. Selkeää trendiä aikataulussa pysymisestä ei siis voi suoraan tällä perusteella muodostaa.

Myöhästymiset tulevat lentoyhtiöille kalliiksi, ja siksi aikatauluissa pysyminen on niille tärkeää.

EU:n lainsäädäntö takaa 250 euron kertakorvauksen, kun lennon viivästys on yli kolme tuntia ja matka alle 1 500 kilometriä. Jos kaukolento myöhästyy yli neljä tuntia, voi korvaus nousta 600 euroon henkilöä kohden.

Korvaukset säätävä EU-asetus on annettu jo vuonna 2004 ennen halpalentojen yleistymistä. Matkan hintaan nähden korvaukset saattavat siis nousta varsin tuntuviksi. Elokuun alussa asiaa pohti kolumnissaan myös HS:n Tukholman-kirjeenvaihtaja Petja Pelli.

”Jos lento viivästyy paljon, reititämme asiakkaidemme lennot uudelleen ja tarjoamme huolenpidon, esimerkiksi majoituksen. Uusi reitti voi olla myös toisen lentoyhtiön reitti. Maksamme lennon ja korvaamme viivästyksen asiakkaalle. Totta kai niitä pyritään välttämään”, Tallqvist sanoo.

Fakta

Myöhästymiskorvauksen määrittää EU-asetus


 Korvaus asiakkaalle maksetaan EU-asetuksen perusteella, jos lennolle pääsy evätään esimerkiksi ylivarauksen takia, lento viivästyy huomattavasti tai se peruutetaan.

 Korvausta ei makseta, jos lennon viivästyminen johtuu esimerkiksi vallitsevista sääoloista tai esimerkiksi lennonjohtajien lakosta.

 Korvaus on 250 euroa, kun lennon pituus on enintään 1 500 kilometriä, 400 euroa kun kyseessä on EU:n sisäinen lento, jonka pituus on yli 1 500 kilometriä tai muu lento, joka on pituudeltaan 1 500–3 500 kilometriä.

 Korvaus on 600 euroa, kun kyseessä on muu kuin EU:n sisäinen lento, jonka pituus on yli 3 500 kilometriä.

 Jos lennon arvioitu lähtö siirtyy seuraavaan päivään, esimerkiksi Finnair ilmoittaa tarjoavansa asiakkaalleen majoituksen, mikäli se on välttämätöntä.

 Finnair maksaa korvauksen asiakkaalle pankkisiirtona, käteisenä, sekillä tai myös matkakuponkeina, jos asiakas sen hyväksyy. Korvaushakemuksen voi täyttää Finnairin verkkosivuilta.

 Jos matkustaja ei pääse yhteisymmärrykseen Finnairin asiakaspalautetoimiston kanssa, ohjaa yhtiö asiakasta ottamaan yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Lentoyhtiöt
  • Lentoliikenne
  • Lentomatkustaminen
  • Finnair

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    2. 2

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    3. 3

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    4. 4

      Molemmat Turun saariston talousrikos­tutkinnassa pidätetyt ovat ulkomaalaisia – Venäläismediat: Toinen on Venäjän kansalainen

    5. 5

      Lähestyvää kaamosväsymystä kannattaa ehkäistä jo nyt, sanoo asiantuntija – Testaa, kärsitkö kaamosoireista

    6. 6

      Kammottavassa kunnossa oleva julkinen käymälä teljetään lopullisesti Espoossa – ”On ihmisarvoa alentavaa vaatia, että kukaan kävisi siellä”

    7. 7

      Mitä saa perustellusti kysyä työhaastattelussa ja mitä ei? Asiantuntijat kertovat myös, miten oudon kysymyksen voi väistää

    8. 8

      Kuin kärpänen laskeutuisi luodin päälle pimeässä – Japani onnistui laskemaan kaksi hyppivää robottia huimaa vauhtia kiitävän asteroidin pinnalle

    9. 9

      Italialainen muotitalo Versace myydään ehkä tänään, Michael Kors todennäköisin ostaja

    10. 10

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Krp:tä kiinnostaneet huvilat vilisevät valvonta­kameroita ja rannassa on viran­omaisilta ostettuja veneitä – HS tutustui poliisin ratsaaman yrityksen kiinteistöihin

    3. 3

      HS selvitti krp:n operaation kohteena olleen Airiston Helmen omistukset Turun saaristossa – grafiikka näyttää, kuinka yritys on ostanut lukuisia saaria tärkeältä laivaväylältä

    4. 4

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    5. 5

      Trump väitti, että Yhdysvalloissa on maailman puhtain ilma – WHO:n mukaan oikea vastaus on Suomi

    6. 6

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    7. 7

      Kun kaljatölkki osui Konsta Pylkkäsen, 28, selkään, hän muisti, etteivät nämä olekaan oikeita kavereita – Moni vammainen kokee kiusaamista ja syrjintää

    8. 8

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    9. 9

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    10. 10

      Lännen media: Ensimmäiset jäljittävät valvonta­kamerat Nelostielle syksyllä, jarruttelu ennen kameraa ei enää estä kiinni jäämistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    4. 4

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    7. 7

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    11. Näytä lisää