Talous

Mainoskampanja vei Niken arvosta miljardeja, ja nyt sen tennareita poltetaan – Koituuko ”monikulttuurinen kasvustrategia” kuitenkin yhtiön voitoksi?

Nike teki sopimuksen poliittisesti aktiivisen Colin Kaepernickin kanssa. Ensin laski yhtiön pörssikurssi, mutta kampanja saattaa sittenkin olla taloudellisesti järkevä.

Huuto oli heti kovaa. Urheiluvälinejätti Nike julkisti maanantaina tehneensä mainossopimuksen kohua herättäneen urheilijan Colin Kaepernickin kanssa. Hetken päästä sosiaalisessa mediassa jotkut jo ilmoittivat polttavansa Niken tennarinsa vastalauseeksi.

Amerikkalaisen jalkapalloilun pelinrakentaja Kaepernick on se pelaaja, joka ensimmäisenä ryhtyi polvistumaan otteluissa Yhdysvaltain kansallislaulun aikana. Kaepernick kertoi eleellään protestoivansa poliisiväkivaltaa ja rotujen välistä epätasa-arvoa.

Kaepernickin kampanjaan tuli mukaan muitakin pelaajia, ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump suuttui. Hänen mielestään polvistujat halveksivat muun muassa Yhdysvaltoja, veteraaneja, kansallislaulua ja lippua.

Yksi protestoinnin seurauksista oli, että Kaepernick ei ole pelannut kauden 2016 jälkeen. Työttömäksi jäänyt Kaepernick on haastanut oikeuteen sekä jalkapalloliiga NFL:n että seurojen omistajat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun Nike nyt ilmoitti, että juuri Kaepernickista tulee sen uusi mainoskasvo, yhtiö tiesi ottavansa riskin.

Slogan oli vanha tuttu Just Do it, mutta nyt siinä näkyivät Kaepernickin kasvot.
Tiistaina Niken osakekurssi laski 3,2 prosenttia. Yhtiön arvosta siis katosi karkeasti neljä miljardia dollaria tai euroa. Presidentti Donald Trump ihmetteli mainoskampanjaa. Twitteriin ilmestyivät hashtagit #BoycottNike ja #JustBurnIt.

”Mielestäni se välittää kamalan viestin”, Trump sanoi Niken ja Kaeper­nickin kampanjasta konser­vatiiviselle netti­saitille Daily Callerille.

Sitten jotkut vetivät hetken henkeä ja ajattelivat. Saattaakin olla, että Nike teki jälleen kerran taloudellisesti järkevän ratkaisun.

Talouteen erikoistunut uutistoimisto Bloomberg muistutti, että Nike on tiukassa taistelussa tähtiurheilijoista muiden välinevalmistajien kanssa. Kampanja on tapa erottautua, kun pelissä on paljon rahaa.

Bloomberg arvioi, että pelkästään Adidas ja Nike käyttävät markkinointiin yhteensä jopa kymmenen miljardia dollaria 2020 mennessä.

Nyt Niken tallissa ovat jo koripalloilija LeBron James ja tennispelaaja Serena Williams, jotka herättävät huomiota sekä pelikentällä että siviilissä.

Molemmat osallistuivat Niken Equality-kampanjassa, joka käynnistyi vain muutama viikko Trumpin virkaanastujaisten jälkeen. Tasa-arvoa korostaneessa kampanjassa oli mukana muun muassa amerikkalainen muslimi, joka käyttää hijabia kilpaillessaan.

Moni muukin tähtiurheilija voisi mielellään olla samassa tallissa LeBron Jamesin ja Serena Williamsin kanssa.

James ja Williams asettuivat tietysti välittömästi Kaepernickin puolelle. James jakoi Instagramissa Niken mainoskuvan. Hänellä on Instagramissa 41,5 miljoonaa seuraajaa, joista 1,4 miljoonaa on jo käynyt tykkäämässä kuvaa.

Williams taas toi mielipiteensä julki Twitterissä.
Niken ja Kaepernickin sopimus ei tarkoita sitä, että yhtiö jollain tavoin vähentäisi panostuksiaan amerikkalaiseen jalkapalloon. Päinvastoin.

Vasta viime toukokuussa Nike teki NFL:n kanssa uuden kymmenen vuoden mainossopimuksen. Sen mukaan 2020 alkaen Nike tekee kaikkien joukkueiden käyttämät peliasut, ja myös kaikissa virallisissa faneille tehdyissä vaatteissa on Niken logo.

Kohun jälkeen on varmaa, että NFL:stä puhutaan paljon tälläkin kaudella.

Washington Postin mukaan Nike ei edes ilmoittanut etukäteen NFL:lle sopimuksestaan Kaepernickin kanssa.

Nikessä ymmärretään myös Yhdysvaltain väestökehityksen reaaliteetit

Washington Postin kolumnisti Sally Jenkins muistutti, että Nike on viime vuosina menettänyt hieman asemiaan tennarimarkkinoilla. Hälytyskellot taatusti soivat, kun vuoden 2017 suosituin tossu Yhdysvalloissa oli pitkästä aikaa joku muu kuin Nike – Adidaksen valmistama Superstar.

Ensi vuonna millenniaalit eli 22–37-vuotiaat ovat Yhdysvaltojen suurin väestöryhmä. Heistä 44 prosenttia on etniseltä taustaltaan jotain muuta kuin valkoisia.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Niken asiakkaista on nyt kaksi kolmasosaa alle 35-vuotiaita.

Jenskins muistutti, että tutkimusten mukaan amerikkalaiset milleniaalit suhtautuvat vanhempiaan myönteisemmin maahanmuuttoon ja rotujen välisiin avioliittoihin. He myös haluavat, että kulutuksella on sosiaalista merkitystä.

Jenkinsin haastattelema markkinatutkimuslaitos Nielsenin johtaja Andrew McCaskill kuvasi väestökehityksen vaikutusta yrityksiin seuraavasti: Jos sinulla ei ole monikulttuurista kasvustrategiaa, sinulla ei ole kasvustrategiaa.

Nyt Nike sai Kaepernickin sopimuksen julkistettuaan 24 tunnissa lähes 44 miljoonan dollarin arvosta huomiota medioissa, kertoi uutistoimisto Bloomberg.

Tutkimuslaitos Apex Marketing arvioi, että tästä 19 miljoonan dollarin verran oli positiivista huomiota, 14 miljoonaa neutraalia ja 11 miljoonaa kielteistä huomiota.

Apex Marketingin johtaja Bob Dorfman arvioi, että Niken tallissa jo olevat urheilijat suhtautuvat tapahtuneeseen myönteisesti. Kampanjan viesti on, että Nike on tyylikäs ja uskaltaa.

Ja onhan Nike ennenkin uskaltanut ottaa riskiä markkinoinnissaan. Sen ensimmäinen tähti oli 1970-luvulla amerikkalainen kestävyysjuoksija Steve Prefontaine. Tuolloin hölkkääminen ei vielä ollut erityisen suosittua, mutta Prefontaine muutti asenteita.

Ja sitten 1980-luvulla yhtiö palkkasi mustan koripalloilijan nimeltä Michael Jordan.

Vuonna 1985 Jordan halusi pelata NBA:ssa punamustilla tossuilla. Tämä oli vastoin liigan silloista sääntöä, jonka mukaan pelikenkien piti olla samaa sävyä paitojen kanssa. Käytännössä tossujen pääväri oli aina valkoinen.

Uhkailujen jälkeen Jordan lopulta noudatti NBA-sääntöä.

Nike sitä vastoin ryhtyi myymään ja markkinoimaan uutta värikästä Air Jordan-tossua, josta tuli myyntimenestys.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Mainonta
  • NFL
  • Markkinointi
  • Talous
  • Kari Räisänen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    2. 2

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    3. 3

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    4. 4

      Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

    5. 5

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    6. 6

      Arjen Kamphuis lähti Norjaan melomaan ja katosi – hollantilaisen tietoturva-asiantuntijan kohtalo hämmentää poliiseja ja läheisiä

    7. 7

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    8. 8

      Trumpin tuomarivalintaa ahdistelusta syyttävä nainen suostuu senaatin kuultavaksi

    9. 9

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    10. 10

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

    2. 2

      ”Hän ei lopeta koskaan” – Tällainen mies on rahalla, viinalla ja nuuskalla lapsia Helsingin keskustassa houkutellut sarjahyväksikäyttäjä

      Tilaajille
    3. 3

      Luksusautoja myydään verkossa muutamalla tonnilla – Mutta onko käytetty Jaguar S-Type hyvä ostos?

    4. 4

      Kaikki naiset eivät kohta kelpaa naisiksi yleisurheilun huipulla, ja tulkinta kohdistuu vahvasti yhteen juoksijaan – ”Ajassa voidaan palata sata vuotta taaksepäin”

    5. 5

      Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    6. 6

      Nykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

    7. 7

      Suomalainen turisti, älä luota poliisiin!

    8. 8

      HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa

    9. 9

      Uusi nopea testi paljastaa, kuinka suuri on riski sairastua muistisairauteen

    10. 10

      Kokoomus hyökkäsi pääministeri Sipilää vastaan, Sipilä suuttui ja ryhtyi vasta­hyökkäykseen – Soini-äänestyksestä syttyneen riidan syy ilmeisesti väärin­ymmärrys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    6. 6

      Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    9. 9

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Iranin johtaja Khamenei syytti USA:aa ja naapurimaita terrori-iskusta – Ainakin 29 kuoli hyökkäyksessä sotilasparaatia vastaan
    3. Trumpin tuomarivalintaa ahdistelusta syyttävä nainen suostuu senaatin kuultavaksi
    4. 2 tuntia sitten
    5. Sotilaslähde HS:lle: Venäläiskytkyinen Airiston Helmi ollut vuosia Puolustusvoimien ja Supon tarkkailun alla – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”
    6. HS Paraisilla: Poliisi tutki vanhoja sotilasveneitä Airiston Helmi Oy -yrityksen laiturissa
    7. Maaliputkessa kulkeva Teemu Pukki osui jälleen – ratkaisi voiton Norwichille pelin ainoalla maalilla
    8. Krp otti kaksi kiinni laajoissa etsinnöissä Turun seudulla, myös Puolustusvoimat osallistui operaatioon – tämä etsinnöistä ja epäillyistä talous­rikoksista tiedetään päivän jälkeen
    9. Sähkötilojen tekninen vika aiheutti hälytysajoneuvojen ryntäyksen presidentin virka-asunnolle Mäntyniemeen
    10. Honka jäi tasapeliin KuPSin vieraana – ”Loppua kohti otimme homman paremmin haltuun”
    11. Pohjoisessa tuulinen sää jatkuu vielä huomenna, mutta maan etelä- ja keskiosassa tuuli heikkenee – Mauri-myrsky puhalsi Itämerelle jopa 8-metrisiä aaltoja
    12. Managerilegenda Alex Ferguson palasi stadionille ensimmäistä kertaa aivoverenvuodon jälkeen – ManU hävisi ottelun ja sai omalta managerilta haukut asenteesta
    13. Näytä lisää