Talous

Mainoskampanja vei Niken arvosta miljardeja, ja nyt sen tennareita poltetaan – Koituuko ”monikulttuurinen kasvustrategia” kuitenkin yhtiön voitoksi?

Nike teki sopimuksen poliittisesti aktiivisen Colin Kaepernickin kanssa. Ensin laski yhtiön pörssikurssi, mutta kampanja saattaa sittenkin olla taloudellisesti järkevä.

Huuto oli heti kovaa. Urheiluvälinejätti Nike julkisti maanantaina tehneensä mainossopimuksen kohua herättäneen urheilijan Colin Kaepernickin kanssa. Hetken päästä sosiaalisessa mediassa jotkut jo ilmoittivat polttavansa Niken tennarinsa vastalauseeksi.

Amerikkalaisen jalkapalloilun pelinrakentaja Kaepernick on se pelaaja, joka ensimmäisenä ryhtyi polvistumaan otteluissa Yhdysvaltain kansallislaulun aikana. Kaepernick kertoi eleellään protestoivansa poliisiväkivaltaa ja rotujen välistä epätasa-arvoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaepernickin kampanjaan tuli mukaan muitakin pelaajia, ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump suuttui. Hänen mielestään polvistujat halveksivat muun muassa Yhdysvaltoja, veteraaneja, kansallislaulua ja lippua.

Yksi protestoinnin seurauksista oli, että Kaepernick ei ole pelannut kauden 2016 jälkeen. Työttömäksi jäänyt Kaepernick on haastanut oikeuteen sekä jalkapalloliiga NFL:n että seurojen omistajat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun Nike nyt ilmoitti, että juuri Kaepernickista tulee sen uusi mainoskasvo, yhtiö tiesi ottavansa riskin.

Slogan oli vanha tuttu Just Do it, mutta nyt siinä näkyivät Kaepernickin kasvot.
Tiistaina Niken osakekurssi laski 3,2 prosenttia. Yhtiön arvosta siis katosi karkeasti neljä miljardia dollaria tai euroa. Presidentti Donald Trump ihmetteli mainoskampanjaa. Twitteriin ilmestyivät hashtagit #BoycottNike ja #JustBurnIt.

”Mielestäni se välittää kamalan viestin”, Trump sanoi Niken ja Kaeper­nickin kampanjasta konser­vatiiviselle netti­saitille Daily Callerille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sitten jotkut vetivät hetken henkeä ja ajattelivat. Saattaakin olla, että Nike teki jälleen kerran taloudellisesti järkevän ratkaisun.

Talouteen erikoistunut uutistoimisto Bloomberg muistutti, että Nike on tiukassa taistelussa tähtiurheilijoista muiden välinevalmistajien kanssa. Kampanja on tapa erottautua, kun pelissä on paljon rahaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Bloomberg arvioi, että pelkästään Adidas ja Nike käyttävät markkinointiin yhteensä jopa kymmenen miljardia dollaria 2020 mennessä.

Nyt Niken tallissa ovat jo koripalloilija LeBron James ja tennispelaaja Serena Williams, jotka herättävät huomiota sekä pelikentällä että siviilissä.

Molemmat osallistuivat Niken Equality-kampanjassa, joka käynnistyi vain muutama viikko Trumpin virkaanastujaisten jälkeen. Tasa-arvoa korostaneessa kampanjassa oli mukana muun muassa amerikkalainen muslimi, joka käyttää hijabia kilpaillessaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Moni muukin tähtiurheilija voisi mielellään olla samassa tallissa LeBron Jamesin ja Serena Williamsin kanssa.

James ja Williams asettuivat tietysti välittömästi Kaepernickin puolelle. James jakoi Instagramissa Niken mainoskuvan. Hänellä on Instagramissa 41,5 miljoonaa seuraajaa, joista 1,4 miljoonaa on jo käynyt tykkäämässä kuvaa.

Williams taas toi mielipiteensä julki Twitterissä.
Niken ja Kaepernickin sopimus ei tarkoita sitä, että yhtiö jollain tavoin vähentäisi panostuksiaan amerikkalaiseen jalkapalloon. Päinvastoin.

Vasta viime toukokuussa Nike teki NFL:n kanssa uuden kymmenen vuoden mainossopimuksen. Sen mukaan 2020 alkaen Nike tekee kaikkien joukkueiden käyttämät peliasut, ja myös kaikissa virallisissa faneille tehdyissä vaatteissa on Niken logo.

Kohun jälkeen on varmaa, että NFL:stä puhutaan paljon tälläkin kaudella.

Washington Postin mukaan Nike ei edes ilmoittanut etukäteen NFL:lle sopimuksestaan Kaepernickin kanssa.

Nikessä ymmärretään myös Yhdysvaltain väestökehityksen reaaliteetit

Washington Postin kolumnisti Sally Jenkins muistutti, että Nike on viime vuosina menettänyt hieman asemiaan tennarimarkkinoilla. Hälytyskellot taatusti soivat, kun vuoden 2017 suosituin tossu Yhdysvalloissa oli pitkästä aikaa joku muu kuin Nike – Adidaksen valmistama Superstar.

Ensi vuonna millenniaalit eli 22–37-vuotiaat ovat Yhdysvaltojen suurin väestöryhmä. Heistä 44 prosenttia on etniseltä taustaltaan jotain muuta kuin valkoisia.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Niken asiakkaista on nyt kaksi kolmasosaa alle 35-vuotiaita.

Jenskins muistutti, että tutkimusten mukaan amerikkalaiset milleniaalit suhtautuvat vanhempiaan myönteisemmin maahanmuuttoon ja rotujen välisiin avioliittoihin. He myös haluavat, että kulutuksella on sosiaalista merkitystä.

Jenkinsin haastattelema markkinatutkimuslaitos Nielsenin johtaja Andrew McCaskill kuvasi väestökehityksen vaikutusta yrityksiin seuraavasti: Jos sinulla ei ole monikulttuurista kasvustrategiaa, sinulla ei ole kasvustrategiaa.

Nyt Nike sai Kaepernickin sopimuksen julkistettuaan 24 tunnissa lähes 44 miljoonan dollarin arvosta huomiota medioissa, kertoi uutistoimisto Bloomberg.

Tutkimuslaitos Apex Marketing arvioi, että tästä 19 miljoonan dollarin verran oli positiivista huomiota, 14 miljoonaa neutraalia ja 11 miljoonaa kielteistä huomiota.

Apex Marketingin johtaja Bob Dorfman arvioi, että Niken tallissa jo olevat urheilijat suhtautuvat tapahtuneeseen myönteisesti. Kampanjan viesti on, että Nike on tyylikäs ja uskaltaa.

Ja onhan Nike ennenkin uskaltanut ottaa riskiä markkinoinnissaan. Sen ensimmäinen tähti oli 1970-luvulla amerikkalainen kestävyysjuoksija Steve Prefontaine. Tuolloin hölkkääminen ei vielä ollut erityisen suosittua, mutta Prefontaine muutti asenteita.

Ja sitten 1980-luvulla yhtiö palkkasi mustan koripalloilijan nimeltä Michael Jordan.

Vuonna 1985 Jordan halusi pelata NBA:ssa punamustilla tossuilla. Tämä oli vastoin liigan silloista sääntöä, jonka mukaan pelikenkien piti olla samaa sävyä paitojen kanssa. Käytännössä tossujen pääväri oli aina valkoinen.

Uhkailujen jälkeen Jordan lopulta noudatti NBA-sääntöä.

Nike sitä vastoin ryhtyi myymään ja markkinoimaan uutta värikästä Air Jordan-tossua, josta tuli myyntimenestys.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Mainonta
  • NFL
  • Markkinointi
  • Talous
  • Kari Räisänen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mies hyppäsi Pitkältäsillalta ja kuoli – ”Oli ilmeisesti halunnut näyttää, että pystyy uimaan kylmässä vedessä”

    2. 2

      Marco Bjurström vaikenee tanssikoulunsa hyväksikäyttö­epäilyistä – Alan veteraani Anitra Ahtola tuomitsee tapauksen: ”En hyväksyisi omassa koulussani”

    3. 3

      Koomikko pilkkasi silmänsä menettänyttä sotaveteraania suorassa tv-lähetyksessä, ja ihmiset menettivät hermonsa – sitten hän sai takaisin samalla mitalla

    4. 4

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    5. 5

      Viranomainen tarkasti Meilahden sairaalan: leikkausosastolla raadetaan niin äärirajoilla, että siitä aiheutuu vaaraa

    6. 6

      Kolme tavallista suomalais­naista repäistiin pysty­metsästä super­tähdiksi Etelä-Koreaan – ”Mihin olemme oikein lähteneet mukaan”

    7. 7

      Brexit horjuttaa brittihallitusta ministerien erotessa, ja nyt jopa pääministeri Mayta yritetään kammeta paikaltaan – Mayn tiedotustilaisuus suorana lähetyksenä juuri nyt

    8. 8

      Norjalaisfregatti voi vaipua vieläkin syvemmälle, nostotyö vie viikkoja – Naisupseereja ryöpytetään vaikka ei tiedetä, olivatko he edes laivalla

    9. 9

      Suomen ulko­ministeriö: Pohjois-Suomen gps-häirintä tuli Venäjän alueelta

    10. 10

      Raiskauksen määritelmää muuttava kansalaisaloite etenee eduskuntaan – Näin aloite määrittelee rangaistavat sukupuoliyhteydet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    2. 2

      Haimasyöpään kuolee Suomessa yhä useampi – kun oireita ilmenee, sairaus on yleensä edennyt liian pitkälle

    3. 3

      Elokuvia netistä ladanneet suomalaiset ovat saaneet perintäkirjeitä tekijänoikeus­maksuista – Nyt viranomaiset selvittävät asiaa

    4. 4

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    5. 5

      Katso tästä taulukosta, tulisitko toimeen kohtuullisena pidetyillä menoilla – Tutkijat määrittelivät, mitä Suomessa tarvitaan säälliseen elämään

    6. 6

      Suomessa ei pysy järjissään marraskuussa ilman lentämistä – ja se on meidän parikymppisten luonnonystävien tragedia

    7. 7

      Mies hyppäsi Pitkältäsillalta ja kuoli – ”Oli ilmeisesti halunnut näyttää, että pystyy uimaan kylmässä vedessä”

    8. 8

      Raiskauksen määritelmää muuttava kansalaisaloite etenee eduskuntaan – Näin aloite määrittelee rangaistavat sukupuoliyhteydet

    9. 9

      Pattitilanne taloyhtiössä: Naapuri seisottaa isoa autoa ikkunan edessä, valittaja sai kuulla häiritsevänsä asumismukavuutta

    10. 10

      Make istui tuomion toisen perään, eikä huuruisen elämän keskellä ollut kovin erikoista, että jalasta törrötti puukko – Nyt entinen elämä on Makelle työ, josta maksetaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaisia on kasvatettu ylenpalttiseen reippauteen, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen – Sillä on hintansa, ja nyt se heijastuu parisuhteisiimme ja omien lastemme käytökseen

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    4. 4

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    5. 5

      Suorakulmaisen jäävuoren mysteeri selvisi Etelämantereella

    6. 6

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    7. 7

      Valkoisen talon lehdistö­sihteeri levitti ilmeisesti peukaloitua videota, jossa CNN:n toimittaja näyttää läimäyttävän avustajaa – ”Olemme ylittäneet uuden rajan”

    8. 8

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    9. 9

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    10. 10

      Helsingissä kuultiin ”Islannin ihmeestä”: Nuorten juominen, tupakointi ja huumeiden­käyttö laskivat dramaattisesti, koska vanhempien asenteet ja käytös muuttuivat

    11. Näytä lisää