Talous

Kolmasosa Helsingin taloyhtiöistä voisi lämmetä maalämmöllä – Tällaisilla itse itsensä maksavilla remonteilla taloyhtiö voi säästää energialaskussa

Mannerheimintie 106:n tontille porataan neljä tai viisi jopa 400 metriä syvää maalämpökaivoa. Kerrostalojen energiatehokkuus on parantunut huimasti viime vuosikymmeninä. Silti uudemmissakin taloissa riittää tehtävää.

Tuohon nurmikolle, melkein Mannerheimintien reunaan aletaan ensi viikolla porata noin 400 metrin syvyyteen yltäviä reikiä. Mannerheimintie 106:n taloyhtiö aikoo imaista rei’istä jo ensi talvena tarvitsemansa lämmön ja ensi kesänä tarvitsemansa viilennyksen.

Kalliosta saatava lämpö on enimmäkseen auringon säteilystä varastoitunutta energiaa. Talvella kallio on huomattavasti ilmaa lämpimämpi. Lähes puolen kilometrin syvyydessä maapallon ytimenkin lämpö alkaa jo tuntua: lämpötila on asteen, pari korkeampi kuin lähellä maanpintaa.

Taloyhtiön hallituksen jäsenen Matti Kuparin mukaan nyrkkisääntö on, että kerrostalossa maalämpökaivoa tarvitaan noin metri asuinneliötä kohti, käytännössä vähän enemmän. Tämän talon noin 1 500 kerrosneliön lämmittäminen vaatii siis kaivoja yhteensä lähes kahden kilometrin verran.

Projektin on suunnitellut Leasegreen-niminen yritys, joka on erikoistunut toteuttamaan rakennusten kustannustehokkaita energiaremontteja kuukausimaksulla. Tähän asti yritys on keskittynyt toimitilakiinteistöihin, mutta nyt se tarjoaa remontteja myös taloyhtiöille. OP-ryhmä on mukana tarjoamassa leasingtyyppistä rahoitusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Ideana on käydä läpi koko rakennus ja sen tekniikka ja etsiä ne kohteet, joissa energialasku ja hiilijalanjälki pienenevät kustannustehokkaasti ja samalla asumismukavuus paranee”, Leasegreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto sanoo.

Pelkän maalämmön rakentaminen kerrostaloon maksaa itsensä takaisin keskimäärin kymmenessä vuodessa. Kymmenen vuoden rahoitusajalla taloyhtiön pitäisi siis pystyä maksamaan kuukausittaiset leasingmaksut energialaskusta säästämällään summalla.

Remontti rahoittaa siis parhaimmillaan itse itsensä alusta asti. Takaisinmaksukauden jälkeen koko energiansäästö kertyy taloyhtiön hyväksi.

”Toisin päin käännettynä investoinnissa saa yli kymmenen prosentin tuoton. Investointi on myös hyvin pitkäikäinen. Tiettyjä järjestelmän osia pitää huoltaa ja uusia, mutta kaivot ovat lähes ikuisia”, Mäkipelto sanoo.



Mannerheimintiellä järjestelmään liitetään samalla huoneistokohtainen viilennys, johon osakkaat saavat halutessaan liittyä. Se nostaa remontin hintaa huomattavasti, mutta haluttiin silti tehdä.

”Kulunut kuuma kesä oli erinomainen konsultti, ja jo sitä ennen yli puolet osakkaista halusi liittyä jäähdytysjärjestelmään”, Kupari sanoo.

Kylmä virtaa maalämpökaivoista nesteenä uusia putkia pitkin asuntoihin, joissa konvektori viilentää ilmaa ja puhaltaa sen asuntoon. Myös talon sähköpääkeskus uusitaan ja lämmitys- ja viilennysjärjestelmää ohjataan nykyaikaisella automatiikalla.


Viilennyksessä syntyvä lämpö johdetaan takaisin kaivoihin, joissa kallio ainakin teoriassa varastoi sen.

Mitään sellaista ei uusita, mikä ei ole kannattavaa.

Lämpö esimerkiksi jaetaan vanhan vesikiertoisen patteriverkoston kautta. Se on vähän tehottomampi kuin uudet patterit olisivat, mutta uusiminen on niin kallista, ettei sitä kannata energiansäästön vuoksi tehdä.

Remontti maksaa kaiken kaikkiaan noin 290  000 euroa, jonka taloyhtiö maksaa takaisin leasingmaksuna 15 vuodessa. Tällä hetkellä vuotuiset lämmitysenergiakustannukset ovat noin 21 000 euroa. Niihin on odotettavissa vajaan 12 000 euron vuosisäästö.

Talo on rakennettu vuonna 1939. Nykytalot ovat Mäkipellon mukaan lämmönkulutukseltaan keskimäärin yli 40 prosenttia tehokkaampia kuin ennen sotia rakennetut.

Mannerheimintien talossa on monen ikätoverinsa tavoin esimerkiksi painovoimainen ilmanvaihto. Sitä ei silti uusita, vaikka periaatteessa ilmanvaihdon energiatehokkuutta voisi parantaa paljonkin lämmön talteenotolla ja älykkäällä ohjauksella.

”Painovoimaisen ilmanvaihdon muuttamista pitää aina harkita hyvin tarkkaan. Se on oman aikakautensa ratkaisu, johon liittyy tietty rakentamisfilosofia. Sitä kannattaa yleensä kunnioittaa”, Mäkipelto sanoo.

Monissa vanhoissa kouluissa ja toimistorakennuksissa koneellisen ilmanvaihdon käyttöönotto on aiheuttanut odottamattomia sisäilmaongelmia.

Maalämpö ei sovi ratkaisuksi jokaiseen taloon. Tekniikan kehittyminen on lisännyt silti mahdollisuuksia paljon. Kaivoista saadaan entistä syvempiä, jolloin tonttipohjaa tarvitaan vähemmän. Mannerheimintie 106:ssa pihaa on vain noin 800 neliötä, ja osa siitäkin on parkkipaikkoja.

Töölön tullin kohdalla on mahdollista porata melkein puolen kilometrin syvyisiä kaivoja. Kun siitä lähdetään ydinkeskustaa kohti, mahdollisuudet vähenevät nopeasti. Helsingin ydinkeskusta on kuin reikäjuusto täynnä erilaisia tunneleita ja luolastoja.

”Mutta kun lähdetään toiseen suuntaan, niin hyvin suureen osaan taloista olisi mahdollista vetää maalämpö. Arviolta noin kolmasosassa Helsingin taloyhtiöistä se olisi mahdollista. Ruotsissa maalämpö on hyvin yleinen Tukholmassakin”, Mäkipelto sanoo.


Eri-ikäisiin taloihin sopivat erilaiset ratkaisut

Tomi Mäkipellon mukaan kaikista taloyhtiöistä löytyy kohtia, joissa energiatehokkuutta voidaan parantaa. Mitä isompi taloyhtiö on, sitä kannattavampi remontti yleensä on.

1950-luvulla tai aikaisemmin rakennetut talot

 Kannattavin investointi on yleensä kaukolämmön tai öljylämmityksen vaihtaminen maalämpöön tai muihin lämpöpumppuihin. Viilennysjärjestelmän lisääminen parantaa maalämpöjärjestelmän hyötysuhdetta.

 Aurinkosähköjärjestelmä sopii moniin kohteisiin erityisesti, jos talossa on lämpöpumpuilla toimiva viilennys. Sen tarvitsemaa sähköä voidaan tuottaa kesällä aurinkopaneeleilla.

 Ilmanvaihto on yleensä painovoimainen, eikä sitä kannata yleensä lähteä muuttamaan.

 Myös talon lämmöneristyksen parantaminen ja ikkunoiden uusiminen kannattavat Mäkipellon mukaan usein, jos ne tehdään julkisivuremontin yhteydessä. Lämpöpumppuihin, ilmanvaihtoon ja älykkääseen ohjaukseen liittyvät toimet ovat kuitenkin suhteellisesti kannattavampia.

1960–2000 rakennetut talot

 Kannattavinta on vaihtaa vanha lämmitysjärjestelmä maalämpöön tai muihin lämpöpumppuihin.

 Tämän ikäisissä taloissa on usein koneellinen ilmanvaihto ilman lämmön talteenottoa. Poistoilman lämmön talteenoton rakentaminen yleensä kannattaa.

 Myös aurinkosähkö sopii moniin kohteisiin erityisesti, jos se liitetään lämpöpumppuihin ja viilennykseen.

 Kannattavia ovat yleensä myös vedensäästöön ja lämmityksen älykkääseen ohjaukseen liittyvät toimet sekä esimerkiksi valaisimien vaihtaminen led-valoiksi.

  Myös talon lämmöneristyksen parantaminen ja ikkunoiden uusiminen kannattavat Mäkipellon mukaan usein, jos ne tehdään julkisivuremontin yhteydessä. Lämpöpumppuihin, ilmanvaihtoon ja älykkääseen ohjaukseen liittyvät toimet ovat kuitenkin suhteellisesti kannattavampia.

2000-luvun talot

 Uusissakin taloissa kannattavin toimenpide on lämmitysjärjestelmän vaihtaminen maalämpöön, ehkä myös aurinkosähköjärjestelmän käyttöönotto.

 Valtaosassa tämän ikäpolven taloissa on poistoilman lämmön talteenotto. Pakollinen siitä tuli vuonna 2003.

 Älykkään ohjausjärjestelmän asentamisella voidaan säästää vettä ja lämmityskuluja. Älykäs järjestelmä osaa ennakoida sään vaihteluita ja asukkaiden toimintaa, mikä tuo säästöjä mutta parantaa myös asumismukavuutta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Energiatehokkuus
  • Maalämpö
  • Energia
  • Taloyhtiöt
  • Remontointi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    2. 2

      Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Nykyään kallis auto on osa lifestyleä siinä missä kallis laukkukin”

    3. 3

      ”Helvetin noutopöytä” koitui miljoonien kohtaloksi – Nälkä on ase, ja siksi nälänhätiä luodaan ja niillä tapetaan kymmeniä miljoonia ihmisiä

      Tilaajille
    4. 4

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    5. 5

      Eppu Normaalin Pantse Syrjää syytetään vaimonsa rajuista pahoinpitelyistä – Syrjä kiistää syytteet

    6. 6

      ”Jokainen oppilas saa kirjan kerran yölainaan” – Helsinki säästää, ja alakoululaisten vanhempia on hätistetty ostamaan itse lapsilleen kirjoja

      Tilaajille
    7. 7

      Ketogeeninen ruokavalio on trendi, jossa paino voi pudota nopeastikin – Ravitsemus­terapeutti: ”En kannusta, koska dieetti voi johtaa aineenvaihdunnallisiin ongelmiin”

    8. 8

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Perjantaina on paljon pelissä – Miksi äänestys Soinin luottamuksesta on monessa puolueessa hankala?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Tätä on Suomi: Pekka Sario, 18, sai ajokortin tiistaiaamuna, jo illalla hän joutui toistuvan tieraivon kohteeksi

    3. 3

      Ystäväni poika ei ole oppinut amiksessa juuri mitään – Onko ammattikoulutus todella näin surkealla tolalla?

    4. 4

      Tämä määrä proteiinia on tarpeeksi, liika voi olla vaaraksi ja kasviproteiinilla pärjää, kunhan tietää mitä tekee – Nämä kahdeksan faktaa sinun täytyy tietää proteiineista

      Tilaajille
    5. 5

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    6. 6

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    7. 7

      Kokoomuksen ja keskustan ryhmät vakuuttavat luottamusta Soinille – Jaana Pelkonen aikoo olla paikalla äänestyksessä, mutta ei lupaa tukeaan: ”Minullakin on omatunto”

    8. 8

      Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

    9. 9

      Arki-ilta raitiovaunussa kääntyi tappeluksi: Ohjaaja Jari Halonen löi humalaista koiranomistajaa nyrkillä naamaan ja sai siitä tuomion

    10. 10

      Vuoden vastenmielisin elokuva on tässä – Peppermint on järjetön ja tavattoman väkivaltainen, mutta pahinta siinä on asenne

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    5. 5

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      Siirtämäänsä autoa tuhonnut hinaus­auton kuljettaja herätti hämmennystä Vantaan Koivu­haassa – auto oli tarkoituskin viedä romutettavaksi, kertoo kuljettaja

    11. Näytä lisää