Talous

Superautojen kauppa käy Suomessa kuumempana kuin koskaan – ”Naisen Ferrarin materiaaleja valittiin niin, että ne sopivat yhteen hänen Louis Vuitton -laukkunsa kanssa”

Luksusautojen kauppa on lisääntynyt Suomessa viime vuosina. Nykyään kehdataan jo näyttää, että ajetaan yli puolen miljoonan euron Ferrarilla.

Luxury Collection Automobilesin Esa Schroderuksella pitää kiirettä. Ennen haastattelua Schroderuksen on lähetettävä kolmen Ferrarin varustelistat tehtaalle, jotta Maranellossa päästään aloittamaan autojen tuotanto.

Kyseiset Ferrarit ovat osa niistä 22 Ferrarista, jotka yhtiö on tänä vuonna myynyt.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kaikki mitä tehtaalta saadaan, menee”, Schroderus sanoo.

Ferrarit käyvät siis hyvin kaupaksi, kuten muutkin kalliit super- ja luksusautot. Luxury Collection tuo Suomeen Ferrarin lisäksi myös McLarenia, Bentleyä, Lamborghinia sekä Maseratia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Schroderus ja hänen yhtiökumppaninsa Miika Toivonen kuitenkin sanovat, että muutama vuosi sitten oli toisin. Suomessa ei käytännössä ollut vielä joitain vuosia sitten todella kalliiden autojen markkinaa.

Kun ei ollut oikein tarjontaa, ei ollut kysyntääkään. Sitten Schroderus ja Toivonen ostivat muutaman mielenkiintoisen superauton ja katsoivat, kuinka käy. Hyvin kävi, sillä kaikki myytiin saman tien.


Tarjonta loi lisää kysyntää ja kaksikko ruokki sitä eli tilasi superautovalmistajilta entistäkin rohkeammin autoja. Vuonna 2016 Luxury Collection myi ja luovutti asiakkailleen kuusi Ferraria, seuraavana vuonna 12 ja tänä vuonna 22. Tämän vuoden Ferrareista menivät kaupaksi kaikki, jotka saatiin myyntiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Väittäisin, että me olemme sen markkinan hyvin pitkälti myös luoneet”, Toivonen sanoo.

Lue myös: Jaakko Pitkäjärvi näki puolen miljoonan McLaren 720:n Geneven autonäyttelyssä ja teki unelmastaan totta – ”Sen on pakko olla tämä!”

Esa Schroderus sanoo, että muutaman vuoden aikana suomalaiset ovat tulleet avoimemmiksi asian suhteen. Aiemmin ei haluttu ostaa kallista autoa, vaikka siihen olisi ollut varaa.

”Nyt huomaa, että kun johonkin kaupunginosaan myydään joku kallis auto, niin sen jälkeen alkavat puhelimet soida. Naapuritkin alkavat miettiä vastaavan hankintaa – mutta ei kateudesta, vaan sen vuoksi, että haluavat esimerkiksi palkita itsensä.”


Suurin osa asiakkaista on menestyneitä yrittäjiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Paljon kuulemme sellaista, että asiakkaat ovat alkaneet miettiä, että se työ, mitä he monesti yrittäjänä elävät, on vienyt paljon. Sitten ajatellaan, että halutaan myös nauttia elämästä ja työn hedelmistä. Saatetaan havahtua, kun joku tuttu kuolee yllättäen ja tajutaan, että ehkä pitäisi myös osata nauttia niistä pankkitilien saldoista”, Schroderus sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Ennen saattoi olla hieno talo, hienot huonekalut ja kalliit vaatteet, mutta autoon ei niinkään panostettu. Nyt auto on monilla osa sitä lifestylea siinä missä kallis laukkukin”, Toivonen sanoo.

Toivosen mukaan he tekivät historiaa vähän aikaa sitten, kun he räätälöivät ensimmäisen Ferrarin naisasiakkaalle.

”Hänen autonsa sisätilojen materiaaleja valittiin niin, että ne sopivat hyvin yhteen hänen Louis Vuitton -laukkunsa kanssa”, Esa Schroderus sanoo.


Toivosen mukaan kalliiden autojen kaupassa ovat tärkeitä nimenomaan yksilöllisyys ja asiakaspalvelu. Luxury Collection on pyrkinyt toiminnallaan luomaan myös superautokulttuuria Suomeen. Asiakkaille järjestetään tapahtumia, joissa he pääsevät testaamaan superautoja radalle ja tapaamaan muita samanhenkisiä ihmisiä.

”Se on tärkeä osa, että asiakkaat pääsevät ajamaan autoja kunnolla, jotta osaavat valita niihin esimerkiksi mieluisat varusteet”, Schroderus sanoo.

Toivosen mukaan Suomeen alkaa pikkuhiljaa muodostua oma superautokulttuuri, sellainen, joka Euroopassa on ollut tuttua jo pitkään.

”On meillä asiakkaita, jotka ostavat kolmannen Ferrarinsa. He haluavat päästä tehtaan rankingissa sellaiselle tasolle, että pääsevät sitten joskus osalliseksi myös joihinkin myyntiin tuleviin harvinaisempiin versioihin”, Toivonen sanoo.

Myös Trafin tilastot kertovat, että luksus- ja superautojen markkina kasvaa Suomessa ja että koko ajan myydään entistä enemmän kalliita autoja. HS kokosi tietyistä automalleista otannan muutamalta edelliseltä vuodelta.

Trafin tilasto ei kuitenkaan kerro totuutta kalliiden autojen markkinasta. Tilastossa ei ole esimerkiksi niitä autoja, jotka viedään ulkomaille eli niitä, joita ei rekisteröidä Suomeen. Toivosen mukaan tällaisia autoja on paljon, sillä Suomen kallis verotus käytännössä tuplaa kalliin superauton hinnan. Trafin vientirekisteröinnin mukaan esimerkiksi Ferrareita on viety tänä vuonna Suomesta ulkomaille seitsemän, McLareneita yksi ja Porscheja peräti 24.

”Eivät nekään, joilla on rahaa, halua maksaa liikaa veroja”, Toivonen sanoo.


Pari vuotta sitten tullut leasinglaki on tosin muuttanut tilannetta siten, että autoja rekisteröidään Suomeen jonkin verran enemmän. Uuden lain mukaan autosta ei tarvitse maksaa koko autoveroa, vaan vero maksetaan ainoastaan leasingsopimuksen ajalta.

Mutta on niitäkin, jotka haluavat maksaa koko veropotin Suomeen. Schroderus sanoo, että heitä on lähestynyt suomalainen asiakas, joka haluaisi Bugatti Chironin, lähes 1 500-hevosvoimaisen superauton, itselleen ja haluaisi rekisteröidä sen Suomen kilpiin. Vain 500 kappaletta valmistettavan auton kokonaishinnaksi tulisi seitsemän miljoonaa euroa, pelkästään verojen osuus olisi 3,2 miljoonaa euroa.

Kun Luxury Collection Automobiles aloitti vuonna 2016, se myi kymmenkunta yli 200 000 euron autoa. Vuonna 2017 meni jo 25 ja tänä vuonna on mennyt jo 65.

”Ensi tai seuraavana vuonna myymme ja luovutamme yli sata yli 200 000 euron autoa”, Toivonen arvioi.

Toki kasvavissa luvuissa on mukana liiketoiminnan normaalia kasvua, mutta se Toivosen mukaan kertoo myös siitä, että luksusautojen markkina kasvaa. Kun monelta merkiltä tulee lähitulevaisuudessa hybridi- ja sähköversioita, he uskovat kysynnän kasvavan, koska vähäpäästöisempien autojen hinnoissa verojen osuus on pienempi.

Oikaisu 21.9. klo 15.50: Autoliikkeen myyntimääristä poistettu ylimääräinen luku. Viime vuonna yli 200 000 euron autoja myytiin 25, tänä vuonna toistaiseksi 65.

Fakta

Luksusautoliike on myynyt 22 Ferraria vuoden 2018 tuotannosta


 812 Superfast, 6 kpl

 Portofino, 4 kpl

 488 GTB, 2 kpl

 488 Spider, 5 kpl

 GTC4 Lusso V12, 3 kpl

 GTC4 Lusso T, 2 kpl

Lähde: Luxury Collection Automobiles

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Autokauppa
  • Talous
  • Auto

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

      Tilaajille
    2. 2

      Pitääkö lapsille pakata eväät mukaan, ovatko uimahallit ja kirjastot auki? HS selvitti maanantaina alkavan lakon vaikutuksia 14 paikkakunnalla Helsingin seudulla

    3. 3

      Minä olen juuri se koodari, joka pudotetaan viimeisellä rekrykierroksella, kun palkasta yritetään neuvotella

    4. 4

      Yllättävä tulos HS:n asumismenovertailussa: Kerrostalossa asuminen maksaa vuodessa lähes 1 400 euroa omakotitaloasumista enemmän

    5. 5

      Dokumentissa keskiluokkainen itävaltalainen matkustaa maailman ympäri kysymässä tahallisen tyhmiä – ja tajuaa olevansa viherpesun sinisilmäinen uhri

    6. 6

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    7. 7

      Miksi ay-liike voi Suomessa uhmata vaaleilla valittuja päättäjiä? Selitys löytyy vuosikymmenten takaa

    8. 8

      Miljonääri William Browder oli ennen Putinin kannattaja – nyt hän on Venäjän valtion vihollinen, jonka elämäntehtävä on paljastaa presidentin laittomuudet

    9. 9

      Olympiastadionin valtava remontti on odotettua työläämpi, ja lopulliset kustannukset ovat vielä auki – neuvoa on kysytty jopa amerikkalaisen NFL-stadionin suunnittelijoilta

    10. 10

      Taloyhtiöiden putkiremonteissa huippu voi olla edessä jo viiden vuoden sisällä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

      Tilaajille
    2. 2

      Kurvin massiivinen ”neuvosto­rumilus” muuttuu 11-kerroksiseksi hotelliksi – Remontissa paljastui piilotettu hissi

    3. 3

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    4. 4

      Minä olen juuri se koodari, joka pudotetaan viimeisellä rekrykierroksella, kun palkasta yritetään neuvotella

    5. 5

      Yllättävä tulos HS:n asumismenovertailussa: Kerrostalossa asuminen maksaa vuodessa lähes 1 400 euroa omakotitaloasumista enemmän

    6. 6

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    7. 7

      Vuoden luontokuvan napannut seinäjokinen Taru Rantala on ensimmäinen kisan voittanut nainen – kuvakoosteessa kaikkien sarjojen voittajat

    8. 8

      Miksi ay-liike voi Suomessa uhmata vaaleilla valittuja päättäjiä? Selitys löytyy vuosikymmenten takaa

    9. 9

      Naapurusto pidättää hengitystään Järvenpäässä: Ratkeaako tämä talo liitoksistaan ennen kuin se päästään purkamaan?

    10. 10

      8 000 marssi ilmaston puolesta Helsingissä – saamelainen Petra Laiti läksytti poliitikkoja eduskuntatalon portailla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    3. 3

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    4. 4

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    5. 5

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    7. 7

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    8. 8

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    9. 9

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    10. 10

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    11. Näytä lisää