Talous

S-kaupat avaavat asiakkaan omaan käyttöön kaiken hänen ostoksistaan kertyneen tiedon – ”Totuus voi yllättää”

Kauppa muuttuu yhä datavetoisemmaksi. Murroksen keskellä kauppiasvetoiset K-kaupat ja osuustoiminnallinen S-ryhmä etsivät kilpailuetua molemmat omalla tyylillään.

Paljonko rahaa käytät vuodessa vihanneksiin? Entä siideriin tai suklaaseen? Ostatko kilomäärissä mitattuna enemmän sitrushedelmiä vai jäätelöä?

Muun muassa tällaiset tarkat tiedot ostokäyttäytymisestä ovat nyt saatavilla jokaiselle, joka on vilauttanut ostostensa yhteydessä S-bonuskorttia. S-ryhmä avaa asiakkaan omaan käyttöön kaiken hänen ostoksistaan kertyneen tiedon. Omat ostot -tietoihin pääsee käsiksi S-ryhmän verkkosivuilta tunnistautumalla pankkitunnuksilla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Datasta paljastuva totuus voi yllättää”, sanoo SOK:n digitaalisista palveluista vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri. Hänet itsensä yllätti muun muassa nikotiinipurkkaan kuluva suuri rahamäärä.

S-ryhmän mukaan palvelu on yksityiskohtaisin oman kulutuksen analysoinnin mahdollistava palvelu Suomessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

S-ryhmän tavoitteena on, että jatkossa mahdollisuus saada tietoa omasta kulutuskäyttäytymisestä laajenee vielä huomattavasti, kun ostotietoihin yhdistetään tuotteita koskeva yksityiskohtainen tieto. Sen jälkeen on mahdollista tutkia vaikkapa, paljonko sokeria tai palmuöljyä on tullut ostaneeksi elintarvikkeidensa myötä.

Toistaiseksi asiakas pääsee näkemään kootusti ne tiedot, jotka ovat kertyneet S-ruokakaupoista ja Kodin Terra -ketjun liikkeissä tehdyistä ostoksista. Myöhemmin hän pääsee verkkosivuilla tarkastelemaan myös, mitä on ostanut ABC:stä, Sokosesta, Emotionista, Marks & Spenceristä ja verkkokaupoista.

S-ryhmän uusi avaus on osa kehitystä, jossa yritykset hyödyntävät entistä enemmän niille kertyvää dataa liiketoiminnassaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomen kahdella kauppajätillä, S- ja K-ryhmällä, dataa on huikeat määrät. S-ryhmän bonuskortteja on 3,7 miljoonaa, K-ryhmän plussakortteja 3,6 miljoonaa. Sekä plussakortin että bonuskortin haltijoista noin 99 prosenttia on antanut luvan kerätä ostostietonsa yksittäisen tuotteen tarkkuudella.

Lue täältä lisää siitä, miten datan hyödyntäminen voi kehittyä tulevaisuudessa: Tuntuuko, että mainokset lukevat ajatuksesi? Tekoäly ennustaa kuluttajan tarpeet hämmentävän tarkasti, ja tämä on vasta alkua

S- ja K-ryhmän tavat hyödyntää dataa poikkeavat kuitenkin toisistaan huomattavasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

K-ryhmä pyrkii käyttämään sitä entistä paremmin tietyn ihmisen mieltymyksiin ja elämäntilanteeseen sopivien henkilökohtaisten tarjousten räätälöimiseen. S-ryhmä puolestaan uskoo saavansa kilpailuetua avaamalla asiakkaan dataa hänen omaan käyttöönsä.

”Omat ostot -palvelusta saattaa tulla osalle asiakasomistajistamme jopa keskeisempi syy käyttää bonuskorttia kuin bonusten saaminen. Sen avulla pystyy seuraamaan omaa taloudenpitoaan ja selvittämään, mihin se raha oikeasti menee”, Ääri sanoo.


K-ryhmässä juuri tietyn asiakkaan ostos­historiaan yhdistetään esimerkiksi tuotetiedot, tiedot hänen yhteydenotoistaan ja hänen ostamiensa tuotteiden takuista, kertoo K-ryhmän asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen. Tekoälyä hyödyntämällä tästä valtavasta datamassasta loihditaan esiin entistä osuvampia tarjouksia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näin esimerkiksi leivontaa harrastava yksineläjä saa aivan erilaisia tarjouksia kuin ruoanlaittoa inhoava kolmen lapsen äiti. Pienilläkin eroilla on väliä: vaikkapa nestemäiseen kanafondiin mieltynyt saa pullossa olevan tuotteen tarjouksia, pieniä annospakkauksia suosivalle taas ehdotetaan niitä.

”Haluamme tarjota juuri niitä asioita, joita asiakas haluaa. Yritämme koko ajan miettiä, mitä asiakkaan ongelmaa olemme ratkaisemassa”, Vakkilainen kuvaa.

Tarjouksia lähetetään etenkin K-Ruoka-mobiilisovelluksen kautta. Hinta on sama kaikille niille, jotka tietystä tuotteesta tarjouksen saavat. Niille, jotka tarjousta eivät saa, hinta on korkeampi.

Asiakasdatan lisäksi rikas tietoaineisto on kauppojen valtavassa tuotevalikoimassa. Yli 70 000 K-kaupoissa myytävää tuotetta on luokiteltu muun muassa sen mukaan, ovatko ne perinteikkäitä vai moderneja, erikois- vai perustuotteita ja vaivattomia vai työläämpiä.

”Tässä Kesko on meitä selkeästi edellä”, myöntää SOK:n Veli-Pekka Ääri.

Erilainen lähestymistapa datan hyödyntämiseen juontaa juurensa siitä, että K- ja S-kaupoilla sekä yritysmuoto että toimintamalli ovat erilaiset. K-kaupat ovat yritys- ja tarjousvetoisia. S-ryhmän ytimessä ovat osuuskaupat. Niissä tarjouksia ei harrasteta, vaan tavoitteena on pitää hinnat tasaisesti alhaisina.

S-ryhmässä bonuskorteista kertyvää tietoa harvoin edes käsitellään yksittäisen asiakkaan tasolla. Sen merkitys kaupoille on pikemminkin auttaa valikoiman säätämisessä.

Samalla S-ryhmässä uskotaan, että asiakkaan omien tietojen avaaminen hänen itsensä käyttöön tuo merkittävää kilpailuetua.

”Se on aito erottautumistekijä, ja se on myös tapa pärjätä ulkomaisia kilpailijoita vastaan”, Ääri uskoo. Maailman jätit hyödyntävät jo nyt ihmisten tietoja mitä mielikuvituksellisemmilla tavoilla: vastikään kävi ilmi, että Facebook jakaa mainostajille mainonnan kohdentamista varten sekä käyttäjiensä puhelinnumeroita että heidän puhelinmuistioissaan olevia muiden ihmisten numeroita.

”Meillä on se linja, että tietojen hyödyntäjänä asiakkaan pitää olla kuskin paikalla”, Ääri sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kauppakeskukset

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Verkkokauppa Asoksen epätoivoisesta joulukaupasta on tullut vaateketjujen kannalta painajaismainen näytelmä – tästä siinä on kyse

    2. 2

      NYT: Facebook antoi Netflixille ja Spotifylle vapaan pääsyn käyttäjien yksityis­viesteihin

    3. 3

      Uutta tietoa noin 10-vuotiaan espoolaistytön epäillystä pahoinpitelystä: Väkivalloin kaadettu tyttö iski päänsä maahan, vietti yön sairaalassa

    4. 4

      ”Tämä on ainoa oikea tapa elää”, sanoo 81-vuotias Iiri Heinilä, joka teki eläkkeellä suuren elämän­muutoksen – Kolme kahdeksan­kymppistä paljastaa, mikä on pitkän iän salaisuus

      Tilaajille
    5. 5

      Helsingin oman virka­miehen kapina pysäytti home­koulun purkamisen – Apulais­pormestari hermostui: ”Pöyristyttävää”

    6. 6

      Haaveiletko muutosta pientalo­alueelle? THL:n ylilääkäri kehottaa harkitsemaan: ”Huonon ilman­laadun takia voi joutua infektio­kierteeseen”

    7. 7

      Tullin salainen ase: Helsinki-Vantaalle koulutetaan huippuunsa viritetty makkarakoira

    8. 8

      Viron poliisi otti kiinni kymmenen Danske Bankin työntekijää

    9. 9

      Mitä Facebookin uusimmasta skandaalista pitäisi ajatella? Yritys meni taas yhden rajan yli ja teki jopa yksityisistä viesteistämme kauppa­tavaraa

    10. 10

      Viikingit kasvattivat kissoja turkiseläiminä, mutta keskiajalla kissojen koossa tapahtui poikkeuksellinen muutos

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    2. 2

      Punaisten hiusten syy selvisi

    3. 3

      Pako jatkunut jo kolme kuukautta: Autoilija kävi yliajamansa naisen luona ja jätti tämän suojatielle kuolemaan Tikkurilassa

    4. 4

      Helsingin oman virka­miehen kapina pysäytti home­koulun purkamisen – Apulais­pormestari hermostui: ”Pöyristyttävää”

    5. 5

      Ravintoloitsija Seppo ”Sedu” Koskinen ajoi Namuravintolan konkurssiin saadakseen verovähennyksiä – Verottajalle jäämässä 29 000 euron saatavat

    6. 6

      Äiti etsii hyväntekijää: 11-vuotiaan tytön lahjaostokset pelastuivat Espoon Sellossa

    7. 7

      Oulun seksuaalirikoksista epäilty vapautettiin vahingossa Saksassa – miehestä annettu kansainvälinen etsintäkuulutus

    8. 8

      Haaveiletko muutosta pientalo­alueelle? THL:n ylilääkäri kehottaa harkitsemaan: ”Huonon ilman­laadun takia voi joutua infektio­kierteeseen”

    9. 9

      ”Tämä on ainoa oikea tapa elää”, sanoo 81-vuotias Iiri Heinilä, joka teki eläkkeellä suuren elämän­muutoksen – Kolme kahdeksan­kymppistä paljastaa, mikä on pitkän iän salaisuus

      Tilaajille
    10. 10

      Miksi 47 uutta hävittäjää ei riitä Suomelle? Taustalla ilmasodan parvitaktiikka

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    3. 3

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    4. 4

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    5. 5

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    6. 6

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    7. 7

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    8. 8

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    9. 9

      Apulaisprofessori Joy Wolframia, 29, luullaan usein assistentiksi – tosiasiassa hän on Helsingissä kasvanut huippu­tutkija, joka johtaa uraa uurtavaa syöpä­tutkimusta arvostetulla yhdysvaltalais­klinikalla

      Tilaajille
    10. 10

      Mummon autotallista löytyi autofanien sydämet särkevä, jopa sadantuhannen arvoinen yllätys

    11. Näytä lisää