Talous

Marimekon nuori toimitusjohtaja pääsi japanilaiseen suurtapahtumaan esittelemään ajatuksia, joilla perinteikäs yhtiö on tehnyt uuden nousun – ”Brändit rakennetaan yhdessä kuluttajan kanssa”

Vastuullisuus ja yhteistyö ovat Marimekon tulevaisuuden avaintekijöitä, yhtiön toimitusjohtaja sanoo.

Muotiteollisuus on ison muutoksen edessä, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Ja Marimekolla on hänen mukaansa visio sitä varten. Sen keskiössä on kolme asiaa: arvot, digitalisaatio ja yhteistyö.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alahuhta-Kasko puhui näkemyksistään keskiviikkona Tokiossa kansainvälisessä yrityskonferenssissa Nikkei Global Management Forumissa, johon hän osallistui ainoana suomalaisena puhujana. Tapahtuma kokoaa liike-elämän johtajia keskustelemaan viimeisimmistä johtamisen suuntauksista.

Alahuhta-Kaskon ajatukset kiinnostavat, koska Marimekko on nosteessa. Yhtiön osakkeen arvo on kaksinkertaistunut vuodessa, kun se on kasvattanut myyntiään niin Suomessa kuin Aasiassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alahuhta-Kaskon näkemyksessä asiat tuntuvat liittyvän toisiinsa: kun kuluttajien arvomaailma muuttuu, yritysten täytyy vastata siihen. Nykyteknologian ansiosta kuluttajat saa parhaiten kiinni digitaalisten kanavien kautta, jolloin tuotemerkki rakentaa mielikuvaa itsestään vuorovaikutuksessa yhdessä kuluttajien kanssa.

Samalla yhteistyö sekä saman että muiden toimialojen yritysten kanssa edistää tietoisuutta tuotemerkistä.

Kuulostaa hieman abstraktilta. Mutta annetaan hänen selittää. Ensin ne arvot.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Marimekon tekstiilien ja vaatteiden pohjana on aina ollut ajattomuus, Alahuhta-Kasko sanoo. Kyllähän ne Suomessa tunnetaan: Unikko, Jokapoika ja niin edespäin. Mutta Alahuhta-Kasko ei puhu pelkästään visuaalisesta ajattomuudesta vaan myös sukupolvelta toiselle säilymisestä.

”Ajaton muotoilu on paitsi liiketoiminnan ydintä alusta alkaen, myös Marimekon vastuullisuusajattelun kantava voima.”

Ja näin päästään arvoihin. Kuluttajien arvomaailma muuttuu Alahuhta-Kaskon visiossa maailmanlaajuisesti ympäristön ja kestävän kehityksen tukemisen suuntaan. Kestävät arvot ja aitous korostuvat kertakäyttöisyyden tai statussymbolien sijaan, hän sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Myös kuluttajat ymmärtävät enenevässä määrin oman roolinsa ja vastuun maailman tulevaisuudesta huolehtimisesta. Se antaa hyvää painetta koko muotialalle tehdä isoja asioita kestävyyden eteen.”

Tämä näkyy Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekon materiaaleissa: yhtiö pyrkii yhteistyökumppaneiden kanssa kehittämään entistä ekologisempia materiaaleja, kuten sellusta valmistettuja tekstiilejä, tai varmistamaan käyttämänsä puuvillan alkuperän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Muutama vuosi sitten kansalaisjärjestö Finnwatch kyseenalaisti yhtiön vastuullisuuslupaukset. Kuluttajien oli järjestön mukaan vaikea saada tietoa muun muassa alihankkijoiden työolosuhteista. Toisaalta myös tuotanto-olosuhteista nousi kolme vuotta sitten kohua, kun julki tuli video kiinalaiselta laukkutehtaalta, jossa työntekijät työskentelivät takit päällä kylmässä.

Alahuhta-Kasko oli tuolloinkin yhtiön johtavissa elimissä, muttei toimitusjohtaja. Hän sanoo yhtiön käyvän läpi tuotanto-olosuhteita säännöllisesti ja olevan avoin tuotteiden valmistajista.

”Olemme usean vuoden ajan julkaisseet listan tärkeimmistä tavarantoimittajistamme. Uskomme avoimuuden voimaan.”

Toimenpiteisiin ryhdytään, jos ongelmia ilmenee, Alahuhta-Kasko sanoo.

”Ensisijaisesti haluamme tukea kumppania siinä, että asiat saadaan korjattua. Uskon, että se on tärkein tapa vaikuttaa positiivisesti laajemmin ajateltuna koko tuotantoketjuun ja sen kehittymiseen.”

Hyvät arvot ja kaunis viesti eivät kuitenkaan paljoa vaateyritystä lämmitä, jos ei pääse kuluttajien näkyville. Marimekko on muodin maailmassa suhteellisen pieni toimija. Sen vuosittainen liikevaihto oli viime vuonna 102 miljoonaa euroa. Maailman suurimpien muotitalojen liikevaihdot mitataan miljardeissa, jopa kymmenissä miljardeissa euroissa.

Nykyteknologia kuitenkin auttaa Marimekkoa toimimaan yhdessä kuluttajien kanssa. Verkkomyynnin mahdollistaman saavutettavuuden ja digitaalisten viestintäkanavien avulla brändit voivat olla paremmin yleisönsä kanssa vuorovaikutuksessa.

Valta on oikeasti siirtymässä kuluttajalle, Alahuhta-Kasko sanoo. Se luo kysynnän hänen mukaansa uudelleen.

”Brändejä rakennetaan muotialalla yhdessä asiakkaiden kanssa. Kaukana ovat ne ajat, kun yhtiö pystyi viestimään yksisuuntaisesti ja kontrolloimaan mielikuvaa sitä kautta.”

Erityisesti tämä näkyy Kiinassa, minne Marimekko perusti aiemmin tänä vuonna oman tytäryhtiön. Alahuhta-Kasko näkee Kiinan verkkokaupan johtavana alueena. Erityisesti sikäläinen sosiaalisen median palvelu WeChat sekä AliBaban verkkokaupat ovat kehittyneet pidemmälle kuin länsimaiset toimijat verkkokaupan saralla. Kehitys on ollut valtavaa varsinkin mobiilipalveluissa.

Alahuhta-Kasko näkee Marimekolle ison edun siinä, että se pääsee oppimaan verkkokaupan tekemistä Kiinassa. Näitä oppeja esimerkiksi kuluttajaviestinnän suhteen yhtiö voisi tuoda muuallekin.

Yleinen kuva Kiinasta on, että sikäläinen keskiluokka kuluttaa paljon ja tavaroiden kierto on valtavan nopeaa. Se ei välttämättä istu kovin hyvin Alahuhta-Kaskon painottamiin kestäviin arvoihin.

Yhtiö pyrkii hänen mukaansa lisäämään kuluttajien tietoisuutta kestävyydestä myös Kiinassa.

”Muutoksen nopeus Kiinassa on valtava. Jos ja kun ympäristöön ja kestävyyteen liittyvät asiat nousevat pinnalle, mihin uskon vahvasti, voi se näkyä kuluttajien valinnoissa nopeastikin.”

Hänen mukaansa Kiinan suurkaupungeissa – Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa – tietoisuus puhtaudesta, terveellisyydestä ja luonnosta on koko ajan kasvanut.

”Ihmiset ovat kiinnostuneita.”

Huomion saaminen on myös keskeinen tavoite, kun yritys päättää yhteistyöstä muiden toimijoiden kanssa. Se on käytännössä tarinankerrontaa yhdessä muiden kanssa, Alahuhta-Kasko sanoo.

Marimekollakin yhteistyökumppaneita on riittänyt: tänä vuonna yhtiö teki näkyvästi yhteistyötä japanilaisen vaatemerkki Uniqlon sekä amerikkalaisen kosmetiikkayhtiö Cliniquen kanssa. Viime vuonna Pariisin muotiviikoilla japanilainen muotitalo Comme des Garçons hyödynsi Marimekon kuoseja mallistossaan.

”Uniqlo oli laajemmalle kohdeyleisölle suunnattu yhteistyö, Comme des Garçons puolestaan kohdistui muodin mielipidevaikuttajiin”, Alahuhta-Kasko sanoo.

Aasiassa yhteistyötä on tehty toisaalta myös vaikkapa teehuoneissa tai museoiden kanssa. Finnairin koneissa Marimekon kuosit tulevat tutuiksi astioissa, tekstiileissä, pahvimukeissa ja lautasliinoissa.

Yllätyksellisyys ja uudet ajattelutavat korostuvat hänen mukaansa tällaisten yhteisprojektien yhteydessä.

”Tällä tavalla rakennetaan ilmiöitä. Luonnollisesti kollaboraatiot nostavat kävijämääriä myymälöihin ja niiden kautta voidaan profiloida brändiä uudella tavoin.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Marimekko
  • Tiina Alahuhta-Kasko

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yksi mies pitää valtaa kerrostalossa, joka rapistuu silmissä – Asukkaat ovat odotelleet remonttia vuosikaudet

    2. 2

      Miksi miehet lähettävät naisille kuvia omasta peniksestään? Ruotsalaistoimittaja löysi kuusi syytä hämmentävälle käytökselle

    3. 3

      Autoilijoiden häikäilemättömyys koulun edessä Espoossa on saanut jo poikkeukselliset mittasuhteet – ”Ajoneuvo­käyttäytyminen on lähtenyt käsistä”

    4. 4

      Turkkilaislehti: USA:lla on hallussaan nauhoite, jossa Saudi-Arabian kruununprinssi määrää toimittaja Khashoggin ”hiljentämisen niin pian kuin mahdollista”

    5. 5

      Mitä näet tässä kuvassa? Juha Vasara kuvasi tavallista bussiterminaalia, kun hän kohtasi odottamattoman näyn

    6. 6

      Neljän tähden dokumentti kuvaa raadollisesti Suomen vanhimman pelitalon sekoilua, kun yhtiö yrittää luoda epätoivoisesti kansainvälistä hittiä

    7. 7

      ”Ylikuormitus täällä on ihan hysteeristä” – HS:n selvitys kertoo sosiaali- ja terveysministeriön kriisistä, jonka kärsijöiksi uhkaavat joutua kaikkein heikoimmat

      Tilaajille
    8. 8

      Koomikko Iikka Kivi oli ahdistunut vihankylväjä, joka louhi verkosta todisteita maahanmuuttajien pahuudesta – Nyt hän kertoo, miksi purki pahan olonsa viattomiin

      Tilaajille
    9. 9

      Tieto jäljellä olevasta taloyhtiölainasta maksaa asukkaalle 65 euroa – Ovatko isännöintitoimistojen maksut kohtuullisia?

    10. 10

      Kimi Räikkösen perhe poseeraa Instagramissa Ferrarin uusissa Kimi-paidoissa: ”Iso perhe” – paidoilla tehdään kunniaa Räikkösen Ferrari-uralle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi mies pitää valtaa kerrostalossa, joka rapistuu silmissä – Asukkaat ovat odotelleet remonttia vuosikaudet

    2. 2

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    3. 3

      Uusia tietoja nuolilla surmatusta amerikkalaisesta seikkailijasta: uhmasi kieltoja pyrkiessään eristetyn heimon luo

    4. 4

      Keskelle Vaalimaan korpea on noussut eriskummallinen ostosparatiisi – HS tutustui venäläisiä houkuttelevaan outlet-kylään, joka muistuttaa kulissia

    5. 5

      Saastuttaa sisä­ilmaa, synnyttää kosteus­vaurion, vahingoittaa kerrostalon rakenteita – Kysyimme, ovatko ilmalämpöpumppuihin liitetyt epäilykset todellisia

    6. 6

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    7. 7

      Autoilija ajoi kahden alakouluikäisen lapsen päälle suojatiellä Espoossa – Vastaantulija yritti varoittaa tööttäämällä ja valoja väläyttelemällä

    8. 8

      Kiinalainen teurastamo pumppasi jopa 120 litraa vettä nautoihin nostaakseen eläinten myyntipainoa – Polvilleen luhistuneella naudalla näkyi ”kyyneleitä silmissään”

    9. 9

      Miksi miehet lähettävät naisille kuvia omasta peniksestään? Ruotsalaistoimittaja löysi kuusi syytä hämmentävälle käytökselle

    10. 10

      Koomikko Iikka Kivi oli ahdistunut vihankylväjä, joka louhi verkosta todisteita maahanmuuttajien pahuudesta – Nyt hän kertoo, miksi purki pahan olonsa viattomiin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus paljastaa: Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista merkittävästi

    2. 2

      Paniikkia, konkurssien pelkoa ja lähtöaikeita – Kauppakeskus Redin asiakaskato ajaa yrittäjiä ahdinkoon

    3. 3

      Tällainen on Suomi: Kun Trump kertoi uskomattoman väitteen Pohjolan metsänhoidosta, suomalaiset lähtivät metsään haravoimaan ja imuroimaan

    4. 4

      Täti innostui sukututkimuksesta, ja niin Leenakin teki dna-testin – Kun tulokset tulivat, eletty elämä osoittautui valheeksi

      Tilaajille
    5. 5

      Käänne asuntomarkkinoilla: Asunnon myyjä ei enää saa välttämättä edes omiaan pois – ”Jos jotain, niin tähän ei kannata lapsen lailla uskoa”

    6. 6

      Kun kumppani tulee raskaan työpäivän jälkeen kotiin ja räjähtää, häntä kannattaa lähestyä tunteella

    7. 7

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    8. 8

      Kuvia Suomesta, osa 39: Rio Gandara kuvasi, mitä tekevät ihmiset, jotka eivät saa öisin unta

    9. 9

      Uni oli pelottava, ja siinä kuusivuotias Patrick Tiainen rakasti poikaa – Tiainen nousi karismaattisen seurakunnan johtoon, uskoi Jumalan eheyttävän hänet ja myönsi lopulta, että uni oli totta

      Tilaajille
    10. 10

      Euroopassa raivoaa sota, jonka keskellä ihmiset käyvät oopperassa ja asuvat bunkkereissa – HS:n erikoisartikkeli vie Itä-Ukrainan sodan molemmille puolille

    11. Näytä lisää