Talous

Marimekon nuori toimitusjohtaja pääsi japanilaiseen suurtapahtumaan esittelemään ajatuksia, joilla perinteikäs yhtiö on tehnyt uuden nousun – ”Brändit rakennetaan yhdessä kuluttajan kanssa”

Vastuullisuus ja yhteistyö ovat Marimekon tulevaisuuden avaintekijöitä, yhtiön toimitusjohtaja sanoo.

Muotiteollisuus on ison muutoksen edessä, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Ja Marimekolla on hänen mukaansa visio sitä varten. Sen keskiössä on kolme asiaa: arvot, digitalisaatio ja yhteistyö.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alahuhta-Kasko puhui näkemyksistään keskiviikkona Tokiossa kansainvälisessä yrityskonferenssissa Nikkei Global Management Forumissa, johon hän osallistui ainoana suomalaisena puhujana. Tapahtuma kokoaa liike-elämän johtajia keskustelemaan viimeisimmistä johtamisen suuntauksista.

Alahuhta-Kaskon ajatukset kiinnostavat, koska Marimekko on nosteessa. Yhtiön osakkeen arvo on kaksinkertaistunut vuodessa, kun se on kasvattanut myyntiään niin Suomessa kuin Aasiassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alahuhta-Kaskon näkemyksessä asiat tuntuvat liittyvän toisiinsa: kun kuluttajien arvomaailma muuttuu, yritysten täytyy vastata siihen. Nykyteknologian ansiosta kuluttajat saa parhaiten kiinni digitaalisten kanavien kautta, jolloin tuotemerkki rakentaa mielikuvaa itsestään vuorovaikutuksessa yhdessä kuluttajien kanssa.

Samalla yhteistyö sekä saman että muiden toimialojen yritysten kanssa edistää tietoisuutta tuotemerkistä.

Kuulostaa hieman abstraktilta. Mutta annetaan hänen selittää. Ensin ne arvot.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Marimekon tekstiilien ja vaatteiden pohjana on aina ollut ajattomuus, Alahuhta-Kasko sanoo. Kyllähän ne Suomessa tunnetaan: Unikko, Jokapoika ja niin edespäin. Mutta Alahuhta-Kasko ei puhu pelkästään visuaalisesta ajattomuudesta vaan myös sukupolvelta toiselle säilymisestä.

”Ajaton muotoilu on paitsi liiketoiminnan ydintä alusta alkaen, myös Marimekon vastuullisuusajattelun kantava voima.”

Ja näin päästään arvoihin. Kuluttajien arvomaailma muuttuu Alahuhta-Kaskon visiossa maailmanlaajuisesti ympäristön ja kestävän kehityksen tukemisen suuntaan. Kestävät arvot ja aitous korostuvat kertakäyttöisyyden tai statussymbolien sijaan, hän sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Myös kuluttajat ymmärtävät enenevässä määrin oman roolinsa ja vastuun maailman tulevaisuudesta huolehtimisesta. Se antaa hyvää painetta koko muotialalle tehdä isoja asioita kestävyyden eteen.”

Tämä näkyy Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekon materiaaleissa: yhtiö pyrkii yhteistyökumppaneiden kanssa kehittämään entistä ekologisempia materiaaleja, kuten sellusta valmistettuja tekstiilejä, tai varmistamaan käyttämänsä puuvillan alkuperän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Muutama vuosi sitten kansalaisjärjestö Finnwatch kyseenalaisti yhtiön vastuullisuuslupaukset. Kuluttajien oli järjestön mukaan vaikea saada tietoa muun muassa alihankkijoiden työolosuhteista. Toisaalta myös tuotanto-olosuhteista nousi kolme vuotta sitten kohua, kun julki tuli video kiinalaiselta laukkutehtaalta, jossa työntekijät työskentelivät takit päällä kylmässä.

Alahuhta-Kasko oli tuolloinkin yhtiön johtavissa elimissä, muttei toimitusjohtaja. Hän sanoo yhtiön käyvän läpi tuotanto-olosuhteita säännöllisesti ja olevan avoin tuotteiden valmistajista.

”Olemme usean vuoden ajan julkaisseet listan tärkeimmistä tavarantoimittajistamme. Uskomme avoimuuden voimaan.”

Toimenpiteisiin ryhdytään, jos ongelmia ilmenee, Alahuhta-Kasko sanoo.

”Ensisijaisesti haluamme tukea kumppania siinä, että asiat saadaan korjattua. Uskon, että se on tärkein tapa vaikuttaa positiivisesti laajemmin ajateltuna koko tuotantoketjuun ja sen kehittymiseen.”

Hyvät arvot ja kaunis viesti eivät kuitenkaan paljoa vaateyritystä lämmitä, jos ei pääse kuluttajien näkyville. Marimekko on muodin maailmassa suhteellisen pieni toimija. Sen vuosittainen liikevaihto oli viime vuonna 102 miljoonaa euroa. Maailman suurimpien muotitalojen liikevaihdot mitataan miljardeissa, jopa kymmenissä miljardeissa euroissa.

Nykyteknologia kuitenkin auttaa Marimekkoa toimimaan yhdessä kuluttajien kanssa. Verkkomyynnin mahdollistaman saavutettavuuden ja digitaalisten viestintäkanavien avulla brändit voivat olla paremmin yleisönsä kanssa vuorovaikutuksessa.

Valta on oikeasti siirtymässä kuluttajalle, Alahuhta-Kasko sanoo. Se luo kysynnän hänen mukaansa uudelleen.

”Brändejä rakennetaan muotialalla yhdessä asiakkaiden kanssa. Kaukana ovat ne ajat, kun yhtiö pystyi viestimään yksisuuntaisesti ja kontrolloimaan mielikuvaa sitä kautta.”

Erityisesti tämä näkyy Kiinassa, minne Marimekko perusti aiemmin tänä vuonna oman tytäryhtiön. Alahuhta-Kasko näkee Kiinan verkkokaupan johtavana alueena. Erityisesti sikäläinen sosiaalisen median palvelu WeChat sekä AliBaban verkkokaupat ovat kehittyneet pidemmälle kuin länsimaiset toimijat verkkokaupan saralla. Kehitys on ollut valtavaa varsinkin mobiilipalveluissa.

Alahuhta-Kasko näkee Marimekolle ison edun siinä, että se pääsee oppimaan verkkokaupan tekemistä Kiinassa. Näitä oppeja esimerkiksi kuluttajaviestinnän suhteen yhtiö voisi tuoda muuallekin.

Yleinen kuva Kiinasta on, että sikäläinen keskiluokka kuluttaa paljon ja tavaroiden kierto on valtavan nopeaa. Se ei välttämättä istu kovin hyvin Alahuhta-Kaskon painottamiin kestäviin arvoihin.

Yhtiö pyrkii hänen mukaansa lisäämään kuluttajien tietoisuutta kestävyydestä myös Kiinassa.

”Muutoksen nopeus Kiinassa on valtava. Jos ja kun ympäristöön ja kestävyyteen liittyvät asiat nousevat pinnalle, mihin uskon vahvasti, voi se näkyä kuluttajien valinnoissa nopeastikin.”

Hänen mukaansa Kiinan suurkaupungeissa – Pekingissä, Shanghaissa, Guangzhoussa – tietoisuus puhtaudesta, terveellisyydestä ja luonnosta on koko ajan kasvanut.

”Ihmiset ovat kiinnostuneita.”

Huomion saaminen on myös keskeinen tavoite, kun yritys päättää yhteistyöstä muiden toimijoiden kanssa. Se on käytännössä tarinankerrontaa yhdessä muiden kanssa, Alahuhta-Kasko sanoo.

Marimekollakin yhteistyökumppaneita on riittänyt: tänä vuonna yhtiö teki näkyvästi yhteistyötä japanilaisen vaatemerkki Uniqlon sekä amerikkalaisen kosmetiikkayhtiö Cliniquen kanssa. Viime vuonna Pariisin muotiviikoilla japanilainen muotitalo Comme des Garçons hyödynsi Marimekon kuoseja mallistossaan.

”Uniqlo oli laajemmalle kohdeyleisölle suunnattu yhteistyö, Comme des Garçons puolestaan kohdistui muodin mielipidevaikuttajiin”, Alahuhta-Kasko sanoo.

Aasiassa yhteistyötä on tehty toisaalta myös vaikkapa teehuoneissa tai museoiden kanssa. Finnairin koneissa Marimekon kuosit tulevat tutuiksi astioissa, tekstiileissä, pahvimukeissa ja lautasliinoissa.

Yllätyksellisyys ja uudet ajattelutavat korostuvat hänen mukaansa tällaisten yhteisprojektien yhteydessä.

”Tällä tavalla rakennetaan ilmiöitä. Luonnollisesti kollaboraatiot nostavat kävijämääriä myymälöihin ja niiden kautta voidaan profiloida brändiä uudella tavoin.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suosittu taiwanilainen ”bikini­kiipeilijä” Gigi Wu kuoli paleltumiseen pudottuaan ensin vuorelta

    2. 2

      Vältä tätä yleistä toimintatapaa sängyssä – sen lopettaminen voi johtaa parempaan seksiin kuin aikoihin

    3. 3

      Viisi vuotta sitten Kaisa kirjoitti kirjeen, sitten hän yritti tappaa itsensä – Nyt hän kertoo, mikä lopetti loputtomalta tuntuneen pimeyden ja miten muutkin voisivat ehkä selvitä

    4. 4

      Nykytila ei ole normaali – Raha tulee kallistumaan ainakin hetkittäin, ja nämä asiat on syytä tietää ennen suurta asunto­lainaa

      Tilaajille
    5. 5

      NHL-vahti Mikko Koskiselle muhkea miljoonasopimus – faneilta täystyrmäys

    6. 6

      Hämeenlinnanväylällä liikkuu hevosia

    7. 7

      Tämän vuoden hittidieeteiksi voivat nousta pegaanius ja ”eko-ketoilu” – toisessa keho polttaa täysillä rasvaa ja paino putoaa nopeasti, mutta ruokavalio voi myös vahingoittaa suolistoa

      Tilaajille
    8. 8

      I- ja P-junissa myöhästymisiä ja vuorojen perumisia tiistaiaamuna henkilövahingon takia

    9. 9

      Kiinalaisviranomaiset vahvistavat: Raskaana on toinenkin geenimuokattuja lapsia kantava nainen

    10. 10

      Game of Thrones -tähti hihkui innosta päästyään Mika Häkkisen superauton kyytiin: ”Hämmästyttävää!”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen synnytti bussipysäkillä Helsingin Käpylässä – ”Mies sanoi rauhallisesti, että nyt alkoi synnytys”

    2. 2

      Helsingin Isolta Roobertinkadulta löytyi luvaton salahotelli, väittää rakennusvalvonta – Osakas: ”Huippu­hinnan” asunnoistaan maksaneet kärsivät

    3. 3

      Näin meidät huijattiin juomaan vaikka ei ole jano – liika juominen on vaarallista urheilussa, ja muillekin se on turhaa

      Tilaajille
    4. 4

      Internetissä huomattiin, ettei oikein kukaan osaa piirtää oikein kirjainta ”x” – Tieteen nimissä: kerro, miten sinä piirrät omasi

    5. 5

      Kuka nousi kukkulalle Korsossa? Aamos Vesaikko etsii ihmistä, jonka hän näki kaukoputkellaan 15 kilometrin päästä Pohjois-Haagasta

    6. 6

      Suomen suosituin radiotiimi hajoaa – ”Juhan mukaantulo kahdeksan vuotta sitten oli vahinko”, sanoo ohjelmapäällikkö

    7. 7

      Monilla on piilolinssien vaurioittamat silmät, eivätkä he tiedä sitä itse – yhtä piilolinssityyppiä asiantuntija ei suosittele kenellekään

      Tilaajille
    8. 8

      Vältä tätä yleistä toimintatapaa sängyssä – sen lopettaminen voi johtaa parempaan seksiin kuin aikoihin

    9. 9

      Pilkkasiko Trump-lippikseen pukeutunut poikakoulun oppilas alkuperäiskansan aktivistia? Viraalivideon tarina täydentyi yön aikana

    10. 10

      Suomi laittoi miljoonia euroja saksalaisiin ruoka­messuihin – HS kiersi Suomen osaston berliiniläisen ruoka­gurun kanssa, ja tämä yllättyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    2. 2

      Pilapiirtäjä Ville Ranta teki piirroksen Oulun seksuaali­rikoksista ja sohaisi muurahais­pesään – Facebook jäädytti tilin, mutta se ei Rantaa hetkauta, sillä hän ei ole ensi kertaa asialla

    3. 3

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    4. 4

      Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

    5. 5

      Kampaaja Petri Puhakka joi itsensä väsyksiin, haki voimaa amfetamiinista, vihasi itseään peilin edessä ja joi lisää – Sitten esimies sanoi oikeat sanat

      Tilaajille
    6. 6

      Tältä näyttää Redi arkisena aamu­päivänä – Yrittäjät kertovat, miltä kauppa­keskuksen tilanne vaikuttaa nyt

    7. 7

      Tällainen on kahdeksan lapsen hyväksikäyttö­tapaus: Kalliolaismies saalisti tyttöjä Instagramissa – Tuomittu pyysi 14-vuotiasta tyttöä vaikenemaan seksistä

    8. 8

      Näin meidät huijattiin juomaan vaikka ei ole jano – liika juominen on vaarallista urheilussa, ja muillekin se on turhaa

      Tilaajille
    9. 9

      Ruokavalioista tuli niin tiukkoja, että ihmiset alkoivat syödä väärin – nyt nousee yksinkertainen dieetti, jonka asiantuntija soisi syrjäyttävän kaikki muut

      Tilaajille
    10. 10

      Nainen synnytti bussipysäkillä Helsingin Käpylässä – ”Mies sanoi rauhallisesti, että nyt alkoi synnytys”

    11. Näytä lisää