Talous

Suomi laittoi miljoonia euroja saksalaisiin ruoka­messuihin – HS kiersi Suomen osaston berliiniläisen ruoka­gurun kanssa, ja tämä yllättyi

Suomi osti maailman suurimmilta ruokamessuilta Berliinin Grüne Wochelta paikan teemamaana. Saksalainen ruokaguru Hendrik Haase kiersi Suomen osaston ja valitsi suosikkinsa.

Berliini

Vieno kitkeryys.

Siihen kiteytyy Suomen ominaismaku berliiniläisen ruokagurun Hendrik Haasen mielestä.

”Se on hyvä”, Haase sanoo.

”Kitkeryydellä tuote erottuu teollisesti valmistetusta ja sokeroidusta massaruuasta – esimerkiksi kaikki maailman marjamaut voidaan tehdä myös keinotekoisesti, mutta happamuus ja kitkeryys tuovat autenttisuutta.”

Haase päätyy tiivistämään Suomen ominaismaun maisteltuaan Berliinin ruokamessuilla Lapin Marjan puolukkamehua, joka oli hänen mielestään juuri tarpeeksi ytimekästä ja hapanta.

HS on kutsunut Haasen tutustumaan Suomen messuosastoon maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella.

Osallistuminen Grüne Wocheen on Suomelle tänä vuonna miljoonapanostus. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto (MTK) osti Suomelle 360 000 eurolla paikan messujen teemamaana. Kun päälle lasketaan se, mitä messuille lähteneet yritykset reissustaan maksavat, kokonaisbudjetiksi tulee MTK:n mukaan lähes kolme miljoonaa euroa.

Hendrik Haase on uuden aallon käsityöläislihakauppias, jonka Kumpel & Keule -lihakauppa ja ravintola Berliinin foodie-kulttuurin keskittymässä Markthalle Neun -kauppahallissa on todella suosittu.

Mustasta hatustaan tunnettu Haase on usein Saksassa esillä, kun aiheena ovat ruokatrendit ja ruuan tulevaisuus. Erityisesti hän puhuu hyvästä lihasta. Uudelle lihakulttuurille on lainattu termi pienpanimoilta. Haasen liha on crafted meatia, jossa laatuliha, leikkeleet, pateet ja makkarat ovat käsityötaidon näytteitä.

Haasen käsien läpi kulkee vaikkapa pientuottajan luomukanoja tai koko elämänsä takapihalla tonkineita maatiaissikoja. Makkara ei ole vain makkara, vaan sävykäs tuote, jossa jokainen raaka-aine ja makuvivahde on tärkeä.

Mitä hän ajattelee suomalaisten ruokayritysten annista saksalaisille?

80 suomalaisyrityksellä on Grüne Wochella yhteinen messuosasto. Haase lähtee kiertämään sitä vastapäivään.

Suomalaisten elintarvikeyritysten eniten havittelema messuvieras on supermarketketjun tai elinarvikejätin sisäänostaja. Sellainen Haase ei ole. Sen sijaan mustahattuinen ruokaguru edustaa huippukokkien ja ruokahifistelijöiden maailmaa, jossa etsitään kiinnostavia premium-tuotteita.

Ja nyt löytyykin jo ensimmäinen!

Mitä ihmettä tämä on? Haase nuuhkii tummaa jauhetta Henri Vanhasen ja Hannu Piispasen pöydän ääressä. Hän sipaisee jauhetta kämmenselälleen ja nuolaisee. Pakurikääpä – jatkoon!

Haase jututtaa pitkään Luonnon­vara­keskuksen tutkijaa Vanhasta, joka selittää, mistä pakurissa oikein on kyse ja miten hän kehittänyt menetelmän, jolla pakuria voidaan jalostaa ja viljellä. Koivun runkoon porataan reikä ja reikään työnnetään tappi, johon on istutettu pakurikäävän rihmastoa.

Vaikutus tehty.

Suomalaisyrityksillä on messuilla paljon luomua, marjatuotteita ja erityisen paljon uudenlaisia kauratuotteita.

Päästäkseen Haasen suosikkilistalle on laadun yhdistyttävä aitouteen ja kiinnostavuuteen.

Haase kiittelee sitä, että tarjolla on tuotteita vanhoista viljoista kuten speltistä ja emmervehnästä. Haasen mielestä myös nokkosen käyttö on hyvä juttu. Juuri nokkonen tekee esimerkiksi Teemu Kanasuon Agrifutura-yrityksen Nams-tomaattismootieista kiinnostavia.

Tosin jo se, että haluaa tuoda porilaisia terttutomaatteja Euroopan markkinoille, on Haasesta kunnioitettavaa.


Sitten käteen osuu purkki, josta Haase pyytää Anu Kiiveriltä maistiaisia. Se on Arctic Warriorsin vihreää pakastekuivattua kuusenkerkkäjauhetta ja Haasen mielestä todella erityisen ja kiinnostavan makuista. Jatkoon!

Messuilla on mukana useita pienpanimoita ja marjaviinien valmistajia. Kyrö Distilleryn Napue-ruisgini saa Haaselta nyökyttelyä. Hän kaivaa kännykän esiin ottaakseen kuvan Napuen mainoskuvasta, jossa kirmaa miehiä kelteisillään viljapellossa.


Mutta heti ruisginin jälkeen Haase maistaa jotain, jonka hän nostaa lopulliselle suosikkilistalleen: Fiskarsin Ruukissa toimivan siideritalon Kuura Ciderin Kuura Cuvéen. ”Tätä voin suositella ystävilleni, berliiniläisen tähtiravintolan kokeille.”

Kuura Cider valmistaa suomalaisista omenoista siideriä, ja Kuura Cuvée on shampanjamenetelmällä tehty kuohusiideri. Toinen tuote messuilla on jääsiideri, ja Haasea kiinnostaa, missä Halmetoja pakastaa jääsiiderinsä.

”Ulkona pakkasessa.”

Kuuran perustaja ja omistaja Petri Halmetoja Haasen huomiosta otettu. ”Vienti Eurooppaan ei sinänsä olisi vaikeaa, mutta en ajattele vielä liian isosti ottavani Saksan Saksan haltuun – ensin valloitan Berliinin. Olisi hyvä saada muutama jälleenmyyjä ja ravintola kiinnostumaan. Se olisi itse asiassa jo aika paljon.”


Sitten Haase näkee jotain, jota ei voi vastustaa. Kiulullisen perunoita. Hän alkaa jututtaa Skabamin Pia Tapiota ja Tapio Knuuttilaa, jotka esittelevät Suomessa kehitettyjä erityisen ravinteikkaita perunoita Frex-brändin alla.

Kyse on itse asiassa viljelytekniikasta ja viljelykierrosta, Haase hoksaa. ”Tässä on todellinen ruokainnovaatio.”

Haase puristelee sormiensa välissä maistiaisina tarjottavien keitettyjen perunanpalojen rakennetta ja nestepitoisuutta ja uppoutuu pitkään keskusteluun hyvän perunan luonteesta.

”Itse syön usein vain todella hyvää perunaa ja jotain kiinnostavaa suolaa sen lisukkeena.”


Knuuttila sanoo ravintorikastetun perunan kiinnostavan erityisesti huippuravintoloita. Haase sanoo, että entistä taitavammin brändätty peruna on hyvä esimerkki siitä, että ihmisiä alkaa todella kiinnostaa, mitä on ruuan laatu.

”Makuja ei pidä vahvistaa, vaan trendi on aitous. Laatu on jotain, mitä ei ole kemiallisesti muutettu tai vahvistettu.”

Siideri, pakuri, kuusenkerkkä, peruna. Siinä Haasen suomalaissuosikit Grüne Wochelta. Tuotteita yhdistää aitous ja laatu sekä se, ettei niille ole kilpailijoita muualta.

”Olen todella positiivisesti yllättynyt Suomen osastosta”, Haase sanoo. ”Olisin huolissani vain yhdestä asiasta. Nämä tuotteet eivät täällä kohtaa sitä yleisöä, jonka ne ansaitsisivat.”

Grüne Woche on Haasen mielestä jämähtänyt syvälle 1990-luvulle. Suomi oli kuin raikas tuulahdus kaiken kitšin ja romantisoitujen maakuvien keskellä.

Suomen osaston joulupukkikin on Bad Santa, jonka tuote ovat alkoholipitoiset jäätelöt.

Haasen mielestä messuilla on liian junttia suomalaisille ruokainnovaatioille, eivätkä maistiaisia rohmuavat kävijät edes tajua, mistä Suomen varsin hienostuneella osastolla on kyse, Haase sanoo.

Uteliaat foodiet ovat muualla, mutta eivät suinkaan tuottajien ja startupien ulottumattomissa. Ruokaviennin tulevaisuus on digitaalinen, Haase muistuttaa.

Kuluttajat ovat sosiaalisessa mediassa, vaikka Instagramissa, ja niin pitää olla tuottajienkin. Kun ruokaintoilija Berliinissä näkee jotain kiinnostavaa, hän klikkaa kuvaa ja saa Paypalin pikamaksulla tilattua kotiinkuljetuksella haluamansa.

”Voin tehdä puhelimella oman markkinointini, tilaukseni, pitää yhteyttä tuottajiin ja asiakkaisiini ilman välikäsiä. Voin ihan hyvin kuvitella, että joku suomalaistuottaja, jolla on 20 000 pulloa mustikkamehua, saa parilla kuvalla ja sosiaalisen median taidoilla ne kaupaksi nopeasti ympäri Eurooppaa.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa yötä päivää Kumpulassa – Operaation hinta jopa 60 000 euroa kuukaudessa, arvioi turvallisuusalan yritys

    2. 2

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin eteläiseen kärkeen suunnitellaan koteja yli 7 000 ihmiselle – Tie pois vie tuskaisen ruuhkasumpun kautta

    4. 4

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    5. 5

      Nuohous vapautuu ja markkinoille on jo tulossa yritys, joka viranomaisten mukaan kaupittelee remontteja lainvastaisesti

    6. 6

      Jatkuva hyvä päivä saattaa olla merkki toksisesta positiivisuudesta

    7. 7

      Lapsen raiskauksesta tuomittu selvisi ehdollisella tuomiolla, koska vankila olisi haitannut miehen ”sosiaalista selviytymistä”

      Tilaajille
    8. 8

      Yksi katse muistuttaa toivon heittäneestä lama-Suomesta – Iltalypsyn karjakko kertoo, miten syntyi armoton satiiriohjelma, jota ei enää voisi tehdä

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      Roskiin hukkuva Moskova vie jätteensä satojen kilo­metrien päähän: ”Vaikka olen itse ollut miliisinä, yllätyin, millaista korruptiota tässä on”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    2. 2

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    3. 3

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    4. 4

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    5. 5

      Maailman ehkä harvinaisin muumimuki tulee myyntiin huhtikuussa huutokaupassa Turengissa

    6. 6

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    7. 7

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyvän­tekeväisyys­järjestöt nuolemaan näppejään

    8. 8

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää