Talous

”Pahimmillaan äänestäjät eivät edes tajua, että jutut ovat mainoksia” – F-Securen Hyppönen pitää poliittisen mainonnan kohdentamista somessa vaarallisena, eurovaali­ehdokas on eri mieltä

Kokoomuksen eurovaaliehdokkaan Aura Sallan mielestä sosiaalisessa mediassa on käytännössä pakko käyttää maksettua ja kohdennettua mainontaa. ”Muuten vaikkapa blogipostaus näkyy vain 150:lle ihmiselle.”

Yhdysvaltain presidentinvaalikampanjan ja Britannian brexit-kansanäänestyksen jälkeen on käyty keskustelua sosiaalisessa mediassa kohdennetun mainonnan vaikutuksesta vaalituloksiin.

Some-alustat kuten Facebook, Instagram ja Twitter käyttävät käyttäjien itsestään antamia tietoja ja tulkitsevat heidän tykkäyksiään, kaverilistojaan ja muuta toimintaansa luodakseen profiilin, jota mainostajat voivat käyttää mainosten kohdentamiseen hyvinkin yksityiskohtaisella tasolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Samoja tietoja käytetään myös poliittisten viestien kohdentamiseen ja se on osoittautunut hyvin tehokkaaksi. Mutta, onko se ongelma?

Tietoturvayhtiö F-Securen tutkimusjohtajan Mikko Hyppösen mielestä on.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hyppönen mainitsi asian Ylen A-talk-ohjelmassa torstaina ja jatkoi keskustelua perjantaina Twitterissä. Vaara piilee Hyppösen mukaan siinä, että viestien kohdentaminen voidaan somessa viedä aivan eri tasolle kuin mihin aiemmin on ollut mahdollisuutta.

Automaattiset algoritmit voivat koneälyn avulla räätälöidä viestejä jopa yksilötasolla juuri sellaisiksi, että ne löytävät kaikupohjaa vastaanottajan ajatusmaailmasta.

”Pahimmillaan äänestäjät eivät edes tajua, että heidän virrassaan näkyvät jutut ovat mainoksia. Äänestäjä ei myöskään välttämättä ymmärrä, että massaräätälöinti on luonut viestit vain hänelle, eikä kukaan muu näe samoja viestejä. Eri äänestäjille voidaan näyttää jopa aivan päinvastaisia viestejä”, Hyppönen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Silloin voi jo olla melko epäselvää, mistä äänestäjät edes äänestävät.

Hyppösen mielestä on ok, että ehdokkaat ja puolueet viestivät normaalisti some-seuraajilleen, mutta maksettu profiloitu mainonta voi olla demokratialle haitallista ja sen rajoittamista pitäisi pohtia.

Kokoomuksen eurovaaliehdokas Aura Salla on eri mieltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sallan mielestä sosiaalinen media on erityisesti nuorille ehdokkaille käytännössä ainut mahdollisuus tavoittaa äänestäjänsä. Salla otti kantaa Hyppösen ajatuksiin Twitterissä.

Poliittisen some-mainonnan kohdentaminen on hänen mukaansa myös Suomessa ihan arkipäiväistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Salla kertoo HS:lle harrastavansa kohdentamista itsekin, koska esimerkiksi Facebookin nykyiset käyttäjäehdot käytännössä pakottavat maksulliseen mainontaan ja siinä samalla viestit voi myös kohdentaa esimerkiksi tiettyyn kaupunkiin, tietyn ikäisille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita tietyistä asioista.

”Minulla on Facebookissa melkein 8 000 tykkääjää, mutta silti Facebook näyttää postaukseni vain 150:lle ihmiselle, ellen maksa mainoksesta. Näillä kanavilla et saa viestiäsi mihinkään, ellet laita siihen rahaa”, Salla sanoo.

Maksetuissa viesteissä lukee aina sana ”sponsoroitu”, joka tarkoittaa että viestistä on maksettu.

”Siitä ihminen tietää, että se on mainos ja että ehdokas on suunnannut sen juuri hänelle, koska ajattelee että hän on kiinnostunut tästä asiasta.”

Hän ei pidä profilointia tai kohdentamista ongelmallisena tai edes uutena asiana.

”Kyllähän puolueet ja ehdokkaat ovat aina määritelleet kohderyhmän, jolle viestintä kannattaa kohdentaa. Tällaista määrittelyä ja markkinatutkimusta on tehty aina siitä, mihin kannattaa ohjata suoramainontaa, kenen oviin kannattaa koputtaa tai mistä lehdistä ostaa mainostilaa.”

Hyppösen mielestä somessa viestien kohdentaminen on kuitenkin täysin eri asia kuin perinteiset keinot, koska kerätty profiilitieto on niin syvälle käyttäjien mieltymyksiin menevää.

Sosiaalisessa mediassakin kohdentamista on tosin eri asteista. Sallan harrastama kohdentaminen on vähän erilaista kuin automaattinen viestien massaräätälöintiä yksilötasolla, josta Hyppönen erityisesti varoittaa.

Salla valitsee, minkä tyyppisille ihmisille hän lähettää tiedon esimerkiksi uudesta blogikirjoituksestaan. Siitä ei kuitenkaan lähde eri tyyppisille ihmisille erilaista versiota.

”Pystyn valitsemaan esimerkiksi kohdennettavien iän, alueen, minkälaisista sivuista ihminen on tykännyt ja mitkä ovat hänen kiinnostuksen kohteensa”, Salla sanoo.

Hänen mukaansa suomalaiset antavat itsestään tosin nykyään tietoja aika varovasti ja varovat mitä klikkaavat. Käytännössä profilointitietoa ei siis ole hirveän paljon saatavissa ja kohdentaminen on siksi aika karkeaa.

Sallan mielestä sosiaalisen median käyttöä politiikassa ei pitäisi demonisoida, vaikka siinä vikoja onkin.

”Some on mahdollistanut todella paljon. Suljetuista yhteiskunnista on pystytty kommunikoimaan ulospäin, ja ne joilla ei ole perinteisiä alustoja käytössään ovat voineet tulla kuulluiksi”, hän sanoo.

Hyppönenkään ei lopulta ole varma, kannattaako hän poliittisen some-mainonnan kieltämistä tai edes rajoittamista.

”Ongelma on se, että meillä puolueet ja ehdokkaat tietysti lainkuuliaisesti noudattaisivat kieltoa, mutta se ei estäisi esimerkiksi venäläisten vaikuttamista Suomen vaaleihin some-kanavien kautta. Se voisi olla silloin vain entistä tehokkaampaa”, hän sanoo.

”Mutta tästä asiasta pitäisi ainakin käydä keskustelua, ja sitähän tässä nyt tehdään.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Maahanmuuttajien rikoksia selitetään usein kulttuurilla tai mielenterveysongelmilla, mutta syy voikin löytyä miehisyyden pönkittämisestä tai heikosta koulutuksesta

      Tilaajille
    2. 2

      Suomesta, osa 43: Markus Jokela on kuvannut yli 30 vuotta suomalaisten lauantai-iltoja, tuulipukuja, Kanarian-matkoja, papiljotteja ja pitsansyöntiä

    3. 3

      HS vieraili Vienan Kemijoen viimeisessä karjalaiskylässä: Se on henkitoreissaan, vaikka pian valmistuva vesivoimala ei sitä hukutakaan

      Tilaajille
    4. 4

      Puolisoni työ sekoittaa perhe-elämän ja lomat – Lapsetkin ovat oppineet, että aina kun puhelin soi, isän pitää tehdä töitä

    5. 5

      Kun Neuvostoliiton pommikoneet ilmestyivät Helsingin kattojen ylle, vain 16-vuotias Tauno Hammar päätti toimia – ”En osannut pelätä”

    6. 6

      Ulkopuolisilla ei ollut 120 vuoteen mitään asiaa Suomen kulta­kauden taideaarteeseen – Tältä Järnefeltin ainutlaatuisessa jugendhuvilassa näyttää nyt

    7. 7

      Mukava mies on joskus tasa-arvon tulppana, vahingossa tosin

    8. 8

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    9. 9

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    10. 10

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    2. 2

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    5. 5

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    6. 6

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    7. 7

      Uusi pettämätön matkakonsepti säästää rahaa, aikaa ja luontoa

    8. 8

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    9. 9

      Oikeustieteilijät kehuvat perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoa ja ihmettelevät hallituksen jääräpäisyyttä

    10. 10

      Ihmiset sanovat arvostavansa puhdasta ruokaa, mutta tutkija Helena Siipi ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    3. 3

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    4. 4

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    5. 5

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    6. 6

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    7. 7

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    8. 8

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    9. 9

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    10. 10

      Saturday Night Live pilkkasi hätätilajulistusta, ja Donald Trump sai tarpeekseen: ”Miten kanavat selviävät tästä ilman seuraamuksia?”

    11. Näytä lisää