Talous

Ihmisten tapa ostaa ruokaa muuttuu nopeasti, ja sen vuoksi norjalainen elin­tarvike­jätti Orkla osti Suomesta Kotipizzan

Ruoan ostaminen siirtyy ruokakaupoista ravintoloihin ja elintarvikejättien on pakko sopeutua muutokseen, Kotipizzan ostanut Orklan toimitusjohtaja Peter Ruzicka selittää.

Miksi norjalainen elintarvikejätti Orkla osti Kotipizza-pikaruokayhtiön pois pörssistä?

Orklan toimitusjohtaja Peter Ruzicka sanoo kauppaan olleen monia syitä, mutta yksi peruste nousee ylitse muiden.

Ihmisten tapa ostaa ruokaa muuttuu nopeasti niin, että yhä suurempi osa ruuasta ostetaan valmiina mukaan tai nopeasti ravintolassa syötäväksi.

”Käynnissä on nopea asteittainen muutos. Euroopassa ravintolasyönti kasvaa 5–8 prosenttia vuodessa, vähittäiskauppa vain kaksi prosenttia.”

Siksi Orklan on muututtava kuluttajien käyttäytymisen mukana ja siirryttävä myös ravintolabisnekseen, jos se haluaa osansa kasvusta, Ruzicka selittää.

 

”Kulutus siirtyy uusiin kanaviin.”

Myös muut kansainväliset elintarvikejätit ovat havahtuneet ruoan ja juoman kulutustapojen muutokseen.

Sveitsiläinen Nestle osti äskettäin kalifornialaisen Yhdysvaloissa ja Japanissa nopeasti kasvavan Blue Bottle -hipsterikahvilaketjun. Coca-Cola Company saattoi puolestaan tämän vuoden alussa päätökseen maailman toiseksi suurimman kahvilaketju Costa Coffeen oston, Ruzicka listaa.

”Ne näkevät, että kulutus siirtyy uusiin kanaviin.”

Hän ennustaa, että Euroopassa ruokien ja juomien kulutus muuttuu niin, että puolet ruuasta ostetaan valmiina muualta kuin ruokakaupoista ja marketeista.

”Näin on jo tapahtunut Yhdysvalloissa, ja Tukholmassakin.”

Ruzicka kertoo Orklan eroavan brändistrategiassaan kansainvälisistä päivittäistavarakaupan brändiyhtiöistä ennen kaikkea siinä, että yhtiö on keskittynyt paikallisten tuotemerkkien vaalimiseen.

Orklalla on 300 paikallista brändiä yli sadassa maassa.

Suomessa se valmistaa Jyväskylässä Pandan makeisia ja Ahvenanmaalla Taffel-perunalastuja tai myy esimerkiksi Ahti-silliä.

Ruzicka kertoo Orklan pitävän strategiassaan tärkeänä sitä, että sillä on paikalliset maayksiköt, sillä niiden työntekijät tuntevat hyvin paikalliset olosuhteet ja mieltymykset.

 

”Maistoin Kotipizzan suosituinta pizzaa. Norjassa sellaista ei söisi kukaan.”

Ruzicka kiersi esikuntansa kanssa maaliskuun alussa Orklan Suomen väen kanssa Helsingissä tutustumassa tuoreeseen Kotipizza-ostokseensa. Hän tapasi Kotipizzan johtoa ja franchise-yrittäjiä ja rauhoitti heitä luvaten kaiken pysyvän jokseenkin ennallaan.

Lounaaksi hänelle tarjottiin ravintolayhtiön tuotteita, eli Kotipizzan ja No Pizzan pizzoja, Chalupa-ketjun meksikolaista ruokaa ja Social Burgerjointin hampurilaisia.

”Maistoin Kotipizzan suosituinta Special Opera -pizzaa, jossa oli kinkkua, salamia – ja tonnikalaa. Norjassa sellaista ei söisi kukaan”, Ruzicka naurahtaa.

Hän kertoo paikallisen maun vaihtelevan muutenkin voimakkaasti maasta toiseen siirryttäessä.

Esimerkiksi käy Orklan ketsuppi, joka on peräti yhdeksässä Euroopan maassa markkinajohtaja.

Suomessa tuo ketsuppi tunnetaan nimellä Felix. Sitä myydään seitsemällä eri nimellä, ja kaikissa mainituissa yhdeksässä maassa se maistuu erilaiselta, Ruzicka paljastaa.

Suomessa Orkla ei ainakaan alkuvaiheessa aio puuttua Kotipizzan johtamiseen.

”Tietämys on tärkeintä. Meillä on paljon kokemusta brändin rakentamisesta, mutta ei ravintoloista”, Ruzicka perustelee luottamustaan Kotipizzan johtoon.

Ennen Kotipizza-ostosta Orkla ehti ostaa jo pienen pizzeriaketjun Tanskasta. Ruzicka ei suostu puhumaan siitä, onko suunnitelmissa hankkia lisää ravintolaomistuksia Suomesta.

”Olen pahoillani, mutta näistä asioista emme voi pörssiyhtiönä puhua.”

Kotipizzan ostaminen on Orklalle siinäkin mielessä luonteva siirto, että se on Grandiosa-pizzoillaan merkittävä pakastepizzojen valmistaja.

Norjassa syödään eniten pakastepizzoja maailmassa asukasta kohden, henkilöä kohden peräti 13 vuodessa. Grandiosa on maan markkinajohtaja huikealla 68 prosentin markkinaosuudella, Ruzicka kertoo.

Hän sanoo odottavansa, että Kotipizza ja Grandiosa löytävät synergioita raaka-aineostoissa, esimerkiksi taikinaa ja tomaattikastiketta ostaessa.

”Vaikka ravintola- ja pakastepizzat ovat tietysti aivan eri tuotteita.”

 

”Kaikki pitävät pizzasta.”

Orkla voi harrastaa ravintoloissaan muutakin brändiyhteistyötä.

Onko Kotipizzoissa jatkossa Felixin ketsuppia?

”Toivon niin. On tietysti.”

Entäpä huoli siitä, että asiakkaat kaikkoavat kun väki haluaa terveellisempää ruokaa kuin pizzaa?

”Pizza on terveellistä ruokaa”, Ruzicka vastaa väläyttäen kysyjälle kuin opetellun hammastahnahymyn.

Sitten hän naurahtaa omalle mainospuheelleen, ja vakavoituu.

Hän selittää ravintoloiden ja pakasteiden tarjonnan muuttuvan asiakkaiden tarpeiden mukaan.

”Me sopeudumme.”

Hän kertoo Orklan havainneen, että vaikka kuluttajat ovat nykyisin viikolla tarkkoja syömisestään, viikonloppuisin moni haluaa yhä herkutella.

”Kaikki pitävät pizzasta.”

Fakta

Paikallisten brändien kaitsija


 Orkla on markkina-arvolla mitattuna Norjan suurin pörssiyhtiö, jos mukaan ei lasketa yhtiöitä, joissa Norjan valtiolla on omistusosuuksia. Sen markkina-arvo on noin seitsemän miljardia euroa.

 Orkla aloitti toimintansa vuosisatoja sitten kuparikaivosyhtiönä ja laajeni monialayhtiöksi.

 Peter Ruzickan, 54, toimitusjohtajakaudella yhtiö on entistä selkeämmin pyrkinyt muuntumaan päivittäistavarakaupan brändiyhtiöksi, jolla on sekä omaa tuotantoa että brändiedustuksia.

 Suomessa yhtiö valmistaa Taffel-sipsejä Ahvenanmaalla ja Panda-makeisia Jyväskylässä.

 Orkla kertoi tammikuussa saaneensa ostotarjouksellaan omistukseensa 98,4 prosenttia Kotipizzan osakkeista.

 Suomessa pizzoista noin 80 prosenttia ostetaan ravintoloista, 12 prosenttia pakasteina ruokakaupoista ja loput erilaisina kaupan tuotteina tai puolivalmisteina, Orkla arvioi. Kotipizza on pizzaketjuista suurin noin viidenneksen osuudella ravintolapizzamarkkinasta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    2. 2

      14-vuotiaan raiskannut tuomittiin 2,5 vuodeksi vankeuteen Oulussa

    3. 3

      Stam1na esiintyy Casino Helsingissä, HS näyttää keikan suorana tilaajilleen ja ilmaisen näyte­tilauksen ottajille alkaen kello 19

      Tilaajille
    4. 4

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    5. 5

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    6. 6

      Antti Rinne myönsi Ylen tentissä olleensa väärässä asiassa, jonka avulla hän syrjäytti Jutta Urpilaisen

    7. 7

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    8. 8

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    9. 9

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    10. 10

      Tutkimus: Tasa-arvo ei muuta sitä, mistä naiset ja miehet pitävät toisissaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Älä Antti koske siihen” – Sipilä sätti Rinnettä Sdp:n verotushaluista, mutta hänen eleensä varasti huomion

    2. 2

      Kevin Spaceyn lukiolaistyttöä riisuva perheenisä kaatoi monen kupin, mutta oikeasti hittielokuva American Beautysta piti tulla paljon pahempi

      Tilaajille
    3. 3

      Miksi lapsuuden kesät tuntuivat kestävän ikuisesti ja vanhemmiten päivät kiitävät ohi? Amerikkalais­professori keksi selityksen

    4. 4

      ”Vaikuttaa naurettavalta, että Suomi olisi maailman onnellisin maa” – Amerikkalais­media selvitti, miksi voitamme vertailut, ja totesi, että käytämme väärää sanaa

    5. 5

      Katariina Souri on yksi näiden vaalien kuumimpia julkkisnimiä, vaikka puolueelle tuli yllätyksenä hänen tiedenäkemyksensä – lääkekritiikki ja ketodieetti

    6. 6

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    7. 7

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    8. 8

      Noroviruskausi on nyt huipussaan eikä tautiin ole lääkettä: ”Se, että juo pelkkää vettä, on väärin”, kertoo asiantuntija

    9. 9

      Miksi kodit ovat liian kalliita ja pieniä? Kolme väitettä Helsingin asunto­markkinoiden ongelmista ja kolme ratkaisua niihin

    10. 10

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    4. 4

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    5. 5

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    6. 6

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    7. 7

      ”Älä Antti koske siihen” – Sipilä sätti Rinnettä Sdp:n verotushaluista, mutta hänen eleensä varasti huomion

    8. 8

      Matkustajia nostettiin vinssillä korkeuksiin rajussa tuulessa – uusi video näyttää, miten merihätään joutuneen laivan pelastus­operaatio eteni Norjassa

    9. 9

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    10. 10

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää