Talous

Ihmisten tapa ostaa ruokaa muuttuu nopeasti, ja sen vuoksi norjalainen elin­tarvike­jätti Orkla osti Suomesta Kotipizzan

Ruoan ostaminen siirtyy ruokakaupoista ravintoloihin ja elintarvikejättien on pakko sopeutua muutokseen, Kotipizzan ostanut Orklan toimitusjohtaja Peter Ruzicka selittää.

Miksi norjalainen elintarvikejätti Orkla osti Kotipizza-pikaruokayhtiön pois pörssistä?

Orklan toimitusjohtaja Peter Ruzicka sanoo kauppaan olleen monia syitä, mutta yksi peruste nousee ylitse muiden.

Ihmisten tapa ostaa ruokaa muuttuu nopeasti niin, että yhä suurempi osa ruuasta ostetaan valmiina mukaan tai nopeasti ravintolassa syötäväksi.

”Käynnissä on nopea asteittainen muutos. Euroopassa ravintolasyönti kasvaa 5–8 prosenttia vuodessa, vähittäiskauppa vain kaksi prosenttia.”

Siksi Orklan on muututtava kuluttajien käyttäytymisen mukana ja siirryttävä myös ravintolabisnekseen, jos se haluaa osansa kasvusta, Ruzicka selittää.

 

”Kulutus siirtyy uusiin kanaviin.”

Myös muut kansainväliset elintarvikejätit ovat havahtuneet ruoan ja juoman kulutustapojen muutokseen.

Sveitsiläinen Nestle osti äskettäin kalifornialaisen Yhdysvaloissa ja Japanissa nopeasti kasvavan Blue Bottle -hipsterikahvilaketjun. Coca-Cola Company saattoi puolestaan tämän vuoden alussa päätökseen maailman toiseksi suurimman kahvilaketju Costa Coffeen oston, Ruzicka listaa.

”Ne näkevät, että kulutus siirtyy uusiin kanaviin.”

Hän ennustaa, että Euroopassa ruokien ja juomien kulutus muuttuu niin, että puolet ruuasta ostetaan valmiina muualta kuin ruokakaupoista ja marketeista.

”Näin on jo tapahtunut Yhdysvalloissa, ja Tukholmassakin.”

Ruzicka kertoo Orklan eroavan brändistrategiassaan kansainvälisistä päivittäistavarakaupan brändiyhtiöistä ennen kaikkea siinä, että yhtiö on keskittynyt paikallisten tuotemerkkien vaalimiseen.

Orklalla on 300 paikallista brändiä yli sadassa maassa.

Suomessa se valmistaa Jyväskylässä Pandan makeisia ja Ahvenanmaalla Taffel-perunalastuja tai myy esimerkiksi Ahti-silliä.

Ruzicka kertoo Orklan pitävän strategiassaan tärkeänä sitä, että sillä on paikalliset maayksiköt, sillä niiden työntekijät tuntevat hyvin paikalliset olosuhteet ja mieltymykset.

 

”Maistoin Kotipizzan suosituinta pizzaa. Norjassa sellaista ei söisi kukaan.”

Ruzicka kiersi esikuntansa kanssa maaliskuun alussa Orklan Suomen väen kanssa Helsingissä tutustumassa tuoreeseen Kotipizza-ostokseensa. Hän tapasi Kotipizzan johtoa ja franchise-yrittäjiä ja rauhoitti heitä luvaten kaiken pysyvän jokseenkin ennallaan.

Lounaaksi hänelle tarjottiin ravintolayhtiön tuotteita, eli Kotipizzan ja No Pizzan pizzoja, Chalupa-ketjun meksikolaista ruokaa ja Social Burgerjointin hampurilaisia.

”Maistoin Kotipizzan suosituinta Special Opera -pizzaa, jossa oli kinkkua, salamia – ja tonnikalaa. Norjassa sellaista ei söisi kukaan”, Ruzicka naurahtaa.

Hän kertoo paikallisen maun vaihtelevan muutenkin voimakkaasti maasta toiseen siirryttäessä.

Esimerkiksi käy Orklan ketsuppi, joka on peräti yhdeksässä Euroopan maassa markkinajohtaja.

Suomessa tuo ketsuppi tunnetaan nimellä Felix. Sitä myydään seitsemällä eri nimellä, ja kaikissa mainituissa yhdeksässä maassa se maistuu erilaiselta, Ruzicka paljastaa.

Suomessa Orkla ei ainakaan alkuvaiheessa aio puuttua Kotipizzan johtamiseen.

”Tietämys on tärkeintä. Meillä on paljon kokemusta brändin rakentamisesta, mutta ei ravintoloista”, Ruzicka perustelee luottamustaan Kotipizzan johtoon.

Ennen Kotipizza-ostosta Orkla ehti ostaa jo pienen pizzeriaketjun Tanskasta. Ruzicka ei suostu puhumaan siitä, onko suunnitelmissa hankkia lisää ravintolaomistuksia Suomesta.

”Olen pahoillani, mutta näistä asioista emme voi pörssiyhtiönä puhua.”

Kotipizzan ostaminen on Orklalle siinäkin mielessä luonteva siirto, että se on Grandiosa-pizzoillaan merkittävä pakastepizzojen valmistaja.

Norjassa syödään eniten pakastepizzoja maailmassa asukasta kohden, henkilöä kohden peräti 13 vuodessa. Grandiosa on maan markkinajohtaja huikealla 68 prosentin markkinaosuudella, Ruzicka kertoo.

Hän sanoo odottavansa, että Kotipizza ja Grandiosa löytävät synergioita raaka-aineostoissa, esimerkiksi taikinaa ja tomaattikastiketta ostaessa.

”Vaikka ravintola- ja pakastepizzat ovat tietysti aivan eri tuotteita.”

 

”Kaikki pitävät pizzasta.”

Orkla voi harrastaa ravintoloissaan muutakin brändiyhteistyötä.

Onko Kotipizzoissa jatkossa Felixin ketsuppia?

”Toivon niin. On tietysti.”

Entäpä huoli siitä, että asiakkaat kaikkoavat kun väki haluaa terveellisempää ruokaa kuin pizzaa?

”Pizza on terveellistä ruokaa”, Ruzicka vastaa väläyttäen kysyjälle kuin opetellun hammastahnahymyn.

Sitten hän naurahtaa omalle mainospuheelleen, ja vakavoituu.

Hän selittää ravintoloiden ja pakasteiden tarjonnan muuttuvan asiakkaiden tarpeiden mukaan.

”Me sopeudumme.”

Hän kertoo Orklan havainneen, että vaikka kuluttajat ovat nykyisin viikolla tarkkoja syömisestään, viikonloppuisin moni haluaa yhä herkutella.

”Kaikki pitävät pizzasta.”

Fakta

Paikallisten brändien kaitsija


 Orkla on markkina-arvolla mitattuna Norjan suurin pörssiyhtiö, jos mukaan ei lasketa yhtiöitä, joissa Norjan valtiolla on omistusosuuksia. Sen markkina-arvo on noin seitsemän miljardia euroa.

 Orkla aloitti toimintansa vuosisatoja sitten kuparikaivosyhtiönä ja laajeni monialayhtiöksi.

 Peter Ruzickan, 54, toimitusjohtajakaudella yhtiö on entistä selkeämmin pyrkinyt muuntumaan päivittäistavarakaupan brändiyhtiöksi, jolla on sekä omaa tuotantoa että brändiedustuksia.

 Suomessa yhtiö valmistaa Taffel-sipsejä Ahvenanmaalla ja Panda-makeisia Jyväskylässä.

 Orkla kertoi tammikuussa saaneensa ostotarjouksellaan omistukseensa 98,4 prosenttia Kotipizzan osakkeista.

 Suomessa pizzoista noin 80 prosenttia ostetaan ravintoloista, 12 prosenttia pakasteina ruokakaupoista ja loput erilaisina kaupan tuotteina tai puolivalmisteina, Orkla arvioi. Kotipizza on pizzaketjuista suurin noin viidenneksen osuudella ravintolapizzamarkkinasta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa yötä päivää Kumpulassa – Operaation hinta jopa 60 000 euroa kuukaudessa, arvioi turvallisuusalan yritys

    2. 2

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

    3. 3

      Nuohous vapautuu ja markkinoille on jo tulossa yritys, joka viranomaisten mukaan kaupittelee remontteja lainvastaisesti

    4. 4

      Helsingin eteläiseen kärkeen suunnitellaan koteja yli 7 000 ihmiselle – Tie pois vie tuskaisen ruuhkasumpun kautta

    5. 5

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    6. 6

      Jatkuva hyvä päivä saattaa olla merkki toksisesta positiivisuudesta

    7. 7

      Lapsen raiskauksesta tuomittu selvisi ehdollisella tuomiolla, koska vankila olisi haitannut miehen ”sosiaalista selviytymistä”

      Tilaajille
    8. 8

      Yksi katse muistuttaa toivon heittäneestä lama-Suomesta – Iltalypsyn karjakko kertoo, miten syntyi armoton satiiriohjelma, jota ei enää voisi tehdä

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      Roskiin hukkuva Moskova vie jätteensä satojen kilo­metrien päähän: ”Vaikka olen itse ollut miliisinä, yllätyin, millaista korruptiota tässä on”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    2. 2

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    3. 3

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    4. 4

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    5. 5

      Maailman ehkä harvinaisin muumimuki tulee myyntiin huhtikuussa huutokaupassa Turengissa

    6. 6

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    7. 7

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyvän­tekeväisyys­järjestöt nuolemaan näppejään

    8. 8

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää