Talous

Medialta penätään vastuullisuutta myös mainosten julkaisu­päätöksissä: HS:n kannessa julkaistu Turkis­eläinten kasvattajain liiton mainos herätti närkästystä

Osa yleisöstä odottaa, että mainokset ja uutiset ovat yhä vahvemmin linjassa.

Suomalainen media on joutunut keskelle keskustelua, jossa se joutuu uudella tavalla perustelemaan vastuullisuuttaan.

Ainakin osa yleisöstä odottaa, että median julkaisemat mainokset ja toimituksellinen sisältö ovat vahvemmin samassa linjassa. Se haastaa alan perinteisen ajattelun, jossa toimituksellinen sisältö ja mainonta ovat toisistaan riippumattomia.

Uudenlaisista odotuksista kertovat julkisuudessa viime aikoina pyöritellyt kysymykset: Miten media voi tehdä kriittisiä juttuja pikavippien aiheuttamista ongelmista, kun se samaan aikaan julkaisee pikavippifirmojen mainoksia? Miten media voi kirjoittaa huolestuneeseen sävyyn ilmastonmuutoksesta mutta julkaista lentoyhtiöiden mainoksia?

Närkästystä herätti myös aiemmin tällä viikolla Helsingin Sanomien kannessa julkaistu Suomen turkiseläinten kasvattajain liiton mainos, jossa rinnastettiin turkiseläinten olot lemmikkieläinten oloihin – tätäkö lehti kannattaa?

Keskustelu kertoo kuluttajien uudenlaisista odotuksista, arvioivat vastuulliseen liiketoimintaan perehtyneet professorit. Kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisuutta, jonka täytyy näkyä johdonmukaisesti yrityksen toiminnassa. Ristiriidoista puheiden ja tekojen välillä rangaistaan.

”Mediatoimija näyttäytyy kuluttajalle yhtenä talona, yksinä kasvoina, eikä se voi kertoa kahta viestiä”, sanoo johtamisen professori Satu Teerikangas Turun yliopistosta.

Teerikangas nostaa esimerkiksi brittiläisen The Guardian -sanomalehden, joka on vuosikymmenien ajan seurannut poikkeuksellisen laajasti ilmasto- ja ympäristökysymyksiä.

”Mutta kun lehteä lukee, on hämmentävää, kuinka paljon heillä on matkailumainoksia. Se tuntuu räikeältä kaksinaamaisuudelta.”

Myös Helsingin Sanomia on kritisoitu samasta aiheesta.

Teerikankaan mielestä on johdonmukaista, että yleisö odottaa nyt mediayhtiöiltä uudenlaista pohdintaa.

”Media on tiedostanut, että ilmastonmuutos on vakava asia. Seuraava askel on miettiä, mitä se tarkoittaa oman liiketoiminnan kannalta.”

Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme sanoo ymmärtävänsä kansalaisten kritiikkiä.

”Tämä on varsin ymmärrettävä ja terve näkökulma median vastuullisuutta koskevaan keskusteluun.”

 

”Asia on nyt noussut esiin uudella tavalla. Eettinen kulma on nostettu vahvemmin esille.”

Muun muassa Radio Novan, Iskelmän, NRJ:n ja Radio Cityn omistava Bauer Median kaupallinen johtaja Erkka Jaakkola on huomannut mainontaa koskevan keskustelun muutoksen.

”Asia on nyt noussut esiin uudella tavalla. Eettinen kulma on nostettu vahvemmin esille. Aiemmin keskustelu koski enemmän sitä, onko mainonta esimerkiksi jotakuta loukkaavaa.”

Muilla aloilla jo kauan aikaa sitten alkanut keskustelu tulee media-alalle viiveellä, professorit arvioivat.

”Teolliset toimijat ovat joutuneet jo vuosikymmeniä miettimään oman liiketoimintansa vastuullisuutta”, Teerikangas sanoo.

Sanomalehtien päätoimittajat korostavat, ettei lehti voi ryhtyä sulkemaan toimialoja sivuiltaan. Esimerkiksi turkistarhaus ja pikavipit ovat laillisia elinkeinoja.

”Jos ryhtyisimme rajoittamaan yksittäisiä toimialoja, rajanveto olisi hyvin hankalaa”, sanoo HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

”Olennaista on, etteivät mainostajien viestit pääse läpi toimitustyössä tai vaikuta siihen. Minusta se on terve ilmiö, että esimerkiksi pikavippifirma ilmoittaa Helsingin Sanomissa, mutta voimme silti käsitellä alaa kriittisesti.”

Toisena esimerkkinä Niemi nostaa esiin Bioenergia ry:n turvekampanjan, jonka mainoksia ilmestyi myös Helsingin Sanomissa. Tästä huolimatta HS julkaisi laajan jutun, jossa paljastettiin kampanjan virheelliset väittämät.

 

”Sananvapaus se on mainostajallakin.”

Päätoimittajien mukaan lehdissä julkaistavien mainoksien on oltava lain ja mainonnan eettisten ohjeiden mukaisia, mutta muutoin mainosten sisältö on mainostajien vastuulla.

”Sananvapaus se on mainostajallakin”, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

”Lehden ydin on vapaamielisyydessä ja moniarvoisuudessa. Se ei sovi nykyaikaisen, moniarvoisen sanomalehden toimintaan, että mainontaa kavennetaan tukemaan lehden päämääriä. Niin saattoi tapahtua vielä puoluelehdistön aikaan”, sanoo Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola.

Yksi poikkeus historiasta löytyy: seksipuhelinpalveluiden mainostaminen lehdissä loppui 2000-luvun alussa lehtien omilla linjauksilla.

Myös Niemi korostaa sananvapauden näkökulmaa.

”Yhtä lailla kuin pidämme lehdistönvapautta tärkeänä asiana, myös mainostajilla tulee olla mahdollisimman laaja sananvapaus”, hän sanoo.

”Yhteiskunnallinen mainonta voi olla provokatiivista ja herättää tunteita, mutta se on osa yhteiskunnallista keskustelua. Se, että julkaisemme mainoksen, ei tarkoita, että allekirjoitamme kaikki mainoksen viestit.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Länsi-Helsingissä on saari, josta valta­osan omistavat uskonnolliset yhteisöt: Nyt sen keskuksena 60 vuotta toiminutta ostos­keskusta uhkaa purkaminen

    2. 2

      TV-tähti Pamela Anderson suuttui jalkapalloseuralle, joka lahjoitti keräysvaroja Notre Damen kirkon korjaamiseen

    3. 3

      Jatka kuluttamista ja istuta metsää – Tällaisten heittojen aika on ohi, sanoo professori Lassi Linnanen, sillä rikkaiden kuuluu nyt hävitä

      Tilaajille
    4. 4

      Monta brändiä, samat omistajat – katso grafiikasta, kuinka vaate­kauppa keskittyy muutamalle suur­ketjulle

    5. 5

      Veren­myrkytys murentaa muistin, syylliseksi paljastui sokeri

    6. 6

      Pitäisikö meidän oppia olemaan huonompia äitejä?

    7. 7

      HS testasi markkinoiden parhaat kännykkäkamerat, ja yhdessä asiassa ne päihittävät jopa ammattilais­kamerat

      Tilaajille
    8. 8

      Mitä puolueet vastaavat, kun Rinne kysyy? Hallituksen ovi aukeaa oikeilla vastauksilla

    9. 9

      Väitin, että vihreiden vaali­voitto ja Halla-ahon ääni­vyöry ovat merkkejä kahtia­jaosta – selitys on helppo mutta puutteellinen

    10. 10

      Facebook ja Attendo rakensivat bisneksensä oletuksille, jotka valtio voi nyt viedä pois

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vatsa oireilee, mieli on äreä ja elämä pelkkää pinnistelyä – Oravanpyörä ajaa ihmisen tuhoisaan ylivireystilaan, ja näin se katkaistaan

      Tilaajille
    2. 2

      Unkarilaisesta opetusmenetelmästä tuli matematiikanopettajille lähes kultti, ja nyt vanhempia ahdistaa – Testaa, osaisitko itse alakoulun läksyjä

      Tilaajille
    3. 3

      Keskusta on historiansa syvimmässä kriisissä – eikä puolueen suosituinta poliitikkoa haluttu pelastamaan puoluetta ahdingosta

    4. 4

      ”Palvelijanhuoneella on uusi elämä” – Varakkaat ikäihmiset varautuvat pahimpaan ja se näkyy jo Helsingin asuntomarkkinoilla, väittää kiinteistönvälittäjä

    5. 5

      Tällainen on Linnanmäen yli kymmenen miljoonaa euroa maksanut uusi vuoristorata

    6. 6

      Menestynyt avaruustutkija Sini Merikallio harjoitteli Mars-lentoa Utahin autiomaassa ja pärjäsi astronauttien valintakokeessa – Sitten hän sai tarpeekseen

    7. 7

      Kesken partioinnin torkahteleva hevonen valittiin Helsingin poliisilaitoksen kuukauden työntekijäksi

    8. 8

      Espoo sulki arkkitehtonisesti arvokkaan koulun ja jätti sen vuosikausiksi tyhjilleen: Nyt rappio on häkellyttävää

    9. 9

      Hotelliravintola Platta avasi Pasilassa – Pihvi oli syömäkelvottoman raaka ja perusasiat muutenkin hukassa

    10. 10

      Salainen kikka salille – Puolitoistakertainen toisto parantaa leuanveto- ja penkkipunnerrustulosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    3. 3

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    4. 4

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    5. 5

      ”Epämiellyttäviä tapauksia on ollut” – Kristina, 22, myy nettiseksiä suomalaistenkin suosimalla sivustolla

      Tilaajille
    6. 6

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    7. 7

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    8. 8

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    9. 9

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    10. 10

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    11. Näytä lisää