Talous

Medialta penätään vastuullisuutta myös mainosten julkaisu­päätöksissä: HS:n kannessa julkaistu Turkis­eläinten kasvattajain liiton mainos herätti närkästystä

Osa yleisöstä odottaa, että mainokset ja uutiset ovat yhä vahvemmin linjassa.

Suomalainen media on joutunut keskelle keskustelua, jossa se joutuu uudella tavalla perustelemaan vastuullisuuttaan.

Ainakin osa yleisöstä odottaa, että median julkaisemat mainokset ja toimituksellinen sisältö ovat vahvemmin samassa linjassa. Se haastaa alan perinteisen ajattelun, jossa toimituksellinen sisältö ja mainonta ovat toisistaan riippumattomia.

Uudenlaisista odotuksista kertovat julkisuudessa viime aikoina pyöritellyt kysymykset: Miten media voi tehdä kriittisiä juttuja pikavippien aiheuttamista ongelmista, kun se samaan aikaan julkaisee pikavippifirmojen mainoksia? Miten media voi kirjoittaa huolestuneeseen sävyyn ilmastonmuutoksesta mutta julkaista lentoyhtiöiden mainoksia?

Närkästystä herätti myös aiemmin tällä viikolla Helsingin Sanomien kannessa julkaistu Suomen turkiseläinten kasvattajain liiton mainos, jossa rinnastettiin turkiseläinten olot lemmikkieläinten oloihin – tätäkö lehti kannattaa?

Keskustelu kertoo kuluttajien uudenlaisista odotuksista, arvioivat vastuulliseen liiketoimintaan perehtyneet professorit. Kuluttajat odottavat yrityksiltä vastuullisuutta, jonka täytyy näkyä johdonmukaisesti yrityksen toiminnassa. Ristiriidoista puheiden ja tekojen välillä rangaistaan.

”Mediatoimija näyttäytyy kuluttajalle yhtenä talona, yksinä kasvoina, eikä se voi kertoa kahta viestiä”, sanoo johtamisen professori Satu Teerikangas Turun yliopistosta.

Teerikangas nostaa esimerkiksi brittiläisen The Guardian -sanomalehden, joka on vuosikymmenien ajan seurannut poikkeuksellisen laajasti ilmasto- ja ympäristökysymyksiä.

”Mutta kun lehteä lukee, on hämmentävää, kuinka paljon heillä on matkailumainoksia. Se tuntuu räikeältä kaksinaamaisuudelta.”

Myös Helsingin Sanomia on kritisoitu samasta aiheesta.

Teerikankaan mielestä on johdonmukaista, että yleisö odottaa nyt mediayhtiöiltä uudenlaista pohdintaa.

”Media on tiedostanut, että ilmastonmuutos on vakava asia. Seuraava askel on miettiä, mitä se tarkoittaa oman liiketoiminnan kannalta.”

Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme sanoo ymmärtävänsä kansalaisten kritiikkiä.

”Tämä on varsin ymmärrettävä ja terve näkökulma median vastuullisuutta koskevaan keskusteluun.”

 

”Asia on nyt noussut esiin uudella tavalla. Eettinen kulma on nostettu vahvemmin esille.”

Muun muassa Radio Novan, Iskelmän, NRJ:n ja Radio Cityn omistava Bauer Median kaupallinen johtaja Erkka Jaakkola on huomannut mainontaa koskevan keskustelun muutoksen.

”Asia on nyt noussut esiin uudella tavalla. Eettinen kulma on nostettu vahvemmin esille. Aiemmin keskustelu koski enemmän sitä, onko mainonta esimerkiksi jotakuta loukkaavaa.”

Muilla aloilla jo kauan aikaa sitten alkanut keskustelu tulee media-alalle viiveellä, professorit arvioivat.

”Teolliset toimijat ovat joutuneet jo vuosikymmeniä miettimään oman liiketoimintansa vastuullisuutta”, Teerikangas sanoo.

Sanomalehtien päätoimittajat korostavat, ettei lehti voi ryhtyä sulkemaan toimialoja sivuiltaan. Esimerkiksi turkistarhaus ja pikavipit ovat laillisia elinkeinoja.

”Jos ryhtyisimme rajoittamaan yksittäisiä toimialoja, rajanveto olisi hyvin hankalaa”, sanoo HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

”Olennaista on, etteivät mainostajien viestit pääse läpi toimitustyössä tai vaikuta siihen. Minusta se on terve ilmiö, että esimerkiksi pikavippifirma ilmoittaa Helsingin Sanomissa, mutta voimme silti käsitellä alaa kriittisesti.”

Toisena esimerkkinä Niemi nostaa esiin Bioenergia ry:n turvekampanjan, jonka mainoksia ilmestyi myös Helsingin Sanomissa. Tästä huolimatta HS julkaisi laajan jutun, jossa paljastettiin kampanjan virheelliset väittämät.

 

”Sananvapaus se on mainostajallakin.”

Päätoimittajien mukaan lehdissä julkaistavien mainoksien on oltava lain ja mainonnan eettisten ohjeiden mukaisia, mutta muutoin mainosten sisältö on mainostajien vastuulla.

”Sananvapaus se on mainostajallakin”, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

”Lehden ydin on vapaamielisyydessä ja moniarvoisuudessa. Se ei sovi nykyaikaisen, moniarvoisen sanomalehden toimintaan, että mainontaa kavennetaan tukemaan lehden päämääriä. Niin saattoi tapahtua vielä puoluelehdistön aikaan”, sanoo Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola.

Yksi poikkeus historiasta löytyy: seksipuhelinpalveluiden mainostaminen lehdissä loppui 2000-luvun alussa lehtien omilla linjauksilla.

Myös Niemi korostaa sananvapauden näkökulmaa.

”Yhtä lailla kuin pidämme lehdistönvapautta tärkeänä asiana, myös mainostajilla tulee olla mahdollisimman laaja sananvapaus”, hän sanoo.

”Yhteiskunnallinen mainonta voi olla provokatiivista ja herättää tunteita, mutta se on osa yhteiskunnallista keskustelua. Se, että julkaisemme mainoksen, ei tarkoita, että allekirjoitamme kaikki mainoksen viestit.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa yötä päivää Kumpulassa – Operaation hinta jopa 60 000 euroa kuukaudessa, arvioi turvallisuusalan yritys

    2. 2

      Kartta näyttää, miltä Helsingin alueilta sijoittajat himoitsevat asuntoja

    3. 3

      Helsingin eteläiseen kärkeen suunnitellaan koteja yli 7 000 ihmiselle – Tie pois vie tuskaisen ruuhkasumpun kautta

    4. 4

      Kun lapsi raivoaa, vanhemman tehtävä ei ole ratkaista asiaa – on tärkeämmän oppitunnin aika

      Tilaajille
    5. 5

      Nuohous vapautuu ja markkinoille on jo tulossa yritys, joka viranomaisten mukaan kaupittelee remontteja lainvastaisesti

    6. 6

      Jatkuva hyvä päivä saattaa olla merkki toksisesta positiivisuudesta

    7. 7

      Lapsen raiskauksesta tuomittu selvisi ehdollisella tuomiolla, koska vankila olisi haitannut miehen ”sosiaalista selviytymistä”

      Tilaajille
    8. 8

      Yksi katse muistuttaa toivon heittäneestä lama-Suomesta – Iltalypsyn karjakko kertoo, miten syntyi armoton satiiriohjelma, jota ei enää voisi tehdä

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      Roskiin hukkuva Moskova vie jätteensä satojen kilo­metrien päähän: ”Vaikka olen itse ollut miliisinä, yllätyin, millaista korruptiota tässä on”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    2. 2

      En pystynyt keskittymään, ja kaikki ylimääräinen aika oli maailmasta kadonnut. Löysin tähän syypään luikertelemasta sänkyni takaa.

    3. 3

      Kartta näyttää, miten ylivoimaisesti yksi automerkki on valloittanut Helsingin seudun

      Tilaajille
    4. 4

      Sairaaloiden Apotti-tietojärjestelmä on satoja miljoonia maksanut susi, jota ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön

    5. 5

      Maailman ehkä harvinaisin muumimuki tulee myyntiin huhtikuussa huutokaupassa Turengissa

    6. 6

      Harvinainen möhkäkala ajautui rantaan Australiassa, jopa tuhat­kiloiseksi kasvavaa eläintä luultiin ensin laivan hylyksi

    7. 7

      Helsinkiläis­naisen patjan alta löytyi testamentti, joka käynnisti sotkuisen riidan: Korkein oikeus jätti rahoja vaatineet hyvän­tekeväisyys­järjestöt nuolemaan näppejään

    8. 8

      Legendaarinen Roudasta rospuuttoon -sketsi ei olisi syntynyt ilman Petteri Summasen omaa tragediaa: ”Lapsuuteni oli turvallinen ja ihana, ja yhtäkkiä se loppui”

      Tilaajille
    9. 9

      Tutkijat: Maapallon lähin naapuriplaneetta onkin Merkurius

    10. 10

      20 vuotta sitten The Matrix muutti tapaamme katsoa elokuvaa – Nyt feminismiä vihaava äärioikeisto käyttää sitä hyväkseen tavalla, jota tekijät eivät koskaan olisi uskoneet mahdolliseksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    4. 4

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    5. 5

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    6. 6

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    7. 7

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    8. 8

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    9. 9

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää