Talous

Amazon ei ole kauppiaan kaveri, mutta Tarmo Sallinen oppi pärjäämään jätin kanssa: Yli puolet oululaisen trampoliini­kauppiaan liike­vaihdosta tulee Yhdys­valloista

Tarmo Sallinen kiinnostui trampoliineista vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Nyt yli puolet hänen yrityksensä liikevaihdosta syntyy Yhdysvalloissa.

Tarmo Sallinen myi ensimmäisen trampoliininsa runsaat kaksikymmentä vuotta sitten. Nuori mies oli hakenut pakettiautolla Hollannista kahdeksan trampoliinia, joita hän sitten kauppasi leirintäalueilla ja huoltoasemilla.

Nyt Sallisen omistama Acon myy vuosittain noin 10 000 trampoliinia. Kaupoista 90 prosenttia tehdään verkossa, ja tuotteita viedään yli neljäänkymmeneen maahan.

Lisäksi Acon onnistui siinä, mikä on suomalaisyrityksille haastavaa eli menestyy amerikkalaisessa verkkokauppa Amazonissa.

Sallisen kiinnostus trampo­liineihin ja Yhdys­valtoihin on vaihto-oppilasvuoden peruja 1990-luvulta. Kotiin palattuaan hän huomasi, ettei laitteita myy Suomessa kukaan.

”Jostain kumman syystä sain amerikkalaisen valmistajan kanssa sopimuksen myydä yksinoikeudella.”

Sallinen sijoitti trampoliineihin opintolainansa. Myyntityötä hän teki ajamalla asuntoautoa ympäri Suomea.

”Joskus pyysin luvan pystyttää trampoliinin leirintäalueen pihalle, jotta lapset saisivat kokeilla. Sen jälkeen isännän oli vaikea sanoa, ettei kiinnosta.”

Ensimmäisenä vuonna Sallinen myi 44 trampoliinia. Aina kun laite oli kasattu, siihen liimattiin tarra, jossa oli Sallisen tiedot. Näin kiinnostuneet tiesivät, kuka niitä myy.

Seuraavana vuonna kauppaa syntyi kaksi kertaa enemmän.

Moni muistaa, miten 2000-luvun alussa trampoliineja näytti olevan joka mökin pihassa. Buumi oli kovimmillaan vuonna 2004, jolloin Sallisen yritys myi noin 4 500 trampoliinia.

Sallinen huomasi, että kilpailu koveni ja marketeissa oli myynnissä aina vaan halvempia malleja. Aconissa ongelma ratkaistiin keskittymällä keskivertoa kalliimpiin malleihin ja kehittämällä oheen uusia tuotteita.

 

”Ihmiset etsivät tuotteita enemmän Amazonista kuin Googlesta.”

Viisi vuotta sitten yritys päätti ryhtyä myymään trampoliineja ympäri maailmaa. Ensin piti kuitenkin opetella, miten kansainvälinen verkkokauppa toimii.

Tässä kohtaa tarinaa Tarmo Sallinen sanoo usein, että Marko tietää tästä enemmän.

Aconin myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta tuotantotalouden diplomi-insinööriksi. Myyntimieheksi hän on opetellut tekemällä töitä.

Manninen sanoo, että tästä lähdetään liikkeelle: Jos aikoo tehdä Yhdysvalloissa kauppaa, tuntemattoman yrityksen pitää näkyä Amazonissa. ”Siellä ihmiset etsivät tuotteita enemmän Amazonista kuin Googlesta.”

Sitten pitää koko ajan muistaa, että Amazon ei ole kauppiaan kaveri. Amazon ottaa kaupoista 20 prosentin siivun ja myös rankaisee, jos se huomaa, että tuotetta myydään halvemmalla muualla.

Amazonissa on merkitystä kaikenlaisilla pienillä yksityiskohdilla – miten tuotteita kuvataan sanallisesti tai millaisia valokuvia on tarjolla. Mukana pitää olla tarkat kirjalliset ohjeet trampoliinien kokoamisesta ja sitten se sama selitys myös videolla.

Tuotteen nimelläkin on merkitystä. Tuotteiden näkyvyyttä ja algoritmien muutosta voi tutkia isolla joukolla erilaisia työkaluja. Sanavalinnat tehdään tuhansien eri hakusanojen tehokkuutta seuraamalla.

Ja koska Amazon saa kaupoista osansa, verkkokauppa nostaa esille niitä tuotteita, jotka menevät hyvin kaupaksi.

Manninen kertoo, että joskus kannattaa tinkiä muutaman viikon ajan katteista, jolloin syntyy myyntipiikki. Sen jälkeen tuote näkyy entistä paremmin Amazonin saitilla, ja sitten pian voi taas nostaa hintaa entiselleen.

Viime aikoina Amazon on kuitenkin panostanut paljon tuotteisiin, joita se myy kanta-asiakkailleen. Tätä kutsutaan Amazon Primeksi.

Prime-asiakkaat maksavat kuukausimaksun ja saavat siitä hyvästä etuja.

Prime-tuotteiden joukkoon hyväksytään puolestaan vain sellaisia, jotka läpäisevät Amazonin vaatimukset. Tuotetta pitää olla jatkuvasti saatavilla eikä sen laadusta valiteta. Pitkä miinus tulee, jos moni palauttaa ostamansa tuotteen verkkokauppaan, sillä siitä syntyy kuluja.

Sitten tilaajan pitää saada tilauksensa kotiin kahdessa päivässä. Manninen tunnustaa, että tämä vaatimus on Aconille haastava.

 

”Jos panostaa kaiken Amazonin varaan, se voi viedä koko käden.”

Yrittäjä voi käydä Amazonissa kauppaa kolmella tavalla.

Voi myydä tuotteet Amazonille, jolloin se päättää hinnan. Yritys voi myös käyttää hyväkseen Amazonin palveluita, jolloin se varastoi tuotteet ja hoitaa ne maksua vastaan asiakkaalle.

Tai sitten voi toimia kuten Acon, joka käyttää Amazonia verkon kauppapaikkana, mutta hoitaa itse pakkaamisen ja kuljetuksen. Tämän takia se ei aina pysty toimittamaan tuotetta ostajalle niin nopeasti kuin Amazon vaatii.

Siksi Acon saattaa menettää kauppoja, mutta Mannisella on hyvä puolustus. ”Jos panostaa kaiken Amazonin varaan, se voi viedä koko käden.”

Viisi vuotta sitten Aconin verkkokaupasta Yhdysvalloissa valtaosa syntyi Amazonissa. Nyt osuus on saatu pienenemään noin 20–40 prosenttiin, mikä on Mannisen mukaan oikea suunta. Acon pyrkii siihen, että mahdollisimman moni asiakas päätyy Amazonin tai jonkun muun sivuston kautta yrityksen omille verkkosivuille.

”Jos kauppaa käydään Amazonissa, se tietää kaiken asiakkaasta”, Manninen selittää.

”Mutta jos kauppaa käydään Aconin verkkokaupassa, me tiedämme, mikä asiakasta kiinnostaa ja millaisia tuotteita hän tutkii. Jos kaupat syntyvät, meillä on hänen yhteystietonsa ja voimme olla jatkossakin yhteydessä.”

Jos tuntuu, että meni hankalaksi, niin entäs sitten tämä: Manninen sanoo, että viimeksi kuluneen vuoden aikana Yhdysvalloissa on huomattu, että verkkokaupalle on hyvä vaihtoehto eli vanha tuttu kivijalkakauppa – mutta verkkokaupan ehdoilla.

 

”Nyt minä sitten myyn amerikkalaisille trampoliineja.”

Mannisen mukaan tulevaisuudessakin trampoliineja ostetaan marketeista, liikuntapuistoista tai vaikkapa naapurin pihalta. ”Esimerkiksi kuka tahansa meidän nykyisistä asiakkaista voisi halutessaan myydä trampoliineja.”

Viime vuonna Aconin liikevaihto oli runsaat kymmenen miljoonaa euroa, josta noin puolet syntyi Yhdysvalloissa. Tavoitteena on, että jatkossa osuus kasvaa entisestään.

Yhdysvaltoihin on panostettu niin paljon, että Tarmo Sallinen muutti kahdeksi vuodeksi Minnesotaan käynnistämään uutta myyntiorganisaatiota. Tätä nykyä yhtiöllä on Yhdysvalloissa kuusi työntekijää.

”Siinä se ympyrä sulkeutui. Nyt minä sitten myyn amerikkalaisille trampoliineja”, Sallinen sanoo.

Fakta

Oululainen yritys


 Aconin liikevaihto oli vuonna 2018 runsaat kymmenen miljoonaa euroa.

 Yli puolet liikevaihdosta syntyi Yhdysvalloissa.

 Aconin myynnistä noin 30 prosenttia tapahtuu verkkokauppa Amazonissa.

 Aconin trampoliinit valmistetaan Kiinassa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Peukaloitu video Trumpin vastustajasta kuohuttaa Yhdysvalloissa – ”Tästä ei ole enää paluuta”, professori varoittaa manipulaatioista

    2. 2

      Leijonilla on vahva ote, mutta maaleja ei ole nähty, HS seuraa hetki hetkeltä jääkiekon MM-välierää

    3. 3

      Helsingissä uskontoni on asia, jota on turvallista pilkata

    4. 4

      Ruotsin kruunu heikkenee heikkenemistään, ja nyt kärsivällisyys on loppu myös Ruotsin suurimmilta yrityksiltä – ”Olemme maalanneet itsemme nurkkaan”

    5. 5

      Intialaisia it-ammattilaisia lähetetään Suomeen halpa­työvoimaksi: Näin heitä kohdellaan täällä

      Tilaajille
    6. 6

      Saksan juutalaisia varoitettiin kipan käytöstä

    7. 7

      Tutkijat selvittivät, mitkä koirarodut purevat ihmisiä eniten

    8. 8

      Entä jos etelänlomalle voisikin matkustaa junalla? Ruotsalaiset matkatoimistot ovat jo haistaneet markkinaraon

    9. 9

      Yhä suurempi osa Intian parlamentin jäsenistä on syytettynä rikoksesta, jopa raiskauksesta ja murhasta

    10. 10

      Joukko Isisin kalifaattiin lähteneitä suomalais­naisia joutui vanki­leirille Syyriassa, ja nyt HS kertoo, keitä he ovat

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Luulin, että Suomi on oikeusvaltio”, sanoo Isisin kalifaattiin lähteneen ja nyt Syyriassa vankileirillä olevan suomalaisnaisen äiti

    2. 2

      Tutkijat selvittivät, mitkä koirarodut purevat ihmisiä eniten

    3. 3

      Suursuosioon noussut curly girl -pesumenetelmä lupaa tehdä hiuksista silminnähden kiharammat – Kemisti kertoo, mitä metodissa kartettavat aineet tekevät hiuksille

    4. 4

      Joukko Isisin kalifaattiin lähteneitä suomalais­naisia joutui vanki­leirille Syyriassa, ja nyt HS kertoo, keitä he ovat

      Tilaajille
    5. 5

      Helsingissä uskontoni on asia, jota on turvallista pilkata

    6. 6

      Intialaisia it-ammattilaisia lähetetään Suomeen halpa­työvoimaksi: Näin heitä kohdellaan täällä

      Tilaajille
    7. 7

      Metalliromun seasta löytyi säteilevä laite – Säteilyturvakeskuskaan ei tiedä, mikä se on

    8. 8

      Ruotsin kruunu heikkenee heikkenemistään, ja nyt kärsivällisyys on loppu myös Ruotsin suurimmilta yrityksiltä – ”Olemme maalanneet itsemme nurkkaan”

    9. 9

      Kommentti: Rinne heitti Heinäluoman bussin alle komissaarikisassa – Mutta paljastiko yksi sana saman kohtalon Urpilaiselle?

    10. 10

      Ystävyyden majatalon kyltti ihmetyttää Turun moottoritiellä: Majatalossa asuu joukko ”toipujia” ja vanha hippi, jonka mielestä on luonnotonta asua yksin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    5. 5

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    6. 6

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    7. 7

      ”En usein kerro tarinaani, se tuntuu liian raskaalta” – HS:n erikoisartikkeli vie EU:n etelärajalle, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    8. 8

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    9. 9

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    10. 10

      Gordon Ramsay oli oikeasti vielä pahempi kuin televisiossa, ja iltaisin Helena Puolakka itki itsensä uneen – Nyt Suomen menestynein kokki johtaa ravintolaklassikkoa aivan eri tyylillä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää