Talous    |   HS-analyysi

Apple kertoi avaavansa videopalvelun, luottokortin ja pelipalvelun – Juuri tältä teknologiajättien uusi kisa näyttää

Apple lähti maanantaina kilpailuun, jossa sen vastustajia ovat Disney, Netflix ja Spotify.

Applea on tähän asti kutsuttu usein elektro­niikka­valmistajaksi, sillä sitä yhtiö on poh­jimmiltaan ollut.

Sen tulok­sesta valtaosa syntyy siitä, että yhtiö myy melko kalliita iPhone-puhelimia, markkinoiden yläpäähän hinnoiteltuja kannettavia tietokoneita ja muita laitteita, kuten älykelloja.

Maanantaina yhtiö piti lehdistötilaisuuden, jonka se toivoo muuttavan tämän mielikuvan.

Samalla se kertoi siitä, millainen yhtiö Apple pian saattaa olla: palveluista elävä yleinen teknologian palveluyhtiö, joka ei myy vain laitteita vaan laajemmin ajanvietettä.

Tämä puolestaan kertoo paljon siitä, mihin suuntaan teknologiayritykset juuri nyt kulkevat.

Applen toimitusjohtaja Tim Cook ja muut Applen vetäjät esittelivät yhtiön pääkonttorin Steve Jobs -teatterissa tukun odotettuja uutuuksia.

Apple aloittaa uuden kuukausimaksullisen uutispalvelun, joka kokoaa yhteen aikakaus- ja sanomalehtiä, aluksi Yhdysvalloissa. Pelejä yhtiö alkaa myydä laitteilleen samanlaisesta könttäpalvelusta, ja kuluttajille lupaillaan palveluun uutuuksia.

Yhdysvalloissa Apple ryhtyy toden teolla maksubisnekseen ja tuo markkinoille oman Apple-luottokorttinsa, jotka myöntää kuluttajamarkkinoille loikkaava Goldman Sachs -pankki.

Odotetuin uutuus oli kuitenkin Applen videopalvelu, jonka esittelyyn suurin osa mahtipontisesta lehdistötilaisuudesta kului.

Palvelussa on kaksi osaa. Ensimmäinen tuo yhteen kuluttajan eri videotilaukset yhteen käyttöliittymään, josta voi katsella kerralla esimerkiksi HBO:n tai jonkin muun televisiokanavan sarjoja. Idea ei ole aivan uusi, mutta Apple ottaa sen kanssa isoa loikkaa: palvelu laajenee keväällä yli sataan maahan.

Eniten huomiota sai palvelun uusi osio, jonka ohjelmiston Apple tuottaa itse. Lavalla uusia projektejaan esittelivät Steven Spielberg, Jennifer Aniston ja Reese Witherspoon ja itse Oprah Winfrey. Heille Apple maksaa ison kasan rahaa, jotta yhtiön videopalvelu todella lähtisi lentoon.

Tämä on maanantain suurin muutos. Apple lähti kaikki pillit ulvoen sisältökilpailuun, koska sen on pakko.

Applen muutoksessa on kyse teknologia-alan ja erityisesti puhelinvalmistajien laajemmasta käänteestä kohti palveluja.

Älypuhelinten markkina ei enää juuri kasva, ja viime vuonna se markkinatutkimusyhtiö Strategy Analyticsin mukaan jopa supistui – ensimmäistä kertaa koskaan. Siksi erityisesti älypuhelimilla hurjia kasvulukuja takonut Apple etsii uusia tuotteita, joita se voisi myydä meille kuluttajille. Sijoittajat suorastaan janoavat uusia rahavirtoja.

Uusi kultasuoni voi löytyä juuri palveluista.

Siellä luvut ovat lupaavia. Viime vuoden kolmena viimeisenä kuukautena Apple myi iPhoneja noin 52 miljardin dollarin arvosta, mutta toiseksi suurin tuloerä olivat jo palvelut. Niitä Apple myi lähes 11 miljardilla dollarilla, kun esimerkiksi Mac-tietokoneiden myynti oli runsaat 7 miljardia.

Hurjimpien ennusteiden mukaan Applen tulot palveluista voivat lähivuosina jopa moninkertaistua.

Mutta mitä se tarkoittaa meille kuluttajille?

Ainakin sitä, että yhdeltä luukulta saa jatkuvasti enemmän.

Teknologiajätti Google esitteli vasta viime viikolla palvelua, jonka kautta Android-puhelimilla ja Chrome-selaimilla voisi pelata viimeistä huutoa olevia videopelejä verkon kautta, ilman erillistä pelikonsolia. Google on jo pitkään kasvattanut määrätietoisesti Youtube-videopalvelusta laajempaa sisältökeskittymää, mutta veivannut strategiaansa edestakaisin. Maanantaina uutistoimisto Bloomberg kertoi Googlen vetäytyvän kalliista Hollywood-tuotannoista, joita sen oli tarkoitus Youtubeen tilata.

Päätöksessä on järkeä, sillä sisältökilpailua käydään miljardeilla. Verkkojätti Amazonin on arvioitu käyttävän tänä vuonna sisältöön noin viisi miljardia dollaria, videopalvelu Netflixin taas peräti viisitoista. Apple aloittaa tiettävästi yhdellä miljardilla.

 

Yhdeltä luukulta saa jatkuvasti enemmän.

Miksi yhtiöt oikein tekevät kaiken tämän?

Käynnissä on kilpailu siitä, kenen luukulle – tai ekosysteemiin – asiakkaat lopulta päätyvät. Kauppana tunnettu Amazon panostaa jatkuvasti enemmän omaan videopalveluunsa, jonka asema yhtiön sisällä näyttää vain vahvistuvan. Yhtiö tuottaa muun muassa kallista Taru sormusten herrasta -televisiosarjaa. Ideana on, että Amazonin kanta-asiakkaaksi ryhtyvä saa samalla myös viihdepalvelut.

Kuvio johtaa hiljalleen muun media-alan keskittymiseen. Sisältöjätti Disney sai vastikään päätökseen jättimäisen kaupan, jolla yhtiö saa haltuunsa 21st Century Foxin viihdeimperiumin, johon kuuluvat esimerkiksi Simpsonit ja X-Men-elokuvat. Jo ennestään Disneyllä on Aku Ankan kaltaisten klassikkohahmojensa lisäksi tallissaan Star Wars- ja Marvel-hahmot.

Disney rakentaa tämän valtavan sisältökirjaston ympärille omia videopalveluitaan, jotka tulevat pian nekin kuluttajien saataville.

Rinnalla yrittävät vielä Netflix ja Spotify. Ne eivät ole kilpailijoidensa tapaan monialayrityksiä, mikä voi olla joko etu tai haitta. Ainakin Netflixin sisältöön syytämä rahasumma on vailla vertaansa. Sillä Netflix myös imuroi käyttäjät palveluunsa entistä pidemmäksi aikaa, mikä pelottaa kilpailijoita.

Vastauksena Amazon, Apple ja Google yrittävät paketoida musiikin, videoviihteen ja uutiset yhdeksi paketiksi, jossa kuluttaja saa paljon kerralla. Juuri tällaista pakettia Apple maanantaina esitteli. Netflix ja Spotify taas yrittävät tehdä vain yhden asian hyvin. Netflix tiettävästi kieltäytyi yhteistyöstä Applen uuden palvelupaketin kanssa.

Tämän globaalin pelin alla ovat vielä kansalliset toimijat, kuten televisiokanavat. Suomessa Yle Areena, myös HS:ää kustantavan Sanoman Ruutu ja MTV:n videopalvelut kilpailevat jättejä vastaan erityisesti kotimaisella sisällöllä.

Applen julkistus on siis vain osa isoa muutosta kohti palvelubisnestä, jonka valtiaiksi pyrkii juuri nyt iso joukko globaaleja teknologia- ja mediajättejä. Kuluttajalle se tarkoittaa sitä, että noin kymmenen euron tilausmaksun kaupittelijoiden määrä tulevaisuudessa vain kasvaa. Myös sisältöä on tarjolla entistä enemmän, nyt myös Applelta.

Maksaisitko HBO:lle yhden maksun sarjoista, Netflixille toisen sen kirjastosta, Applelle hieman lisää sen palvelusta, Spotifylle musiikista ja kenties kotimaiselle vielä kotimaisesta sisällöstä? Kuinka monta tällaista tilausta kuluttajan lompakko kestää?

Apple laskee yhtiön tulevaisuutta sen varaan, että se voittaa tässä pelissä. Selvää se ei kuitenkaan ole: sisältö ratkaisee, ja hyvää sisältöä ei synny tyhjästä. Apple yritti vakuuttaa sijoittajat ja kuluttajat marssittamalla maanantaina lavan täyteen tähtiä, mutta lopullinen tuomio saadaan vasta Applen uutuussarjojen vyöryessä ruutuun.

Palvelut ja viihde ovat paljon vaikeampi kamppailun areena kuin matkapuhelimet. Kysykää vaikkapa takavuosien Nokialta.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    2. 2

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    3. 3

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    4. 4

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    5. 5

      Pohjanmaalla sijaitsee vyöhyke, jolla suhtaudutaan nihkeästi ilmastotoimiin – Katso kartasta, kuuluuko kuntasi nihkeisiin vai innokkaisiin

    6. 6

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    7. 7

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    8. 8

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    9. 9

      Veera Papinoja koki Balilla matkailijan kauhunhetken: Mitä tehdä, kun äkillinen sairaus estää lentämisen?

    10. 10

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    3. 3

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    4. 4

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    5. 5

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    6. 6

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    7. 7

      Sri Lankan iskuista pidätetty 13 ihmistä, räjähdysten sarjassa kuolleiden määrä jo 290 – tämä iskuista tiedetään

    8. 8

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    9. 9

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    10. 10

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    3. 3

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    4. 4

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    10. 10

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    11. Näytä lisää