Talous

Arto Huhtinen teki Reino-tossuista menestystarinan, mutta sitten kaikki meni pieleen

Reinojen menestystarinassa kaikki osui kohdalleen. Torstaina yhtiö kuitenkin asetettiin konkurssiin, ja tossujen pitkä historia saattaa päättyä. Miten siinä niin kävi?

Toimitusjohtaja Arto Huhtinen vastaa soittopyyntöön torstaina alkuillasta.

Päivä on ollut raskas. Huhtisen johtama ja osin omistama Reino-tossuja valmistanut yritys asetettiin aamulla konkurssiin.

Rakastettujen tossujen kohtalo sai mediassa suurta huomiota. Uutinen nousi päivän luetuimpien joukkoon. Huhtinen ei tätä vielä soittaessaan tiedä. Hän on päivällä käynyt irtisanomiset läpi tossutehtaan työntekijöiden kanssa. Puhelin on ollut pääosan päivästä kiinni.

Nyt Huhtinen kertoo, miten Reinot nousivat suomalaisten suosikkituotteeksi ja miten niiden myynti romahti.

Arto Huhtinen osti yrittäjäkumppaninsa Tuire Erkkilän kanssa Reinojen valmistuksen itselleen 15 vuotta sitten.

Huhtinen oli toiminut Nokian Jalkineiden tehtaanjohtajana, ja Erkkilä oli suunnitellut yhtiölle tuotteita. He olivat muun muassa nähneet läheltä, miten Marimekon kuoseilla tehdyt kumisaappaat nousivat menestykseen.

Usko Reinoihin tuotteena oli vahva.

”Reinot ovat kohta 90 vuotta säilyttäneet muotonsa, kuosinsa ja rakenteensa”, Huhtinen sanoo.

”Siinä on leveä lesti, joka on mukava jalassa ja lämmin. Se on ollut jalassa jo meidän isillämme ja nykyään äideilläkin. Suomalaisilla on siihen tunneside. Se on mukava ja hauska tuote. Ja se yhdistyy kaikkein tärkeimpään paikkaan eli kotiin.”

Onnekkaita sattumiakin oli mukana. Reinot nähtiin monien tunnettujen suomalaisten, kuten Juice Leskisen, Kari Tapion ja Ville Valon jaloissa.

Myynti räjähti. Huippuvuosi oli 2010.

Kymmenen vuoden jaksolla 2007–2016 Reinoja myytiin 2,5 miljoonaa paria. Se on Suomen väkilukuun nähden käsittämätön määrä – ehkä jonkinlainen yhdenmukaisen pukeutumisen maailmanennätys.

Sitten asiat menivät pieleen. Mitä tapahtui?

Kuluttajatuotteiden valmistaminen Suomessa ei ole ikinä helppo yhtälö. Valmistuksen siirto Suomeen oli tärkeä osa Reinojen ja niiden sisartossujen Ainojen brändiä, mutta kalliiksi se tuli.


Yhden Reino-parin valmistaminen käsityönä kesti Huhtisen mukaan 23 minuuttia. Se teki pelkäksi työkustannukseksi kahdeksan euroa yhtä kenkäparia kohti. Koko valmistuskustannukseksi tuli 16 euroa, ilman arvonlisäveroa.

”Se määritti meidän myyntihinnan aika korkeaksi, 20 euroon”, Huhtinen sanoo.

Sitten kauppiaiden piti vielä saada osansa.

Kun samaa tuotetta myytiin melkein 3 miljoonaa kertaa, tuli varsin selväksi, millä hinnalla asiakkaat olivat valmiita sitä ostamaan.

Reinojen kohdalla kauppojen myyntihinnan raja kulki 29,90 eurossa. Jos hinnan nosti yli 30 euroon, myynti putosi jyrkästi.

Kalliiden valmistuskustannusten ja tiukan myyntihinnan välinen ero oli merkkituotteelle lähtökohtaisesti haastava.

Lisäksi Reinot olivat tuotteena sesonkiluonteisia. Leijonanosa myynnistä tapahtui isänpäivänä ja jouluna. Se teki kassanhallinnasta vaikeaa.

Voiton tekeminen kenkätehtailulla oli tiukassa.

Lopulta konkurssi tuli kuitenkin Huhtiselle ”melko yllättäen”.

Siihen selityksenä on suomalaisen kaupan rakenne, jossa keskusliikkeiden yksittäiset ostopäätökset ovat valmistajille kaikki kaikessa.

Reinojen myynti on pohjautunut yli 90-prosenttisesti hypermarketteihin. Se tarkoittaa S-ryhmän Prismoja ja Keskon Citymarketeja.

Hypermarketit pystyvät omalla markkinoinnillaan ja tuotteiden sijoittelulla vaikuttamaan ratkaisevasti siihen, miten tuotteita myydään. Pitkään tämä toimi Reinojen kannalta mainiosti.

Jossain vaiheessa kaupan jättien kiinnostus väheni. ”Tuote ei ollut enää niin seksikäs heille”, Huhtinen pohtii.

 

”Tarina oli tässä meidän osalta.”

Sesonkiaikoihin alkoi syntyä hintakilpailua Prismojen ja Citymarketien välille. Kauppa ei käynytkään yhtä helposti kuin Reino-huuman huipulla. Kaksi vuotta sitten kaupoille kertyi ylivarastoja, joiden takia uusia tilauksia tuli tehtaalle heikosti.

Ylivarastot saatiin ajettua alas, ja Huhtinen odotti tälle vuodelle ”kohtuullista myyntiä”.

Niin ei tapahtunut. Hypermarkettien uudet tilaukset olivat vain joitain kymmeniätuhansia pareja, 15 prosenttia kymmenen vuoden keskiarvosta. Nekin tilaukset ostajat halusivat vasta syksyllä.

”Tämä kaikki tuli minulle melko lailla yllättäen. Olen yrittänyt keskustella ostajien kanssa asiasta, ja he ovat analyyttisesti selittäneet heidän tarpeensa. Aikuisia ihmisiä kun ovat, niin täytyy uskoa”, Huhtinen sanoo.

Huhtinen myöntää, että Reinojen jakelutie oli yksipuolinen. ”Keskusliikkeet ovat hyvä jakelutie, mutta siinä on riski, jos ne vähentävät tilauksia. Meille se konkretisoitui”, Huhtinen sanoo syyttelemättä.

Tilanne oli mahdoton.

”Oli parempi jättää konkurssihakemus ja todeta, että tämä tarina oli tässä meidän osalta.”

Reinojen turmion syyt olivat osin samat kuin niiden menestyksen syyt.

”Ne ovat kestäviä”, Huhtinen toteaa. ”Jos ne ovat kotikäytössä, ne voi melkein antaa tyttärelle tai pojalle.”

Kun Reinot oli myyty laskennallisesti lähes joka toiselle suomalaiselle, rajat tulivat vastaan.

Kestävän tuotteen ongelma on tuttu kännyköiden ja televisioiden valmistajille. Jos vanha tuote kestää hyvin, pitää uusien tuotteiden myynti saada aikaan tuotekehityksellä. Uusien tuotteiden on oltava selvästi vanhoja parempia, että kuluttaja hylkää sinänsä toimivan vanhan tuotteen.

Reinoille radikaali tuote­kehitys ei sopinut. Mallin perintei­syys oli koko tuotteen idea. Uusia värejä ja räätälöi­tävyyttä toki tuotiin markkinoille, mutta se ei riittänyt.

Toiseksi ongelmaksi muodostui se, että valmistuksen kiinteät kustannukset karkasivat käsistä.

”Olimme rakentaneet rakennukset ja logistiikan parhaan vuoden myynnin mukaan. Ne olivat aivan liian suuret, kun myynti väheni”, Huhtinen myöntää.

Nyt Huhtisen mielessä on paljon kysymyksiä. Konkurssi on aina yrittäjälle raskas, hän sanoo. Miten työntekijät selviävät?

Huhtisella itsellään kenkätehtailu päättyy, mutta Reinoja valmistanut PK Kappi Oy ei ole ollut hänen ainoa yrityksensä. Huhtinen jatkaa edelleen polkupyöränkumitehtailijana. Erityisesti polkupyörien nastarenkaiden kysyntä on kovaa. Siinä on suorastaan yhtäläisyyksiä Reinojen menestysvuosiin, Huhtinen sanoo.

Muutama työntekijä kotikenkätehtaasta pystytään työllistämään rengastehtaalle.

Lisäksi Huhtinen haluaa selvitellä Reinojen tilannetta, ”jos vaikka löytyisi liiketoiminnan jatkaja”.

Palaute konkurssista on ollut runsasta ja hätääntynyttä. Tilauksia tuli torstaina ennätystahtiin niin verkkokaupassa kuin pieniltä kauppiailta. Huhtisen mukaan se on luonnollista, koska tuote on ”yksi Suomen rakastetuimmista”.

Hän haluaa kertoa mahdollisille ostajille, miten hyvästä tuotteesta on kyse. Reino-tossuilla on takanaan 90 vuoden historia, jonka Huhtinen ei soisi päättyvän.

”Uskon vahvasti, että Reinojen tarina tulee jatkumaan”, hän sanoo.

Fakta

Reinojen taru voi vielä jatkua


 Pirkanmaan käräjäoikeus asetti torstaina Reino- ja Aino-tossuja valmistavan PK Kappi oy:n konkurssiin.

 Konkurssipesää hoitava asianajaja Jussi Laakkonen selvittää, kyetäänkö toiminnalle löytämään ostajaa.

 Yrittäjät Arto Huhtinen ja Tuire Erkkilä ostivat Reinojen ja Ainojen valmistuksen vuonna 2004 ja siirsivät tuotannon Tšekistä Suomeen.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    2. 2

      Ruotsalaiset rakastuivat Leijoniin: ”Kiitos tästä MM-ihmeestä, isoveli”

    3. 3

      Kiekkotappio ei juuri näkynyt Kanadan mediassa, sillä maa keskittyi juhlimaan toista urheilu­saavutusta

    4. 4

      Päävalmentaja Jukka Jalonen nostaa tuoreen MM-kullan Suomen palloiluhistorian kovimpien saavutusten joukkoon: ”On tämä huikea juttu”

    5. 5

      Leijonat voitti sensaatiomaisesti MM-kultaa, juhlat jatkuvat HS:n hetki hetkeltä -seurannassa

    6. 6

      Eero Heinäluoma nousi vaalien ääniharavaksi – tässä ovat Suomen uudet euroedustajat

    7. 7

      Nämä kiinalaiset tekonaamat ovat niin tarkkoja kopioita ihmis­kasvoista, että uusi iPhonekin menee halpaan – ja juuri se on tarkoituskin

      Tilaajille
    8. 8

      Leijonat saapuvat Suomeen maanantaina iltapäivällä, illalla maailmanmestareille järjestetään kansanjuhla, HS näyttää suorina lähetyksinä

    9. 9

      Vain 7-vuotiaita poikia heitettiin töihin tähän laitokseen vailla tietoa ulospääsystä – Syyksi riitti veljeily vanhempien pahantekijöiden kanssa

    10. 10

      Kapteeni Marko Anttilaa vei eteenpäin hirveä halu voittaa: ”Yritin panna kaiken likoon ja tänään sattui onnistumaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    2. 2

      Sensaatio on valmis – Suomi on jääkiekon maailmanmestari!

    3. 3

      Pitkästä matematiikasta tehtiin pääsylippu korkeakouluun ja tulevaisuuden ammatteihin – Se oli virhe, sanoo kokenut matematiikan opettaja

      Tilaajille
    4. 4

      10 000 ihmistä juhli Helsingin Kauppatorilla – Videot ja kuvat näyttävät, miten riemu repesi voiton hetkellä

    5. 5

      ”Ennen kehotin ostamaan. Enää en sitä tekisi”, sanoo Suomen johtava sisustusstailisti

    6. 6

      Suomen vihreille historiallinen voitto eurovaaleissa, koko EU:n tasolla keskustaoikeisto suurin puolue – Katso täältä tulokset ja analyysit eri EU-maista

    7. 7

      Ruotsalaiset rakastuivat Leijoniin: ”Kiitos tästä MM-ihmeestä, isoveli”

    8. 8

      Eero Heinäluoma nousi vaalien ääniharavaksi – tässä ovat Suomen uudet euroedustajat

    9. 9

      Lääketiede käänsi kelkkansa homesairauden suhteen – Haaskaako Suomi satoja miljoonia korjaamalla ja purkamalla rakennuksia?

      Tilaajille
    10. 10

      Päävalmentaja Jalonen hermostui venäläisten kritiikkiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Hometalo­sairautta ei olekaan, sanoo lääke­tiede nyt – Mitä oikein tapahtui?

      Tilaajille
    5. 5

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    6. 6

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    7. 7

      ”En usein kerro tarinaani, se tuntuu liian raskaalta” – HS:n erikoisartikkeli vie EU:n etelärajalle, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    8. 8

      Tässä ovat suosituimmat eurovaaliehdokkaat

    9. 9

      Pitkästä matematiikasta tehtiin pääsylippu korkeakouluun ja tulevaisuuden ammatteihin – Se oli virhe, sanoo kokenut matematiikan opettaja

      Tilaajille
    10. 10

      ”Luulin, että Suomi on oikeusvaltio”, sanoo Isisin kalifaattiin lähteneen ja nyt Syyriassa vankileirillä olevan suomalaisnaisen äiti

    11. Näytä lisää