Talous

Ruotsin kruunu heikkenee heikkenemistään, ja nyt kärsivällisyys on loppu myös Ruotsin suurimmilta yrityksiltä – ”Olemme maalanneet itsemme nurkkaan”

Scanian kuorma-autotehtaalla halvan kruunun luulisi olevan pelkästään juhlan aihe. Totuus on monimutkaisempi.

Södertälje

Kylpyammeen kokoinen V8-moottori leijuu linjaston yllä hihnojen varassa. Tästä ruotsalainen kuorma-autovalmistaja Scania on kuuluisa.

”16 litraa, yli 500 hevosvoimaa”, tiedottaja Hans-Åke Danielsson sanoo. Hän tuli Scanialle 30 vuotta sitten.

Olemme Södertäljen tehtaalla, 30 kilometriä Tukholmasta lounaaseen.

”Vaikka vääntöhän se on lopulta, joka ratkaisee, eivät hevosvoimat.”


Youtubessa on kuulemma omat kanavansa Scania-kuskeille, jotka kuvaavat V8-kuorma-autojensa ylämäkisuorituksia.

Moottori laskeutuu alustalle. Viisi nuorta miestä ja yksi nuori nainen kiirehtivät sen kimppuun. Kokoonpanopaikan ylle asennettu digitaalikello pyörähtää käyntiin ja alkaa pudotella sekunteja kahdeksasta minuutista alaspäin.

Sen verran työntekijöillä on aikaa, ennen kuin liukuhihna taas nytkähtää. Polttoaineletkut surahtelevat paikoilleen.


Scania on yksi Ruotsin perinteisistä vientiylpeyksistä. Tänäkin päivänä tehtaasta lähtee maailmalle yli 50 valmista kuorma-autoa. Myös Suomeen.

”Kuljetusliike S. Kakko oy”, lukee yhden lähes valmiin kuorma-auton tuulilasiin kiinnitetyssä lapussa.


Tällaisella tehdaskäynnillä kaikki näyttää tietysti hyvältä, eikä Scanialla lukujen puolesta ole syytä huoleen.

Viime vuonna yrityksen liikevaihto ja voitto jälleen kasvoivat. Scania ei ole tehnyt tappiota sitten 1930-luvun. Myös markkinaosuus kasvaa, ja malleja on pantu uusiksi vuodesta 2016.

 

”Meidän pitää varoa, ettei meistä tule lihavia kissoja.”

Voittoja paisuttaa kuitenkin tekijä, josta Scania ei voi ottaa kunniaa: Ruotsin kruunu jatkaa alamäkeään suhteessa dollariin, euroon ja moniin muihinkin valuuttoihin. Toukokuussa siitä tuli Ruotsissa taas puheenaihe.

Torstaina yhdellä eurolla sai 10,7 kruunua. Euroon verrattuna kruunu oli näin heikko viimeksi suuren finanssikriisin jälkeen vuonna 2009. Dollariin verrattaessa vastaavaa aallonpohjaa saa hakea vuodelta 2002.



Scanialle etu on valtava. Yhtiön kulut ovat heikossa valuutassa, tulot vahvoissa valuutoissa.

”Kruunun yhden prosenttiyksikön heikkeneminen tuo meille lähes 50 miljoonaa euroa voittoa lisää”, Danielsson sanoo.


Palkat maksetaan kruunuissa. Esimerkiksi nuo S. Kakon valkoiseen kuorma-autoon sähkötöitä tekevät miehet saavat kuukaudessa noin 23 000 kruunua, jos ovat juuri tehtaalla aloittaneita.

Kolme vuotta sitten summa oli 2 477 euroa, tämän viikon tiistaina enää 2 130 euroa. Myös valtaosa alihankkijoista on ruotsalaisia ja laskuttaa kruunuissa.

Maksun Scania saa kuitenkin dollareissa tai euroissa tai vaikka punnissa.

Samalla Scanian myymät kuorma-autot, bussit, moottorit ja palvelut ovat ulkomaisille ostajille yhä houkuttelevamman hintaisia.

Eurohinta halpenee, kun kruunuhinta pysyy samana. Näin käy, vaikka Scania ei tekisi yhtään uutta keksintöä, tehostusta tai irtisanomista.

Tämän vuoksi Suomen eurokriittisissä piireissä on usein osoitettu Ruotsin suuntaan.

Jos omia vientiyrityksiä halutaan tukea, on helpompaa antaa oman kansallisen valuutan heikentyä kuin tehdä se, mitä Juha Sipilän hallitus teki – päätyä raastavien neuvotteluiden ja lakkouhan kautta palkkoja pienentävään kilpailukykysopimukseen.

Helppoon kilpailuetuun liittyy kuitenkin huoli, jota yhä useampi ruotsalainen suuryritys on kevään aikana nostanut esiin.

”Meidän pitää varoa, ettei meistä tule lihavia kissoja”, Scanian tiedottaja Danielsson sanoo.


Kun valuuttaetu takaa voitot, tehostamiset voivat jäädä tekemättä. Kun etu jossain vaiheessa heikkenee, on muutosten teko jo myöhässä.

Danielssonin mukaan Scania on tarkka tehokkuudesta. Tuotekehittelyä tehdään esimerkiksi sähköbussien ja itseohjautuvien kuorma-autojen parissa.

”Yksi ajatus on, että vain letkan etummaiseen autoon tarvittaisiin kuski”, Danielsson sanoo.


Silti vaara laiskistumiseen on olemassa. ”Emme saa nojata taaksepäin.”

Sama viesti on nyt kuultu viime viikkoina painavimmilta mahdollisilta tahoilta: heikko kruunu uhkaa Ruotsin vientiyritysten kilpailukykyä.

Huolensa esitti Scanian ja Volvon lisäksi esimerkiksi Ruotsin kuuluisimman omistajasuvun edustaja, Investor-sijoitusyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jacob Wallenberg. Lyhyen aikavälin apu on pitkän aikavälin riski, Wallenberg sanoi Svenska Dagbladtille.

”Yritykset alkavat uskoa, että ne ovat parempia ja vahvempia kuin mitä ne todellisuudessa ovatkaan”, hän totesi.


Myös Wallenbergit kuuluvat niihin, jotka hyötyvät heikosta kruunusta. Investor omistaa esimerkiksi Ericssonia.



Nordean pääekonomisti Annika Winsth puolestaan varoitti, että vaikeasti ennustettava kruunu saa yritykset välttämään investointeja. ”Se tekee investointipäätöksistä todella vaikeita”, hän sanoi uutistoimisto TT:lle.



Scanialla kierros päättyy suurelle asfalttipihalle, jossa kuljetusta odottavia kuorma-autoja seisoo pitkässä rivissä. Yrityksen kestävän kehityksen vastaava Kristina Bolmqvist sanoo, että yleistunnelma tehtaalla on myönteinen.

”Harvassa työssä näkee omien töiden tuloksen tulevan maantiellä vastaan.”


Vähemmän iloista on muutaman kivenheiton päässä Södertäljen liikekeskustassa. Siellä heikko kruunu ei ole pelkkä riski vaan lisäkustannus.

Omistaja Olof Einarsson seisoo tyhjän Pålssons herrekipering -vaatekauppansa tiskin takana.

”Puuvillan maailmankauppa käydään dollareissa. Se vaikuttaa meidän vaatetoimittajiimme ja lopulta vaatteidemme hintoihin.”

Tätä ei aina muisteta ajatella, kun puhutaan heikon valuutan vientieduista. Tavallisen kuluttajan se tekee köyhemmäksi. Tuontitavarat kallistuvat.

”Hedelmät, tuontiliha, kaikki”, Einarsson luettelee. ”Ja matkat tietysti. Juuri yksi asiakas valitti, kuinka kalliiksi Florida oli muuttunut.”


Einarsson myy liikkeen pois vuoden loppuun mennessä. Hänestä kruunulle pitäisi tehdä jotakin.

”Yksi vaihtoehto olisi, että keskuspankki nostaisi korkoja”, hän sanoo. ”Mutta sitä ei moni tässä maassa kestäisi, on otettu sellaisia lainoja. Olemme maalanneet itsemme nurkkaan.”

 

”Emme sijoitu eurooppalaisessa vertailussa mitenkään mairittelevasti.”

Kruunun alhon syytä ei kukaan tunnu tarkasti tietävän.

Useimmin mainitaan keskuspankin miinusmerkkinen ohjauskorko. Keskuspankki on ollut sen nostamisessa erittäin varovainen, koska inflaatio on kaikesta huolimatta pysynyt alle kahden prosentin tavoitteen.

Yritystutkija ja Lundin yliopiston professori Lars Oxelheim ei hänkään osaa antaa yhtä vastausta. Korkopolitiikan hän ottaa esiin ensimmäisenä.

Hän haluaa kuitenkin muistuttaa myös toisesta asiasta.

Yleisesti ajatellaan, että kruunun heikkous on luonnotonta, koska Ruotsin taloudella menee niin hyvin. On menestyviä tunnettuja yrityksiä ja ylijäämäisiä valtionbudjetteja.

Oxelheim nostaa esiin mahdollisuuden, että valuuttamarkkinat arvioivat Ruotsin talouden riskejä sittenkin jotakuinkin oikein. Merkittävä osa Ruotsin talouden kasvusta on perustunut väkiluvun kasvuun.

”Jos katsotaan talouskasvua asukasta kohti, emme sijoitu eurooppalaisessa vertailussa mitenkään mairittelevasti. Meille on tullut paljon maahanmuuttajia, ja heidän integroimisestaan tulee ainakin alkuvaiheessa paljon kuluja.”

Kilpailukyvystä Oxelheim on vähintään yhtä huolestunut kuin yrityksetkin.

”Kun kruunu on näin heikko, piiska puuttuu.”

Hän ei ole lainkaan vakuuttunut, että Scanian kaltaiset suuryritykset ovat ottaneet heikon kruunun riskit riittävästi huomioon.

”Yritysten johdon palkitsemisjärjestelmät eivät kannusta tekemään sitä johtopäätöstä, että valuuttakurssin edut huomioiden emme tehneetkään komeaa voittoa vaan itse asiassa tappiota.”

Vaatekauppias Einarssonin kanssa Oxelheim on yhtä mieltä ainakin yhdestä asiasta. Korkojen nosto ei olisi helppoa.

”Meillä on useita sukupolvia, jotka luulevat, että näin matalat korot ovat normaali olotila.”

Fakta

Ruotsi äänesti euroa vastaan


 Ruotsi on sitoutunut ottamaan euron käyttöön EU:n luoneessa Maastrichtin sopimuksessa. Keskustelu eurosta on kuitenkin lähes olematonta.

 Ruotsissa pidettiin vuonna 2003 kansanäänestys eurosta. 56 prosenttia äänesti vastaan, 42 prosenttia puolesta ja kaksi prosenttia tyhjää.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläinen Mesi Kissaniitty on 14-vuotias ja elää väärän suku­puolen kehossa

    2. 2

      Antti Rintanen, 28, on jo lääkäri, neljän lapsen isä, maailman­mestari ja vaimokin tekee uraa: nyt hän paljastaa miten perheen aika riittää kaikkeen

    3. 3

      Outojen päänsärkyjen ja lihasjumien syy saattaa löytyä suusta

      Tilaajille
    4. 4

      ”Ihmettelen Suomen hitautta, kun siellä on vain muutama kymmenen ihmistä” – järjestöjen mukaan kansain­välinen oikeus pakottaa tuomaan sekä lapset että aikuiset Suomeen Isis-leiriltä

    5. 5

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    6. 6

      KT: Kuntien henkilöstö­kulut kasvavat 150 miljoonaa euroa enemmän kuin hallitus on laskenut

    7. 7

      Hollannin poliisi hoksasi toimisto­rakennuksen koossa risti­riidan ja löysi sala­huoneen: paljastui maan kaikkien aikojen huume­kätkö

    8. 8

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    9. 9

      Antti Holma itkee, rakastuu ja juoruilee, ja juuri siksi sadattuhannet kuuntelevat hänen podcastiaan

      Tilaajille
    10. 10

      Vastaanottokeskuksen avaaminen 2015 sai Kauhavan tolaltaan, nyt Migri sulkee sen ja kaksi muuta keskusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    2. 2

      Alamäkipyöräilyn suosio kasvaa nopeasti: Espoossa laskettelukeskukseen raivattiin viisi rataa, joista helpoimman ”pystyy ajamaan Alepa-fillarilla”

    3. 3

      Iiris Suomela on ajautunut julkisuudessa vihaiseksi tasa-arvo­loukkaantujaksi, vaikka haluaa puhua veroista

    4. 4

      Hollannin poliisi hoksasi toimisto­rakennuksen koossa risti­riidan ja löysi sala­huoneen: paljastui maan kaikkien aikojen huume­kätkö

    5. 5

      Tupakointi näyttää muovaavan persoonallisuutta, eivätkä muutokset ole suotuisia

      Tilaajille
    6. 6

      Yksi juoma sai täydet viisi tähteä, kun HS testasi suomalaiset siiderit – ison panimon tekele tyrmättiin limonadimaiseksi

      Tilaajille
    7. 7

      Poliisi epäilee: Norjalais­miljardöörin vaimon sieppaus oli lavastettu, naisen uskotaan kuolleen

    8. 8

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    9. 9

      Petteri Kontio muutti koirankopin Airbnb-asunnoksi Tapiolassa: ”Suorastaan tilava verrattuna telttaan”

    10. 10

      Anne Lister oli bisnesnainen, pistooliampuja sekä vallaton rakastaja, joka kirjoitti päiväkirjaansa: ”Aina minulla on joku tyttö mielessä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    2. 2

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    3. 3

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    4. 4

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    6. 6

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    7. 7

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    8. 8

      Helsingin koillisella laidalla asuu ryhmä miehiä, jotka ovat omistaneet elämänsä siniselle jumalalle

    9. 9

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    10. 10

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää