Talous

Kumpi on ilmastoystävällisempi, verkkokauppa vai kivijalka?

Kilon paketin kuljetus lentorahdissa Berliinistä Helsinkiin tuottaa nelikymmenkertaiset päästöt verrattuna siihen, että paketti tulee rekalla ja rahtilaivalla, kertoo tuore selvitys.

Ostit hetken huumassa uuden paidan keskieurooppalaisesta verkkokaupasta. Vasta jälkeenpäin mieleen tulivat lentorahti, hiilijalanjälki ja ilmastonmuutos.

Ajatus ehkä ahdisti.

Nyt tuore analyysi kuitenkin antaa ainakin osittaisen synninpäästön verkkokaupan käyttäjille.

Postin teettämän arvion mukaan ostamasi paidan hiilijalanjäljestä suurin osa eli 83 prosenttia tulee materiaalin hankinnasta ja valmistuksesta.

Päästöistä vain kymmenen prosenttia syntyy paidan kuljetuksessa kotiin.

”Yleensä kiistellään siitä, kumpi on haitallisempi ympäristön kannalta, kivijalka- vai verkkokauppa. Me halusimme saada keskusteluun kättä pitempiä työkaluja”, julkaisua perustelee Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

Postin teettämän analyysin verkkokaupan vaikutuksista on tehnyt kestävän kehityksen liiketoimintaa tutkiva Gaia Consulting -yhtiö.

Mutta keskustelu verkkokaupan hiilijalanjäljestä ei taida olla ihan näin yksinkertaista.

Postin ajatuksena on muistuttaa, että asiakas voi vaikuttaa esimerkiksi verkkokaupan kuljetusten aiheuttamiin päästöihin, sillä lento- ja rekkarahdin välinen ero on huikea.

Analyysissa arvioitiin, millaiset päästöt syntyvät kilon painoisen paketin kuljettamisessa Berliinistä Suomeen.

Lentorahdissa päästöjen määrä on noin nelikymmenkertainen verrattuna siihen, että paketti tulee ensin maitse rekalla ja sitten rahtilaivalla.

Tilaajan olisi siis syytä miettiä, haluaako paitansa lentoteitse heti seuraavana päivänä vai jaksaisiko odottaa viikon verran.

Toisaalta kaikki tämä on suhteellista: Postin mukaan 80 grammaa painavan kirjeen lennättäminen Kiinasta Suomeen aiheuttaa yhtä paljon päästöjä kuin noin kuuden kilometrin automatka Töölöstä Espoon rajalle.



Toistaiseksi verkkokaupan hiilijalanjäljestä on keskusteltu vähän, mutta on se sieltä tulossa.

Jo nyt monet verkkokaupan kuljetuksista kilpailevat yritykset kertovat tavoistaan hillitä päästöjä, sillä asiakkaat ovat kiinnostuneet asiasta.

Kuljetusyritykset kiinnittävät huomiota erityisesti niin sanottuun viimeiseen kilometriin eli paketin matkaan viimeisestä jakelukeskuksesta asiakkaan kotiin.

Tämä on se helpoin rasti, sillä tuotteita on vaivatonta kuljettaa lyhyitä matkoja kuorma-auton sijasta vaikkapa sähköautoilla ja -skoottereilla. Postikin osti vuosi sitten kaksisataa sähköllä toimivaa jakeluskootteria.

”Pitkillä matkoilla vaihtoehtoja käytettävästä polttoaineesta on kuitenkin valitettavan vähän”, Jägerhorn sanoo.

Onhan verkkokaupalla todistetusti myös positiivisia vaikutuksia.

Ruoan verkkokaupan ansiosta joku voi vaikka luopua autosta kokonaan.

Ja jos ruoan verkkokauppa mahdollistaa tietylle alueelle keskitettyjä kuljetuksia, silloin autoilun kokonaiskilometrit vähenevät, kun joka talosta ei tarvitse ajaa markettiin.



Avoimeksi jää silti isoja kysymyksiä: Lisääkö verkkokauppa ostamista ylipäätään – ja sen myötä myös hiilijalanjälkeä?

”Siihen me emme ole löytäneet vastauksia. Sen takia on hyvä puhua verkkokaupassakin kestävästä kuluttamisesta ja tunnistaa ostamisen tavoissa vaihtoehtoja”, Jägerhorn sanoo.

Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme näkee kestävän kuluttamisen kannalta ongelmana verkko-ostamisen helppouden.

”Verkkokaupassakin haetaan hetkellistä kivaa fiilistä ostamisesta. Kynnys on matala, kun ei tarvitse edes lähteä kauppaan. Pystyt hoitamaan asian kotisohvalla ja palautukset ovat ilmaisia.”

Sitten puhutaan verkkokaupan tuotteiden palautuksista.

Postin vuonna 2018 tekemän tutkimuksen mukaan kymmenen prosenttia verkkokauppaa käyttäneistä suomalaisista on palauttanut tuotteita.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan muodin verkkokaupassa jopa puolet tuotteista palautetaan myyjälle.

Tähän asti ilmaiset ja sujuvat palautukset ovat olleet verkkokaupassa kilpailuvaltti. Tulevaisuudessa myös ostaja saattaa joutua ottamaan osaa kuljetuskustannuksiin.

”Nyt kuljetusten aiheuttama ympäristöhaitta ei näy ollenkaan tuotteen hinnassa. Jos tämä muuttuu, ostajat harkitsevat enemmän valintojaan ja käytöstään”, uskoo Halme.

Tampereen yliopiston markkinoinnin professori Hannu Saarijärvi arvioi, että verkkokaupan pitää motivoida asiakkaitaan toimimaan järkevämmin.

”Yksi tapa olisi, että mitä vähemmän palautat, sen parempia tarjouksia saat jatkossa. Muuten kuluttajalla ei ole aitoa kannustinta muuttaa toimintaansa.”

Saarijärven mukaan jotkut verkkokaupat ovat jo ryhtyneet ottamaan palautuksista pieniä toimitusmaksuja.

Palautuksilla on muitakin seurauksia.

Minna Halme arvioi, että suuri osa palautetuista vaatteista ei edes mene uudelleen myyntiin vaan ne yksinkertaisesti hävitetään. Käytäntö on jo herättänyt suuttumusta muun muassa Britanniassa ja Ranskassa.

Vastikään Ranskan pääministeri Édouard Philippe ilmoitti maan aikovan kieltää myymättä jääneiden ja palautettujen kuluttajatuotteiden tuhoamisen.

Hänen mielestään verkkokaupan hiilijalanjäljestä käytävään keskusteluun kuuluvat ehdottomasti kuljetusten vaatimat pakkaukset.

Jokainen tuote pitää pakata erikseen, ja pakkauksissa käytetään joko öljyyn pohjautuvaa muovia tai puusta valmistettua kartonkia tai pahvia.

Pian selviää, että päästöihin vaikuttavia detaljeja riittää loputtomiin.

Kun esimerkiksi kaupan keskusliikkeet tilaavat ulkomailta suuria määriä, kuljetuskontit on mahdollista pakata järkevästi mahdollisimman täyteen.

Verkkokaupan kuljetuksissa kuitenkin matkustaa lukematon määrä erikokoisia ja -muotoisia tavaroita, jolloin kontteja ei pystytä täyttämään vastaavalla tavalla.

Sitten pitää vielä kerran palata takaisin kuljetusten aiheuttamiin päästöihin ja varsinkin rahtilaivoihin.

”Kun katsotaan tilastoa maiden aiheuttamista päästöistä, rahtilaivaliikenne tulisi listalla yhdeksäntenä heti Etelä-Korean jälkeen”, Halme sanoo.

Hän arvioi, että todellisuudessa tilanne on vielä pahempi, sillä rahtilaivoja koskevissa laskelmissa käytetään usein parhaan mahdollisen teknologian mukaisia päästöarvoja.

”Suuri enemmistö rahdista liikkuu kuitenkin erilaisissa mukavuuslippulaivoissa. Ne on rekisteröity valtioihin, joilla ei ole minkäänlaista lainsäädäntöä päästöjen suhteen.”

Aukoton vertailu on siis hankalaa, jopa mahdotonta.

Halmeen mielestä tässä on yksi syy, miksi pitäisi siirtyä järjestelmään, jossa todetut ympäristöhaitat siirtyvät kuluttamisen hintoihin. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi arvonlisäveron kautta.

Sehän kuulostaa helpolta ja järkevältä.

Vielä pitäisi selvittää yksi asia: miten laskea tuotteiden arvonlisäveroihin jyvitetyt ympäristöhaitat?

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Omakotitalon saa pääkaupunkiseudulla jopa alle 100 000 eurolla – tällainen on halvimpien talojen kunto

    2. 2

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    3. 3

      Hovioikeus: Jaajo Linnonmaa ja Juha Perälä eivät loukanneet neliraitalenkkareita maahantuoneen yrittäjän kunniaa radion aamuohjelmassa

    4. 4

      Katajanokalla on niin erityislaatuinen 355-neliöinen jugendasunto, ettei sen arvoa voi mitata rahassa

    5. 5

      Sodasta palannut isä osoitti Antti Aniaa aseella ja käski häipyä kotoa – Poikaa ei päästetty edes opiskelemaan, mutta nyt hänen keksintönsä soi sadoissa kirkoissa

    6. 6

      Jalkapallokatsojia kaasuttanut turvallisuusyritys syyttää nyt Palloliiton antamia ohjeita

    7. 7

      Tieto ja norjalainen Evry yhdistyvät, kauppahinta 1,3 miljardia euroa ja pääkonttori pysyy Suomessa

    8. 8

      Vantaalaisen pientaloalueen lapset saavat kolme ilmaista ruokaa päivässä, koska Anneli Virtanen päätti toimia

    9. 9

      Kieli viestii voinnistasi: Nämä merkit kielessä kertovat stressistä, puutos­tiloista tai jopa suolisto­sairaudesta

      Tilaajille
    10. 10

      Taapero, parisuhde kriisissä ja rakennus­työmaa – Kun kuukautiset olivat myöhässä, kolmen lapsen äidillä oli edessään kipeä ratkaisu

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies pakotettiin teloittamaan oma veljensä soramontulla Oulussa, syyttäjä vaatii myös veljensä ampujalle murhatuomiota

    2. 2

      Sielun veljien yli 30 vuotta vanhasta hitistä kiertää urbaanilegenda, jota on vaikea uskoa todeksi – kysyimme Ismo Alangolta, pitääkö tarina paikkansa

      Tilaajille
    3. 3

      ”Neljän liikkeen sääntö” auttaa treenaamaan vatsalihaksia tehokkaasti: Personal trainer laati ohjelman, joka vaikuttaa koko keskivartaloon

      Tilaajille
    4. 4

      Piraattipuolueen Petrus Pennasen Instagram-videolle päätynyt kissa nostatti some-myrskyn, samannäköinen eläin katosi aiemmin Fleminginkadulta

    5. 5

      Katajanokalla on niin erityislaatuinen 355-neliöinen jugendasunto, ettei sen arvoa voi mitata rahassa

    6. 6

      Helsingin poliisi julkaisi kuvan wc-tilasta osana epäillyn salakatselu­rikoksen tutkintaa, ratkaiseva vihje tuli alle tunnissa

    7. 7

      Ullanlinnan hulppeimmat merinäköalat myytiin lähes 25 miljoonalla eurolla

    8. 8

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    9. 9

      Pappi vihki homoparin, ja kirkko varoitti pappia – oikeus linjasi, ettei kirkolla ole oikeutta varoittaa homoparin vihkimisestä

    10. 10

      Seitsemän eduskuntaan pyrkinyttä käytti kampanjointiin yli 100 000 euroa – ulkopuolisen rahan osuus nousi edellisistä eduskuntavaaleista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    2. 2

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    3. 3

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    4. 4

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    5. 5

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    6. 6

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    7. 7

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    8. 8

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    9. 9

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    10. 10

      Raaka raiskaus vei viisi syytöntä teiniä vankilaan ja Trump vaati heille kuolemantuomiota – Nyt tarina on Netflixissä ja kaikkien pitäisi nähdä se

      Tilaajille
    11. Näytä lisää