Talous

HS-analyysi: Miksi jopa lentoyhtiö kehottaa käyttämään junaa?

Lentoyhtiö KLM suosittelee junan käyttämistä lyhyillä matkoilla. Kehotus on paikallaan, mutta sillä pyritään siirtämään huomio pois todellisista ratkaisusta.

Pitäisikö lentämisen sijaan kulkea sittenkin junalla?

Tätä pohtii yhä useampi, kun lentämisen kasvaviin päästöihin ja ilmastonmuutoksen vaikutuksiin on herätty. Nyt pohdintaan kannustaa yllättävämpi taho: lentoyhtiö.

Alankomaalainen lentoyhtiö KLM julkaisi kesäkuun lopulla kampanjansa, joka kehottaa ihmisiä ”vastuulliseen lentämiseen”. Kampanjan nettisivuilla lentoyhtiö suosittelee matkustajia harkitsemaan lentokoneen sijaan junaa lyhyiden matkojen taittamiseen.

Toisin sanoin yhtiö kehottaa ihmisiä olemaan ostamatta sen palveluita. Tämä kuulostaa erikoiselta, sillä KLM:n – kuten minkä tahansa muun yrityksen – ensisijainen tavoite on tehdä voittoa.

Mutta kehotus ei lopulta ole niin yllättävä.

Lentoyhtiöillä menee periaatteessa oikein hyvin. Ilmailualan oman arvion mukaan lentomatkustajien vuotuinen määrä voi kasvaa 2030-luvulla jopa kahdeksaan miljardiin, mikä on suunnilleen kaksinkertainen määrä nykyisestä.



Ala kasvaa ja voittoa syntyy, mutta samaan aikaan lentoyhtiöillä on valtava ongelma, jota on vaikea kiertää: päästöt.

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat noin 2–3 prosenttia kaikista ihmisten toiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentäminen lämmittää ilmastoa kuitenkin muutenkin kuin hiilidioksidipäästöin. Lentokoneet jättävät taakseen tiivistymisjuovia, jotka voivat lämmittää ilmastoa kaksi kertaa niin paljon kuin lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt.

Lentäminen ei tästä syystä herätä samankaltaista viehätystä kuin kenties takavuosina. Päinvastoin. Ruotsissa lentomatkustamisen suosio on kääntynyt laskuun ja sen syyksi arvellaan flygskamin eli lentohäpeän yleistymistä.

Samaan aikaan lentoverosta käydään keskustelua EU:n tasolla. Ranska ilmoitti alkuviikolla suunnittelevansa lentoveron käyttöönottoa. Suomella ei toistaiseksi ole ollut aikomusta vastaavan kansallisen lentoveron käyttöön ottamiseen. Suomen tavoitteena on lähtökohtaisesti se, että asiasta päätettäisiin EU-tasolla tai globaalisti.

Siksi lentoyhtiöiden on nyt toimittava ja kerrottava julkisesti, että hekin ajattelevat ympäristöä. Ovatko lentoyhtiöt oikeasti kiinnostuneita päästöistä vai onko KLM:n kampanjassa kyse viherpesusta?

Sekä että, sanovat asiantuntijat.

Aalto-yliopiston kestävän liiketoiminnan professorin Minna Halmeen mukaan kehotus junavaihtoehdon punnitsemisesta kuulostaa oikeanlaiselta lentoyhtiön vastuullisuudelta.

”Vastuullinen lentäminen on taas terminologista viherpesua”, Halme sanoo.

”Tuomalla tämänkaltaisia termejä julkiseen keskusteluun pyritään saamaan asiat kuulostamaan paremmilta kuin mitä ne ovat, ja tässä tapauksessa häivyttämään lentämiseen liittyvää hiilidioksidipäästöjen ongelmaa.”

Vastaavien termien luominen on tuttua monilla muillakin aloilla, kuten alkoholiteollisuuden parissa, jossa ”vastuullisesta juomisesta” on puhuttu jo 1990-luvulla.



Halmeen mukaan KLM:n mainoksissa on ennen muuta kyse suuresta lobbauskampanjasta, jonka tavoite on siirtää lentämiseen liittyvät päästöt kuluttajien huoleksi.

”Se on yksi tapa hidastaa sitä, että asiaan puututtaisiin valtioiden toimesta esimerkiksi lentämisen polttoaineverotuksella.”

Samaa sanoo Sitran johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti. Kaupallisten lentoyhtiöiden ei tarvitse maksaa polttoaineesta valmisteveroa. Tämä pohjautuu 1940-luvulla solmittuun kansainväliseen sopimukseen.

”Lentoalan pitäisi purkaa tämä sopimus, mutta sitä ala ei tietenkään halua tehdä, koska lentäminen kallistuisi. Nyt se on keinotekoisen halpaa”, Lahti sanoo.

KLM ei ole ainoa lentoyhtiö, joka pyrkii näyttäytymään vihreänä toimijana.

Useiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden nettisivuilla suitsutetaan mahdollisuutta lennon päästöjen kompensointiin. ”Ihmiset haluavat matkustaa ja heidän täytyy matkustaa — me haluamme tarjota ratkaisuja, jotka edistävät vastuullisempaa lentämistä”, Finnairin sivuilla kerrotaan.

Finnairin mediasuhteiden johtajan Päivyt Tallqvistin mukaan ”vastuullinen lentäminen” on esimerkiksi investointeja uuteen lentokoneteknologiaan.

Finnair rekrytoi parhaillaan uutta vastuullisuusjohtajaa, ja siksi Tallqvist vastaa HS:n kysymyksiin aiheesta.

”Ilman muuta kannattaa yhdistää eri liikennemuotoja. Meillä on esimerkiksi Saksassa yhteistyötä Deutsche Bahnin [Saksan rautatieyhtiö] kanssa.”

Kesäkuussa 1,4 miljoonan matkustajan kuukausiennätyksensä tehnyt yhtiö korostaa KLM:n tavoin yksilön toimia päästöjen hillitsemisessä. Tallqvistin mukaan lentomatkustaja voi vaikuttaa esimerkiksi valitsemalla uudenmallisen koneen ja pakkaamalla mahdollisimman kevyesti.

Sitäkin on hyvä pohtia, kuinka paljon lyhyiden lentomatkojen korvaaminen junalla muutenkaan vaikuttaisi Air Francen kanssa samaan konserniin kuuluvan KLM:n liiketoimintaan. Air France-KLM sanoo olevansa johtava pitkien etäisyyksien lentoyhtiökonserni.

Yksistään KLM lennättää läpi vuoden matkailijoita yli 60 maahan ympäri maailmaa, ja iso osa sen lennoista on pitkän matkan lentoja.

Lokakuussa yhtiö on avaamassa uusia kaukoreittejä. Yksi niistä on Bangaloreen Intiaan, maahan, jossa lentomatkustajien määrän uskotaan ilmailualan kansainvälisen etujärjestön IATA:n mukaan kasvavan yli 400 miljoonalla henkilöllä vuoteen 2037 mennessä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Perheenisä Kim Holvialan silmien alla liikkui vuosia huumeita – Nyt hän kertoo, miten Tor-verkon pimeä huumekauppa toimii

      Tilaajille
    3. 3

      ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt” – Suomalaisella hissijätillä on edessään valtava valinta, joka ei ole vain yhtiön omissa käsissä

    4. 4

      67 kylmän sodan ydinpommia jätti jälkensä: Marshallinsaarilla säteilee paikoin voimakkaammin kuin Tšernobylin alueella

    5. 5

      Yhdysvaltain edustajainhuone vaatii selvitystä siitä, onko punkkien kantaman borrelioosin leviämisen syynä Pentagonin bioaseohjelma

    6. 6

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    7. 7

      Rankan treenin jälkeen seuraava tunti on palautumisen kannalta tärkein, ja silloin kylmästä suihkusta voi olla haittaa

    8. 8

      Pyöräilijöiden suosima Pohjoisbaana kärsi vauriosta heti ensimmäisenä talvenaan: nyt uudehkon pyörätien kunto on paikoitellen karmea

    9. 9

      Mitä jos kahdeksan­vuotiailla olisi äänioikeus tai valtio myisi kaikki talousmetsänsä? HS pyysi asiantuntijoita pohtimaan kahdeksaa tulevaisuudenkuvaa Suomesta

    10. 10

      Hallitus kaavailee jälleen uutta kielistrategiaa, mutta mitä tapahtui alle kymmenen vuotta sitten laaditulle ”kärkihankkeelle”?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    3. 3

      Kaiken nähnyt kaupunkitutkija jättää Helsingin yliopiston ja sanoo viimeisen sanansa: Helsinki ei ole vieläkään oikea kaupunki

    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Pahan olon tunnustaminen ihmissuhteessa on hyvä merkki

    6. 6

      Brittilehti The Guardian lyttää tylyin sanakääntein suomalaisten rakastaman Helene Schjerfbeckin näyttelyn: ”Kylmä suihku kakkoslaatuista taidetta”

    7. 7

      Yhdysvaltain edustajainhuone vaatii selvitystä siitä, onko punkkien kantaman borrelioosin leviämisen syynä Pentagonin bioaseohjelma

    8. 8

      Kaksi olutta päivässä nostaa painoa jopa pari kiloa kuukaudessa

      Tilaajille
    9. 9

      Venäjä-trollien vainoama Ylen toimittaja Jessikka Aro oli Yhdys­valtain alahuoneen kuultavana Venäjän informaatio­sodasta

    10. 10

      HS selvitti Rinteen hallituksen avustajien taustat: Tässä ovat hallituksen näkymättömät vallankäyttäjät

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Tunteiden välttely voi johtaa elämään, jota ei halua elää – Psykologi Arto Pietikäisellä on siihen ratkaisu, jota moni ei halua kuulla

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    8. 8

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    9. 9

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    10. 10

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    11. Näytä lisää