Talous

Britanniassa kiellettiin ensimmäiset mainokset ”haitallisten sukupuoli­stereotypioiden” takia

Juustomainoksessa isät unohtavat lapsen buffet-ravintolan hihnalle. Automainoksessa miehet seikkailevat ja nainen hoitaa lasta.

Britanniassa on kielletty ensimmäiset mainokset, joiden on katsottu esittäneen haitallisia sukupuolistereotypioita, kertovat brittiviestimet.

Toinen kielletyistä mainoksista mainostaa Philadelphia-tuorejuustoa ja toinen Volkswagen-autoa.

Philadelphia-juuston mainoksessa kaksi isää jättää lapsen buffet-ravintolan liukuhihnalle, koska he keskittyvät ruokaan. Volkswagen-mainoksessa miehet esiintyvät seikkailunhaluisina toimijoina, kun taas nainen istuu penkillä lastenvaunujen kanssa.

Britannian mainoksia sääntelevän toimielimen ASA:n (Advertising Standards Authority) kielto haitalliseksi katsottuja sukupuolistereotypioita sisältäville mainoksille tuli voimaan kesäkuussa. Uusien sääntöjen mukaan mainoksissa ei saa esiintyä ”sukupuolistereotypioita, jotka todennäköisesti aiheuttavat haittaa tai ovat vakavasti ja laajasti loukkaavia”.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan noin 130 katsojaa oli valittanut Philadelphia-juuston mainoksesta ASA:lle. Valituksissa katsottiin, että mainos uusinsi haitallista stereotypiaa, jonka mukaan miehet ovat kyvyttömiä hoitamaan lapsia ja että heidän kyvyttömyytensä olisi lapsille riski.

ASA katsoi, että mainos oli tarkoitettu kepeäksi ja koomiseksi, mutta se antoi kuvan, etteivät isät kykene hoitamaan lapsia kunnolla sukupuolensa takia.

Philadelphia-juustoa valmistavan Mondelez-yhtiön mielestä mainos päinvastoin esitti myönteisen kuvan miehistä: heillä on vastuullinen ja aktiivinen rooli lastenhoidossa nyky-yhteiskunnassa. Isät valittiin yhtiön mukaan mainokseen tarkoituksella, jotta vältettäisiin stereotypia siitä, että ainoastaan naiset hoitavat lapsia.

Volkswagen e-Golf -auton mainoksesta jätettiin kolme valitusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Mainos näyttää ensin miehen ja naisen nukkumassa teltassa rotkon laidalla, sitten kaksi miesastronauttia avaruudessa, miesparaurheilijan pituushyppäämässä ja lopuksi naisen istumassa penkillä lastenvaunujen kanssa.



ASA katsoi, että mainos oli haitallinen. Sen mukaan miesten ja naisten asettaminen vastakkain siten, että miehet ovat ”erityislaatuisissa ympäristöissä ja seikkailevat” ja naiset vaikuttavat ”passiivisilta tai ovat stereotyyppisesti hoivaajan roolissa” antaa ymmärtää, että kyseiset stereotyyppiset roolit ovat yhteydessä vain kyseiseen sukupuoleen.

Volkswagenin mukaan mainos ei esittänyt, että lastenhoito olisi yhdistettävissä vain naisiin. Sen mukaan se, että nainen mainoksessa esitettiin rauhallisena ja lukemassa, voitaisiin tulkita myös stereotypioiden vastaisena, sillä mainoksien vanhemmat ovat usein hälyn keskellä tai huolissaan.

Britannian ASA on itsesääntelyelin, jonka piiriin kuuluvat sekä lähetyksissä esiintyvät mainokset että printtimainokset. Elin valvoo ja sääntelee myös sosiaalisessa mediassa ja verkossa tapahtuvaa mainontaa. Se ei kuitenkaan säädä lakeja tai toimi tuomioistuimen tavoin.

Suomessa mainonnan itsesääntelystä vastaa hieman vastaavalla tavalla Mainonnan eettinen neuvosto.

Pääsihteeri Paula Paloranta ei pidä tarpeellisena kieltää sukupuoleen perustuvia stereotypioita esittäviä mainoksia erikseen. Niihin voidaan hänen mielestään puuttua riittävästi jo nykyisen säätelyn puitteissa: Lakiin on kirjattu vaatimus siitä, että markkinoinnin pitää olla hyvän tavan mukaista. Lisäksi itsesääntelyn kautta seurataan erikseen syrjiväksi katsottua mainontaa perustuen Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöihin.

”Molemmat säännökset kattavat tämän. Sekä itsesääntelyssä että lainsäädännössä asia on jo kunnossa”, Paloranta sanoo.

Nimenomaan sukupuoli­stereotypioihin perustuvia valituksia tulee Mainonnan eettiselle neuvostolle silloin tällöin.

Yksi viime vuosien suurimmista keskusteluista syntyi, kun Helsingin kaupunki esitti taannoin mainoksissaan äidin syventyneenä sosiaaliseen mediaan siten, että lapset jäivät vähälle huomiolle. Valituksia tuli muun muassa mainoksien seksistisyydestä.

Yleisesti ottaen Paloranta arvioi, etteivät sukupuoleen perustuvat stereotypiat tai muu sukupuoleen perustuva syrjintä ole kovin suuri ongelma suomalaisessa mainonnassa.

Mainonnan eettiselle neuvostolle tehtiin viime vuonna 101 lausuntopyyntöä, joista 12 prosenttia koski jollakin tapaa sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

”Tämä on pienenemään päin, takavuosina osuus oli paljon suurempi.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

    2. 2

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    3. 3

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    4. 4

      Kaksi tutkijaa jäi loukkuun Puolan syvimpään luolaan: Pelastajat pelkäävät tutkijoiden hengen puolesta ja varautuvat jopa viikkojen operaatioon

    5. 5

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    6. 6

      Pulaa ruuasta ja lääkkeistä, ruuhkia ja mielenosoituksia: vuodettu salainen asiakirja ”Operation Yellowhammer” paljastaa brittihallituksen valmistautumisen kovaan brexitiin

    7. 7

      Britannia vei kansalaisuuden Isisin joukkoihin liittyneeltä ”Jihadi-Jackilta”

    8. 8

      Miksi koirankakkaa pusseineen ei saa panna biojätteisiin?

    9. 9

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    10. 10

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    2. 2

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    3. 3

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    4. 4

      Kävelyvauhti saattaa paljastaa, millainen on ikääntyneen kuolemanriski

    5. 5

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    6. 6

      Helsinkiin ilmestyi uusia kaupunkipyöriä, joilla voi ajaa yli 40 kilometrin tuntivauhtia ympäri vuoden

    7. 7

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      ”Hullu maalishow – hysteriaa Suomessa”: Näin jalkapalloilija Teemu Pukin hattutempusta kirjoitettiin Ruotsissa ja Englannissa

    9. 9

      Juha Rautaheimo on selvittänyt satoja henkirikoksia: ”Täydellinen rikos pitäisi tehdä yksin”

    10. 10

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

    2. 2

      Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet

    3. 3

      Jalkapallo. Kielletty. Farkut. Kielletty. Seurustelu. Kielletty – Nuoret naiset kertovat, miten heidän elämäänsä rajoitetaan Suomessa perheen kunniaan vedoten

      Tilaajille
    4. 4

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

      Tilaajille
    6. 6

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    7. 7

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    8. 8

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    9. 9

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    10. 10

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    11. Näytä lisää