Talous

Kun herttuatar tuli lehdistötilaisuuteen käsilaukku kainalossaan, hetkeä myöhemmin se oli myyty loppuun – Näin toimii muotialaa ravisteleva ”Meghan-efekti”

Sussexin herttuatar Meghan esitteli torstaina hyvän­tekeväisyys­järjestölle ideoimansa vaatemalliston. Meghanista on tullut merkittävä vaikuttaja muoti­teollisuudessa.

Herttuatar Meghan saapui lehdistötilaisuuteen kainalossaan ruskea käsilaukku. Vielä tilaisuuden aikana hän kertoi kuulleensa, että 109 puntaa, noin 120 euroa, maksava laukku oli myyty valmistajan verkkokaupasta loppuun.

Ilmiölle on olemassa termikin: Meghan-efekti.

Se tarkoittaa, että kun herttuatar Meghan esiintyy julkisesti jossakin vaatteessa, samanlaisten vaatteiden myynti kasvaa räjähdysmäisesti.

Herttuatar on tietoinen aiheuttamastaan vaikutuksesta. Tällä kertaa sitä käytettiin hyvään tarkoitukseen.

Meghan toimii hyväntekeväisyysjärjestö Smart Worksissa, joka muun muassa lahjoittaa työttömille naisille vaatteita ja valmentaa heitä työhaastatteluihin.

Ajatuksena on, ettei naisen paluu työelämään jäisi ainakaan vaatteista kiinni.

Herttuattaren ja Smart Worksin yhteistyökumppaneita ovat olleet muun muassa tavarataloketjut Marks & Spencer ja John Lewis.


Sussexin herttuatar oli mukana kehittämässä Smart Set -perusvaatemallistoa. Kampanjaan osallistuvat tavaratalot ovat luvanneet lahjoittaa jokaista myytyä vaatetta kohden samanlaisen hyväntekeväisyysjärjestölle.

Jopa brittikuninkaallisiin penseästi suhtautuva Guardian-lehti oli paikalla torstain julkistustilaisuudessa ja raportoi Meghanin vaatteista.

”Päällään hänellä oli 120 puntaa maksavat mustat housut ja 85 punnan valkoinen kauluspaita, hihat käärittyinä”, Guardian kirjoitti.

Muotia seuraava Lyst-media kertoi viime kesäkuussa vertailleensa Meghanin ja herttuatar Katen vaikutusta myyntiin.

Katen käyttämien vaatteiden myynti nousi noin 120 prosenttia viikossa siitä, kun hän oli esiintynyt julkisuudessa.

Meghanin vaikutus oli selkeästi vahvempi: keskimäärin 216 prosentin kasvu myynnissä.


Guardian on aikaisemmin kertonut Sussexin herttuatar Meghanin Australian-matkan seurauksista, kun tämä esiintyi kokonaista neljä kertaa samoissa Outland Denimin farkuissa.

Kun Meghanista julkaistiin ensimmäiset kuvat yrityksen farkuissa, housut oli myyty loppuun vuorokaudessa.

Samalla Outland Denimin verkkosivuilla vierailevien määrä oli lisääntynyt 3 000 prosentilla.

Lehti kertoo, että Outland Denim valmistaa farkkunsa Kambodžassa, jossa se työllistää aikaisemmin ihmiskaupan uhriksi joutuneita naisia.


Meghan käytti viimevuotisella Australian- ja Uuden-Seelannin -matkallaan useiden eettisesti toimivien vaateyhtiöiden tuotteita, ja vaikutus myyntiin oli Vanity Fair -lehden mukaan aina samanlainen.

Vanity Fair oli niin vaikuttunut Meghan-efektistä, että esitteli omassa jutussaan Meghanin matka-asut päivä päivältä.

Herttuattaren vaikutus on ollut Vanity Fairin mukaan merkittävä varsinkin useille pienille yrityksille.

Isossa mittakaavassa herttuatar kuitenkin häviää selvästi amerikkalaiselle Kardashianin perheelle.

Guardian kertoi viime tammikuussa, että Kardashianin perheen naisilla on yhteensä noin 540 miljoonaa seuraaja Instagramissa.

He myös käyttävät tunnettavuuttaan hyväksi. Guardianin mukaan Kylie Jenner saa miljoonan dollarin palkkion, kun hän mainostaa jotain tuotetta Instagramissa.

”Kardashianit voivat myydä mitä tahansa”, lehden haastattelema muotiteollisuuden asiantuntija Pamela Church Gibson kuvaili.

Kardashianien vetovoima on niin suuri, että heidän käyttämiään vaatteita kopioidaan saman tien. Verkkokaupoissa voi olla tarjolla alkuperäisiä halvempia kopioita vuorokauden sisällä siitä, kun jokin vaate on nähty Kardashianin yllä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    2. 2

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    3. 3

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    4. 4

      Useat sadat Jehovan todistajat hakeneet siviili­palvelukseen – Frans Lilja, 20, kertoo, miksi armeija ei ollut hänelle vaihtoehto

    5. 5

      ”Pukki Pukki Pukki, sinä sinä sinä” – Teemu Pukki noussut Englannin jalka­pallon ykkös­puheen­aiheeksi, ikoninen britti­näyttelijäkin riehaantui

    6. 6

      Ulosteiden keskellä kiipeilyyn turhautunut ”Valkoinen prikaati” alkoi syynätä Mont Blancille pyrkiviä ja käännytti pikku­pojan kanssa vuorelle kipuavan miehen

    7. 7

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    8. 8

      Kersti Juva keksi suomen kieleen sanan örkki, ja nyt hän kertoo, miksi yksin­kertaistenkin sanojen kääntäminen englannista suomeen on usein moni­mutkaista

    9. 9

      Vantaalla on hautausmaa, jonka puutarhuri Heli Hyystinmäki ei ole nähnyt yhtään omaista 20 vuoteen

    10. 10

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    2. 2

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    3. 3

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    5. 5

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    6. 6

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    7. 7

      Venäläiskylään lentää koko ajan kärpäsiä tuntemattomasta syystä, epä­toivoiset asukkaat tekivät raadoista ”apua” -kyltin

    8. 8

      Teemu Pukki rankaisi tällä kertaa Manchester Cityä ja nousi nimekkääseen joukkoon, Norwich kaatoi hallitsevan mestarin maalein 3–2

    9. 9

      Metsässä sammaloituvien betoni­rakennelmien mysteeri ratkesi Vantaalla HS:n lukijoiden avulla

    10. 10

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    2. 2

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    3. 3

      15-vuotias Inka otti hatkat vuosi sitten, eikä häntä etsi enää kukaan – osa laitoksesta karanneista lapsista jää täysin heitteille

      Tilaajille
    4. 4

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    5. 5

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    6. 6

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    7. 7

      Elämme viheliäistä ja mitätöntä aikakautta, sanoo historioitsija Teemu Keskisarja – ”Hävettävää elää näin typerässä ajassa”

      Tilaajille
    8. 8

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    9. 9

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    10. 10

      Postin toimitusjohtajan ökypalkkaan löytyy selitys pienestä tuppukylästä, jossa kaikki lapset ovat keskimääräistä lahjakkaampia

    11. Näytä lisää