Talous

Neste kaavailee uusiutuvalle lentopolttoaineelleen isoa roolia: yhtiö aikoo kymmenkertaistaa sen tuotannon

Yhtiössä toivotaan, että sen uusiutuvasta lentopolttoaineesta tulee uusiutuvan dieselin veroinen menestys.

Suomalainen energiayhtiö Neste suunnittelee merkittävää roolia uusiutuvalle lentopolttoaineelleen. Nesteessä uusiutuvien lentopolttoaineiden liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Sami Jauhiainen pohtii, että pitkällä aikavälillä siitä voisi tulla yhtiölle yhtä tärkeä tuote kuin uusiutuvasta dieselistä.

”On mahdollista, että jonain päivänä lentopolttoaineen merkitys yhtiölle kasvaa jopa isommaksi kuin uusiutuvan dieselin.”

Suunnitelma on rohkea ja kunnianhimoinen, sillä uusiutuvasta dieselistä on tullut Nesteelle varsinainen kultakaivos. Toisaalta varsin harva taisi uskoa vaikkapa viisitoista vuotta sitten siihen, minkälainen rahasampo uusiutuvasta dieselistä tulisi suomalaiselle energiayhtiölle.

Uusiutuva diesel kerrytti Nesteelle tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla liikevoittoa 623 miljoonaa euroa. Valtaosa yhtiön voittopotista tuli siis uusiutuvista polttoaineista, sillä vertailukelpoinen liikevoitto oli kaikkiaan 746 miljoonaa euroa.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on ottanut tänä vuonna reippaita askelia eteenpäin, sillä kesäkuussa yhtiö kertoi aloittaneensa sen toimitukset Ruotsiin Air BP:lle, joka toimittaa sitä edelleen viidelle Swedavian hallinnoimalle kentälle, kuten Tukholman lentoasemalle Arlandaan.

Lokakuun alussa Neste tiedotti, että saksalainen lentoyhtiö Lufthansa käyttää Nesteen uusiutuvaa polttoainetta Frankfurtista lähtevillä lennoillaan.

”Porvoon jalostamossa onkin aloitettu jatkuva uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto”, Jauhiainen kertoo.

Yhtiö on kasvattanut uusiutuvan lentopolttoaineensa tuotannon sadantuhannen tonnin tasolle vuodessa. Neste valmistaa sitä sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa kumppaneidensa kanssa.

Vuonna 2022 Singaporeen valmistuu uusi tuotantolinja, joka karkeasti arvioituna kymmenkertaistaa yhtiön lentopolttoaineen valmistuksen yli miljoonaan tonniin vuodessa.

Yleisenä perusteena uusiutuvan polttoaineen valmistukseen on, että sen avulla halutaan vähentää lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi.

”Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö vähentää elinkaaritarkastelussa jopa 80 prosenttia hiilidioksidipäästöjä verrattuna siihen, että käytettäisiin maaöljystä tehtyä kerosiinia eli tavallisesti käytettyä polttoainetta”, Jauhiainen vertaa.

”Neste valmistaa lentopolttoaineensa kokonaan tähteistä ja jätteistä, eli esimerkiksi palmuöljyä ei käytetä raaka-aineena.”

Valmistuskustannukset ovat kuitenkin suuret, ja Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on kolme kertaa niin kallista kuin kerosiini. Ongelmana onkin ollut pitkään, etteivät lentoyhtiöt halua ostaa kallista tuotetta. Nyt tosin ainakin Lufthansa on alkanut käyttää sitä säännöllisesti.

Uusiin energiatekniikoihin perehtynyt professori Peter Lund Aalto-yliopistosta sanoo, että juuri korkea hinta on yksi este uusiutuvien lentopolttoaineiden käytölle.

”Lentoliikenteelle sopivia biopolttoaineita valmistaa Nesteen lisäksi moni muu yritys, muun muassa Yhdysvalloissa. Nesteen etuna lienee edullisempi ja tehokkaampi tuotantoprosessi. Myös polttoaineen ominaisuudet voidaan räätälöidä tarkemmin.”

Lund sanoo, että biopolttoaineen käytölle lentokoneissa on teknisiä haasteita. Nesteenkin uusiutuva lentopolttoaine on luokiteltavissa biopolttoaineeksi, kun sitä valmistetaan vaikkapa jäterasvasta tai kalanperkausjätteistä.

”Biopolttoaineita on jo käytetty testausmielessä pitkilläkin lennoilla useimmiten sekoitettuna kerosiinin. Eli teknisesti se on varsin mahdollista.”

”Biopolttoaineen haasteena ilmaliikenteessä on heikommat tekniset ominaisuudet kuin kerosiinilla, muun muassa teho–paino-suhde”, Lund vertaa.

”Lisäksi biopolttoaine säilyy heikommin, etenkin kylmässä.”

Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan lisätä kerosiinin joukkoon enimmillään 50 prosenttia, Jauhiainen kertoo.

Jos lentoliikenteessä käytettävä fossiilisesta maaöljystä jalostettava kerosiini halutaan korvata lentoliikenteessä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, biopolttoaineet ovat vahva vaihtoehto siksi, että muut vaihtoehdot, esimerkiksi vety ja sähkö, ovat selvästi hankalampia, Lund sanoo.

Juuri tästä syystä Jauhiainen arvioi uusiutuvan lentopolttoaineen tarjoavan Nesteelle tulevaisuudessa suuria mahdollisuuksia. Kerosiinia on vaikea korvata muilla kuin biopolttoaineilla, kun halutaan vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Toisaalta tieliikenteessä vaikkapa sähköllä voidaan herkemmin korvata maaöljystä jalostettavat bensiini ja diesel käyttövoimana. Nesteelle jäisi siis tilaa lentopolttoainemarkkinoille, vaikka tieliikenteessä dieselin ja bensiinin kysyntä hiipuisi.

Lund uskoo, että Neste olisi varmasti hyvissä asemissa uusiutuvan lentopolttoaineen myyjänä, jos sellaiset markkinat syntyvät eli jos lentoyhtiöt alkavat suuressa mitassa ostaa tätä kallista tuotetta.

Neste investoi jo uusiutuvaan lentopolttoaineeseen, vaikka ostajia vielä kaipaillaan.

”Rakennamme markkinaa, lähdemme pienistä määristä. Menossa on nyt investointivaihe, ja kannattavuus kasvaa tulevina vuosina”, Jauhiainen sanoo.

Kysynnän synnystä näkyy toki merkkejä. Norja velvoittaa ensimmäisenä maana lentopolttoaineen toimittajat lisäämään polttoaineeseen biopolttoainetta vähintään 0,5 prosenttia. Velvoite tulee voimaan vuodesta 2020 lähtien.

Myös Ruotsi kaavailee lentopolttoaineelle biovelvoitetta. Vuodesta 2030 eteenpäin bio-osuuden suunnitellaan olevan jo 30 prosenttia. Lisäksi Jauhiainen huomauttaa, että Suomen hallitusohjelma sisältää kirjauksen, jonka mukaan lentoliikenteessä tavoitellaan sekoitevelvoitteen avulla 30 prosentin osuutta uusiutuville polttoaineille vuonna 2030.

Parhaillaan myös monet Nesteen kilpailijat investoivat uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoon.

”Maailmalla tarjonta kasvaa, ja kilpailu on ehdottomasti kovenemassa. Nesteelle on tärkeää juosta kilpailijoita nopeammin”, Jauhiainen sanoo.

Uusiutuvan dieselin saralla Neste on menestynyt tässä kilpailussa hyvin, mutta uusiutuvassa lentopolttoaineessa ollaan vielä kisan alkuvaiheessa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Macronin kommentti aivo­kuolleesta Natosta sai Merkeliltä ennen­kuulumattoman vastauksen

    3. 3

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Juuri päättynyt Amazonin tieteissarja kertoo kiehtovaa vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    4. 4

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    5. 5

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    6. 6

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    7. 7

      Tutkimus: Vääränlaiset suolisto­bakteerit ja viina ovat vaarallinen yhdistelmä

    8. 8

      Markku Laurila teki tarkat laskelmat ja vaihtoi diesel-Volvon uuteen ladattavaan hybridiin – nyt hän säästää polttoaineessa satoja euroja kuukaudessa

      Tilaajille
    9. 9

      Keskustelu moni­muotoisuudesta ei ole päässyt Suomessa koskaan vauhtiin, sanoo Slushin pää­kuraattorina toiminut Katja Toropainen: ”Tekno­yhtiöt olivat yhtä kuin miehet huppareissa”

    10. 10

      Kulissien takana Finanssi­valvonnan ja eläke­yhtiöiden välit ovat kireämmät kuin vuosi­kymmeniin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    2. 2

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    3. 3

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    4. 4

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    5. 5

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    6. 6

      Alfa-tv nousi otsikoihin kun se hermostui ohjelmansa trans-vieraasta – katsoimme kanavaa viikon putkeen, ja tältä se näytti

    7. 7

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    8. 8

      Mitä jos jättää auton huoltamatta, tankkaa väärää polttoainetta tai ajaa kytkin pohjassa? Autoiluun liittyy kysymyksiä, joita et ehkä kehtaa kysyä – kokosimme vastauksia

    9. 9

      Postin lakko ja tukilakot jatkuvat – työntekijäpuoli hylkäsi sovintoesityksen pakettilajittelijoiden siirron takia

    10. 10

      Ay-liike suuttui kirjoitusvirheitä myöten samanlaisista esityksistä – EK ei kiistä yhteisiä tavoitteita työehtoneuvotteluissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    11. Näytä lisää