Talous

Cheyenne Järvinen kyllästyi ravinto­lisien tyrkyttämiseen – Seurasi palaute­vyöry, josta paljastuivat some­markkinoinnin kyseenalaiset käytännöt

Cheyenne Järvinen jakoi sosiaalisessa mediassa mielipiteensä Fitline-ravintolisistä ja verkostomarkkinoinnista, ja ihmiset alkoivat lähettää hänelle kokemuksiaan tuotteiden jälleenmyyjistä. Selvisi, että osa käyttää kyseenalaisia ja kiellettyjäkin keinoja ravintolisien myymiseen ja uusien myyjien värväämiseen.

Kun Cheyenne Järvinen jakoi sosiaalisessa mediassa mielipiteensä Fitline-ravintolisistä ja verkostomarkkinoinnista, hän ei osannut odottaa siitä seurannutta vyöryä.

”Se oli täysin vahinko, että tästä tuli noin iso juttu.”

Järvinen on kauneuskilpailusta ja televisiosta julkisuuteen alun perin noussut somevaikuttaja, jolla on Instagramissa yli 30 000 seuraajaa. Muutama viikko sitten hän jakoi seuraajilleen kaverinsa julkaisun, jossa pyydettiin Fitline-ravintolisien myyjiä lopettamaan yhteydenotot, koska hän ”ei usko siihen huuhaahan”.

”Sen jälkeen viestilaatikkoni vain räjähti.”

Muutaman viikon aikana Järvinen on saanut toistatuhatta viestiä ihmisiltä, jotka ovat kertoneet Fitlinen jälleenmyyjien kyseenalaisesta toiminnasta. Järvisen puhelin on täyttynyt hänelle lähetetyistä kuvakaappauksista.

Fitline on PM-International-nimisen monikansallisen yrityksen tuotemerkki, jonka alla myydään ravintolisiä ja kosmetiikkaa. Fitlinen tuotteita myydään sekä nettikaupassa että verkostomarkkinoinnin keinoin. Verkostomarkkinointia tekevät ihmiset ja myyntitiimit mainostavat Fitlinea näkyvästi sosiaalisessa mediassa.

HS kertoi elokuussa, kuinka osa tuotteiden jälleenmyyjistä markkinoi somessa tuotteita kielletyillä terveysväittämillä.

Lue lisää: Maisa luuli saaneensa ystävän, mutta saikin sadan euron laskun ja iho-oireet – Näin somevaikuttajat kauppaavat huuhaata valheilla

HS on tutustunut Järvisen saamiin kuvakaappauksiin. Niistä paljastuu käytäntöjä, joista monet ovat kyseenalaisia ja osa jopa kiellettyjä.

Useat jälleenmyyjät ovat väittäneet somessa tuotteiden sopivan pienille lapsille tai raskaana oleville, vaikka osassa Fitlinen ravintolisistä lukee, ettei niiden käyttöä suositella lainkaan raskauden aikana.


Uusia ihmisiä houkutellaan jälleenmyyjiksi muun muassa lupauksilla ”taloudellisesta riippumattomuudesta” tai ystävyydestä. Tuotteille luvattua 30 päivän palautusaikaa ei aina noudateta tai siitä ei kerrota asiakkaille.

Usean jälleenmyyjän sosiaalisen median päivityksistä ei käy selvästi ilmi, että kyse on markkinoinnista.

Monet entiset Fitline-asiakkaat ovat myös kertoneet, että myyjät rekisteröivät asiakkaan puhelimitse hänen puolestaan eikä sopimusehtoja lueta asiakkaalle ääneen. Näin asiakas ei välttämättä tajua, että ”tukkuhintaan” kestotilaajaksi liittyminen tarkoittaa myös tuotteiden jälleenmyyjäksi ryhtymistä.

Lisäksi jotkut myyjät ovat puhelimitse ottaneet muistiin asiakkaiden maksukorttitiedot tarjoamatta vaihtoehdoksi laskua.

Joistain kuvakaappauksien osoittamista asioista on jo oltu yhteydessä viranomaisiin.

Vantaan elintarvikevalvonnan kaupungineläinlääkäri Kirsi Hiltunen kertoo, että HS:n edellisen artikkelin jälkeen Ruokavirastoon tullut yhteydenotto johti palaveriin PM Internationalin edustajien kanssa. Palaveri liittyi yhtiön pakkausmerkintään. Hiltusen mukaan PM International on luvannut ryhtyä korjaaviin toimiin ja muuttaa tuotteensa annostusohjetta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut kuluneen kuukauden aikana kymmenkunta yhteydenottoa muun muassa Fitline-jälleenmyyjien markkinointitavoista ja palautusoikeudesta.

KKV:n kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo, että monet yhteydenotot ovat olleet sellaisia, joissa asiakkaalla ei ole omia vaatimuksia vaan asia on vain annettu KKV:lle tiedoksi.

Kuluttajaneuvonnassa voidaan selvittää yksittäisiä tapauksia, joissa asiakkaalla on vaatimuksia esimerkiksi peruutusoikeudesta. Tällä hetkellä asia ei ole vireillä kuluttaja-asiamiehellä.

 

”Jos vaikka luvataan huikeita ansioita ravintolisiä myymällä, voi miettiä itse, voiko se olla totta.”

Marttala kehottaa yleisesti kuluttajia terveeseen varovaisuuteen sellaisten viestien kanssa, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.

”Peräänkuuluttaisin tietynlaista kritiikkiä ihmisille. Jos vaikka luvataan huikeita ansioita ravintolisiä myymällä, voi miettiä itse, voiko se olla totta.”

Myös puhelimitse tehtävään myyntiin kannattaa suhtautua varauksella, Marttala muistuttaa.

”Säännökset markkinoinnista ovat toki laissa olemassa, ja niitä on noudatettava myös puhelinmyynnissä ja somemarkkinoinnissa. Puhelinmarkkinoinnissa on ongelmana se, miten pystyy osoittamaan, mitä puhelimessa on kerrottu, jos puhelua ei ole nauhoitettu.”

Marttala kehottaa kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen, jos kokee tulleensa harhaan johdetuksi.

Fitline-tuotteiden maahantuojan PM International Finlandin toimitusjohtaja Jussi-Pekka Teräs kertoo HS:lle sähköpostitse neuvovansa jälleenmyyjiään jatkuvasti noudattamaan yrityksen asettamia sääntöjä.

”Ratkaisevaa työssämme on ehdoton avoimuus. Kumppanimme tietävät tarkalleen, kuinka heidän tulisi mainostaa ja myydä tuotteitamme. Mikäli yksittäiset kumppanimme ovat tehneet tässä virheitä, pahoittelemme ja pyydämme kaikilta asiakkailta anteeksi tapahtunutta”, Teräs sanoo.

”Mikäli kumppanimme eivät noudata sääntöjämme, irtisanomme sopimuksen.”

Teräs kertoo, että PM International tekee rakentavaa yhteistyötä viranomaisten kanssa.

”Tietenkin noudatamme kaikkia viranomaisten säädöksiä sekä asetuksia. Tärkein asia meille on asiakkaidemme luottamus, ja teemme kaiken sen hyväksi.”

Cheyenne Järvinen sanoo, että hänen tavoitteensa oli alun perin levittää tietoisuutta verkostomarkkinoinnista. Hänellä on siitä omakohtaistakin kokemusta.

”Muutama vuosi sitten minut huijattiin mukaan Juiceplus-verkostomarkkinointiin. Sen myötä minulle on kehittynyt verkostomarkkinoinnilla myytävistä ravintolisistä tosi negatiivinen mielikuva.”

Juiceplus on Fitlinen tapaan verkostomarkkinoinnin keinoin myytävä ravintolisämerkki. Järviselle luvattiin, että tuotteet ovat hyvä keino tienata rahaa somen avulla.

”Silloin oli tiukka rahatilanne ja ajattelin, että se olisi hyvä mahdollisuus. Aloin kuitenkin nopeasti huomata, että siinä oli monta asiaa pielessä.”

Sosiaalinen media on muuttanut verkostomarkkinointia, kun asiakkaita ja uusia myyjiä voi löytää helposti vaikkapa Instagramin kautta. Fitlinen myyjät ovat hoksanneet tämän hyvin.

Somen kautta jälleenmyyjäksi ryhtyi esimerkiksi helsinkiläinen Sinna Koistinen. Hän seurasi Instagramissa suosittuja jälleenmyyjien tilejä ja ihaili heidän elämäntyyliään. Niissä hehkutettiin matkustelua, kivoja tapahtumia, rahaa ja uusia ystäviä.

Koistinen ryhtyi Fitline-ravintolisien kestotilaajaksi ja tuotteiden jälleenmyyjäksi keväällä.

”Minulla oli silloin vaikea elämäntilanne, ja hain jotain muuta elämääni.”

Koistinen mainosti tuotteita somessa ja keräsi uusia kestotilaajia. Niistä hän sai tuloja parhaimmillaan sata euroa kuussa. Summa riitti hädin tuskin kattamaan Koistisen oman ravintolisätilauksen kuukausimaksun, joka oli 88 euroa kuussa.

 

Hyville myyjille luvataan esimerkiksi autoetua ja ulkomaanmatkoja.

Verkostomarkkinoinnissa eli monitasomarkkinoinnissa on tuotteiden myynnin lisäksi oleellista kasvattaa omaa verkostoaan uusilla jälleenmyyjillä.

Jälleenmyyjät eivät ole työsuhteessa PM Internationaliin vaan toimivat itsenäisinä elinkeinonharjoittajina. PM kertoo valvovansa jälleenmyyjiä ilmoituksien perusteella.

Jälleenmyyjät saavat oman myyntinsä lisäksi provision uusiksi jälleenmyyjiksi rekrytoimiensa ihmisten myynnistä. Provision määrä riippuu siitä, millä tasolla PM Internationalin hierarkiassa myyjä on. Tasoilla nouseminen johtaa lisäetuihin. Hyville myyjille luvataan esimerkiksi autoetua ja ulkomaanmatkoja.

Fitlinen jälleenmyyjät kuuluvat myyntitiimeihin, joiden vetäjinä toimivat korkeammalla verkostossa olevat myyjät. Myyntitiimeihin päästäkseen tarvitsee voimassa olevan Fitline-tuotteiden kestotilauksen.

Koistisen mukaan monet hänen tuntemansa jälleenmyyjät kikkailivat sillä, kenen alle uusi kestotilaaja liitettiin, koska hyvät myyjät nostivat myös ylemmällä tasolla olevien myyjien pisteitä.

Kesäkuussa Koistinen jäi eron vuoksi sivuun Fitline-myynnistä.

Cheyenne Järvisen somepäivitykset olivat yksi syy siihen, että Koistinen päätti lopettaa tuotteiden myymisen.

”Alkuun, kun Cheyenne alkoi päivittää someensa tästä, en seurannut sitä, koska meille aina sanottiin, ettei negatiivisia asioita kannata lukea, koska ihmiset ovat vain kateellisia. En sitten itse alkuun myöskään lukenut niitä. Olin niin syvällä siinä kuplassa.”

Koistista hävetti alkuun se, että hän oli ollut sinisilmäinen.

”Kun oli vaikka niitä uskomattomia terveysväitteitä. Miten ne saivat minut aivopestyä?”

Nyt Koistinen jakaa Instagramissa kokemuksiaan verkostomarkkinoinnista.

”Haluan tuoda ihmisten tietoon sen, millaista tämä voi olla. Olen saanut paljon yhteydenottoja nuorilta tytöiltä ja yksinäisiltä ihmisiltä – sellaisilta, jotka ajautuivat tähän samanlaisessa elämäntilanteessa kuin minäkin. On jokin ongelma elämässä, ja sitten se myyntitiimi lupaa niin paljon.”

Järvinen tietää, että häntä sanotaan Fitline-myyjien ryhmissä kateelliseksi ja hänen jakamiaan kokemuksia ja tarinoita valheiksi.

Hänestä on myös levitelty ikäviä juoruja. Muutama entinen myyjä on jakanut Järviselle kuvakaappauksia Facebook-ryhmien sisältä.

”On sanottu, että jaan valheellista ja virheellistä tietoa, mutta kukaan ei kuitenkaan osoita, mikä on valheellista tai virheellistä, eikä kukaan myöskään korjaa tietojani. Mielestäni vastuullinen yrittäjä puuttuisi asiaan, jos jotain valheellista tietoa jaettaisiin.”

 

Järvinen kertoo väitetyn tavaramerkkiloukkauksen olleen se, että hän on käyttänyt sanaa Fitline Instagram-tilillään.

Sen sijaan PM International Finlandin toimitusjohtaja Teräs oli Järviseen yhteydessä muutama viikko sitten.

”Ymmärrämme, että olet ehkä epähuomiossa ymmärtämättä asian vakavuutta aloittanut sosiaalisessa mediassa yritystämme ja jälleenmyyjiämme vastaan suunnatun vihapuheen ja tavaramerkkiloukkaukset”, Teräs kirjoitti Järviselle.

Järvinen vastasi Teräksen sähköpostiin useilla kysymyksillä Fitlinesta ja jälleenmyyjien toiminnasta. Sähköpostikeskustelun päätteeksi Teräs ilmoitti antavansa ”tuotemerkkiloukkauksen ja vihapuheen jälleenmyyjiämme ja yritystä kohtaan nyt lakiosastomme tutkittavaksi”.

Järvinen kertoo väitetyn tavaramerkkiloukkauksen olleen se, että hän on käyttänyt sanaa Fitline Instagram-tilillään.

Teräs ei halunnut kommentoida HS:lle sähköposteja.

Oikeustoimilla uhkaaminen pelottaa Järvistä, vaikka hän ei koe tehneensä mitään väärää. Hän toivoo, että saisi somepäivityksillään muutosta aikaan ja että ihmiset lähettäisivät huomaamaansa vääränlaista markkinointia eteenpäin viranomaisille.

Jo nyt jotkut myyjät ovat Järvisen mukaan muuttaneet Instagram-tilinsä yksityiseksi ja poistaneet harhaanjohtavia väitteitä. Jotkut, kuten Koistinen, ovat lopettaneet jälleenmyyjänä toimimisen.

Järvisen mielestä tämä todistaa, että käytännöissä on ollut jotain hämärää.

”Jos heidän toiminnassaan ei olisi ollut mitään vikaa, he eivät olisi muuttaneet mitään.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    2. 2

      Tutkijat kehittivät uuden tavan määrittää, miten vanha koira on ihmisten iässä – Laskuri kertoo tuloksen lemmikille

    3. 3

      Tutkijat löysivät mullistavan keinon estää maapalloa uhkaavia hyönteisten joukkokuolemia: Sammuttakaa valot

    4. 4

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    5. 5

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    6. 6

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    7. 7

      Peteliuksen anteeksipyynnöstä syntyi rönsyilevä somevääntö, kun ihmiset olivat täysin eri mieltä kaikesta ja kaikesta muustakin

    8. 8

      Antti Rinne lupasi kieltää työehto­shoppailun, mutta sellainen laki olisi ”juridisesti aivan mahdoton”, sanoo asiantuntija

    9. 9

      Leikkauspotilaan koko veri vaihdettiin kylmään suolaveteen – Yhdysvalloissa tehty hoitokokeilu voi tulevaisuudessa pelastaa potilaan, joka muuten todennäköisesti kuolisi

    10. 10

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    2. 2

      Millintarkka tiedemies vai naisia vihaava tasa-arvon vastustaja? Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan teoriat naisista ja parinmuodostuksesta saavat monet raivoihinsa

      Tilaajille
    3. 3

      Kiinasta tilattujen väärennettyjen Canada Goose -untuvatakkien sisältä on paljastunut haisevia ja mätäneviä ankan osia

    4. 4

      Postin lakko vaikuttaa myös asumiseen: Jenni Timonen uhkaa jäädä vauvansa kanssa kodittomaksi, koska pankki ja vuokranantaja eivät jousta

    5. 5

      Helsingin keskustan arvoasunnot jäävät tyhjilleen yhä useammin: Jo joka kolmas on vailla vakituista asukasta

    6. 6

      Helsingin poliisille tehty useita tutkintapyyntöjä vanhoista tv-sarjoista

    7. 7

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    8. 8

      Alastomuus häviää somesta, se johtuu kiistellystä amerikkalaisesta laista, joka ulottaa vaikutuksensa nyt myös suomalaisten elämään

    9. 9

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne halvaantuisi, risteilylaivoja jäisi satamaan – Grafiikka näyttää, miten lakot uhkaavat laajentua maanantaina

    10. 10

      Kolmen lapsen hengen vaatineen Levin mökkipalon onnettomuustutkinta valmistui: ”Tulosten pitäisi kiinnostaa kaikkia, jotka vuokraavat mökkejä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Viekö väärä ulkonäkö työn? Eeva-Kaisa Metsola on poikkeuksellinen näky, eikä hän suostu tinkimään tyylistään edes työpaikan vuoksi

      Tilaajille
    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Tuore video näyttää: Hermosoluteknologian lisäksi maailman nuorimpana yliopistosta valmistuva Laurent Simons, 9, tykkää koirastaan ja Fortnite-pelistä

    6. 6

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    7. 7

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    8. 8

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Japanilaiset ovat pakkautuneet miljoona­kaupunkeihin, mutta niiden ulkopuolella avautuvat valtavat metsät – HS:n erikoisartikkeli vie japanilaiseen metsäterapiaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää